quilaoronja

Direktlänk till inlägg 4 september 2015

Ska jag eller ska jag inte?

Av Susanne - 4 september 2015 22:45


Ska jag skriva ner vad som händer med Skorpan?

Tänkte först att kanske är det bäst att låta bli....

Men NÄÄÄE, jag skriver om vad jag vill,

och är det nu en blogg om våra hundar, jaa, då skriver jag om just det.

               Men jag vore tacksam om jag slapp höra åsikter om att jag borde gjort ditt eller datt,

du måste tänka på det här och det här,

för det är inte kul alls.

Jag gör så gott jag kan, eller vi ska jag säga.....Vi gör det vi tror eller tycker känns rätt för Skorpan.


     (först lite annat bara)



Först bara några "Välkommen-hem-husse-bilder"

Dom har synkat ihop svansviftningarna.

Smartast så, dom slår ihop så hårt annars.



Somliga väntar tålmodigt....."Snart snart, kommer han ur bilen...."



Medan andra SKRIKER ut sin glädje!!!

"JAAAAA,HURRAAAAA, han är här nu!!! MIN HUSSE!!"

  


Skorpan gör sig så liten och valplik som möjligt....

"Hej hej hej hej, husse....Ser du mig, här är jag....visst är jag söt, visst visst?"

  


Mycket vackert besök i dag!!



Fjäril med lite tragiskt namn.

Den stannade länge på min hand (ville säkert bli fotat, tänkte jag)



Jaa.....följetongen Skorpan!

Var ur svalget i går. Gult kletigt illaluktande....

Magkatarr? Pyttsan!!

Åh, vad arg/besviken/ledsen/förbannad/ ja, allt blir jag!



Försökte att åter få kontakt med senaste i raden av veterinärer, utan resultat, så klart.

Däremot fick den som svarade i tfn ta allt jag hade att säga.

Jag ville att det jag sa skrevs in i journalen,

och att någon veterinär faktiskt LÄSTE det.

Det känns faktiskt rent av löjligt,

att jag ska betala såå himla mycket pengar, till ingenting.

Det är inte ok att "Gissa-Skorpans-Sjukdom", hon MÅSTE få hjälp.



Näe, jag har inte blivit tagen på allvar, helt klart.

Vid ett av alla tillfällen togs massor av blodprover som jag ville ha svaren på.

Näe, det låter som en påhittad historia det här, men dom hade KASTAT proverna!!

"Vad sa du?" frågade jag...man kan väl inte kasta prover,

som jag dessutom betalar dyra pengar för.


Det här var bara en i mängden av alla märkliga saker som hänt....den här gången.

Många vet säkert alla turerna under året, om stygn sydda med fel suturer,

vilket då orsakade ytterligare en antibiotika behandling.....eller det var nog tre!


Så till i dag då!

   


I dag träffade vi en veterinär som var en av dom mest noggranna vi mött!!!

Han lyssnade på mig, TITTADE på Skorpan, han tyckte nog mycket om sitt arbete tror jag.

En förutsättning för att göra ett bra jobb.



 Ingen hade kollat i näsan på henne tidigare, vilket gjordes och där såg det såå fint ut.

Jaha, då utesluter vi det då.

Halsen....där såg man varet som låg där nere.....för att se ordentligt utan att

Skorpan skulle känna så mycket obehag, sederades hon lätt.

    Nu pratar vi nogrannhet!!

Jag hoppas att det INTE beror på att jag härjat med dom,

utan att ALLA djur får samma fina behandling....ALLTID!


En höll i tungan, en (jag) höll i käkarna, en höll i lampan, och en undersökte.

Sååå mycket var fanns det där, under epiglottis...en seg sörja.



Det är trångt, det sitter illa till, så det är ingen lätt match att se ordentligt,

när man dessutom måste vara så många runt bordet.

Men veterinären var envis,

gav sig inte förrän han hade bildat sig en ordentlig uppfattning om hur det såg ut.



 


Han lyssnade sedan väldigt noga på lungorna. 

Han mätte och han styrde, så som ingen gjort tidigare.


Frågade om det verkligen var möjligt att det inte hörs något konstigt ljud alls,

om det skulle sitta en främmande kropp i ena lungan?

Ingen regel utan undantag, men inte troligt, blev svaret.


Kanske är det så att hon faktsiskt drog ner något i lungan som vi trodde, men att det kommit ut?

Kanske, eller ganska troligt i så fall, skadades slemhinnan, som fortfarande är irriterad.


Summan av dagen är då:

Veterinäreren tror INTE att hon har en främmande kropp i lungan,

men däremot är slemhinnan mycket irriterad, vilket orsakar allt var.

Hundar har inte kraft att få upp det, så som vi människor kan.

Hosta och spotta.

Vi har nu en chans till......vi provar en behandling, som jag inte tänker gå in på nu.

OM det inte har effekt, ja, då återstår endast en sak.....CT-Scan.



Skorpan har sakta men säkert börjat komma till liv igen, lite "groggy" fortfarande,

och jag är ju den jag är, och vill se att allt är ok innan jag sover.

Jag ser att hon inte gillar känsla i halsen och tungan, som vi dragit och petat där i, måste vara obehagligt.

Men hon är stark och frisk i övrigt, det fick jag återigen höra i dag.

Ganska fantastiskt att se, efter allt hon genomgått, sa personalen där vi var i dag.


Så klart jag tänker, tänker på vad som kan hända....

Men samtidigt vet jag att är det någon hund som ska fixa det här, då är det Skorpan.

Vi håller tummarna för att det här kommer ge ett gott resultat nu.


Tack av hela mitt hjärta, för alla meddelanden/sms/telefonsamtal jag fått.

Jag har inte hunnit svara er alla, men jag hoppas ni förstår varför.

  

Stor kram till er, mina fina vänner.

Susanne

 
 
Ingen bild

Liza Hansson

5 september 2015 07:22

Jag tycker du handlar helt rätt, bara att stå på dig. Skönt att du fick träffa en vet som lyssnade. Hoppas nu att behandlingen hjälper.
Kram

 
Sytanten

Sytanten

5 september 2015 07:39

Nu håller vi tummar och tår för att det ska bli bra fortast möjligt och att Skorpan kryar på sej ordentligt.Tycker så synd om henne och er andra som inte får ordentliga svar på era funderingar och frågor.Kram Sytanten

http://sytanten-bettan.blogspot.se

 
Eva H

Eva H

5 september 2015 09:24

ETT råd/pekfinger/eget "tycker-ju-JAG-alltså" ska jag komma med:
OM du orkar när allt detta är över tycker jag du ska skriva ner o skicka till veterinärförbundet. Inte nödvändigtvis som en riktig anmälan men "För kännedom" o be dem om en reaktion.
KASTA prover???? Prover som du betalt för i pengar och din hund med sitt blod? Jag undrar om de proverna inte egentligen, rent lagligen, är DINA och inte ens deras att kasta?
Jag blir baske mig chockad!
STORA PUSSAR till Skorpan och kramar till dig/er! Och PUSS till Ronjagumman också! En så'n välkomst skulle jag också vilja ha :D (Istället för en luddpelle som vacklar ur badrummet då :P )

http://fyrfotingar.blogspot.se

 
Ingen bild

Yvonne

5 september 2015 10:42

Skorpan kan vara lycklig över att ha en så fantastisk matte!
Kram och en önskan om att Skorpan ska bli frisk igen!

 
JUNITJEJ

JUNITJEJ

5 september 2015 12:42

Stackars Skorpan!! Tur att du kom till en noggrann veterinär tills sist. Hoppas att allt löser sig!

http://www.junitjejen.se

 
Susanne

Susanne

5 september 2015 12:47

Stort tack till er alla, Lisa, Bettan, Eva, Yvonne och "junitjejen" (som jag inte vet vad du heter egentligen) Tänk att man ska behöva vara så tacksam över att hitta någon som tror på vad man säger? Som tar mig på allvar. Sätter stort hopp, så klart, att det här lyckas nu, och att Skorpan får leva med oss många många år till.
För mig är hundägandet så mycket mera än bara "att ha hund". Dom är en del av oss, och jag älskar dom.
Varmaste kramar från mig
Susanne

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Catrin

6 september 2015 12:39

Stackars Skorpan. Det är inte lätt det här med veterinärer, blev behandlad på liknande sätt på Strömsholm med Zazza. Det känns som om hunden är ett försöksdjur, nehej det funkade inte då provar vi det här osv osv. Det är inte rätt att göra så, det är ju min hund de testar på, och eftersom de är en i familjen så vill man ju att allt ska bli bra och då är det ju bara till att betala.
Nä du Skorungen, nu får du se till att svara ordentligt på behandlingen så du får bli helt bra igen.
Vi håller tummar och klor att allt ska lösa sig.
Cattis, Wilma & Kelly

 
Susanne

Susanne

6 september 2015 13:30

Tack snälla Cattis ❤️ Jaa, man blir så ledsen över att behöva kämpa som en tok för att få rätt hjälp. Och dessutom höra talasom så många flera som varit/är i samma sits.
Hoppas det löser sig nu......
Kram
Susanne

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards