quilaoronja

Direktlänk till inlägg 16 oktober 2015

Foderfrågan!

Av Susanne - 16 oktober 2015 21:40


Vi är säkert många som funderat över det här med matfrågan till hund.

Man vill ju hitta det där fodret som passar mina hundar bäst.

Har verkligen försökt läsa mig fram till ett svar, men det är en djungel.


Att det dyraste fodret skulle vara det bästa, det tror jag absolut inte på,

man får helt enkelt bilda sig en uppfattning från hund till hund.

               

Även dagens bilder går i höstens tecken!

"Kommer ni med, eller?"


Vackra.....



  .....dock INTE goda!




RAAAKT FRAM! 



   Åter till fodret...  

Har under lång tid använt samma foder, och joorå, varit nöjd med det, men....

Hade upptäckt att framförallt Ronja hade fått klåda.

Oftast inte så besvärligt, men ändå, klåda.

(Kan ju inte va så skönt)

Jag kunde inte se något konstigt i pälsen/skinnet, inga utslag, inte rött, 

såg ut precis som det skulle.

Ibland fick hon som mjäll på vissa ställen, och jag kopplade nog klådan med det.

Så startade åter igen inhämtning av information om olika foder.


Ringde runt och pratade med olika "foderexperter",

frågvis till tusen, ifrågasatte än det ena, än det andra.

Attt betala många extra kronor för att fodret innehåller äggulor från frigående höns i Canada,

det finner jag ingen som helst anledning till.

Det finns mängder av innehåll som tillverkarna anser vara livsnödvändigt,

men jag tog mig en funderare på VAD det egentligen var som jag tyckte var viktigt.


     

Lycka är att hitta en sjö!!  



  Här har vi promenerat i många många år, jaa, 30 så där,

men aldrig någonsin sett någon sjö!?   

Fin var den också!



Ronja o Skorpan fick "Tok-Ryck" när dom insåg att dom faktiskt fick hoppa i o simma!

Skönt skönt skönt!



Ronja njöt av en lugn simtur, medan....


   

...Skorpan, var fullt sysselsatt med annat!

Som att undersöka vad som fanns UNDER vattenytan!



    Som en dränkt katt....jag menar hund.

Det blir inte så värst mycket kvar av dom, när pälsen är genomsur.



Hundfoder innehåller ofta stora delar spannmål, och frågan är då,

behöver verkligen hundar spannmål?

Näe, dom kan inte tillgodogöra sig det, och behöver det absolut inte.

Jag ser det mest som utfyllnad i hundfodret.

Till saken hör också att det KAN ge torr hud, vilket i sin tur KAN leda till klåda.

Värt att prova, tänkte jag, ett helt spannmålsfritt foder.

Letade upp ett foder som jag tyckte kändes "bra", innehöll det jag ville.

Nu har vi under en längre tid använt det nya fodret, och det är helt otroligt!!

Ronja har ingen klåda alls längre, hennes skinn har inga spår av mjäll alls,

och kanske framförallt, hon är inte torr i skinnet/pälsen.

Magarna har också varit tipp-topp hela tiden,

Med andra ord, jag är nöjd! (det tror jag även hundarna är)



På väg hem igen längs "vår" banvall.

På den ena sidan ligger en "sjö".

Vi kallar den sjö, men egentligen är det ett stort "surhål", där vattnet inte rör sig alls,

det luktar inte hallon, och är äckligt, helt enkelt.

Där vill man inte att hundarna ska bada, (det vet dom om)

Men Skorpan är ju numera frisk, har inte fått vara tokig/galen på så länge,

så det spritter i hela henne.

Vid en obevakat ögonblick for hon iväg som den lilla vesslan hon är......rätt ner i den stinkande "sjön"

*PLASK*

 

Ordningspolisen Ronja, hon reagerar blixtsnabbt, vänder om och kommer ruasande till mig,

"Såg du, såg du, såg du matte???"

"Skorpan hoppade i vattnet....det får hon väl inte va, va, va??" 

 

(vid den lila pilen, där håller Skorpan till i geggan)


Ronja tittar frågande på mig...."Ska jag hämta henne?"

Säger jag JA på den frågan, då springer hon och handgripligen drar upp henne i nacken.



Och SKorpan, hon har då en uppsyn som bara hon kan ha.

En uppnosig liten busunge, som gör precis som hon vill.

  


"Samtidigt som Skorpungen hämtas,

då passar man självfallet på att ta sig ett dopp själv också, i det geggiga vattnet"

  

Ronja är ju inte den mest renliga tjejen hon heller!



Ännu en skön höstdag   



Även om man kommer hem med två mindre rena och fräscha varelser,

så gör inte det så mycket, för vi hade det mysigt på utflykt.



Nu laddar vi för 5 års kalas i morgon.

Ska bli så underbart att träffa alla barn o barnbarn igen.


Kram

Susanne

#hundfoder

#foder

#spannmålsfritt

#hittaensjö


 

 
 
Ingen bild

Liza Hansson

17 oktober 2015 08:25

Härliga bilder! Vad använder du för foder?
Ha en fin helg. Kram

 
Ingen bild

Camilla Holm

17 oktober 2015 09:20

Också nyfiken på vilket foder du hittat. Har funderat många gånger på det där ned foder, men djungeln är fööör stor. 😩

 
Eva H

Eva H

17 oktober 2015 10:11

Vilken min på Skorpan! Lilla snörpmunnen :D
"Vadåra??? Vad ska ni lägga er iiiii så dant för? Tråkjönsar!"
Också nyfiken på foder lite. A äter nu Bravos färskfoder. Gav honom kycklingvarianten ett tag för att han skulle behöva ner en anings i vikt men den gillar hans mage inte riktigt, konstigt nog. (Blir ojämn i tiderna ffa) Nu tillbaka till oxvarianten.
(Kan säga i sammanhanget att jag ALDRIG fått så mycket beröm för pälsar som när Kasper o Jesper åt Konsums blåvita med lite tillskott av kött. Badades gjorde de ofta i såpa. Lite kul när folk köper mat o schampo för tusentals kr :D )
Spannmål undviker jag men jag läste om en forskare (DN för ngt år sedan) som upptäckt att våra "finavlade" hundar börjar ta till sig spannmål mer nu. Hon hade jmf med varg om jag minns rätt. Intressant.

http://fyrfotingar.blogspot.se

 
Susanne

Susanne

18 oktober 2015 18:19

Hej på er, Liza, Camilla och Eva.
Skulle så klart skrivit vilket foder vi har nu.....
Hill's ideal balance, spannmålsfritt. Det fungerar bra för oss. Magarna, pälsen bra, klådan borta, mjäll borta. Provade Carrier's spannmålsfria, som är snarlikt Hill's i sammansättningen. Nu har vi lyckats få ett bra pris på Hill's, så vi fortsätter med det.
Det händer att dom får färskfoder också, framförallt om dom är eller har varit lite nedsatta. Joo, jag tycker det är bra, men det passar inte in i vårt liv.
Det är verkligen en djungel, Camilla, och jag vet inte hur man ska välja rätt. Man blir snurrig! Samtidigt är det lite intressant.

Hoppas ni haft en bra helg
Kram
Susanne

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards