quilaoronja

Direktlänk till inlägg 18 september 2015

Jag vet inte.....och ingen annan heller....

Av Susanne - 18 september 2015 19:26


"Ska vi gå till skogen, tjejer?"

   "JAJAJAJAAAA!!!"        

Tävling till grinden...samma procedur varje gång.


   

Och ett litet slagsmål hör också till.

Dom blir så glada, och det gör min dag....varje gång det också.



      Som sagt....Ronja, det är liiite "too much" skulle jag vilja säga!

Vore det inte för att Skorpan råkar känna dig ganska så väl vid det här laget,

då skulle hon nog be om förflyttning till säkrare plats. 



  "Vadå?"

"Vad menar du, matte....vi bara skojar ju!"

"Kom nu, nu går vi till skogs!"

 


Så fort vi kom in i skogen hörde jag honom!!

Knaket, stegen, men framförallt, Skorpan, den lilla spårhunden,

hon fick upp vittring direkt på stört!

Vittring av älgen, som befann sig straxt intill oss.

 Ronja är väl kanske mera intresserad av att vi ska få till en bra bild....

"Kolla kolla, matte, vad högt upp jag står på stubben.....

Skynda fota, den brakar snart sönder o samman...."

Medan Skorpan har full koll åt annat håll!

"Mm....luktar gott....och nära...!"

 


  Pressade in godis mellan barken, ganska högt upp, det gillar dom.

Ok, sök tjejer!   

"Ser du dom, Ronja??"

 


"Här tror jag det sitter en liten bit godis....pytteliten?!?"



"Måste väl finnas mera....kanske högt där uppe?"



Så till Skorpan!

I dag skulle så avmaskning ske inför fjällresan, då vi ska vistas en del i Norge också.

Samtidigt hade vi skickat in treckprov till SVA,

för att se om det var någon mask som var boven till Skorpans mående.

Jag, och många med mig, även veterinärerna, trodde på det här alternativet som orsak.

Mina förväntningar var höga, men samtidigt vågade jag inte riktigt tro.

Hade vi tur, skulle vi få provsvaret redan i dag, då skulle vi veta....äntligen!


Veterinären ringde t o m till SVA, och frågade hur det låg till.

Joorå, det var snart klart, stod i värmeskåpet, snart skulle det läsas av, då skulle dom ringa.

Vänta vänta vänta!!

Under tiden fick flickorna sina avmaskningspiller, under översikt av veterinär.

Alla papper fylldes i, klockslag, ja allt. 

Noga som tusan....inga fel där inte.


Så kom tfn-samtalet.....NIX!

Varken hjärtmask eller lungmask påvisades.

Vad bra, sa jag....men något annat då?

NÄE!!! Vi har bara tagit prov på dom två sorterna!

VAAA????

Det här är väl ändå inte möjligt??

Varför inte kolla allt?

Den frågan fick jag inget svar på, mera än att dom inte tänkte på det.

SMART   


Men, jag skulle inte ta ut något i förskott,

det kan vara så att någon liten maskusling råkat hamna lite fel,

och det inte är som det brukar vara i maskarnas värld.

Ingenting är helt säkert, maskmedlet KAN fortfarande göra nytta.


Hur som helst, vi har packat bilen klart, så i morgonbitti sticker vi iväg....mot fjällvärlden.

Eftersom jag börjar bli van vid bakslag, så har jag under kvällen pratat med en vän,

som har stor erfarenhet av allt möjligt.

Nu har jag ännu en plan!!

Det är väl inte plan B kanske, snarare plan G, eller kanske H

(Många planer blir det)


Dom planerna får bli morgondagens skrivande.

Har även varit i kontakt med veterinär i fjällen.....berättat lite om oss o så, hehehe,

sagt att vi är på G nu, och att jag kanske måste ringa dom.

Vi var så välkomna....känns skönt bara att veta ATT man kan ringa och få prata med någon.



"Vad tittar ni på nu då???"

"Joo, det var den där älgen som nyss passerat här....han lade sin avföring preic DÄR!!"

Mycket intressant!!

"Och vi känner hans doft såå tydligt....!"


(Tänkte tyst för mig själv, ni skulle bara våga springa efter skogens konung nu också...men do stannade)

  


Så där ja, mycket bätre...  



Snart finns inte så många tänkbara diagnoser kvar längre......och då.....

Nej nej, så får det bara inte vara....aldrig aldrig  

Du MÅSTE bli bra, måste måste!

  


Nu lite sova, sedan avfärd.

Resa med många stopp, så det hinner bli kväll innan vi når målet.

Spännande!

I år en ny stuga, alltid lika kul att se om den stämmer överens med beskrivning.

(Det har det alltid gjort hittills)


Kram

Susanne

 
 
Sytanten

Sytanten

19 september 2015 09:09

Så vackra bilder på flickorna! Nu får ni ha en jätteskön resa och vandring med massor av fint väder och mycket återhämtning både fysiskt och psykiskt efter allt ni gått igenom. Ska bli spännande att få läsa om era strapatser. Kram Sytanten

http://sytanten-bettan.blogspot.se

 
quilaoronja

quilaoronja

19 september 2015 09:39

Tusen tack, Bettan!! Hoppas verkligen allt blir bra, och framförallt Skorpan
Kramar ❤️

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

 
Eva H

Eva H

19 september 2015 21:02

Men det var väl själva 17 då!!!
Sitter o minns vad min favorituppf på amris berättade en gång. De har stora fågelhundar också o åker då o då till fjälls på fågeljakt. Hon hade träffat en äldre veterinär där för ngt rätt litet o de kom att prata lite. "Han var nog den klokaste o mest förnuftiga jag nå'nsin mött!" sa Lina :D "Inget 'storstadstjafs' eller 'hisperier' - raka besked med mycket bondförnuft."
Klokt av dig att ringa o kolla o presentera er lite!
Men nu hoppas vi på maskpillren!
Ha en riktigt bra vecka nu!

http://fyrfotingar.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards