quilaoronja

Direktlänk till inlägg 7 november 2015

Det verkar leva sitt egna liv?!

Av Susanne - 7 november 2015 18:59


Skorpans Status!         

Nej, hon har inte visat några ansatser till varken det ena eller det andra.

Jag har min teori om vad som hände när hon i ren panik drog iväg härom dagen.

Det skulle ev kunna vara att något gjorde ont, och det kom som från en blixt från klar himmel.

Hon förstod ingenting, blev livrädd och stack iväg.

Jag vet att hästar och även andra djur kan få panik vid just plötslig smärta,

försöker helt enkelt springa från den.


Pga alla Skorpans "sjukdomar" har hon inte kunnat träna som hon brukar.

Det ena har liksom lett till det andra, hon har blivit stel i vissa muskler, och jaa, jag erkänner,

jag har inte varit jätteduktig på att massera henne, som jag brukar heller.


Har lärt känna en tjej som bl.a sysslar med IR-Terapi,

vilket är en ganska ny behandlingsform utöver den vanliga veterinärmedicinen.

Det är en metod som går ut på att starta kroppens egna läkningsprocesser.

IR-impulse acupunct therapy.

Både Skorpan och Ronja har provat denna behandlingsform tidigare,

och dom ser verkligen ut att tycka det är såå skönt.

För att ge ett exempel hur pass god effekt det faktiskt har,

kan jag nämna Ronja, när hon blev skadad för en tid sedan.



Hon kunde inte stödja på ett bakben, inte alls, och detta till synes helt utan anledning.

Uppsökte veterinär, som genast konstaterade att hennes korsband var av!!!

Operation var enda sättet att hjälpa henne.......men ännu en gång kände jag mig

inte riktigt "nöjd" med det svaret, utan ville konsultera min vän.

Jag anser att terapeuter och sjukgymnaster, oavset det är inom djurvård eller humanvård,

har mycket större kunskap att känna om något är fel.

Det konstaterades väldigt snabbt att något korsband inte alls var skadat, absolut inte,

däremot satt problemet i ryggen.

En gång var vi på behandling med IR-terapi, och Ronja blev som ny!!

Hon har aldrig haft några problem efter det.

Tänk om jag låtit dom operera!!!

Det vill jag inte ens tänka på.

Vill ni läsa mera om denna behandlingsform finns info här.


http://ingelasirterapi.se/category/vad-ar-ir-terapi

 


Skorpan fick behandling förra veckan, och hon är betydligt mjukare nu.

Har kunnat se att hon inte tagit ut steget ordentligt.

Framförallt har väl det visat sig vid simning, att hon inte sträckt ut ett bakben riktigt fullt.

Nu märker jag stor skillnad, och kommer få ytterligare behandling så det blir helt ok.


Kan nämna att jag väl aldrig trodde att mina hundar skulle

lägga sig ner och somna/snarka vid denna behandling. men det gör dom.


Efter behandlingen blir man väldigt törstig och kissnödig, 

så vad passar väl bättre än lite frisk och klart vatten från denna källa.


"Kom igen nu, fota klart så vi kan få vatten!!"

 


   Spännande historia!          



"Och hur har du tänkt vi ska komma åt vattnet då???"



Vänta bara....det finns så klart en skopa att dricka ur!


   

Två glada flickor som gärna hänger med på alla upptåg vi hittar på.   


        

"Att man ska behöva vänta o vänta hela tiden!"



  Så där då, då var vi iväg!

Klarade t o m regnet som hängde  i luften.  



Fikapaus på en stubbe, och åter väntan....på något gott!


  


"Men....RONJA!!!"

"Ska inte du vara med på bild....eller?"



"Nähe......då får du ta en bild på bara mig då!"

Upptäckte att Ronja faktiskt var med på bilden

trots allt....tittar fram till vänster vid  husvagnen, hahaha!!

Hon kan helt enketl inte låta bli!



Socker-Skorpan   



Törstig!



Tillbaka på stubben.....Alltid opp på samma plats, hur trångt det än är.




Så några ord ang Facebook!

Var länge helt övertygad om att jag aldrig någonsin skulle skaffa fb.

Varför skulle jag det?

Mina vänner har jag kontakt med IRL, tänkte jag.

Men, jag blev till slut övertalad att skaffa ett konto, tänkte att det kan väl inte skada.


 




Jag trodde väl aldrig att det skulle vara så roligt!

Jag har fått så många vänner, både i Sverige och andra länder.

Dom skulle jag aldrig haft kontakt med, om det inte vore för just fb.

Så jaa, jag har haft mycket glädje av det.

Men....



Det har krånglat en hel del också under åren.

Det har varit än den ena, än det andra, som jag dock fått hjälp med av fb-support.

Nu har det under en längre tid hänt konstiga saker igen, som att inlägg försvinner,

inlägg som inte jag skrivit läggs till, vänner läggs till och vänner plockas bort, t o m blockeras?? 

Vid kontakt med supporten har jag fått rådet att öppna ett helt nytt kont,

eftersom mitt nuvarande förmodligen är "hackat".

Har inte kommit dit ännu, för jag tänker att då försvinner ju verkligen allt?

Bilder och så....


Det som hänt nu är att ca en tredjedel av kontakter/vänner är borta,

och det mest märkliga är att just den tredjedelen

är människor som jag överhuvudtaget aldrig har någon kontakt med,

så dom lär ju inte ens märka av det.

Därför spelar det här ingen som helst roll för mig,

men jag har pratat med många andra som drabbats av precis samma sak,

och som det verkligen blivit "problem" för.




Kan väl kanske tycka att det egentligen inte är ett problem alls,

för det finns betydligt allvarligare saker att lägga energin på.

(Men OM det nu skulle vara någon som känner sig "bortplockad", är det bara att höra av sig) 

Det otäcka i allt det här, vet ni vad det är?

Att någon gör något på MIN sida, som jag själv inte kan kontrollera.



Kram

Susanne


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards