quilaoronja

Direktlänk till inlägg 24 september 2015

Skulle vi ha turen på vår sida även i dag?

Av Susanne - 24 september 2015 21:17

           

Dom här dagarna i fjällen har vi kikat på väderprognosen på kvällen.

Den har sagt REGN REGN och mera REGN.

Men av någon anledning, har vi klarat oss från det.

T o m solen har visat sig, trots att det var det sista som skulle kunna hända,

(enligt meteorologerna.)

Så var det även i dag.

Visserligen låg dimman lågt över fjällen, men vi skulle inte så högt upp i dag.


Det här måste vara bilden av oändlighet!

Såå stort....

Mitt i allt, långt långt bort, där fanns en ensam sten!

"Tok-Ronja" älskar ju stenar, ser dom på hundra meters håll, 

och då, då sticker hon...full fart, mot stenen!!

"Hallååå, ser ni mig här?"

 



Bilde tagen, då kommer hon raskt tillbaka igen.

"Mission completed"

  


  

I dag hade jag bestämt att vi skulle få se renar på fjället.

Många renar!


     

Slog läger på vidderna intill Norska gränsen,

där vi grillade korv och njöt ännu en gång av tystnaden, stillheten....   

Där fick hundarna vara lösa och rasa av sig, vi hade god sikt åt alla håll,

ifall och om nu någon ren skulle behaga att visa sig.



    Härlig syn!



Och lite blött!!!


   

Och så hände det igen!!

Skorpan hittade någon riktigt mysigt.....kladdigt och illaluktande, så klart,

som hon kände för att rulla sig i.....ordentligt!

  


Hon såg så frågande ut när jag sa att jag tyckte det var onödigt.

Vi har ju inte direkt tillgång till hundbad här.


    

Vi besökte silverfallet i dag.

Öronbedövande, men vackert.

Frågan var, hade Skorpan lust att hoppa i??



Det här är St.Olån

      Näe, så klart fick hon inte bada!

Vattnet är kallt som tusan.

Däremot tog jag en mugg och försökte skölja bort det värsta.

(med plastpåse på händerna) 

BLÄÄÄ!!


Jaja, det blev inte sämre i alla fall.....


  


"Hoj hoj, jag kan också hitta på kul saker sok du kan fota, precis som Ronja...så det så!"

 


I dag var vi näst intill helt ensamma på vår färd.

Många raster även i dag, och jag spanade efter renarna.

(Vi brukar ju se dom här!!)


Och Ronja fortsatte sitt letande efter dom högsta stenarna!



"Ser du någon ren där uppifrån, Ronja?"




Näe, inte tillstymmelse till någon enda liten ren....


Skönt att se hur Skorpan sakta men säkert börjar återfå sitt vanliga jag igen.

Orken kommer tillbaka.  



Men......

    


      Ronja ett steg före, för det mesta.



"Blir det bra så här?"



    I bakgrunden ser man Grövelsjön, som vi åkte på häromdagen. 



"Perfekt "HÄNGARE" för mig!"



På väg tillbaka igen, över hängbron.

       



Det gungade rätt bra när vi gick över bron, men det var inget som bekom hundarna.

(Bara matten som ogillar när det gungar)



Så var vi tillbaka vid bilen, och skulle just sätta oss i ......

Då kommer dom!!!

Ett gäng renar kommer gående mot oss på vägen.

Trodde knappt det var sant, nästan som det var någon som var med oss i dag också.

Någon som hjälpt oss och sett till att allt varit så bra?



Så orädda....gick straxt intill bilen, trots att vi stod ute på vägen.



Fin färg   



Blev så glad!

Just Idre är väldigt rentätt, dom har sitt sommarbete här uppe





Nöjd efter ännu en härlig dag.


Vi har bestämt oss för att rulla hemåt i morgon.

Känner oss mer än nöjda med årets vistelse här uppe i denna härliga natur.

Vi har åter fyllt på våra förråd med energi och härliga minnen.


Nu återstår bara det där mindre roliga.....STÄDA!!


Kram

Susanne

 

#grövelsjöfjällen

#renarimassor

#silverfallet

#bernerifjällen

 
 
Susanne P

Susanne P

24 september 2015 22:36

Vilken underbar tripp ni gjort och dina bilder...helt fantastiska!
Och så skönt att Skorpan börjar återfå sitt gamla galna jag igen.

Kram

http://www.susannep.blogspot.se

 
quilaoronja

quilaoronja

24 september 2015 22:54

Det är så skönt att ha möjligheten att få komma hit upp, Susanne.
Jag tror denna vecka haft en del att göra med Skorpans mående.
Har några frågetecken kvar, som jag ska ta tag i nästa vecka.
Tack min vän...Väntar med spänning på det som snart kommer hända hos er 😊
Så himla roligt ❤️
Kramar
Susanne

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

 
Eva H

Eva H

24 september 2015 23:15

Jag har ju då min tro o jag tror verkligen Gud har varit med er, med väder o annat, dessa dagar :)
Se'n undrar jag....
Jag har kommit på att jag ska sticka en tröja, lite tunnare ull, till mig i det där "höst"-garnet. Du skulle ha en till nästa år! Får skicka dig en bild på garnet. (O muttra inte om att du inte kan sticka....)

http://fyrfotingar.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards