quilaoronja

Direktlänk till inlägg 1 september 2015

Veterinärsamtal!

Av Susanne - 1 september 2015 21:10


Joorå, det blev betydligt bättre i dag   

          Gillar inte dom där skit-dagarna, men antar att det kommer en då o då.          

Det viktiga är att dom inte stannar!


Den här platsen bara måste jag tillbaka till snarast.

Det var verkligen väldigt fint, hade allt jag gillar.

Skog, berg, vatten, stigar.

Vad mer behöver man på en utflykt? Joo, fikat så klart.



Veterinärsamtal, det var vad jag väntade på i dag.

Hade inte direkt någon telefontid, men han hade ju lovat ringa.....

Ocvh visst ringde han, den senaste i raden av veterinärer som vi träffat på.

Måste säga att jag gillar när dom bryr sig, OCH tänker lite!



Det blev ett långt långt samtal, med genomgång av det mesta som rör Skorpan.

När han började med att ge råd om hur jag ska utfodra henne, då sa jag faktiskt stopp 

  

Nääe, man får inte magkatarr av en rågåker, där går min gräns.

Och man får inte heller var i lungan av magkatarr!!

Nu får du allt tänka om, sa jag.


Då kom vi in på den här undwersökningen som vi pratat om tidigare.

CT-Scan!

Men i min värld gör man inte en stor, kostsam undersökning,

om det inte finns klara belägg för att det skulle behövas.

Det kostar inte bara mig pengar, näe, det drabbar alla i det långa loppet.

OCH, för att inte tala om Skorpans "lidande"....att låta henne genomgå allt detta.

HAde dom från början pratat om det här, INNAN dom gjorde allt annat,

då kanske jag gjort en datortomografi, vad vet jag.



Men, nu bestämde jag mig....nu får det vara bra med alla restriktioner,

som hon ändå inte blivit bättre av.

Då menar jag bättre som i "inga symtom alls".

Hon borde ha dåliga värden, hon borde visa flera symtom, hon borde må mycket sämre i så fall.


Jag släpper henne lös, helt enkelt.


"Toppen, matte!!"  tycker Ronja med all säkerhet.

  


Så här tråkigt kan man inte låta en Skorpunge ha det, det ser man ju lång väg.


OM det senare skulle visa sig att det var ett dumt steg att ta, jaa, då får vi ta tag i det då.

Det jag närmast tänker på då, det är "stövar-sjuka"

Men återigen, hon skulle må så mycket sämre   



Är så vansinnigt trött på att behöva brottas med alla dessa tankar hela tiden.

Oroliga tankar.

Inte blir det bättre av att veterinärerna liksom förstorar allt ännu mera.


En Skorpa mår verkligen skitdåligt av att vara stilla, ta det lugnt, vara försiktigt.

Det är liksom inte hennes melodi.

Hon har varit stilla på tok för mycket det senaste året, helt klart.




Tänk va....En majskolv i buken i 5 veckor,

som bestämde sig för att lämna buken och vandra ut genom tarmen.

Där blev det tvärstopp efter 50 cm, varpå allt gick i rasande fart.

På 1 timma var hon så fruktansvärt dålig att hon fick köras på bår från bilen in till kliniken,

och operationsbordet.

VI SPRANG!!!

DET var nära ögat det....

Det hängde på det berömda håret

Kära nån....blir helt matt bara av tanken på den där dagen.


En lång återhämtning, rehab....så kom nästa slag.

Livmoderinflammation!

Gick ju bra o så, men......dom "råkade" sy med fel suturer!!!!

Infektion i buken, mera antibiotika, mera mediciner.....

Plockade suturer under massor av veckor från hennes buk.

Rehab......återhämning......stackars underbara hund.

Och nu detta.....som ingen kan svara på VAD det är.

Det har inte ens gått ett år....


Snacka om att vara stark, vårt lilla yrväder, med såå mycket spring i benen.


Tror hon älskar livet   trots allt.

Hon har så mycket glädje i sig,

som hon mer än gärna delar med alla hon möter på sin väg.


Hon är så trygg.....och jag vet så väl var den tryggheten kommer från.

Hennes underbara uppfödare, som gett henne,

och ALLA andra hundar som passerat, en så fin start i livet.

Är rätt övertygad om att dom där första 8 veckorna i deras liv hos sin uppfödare är jätteviktiga.

Dom får en grundtrygghet, helt enkelt.



HAr nog sagt det massor av gånger förr, men det tål att upprepas, 

tack ännu en gång, Tjofselinas Kennel, för denna underbara speciella hund.


SKulle gärna skriva detsamma till Ronjas uppfödare, Brunnstorps Kennel, men det tror jag inte behövs.

Hon finns säkert med oss varje dag, sitter i sin himmel (hon dog tyvärr för ett antal år sedan)

och håller koll på alla "sina" underbara valpar, och hur dom sköter sig.


  


Så...nu ska jag inte skriva flera ord i dag....


Kram till er

Susanne


#berneruppfödare

#veterinärer

#valpar

 
 
Eva H

Eva H

2 september 2015 08:21

Jag hoppas och tror att du vet att jag är helt "med" dig. Jag tycker du resonerar väldigt klokt!
Verkar faktiskt som om veterinärerna mest gissar sig fram nu. Inget ont om dem för det, det är inte allt man kan veta/ta reda på så enkelt, men ibland kanske de skulle säga "Jag vet faktiskt inte!" istället. Oro skapas som du påpekar.
KRAM till dig och miljonPUSSAR till Skorpan!

http://fyrfotingar.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards