quilaoronja

Direktlänk till inlägg 1 februari 2016

Det tycker jag....

Av Susanne - 1 februari 2016 21:56


     Vi beslutade oss  helt enkelt för att ta reda på vädret, på riktigt, en gång för alla!!!

SMHI fick besök.          

Och hur gick det.....det var stängt, vi kom inte in....

Men nog fick vi lite sol på oss i alla fall.

  


Händer inte så ofta att jag "delar på hundarna".

Tar promenad med en hund i taget, alltså.

Även om jag tycker fördelarna är flera än nackdelarna, att ha två hundar,

så just att koncentrera sig på enbart en hund, och faktiskt träna under promenaden,

det är så klart mera effektivt.


"Det var nästan så man blev lite bländad av solen, faktiskt"



         Det blev en del hundträning i dag,

vilket är så roligt, för man ser verkligen hur kul hundarna tycker det är.

Dom är på tårna, skulle man kunna säga.




Hemma väntade Skorpan på sin tur, men under tiden fick hon "egentid" med husse och lilla Leon,

som varit hos oss hela dagen. 



Tänk att djur har så mycket att ge små barn.

Inte bara det att hundarna vänjer sig vid barn, och lär sig vara försiktiga.

Barn måste så klart också lära sig att visa respekt för djuren.

Det tycker jag är viktigt, och jag njuter av att se dom tillsammans.



Ronja har alltid varit väldigt förtjust i små barn, hon lämnar dom inte ur sikte.

Blir någon ledsen är hon genast där och pussar och slickar, lägger sig nära, som för att trösta.

Nu är just Leon en väldigt glad liten kille, som sällan är ledsen,

inte ens en dag som i dag, när han var sjuk, och mamma o pappa var tvugna att vara på jobb.

Att få möjligheten att hjälpa till med barnbarnen när det behövs, det känns bara bra.



"Jaha, dags att sitta på muren igen.....som vanligt alltså!"

En återkommande uppgift   


Det finns vissa saker som är lite tabu att prata/skriva om, det märks inte minst här.

När man skriver om något som många kanske tycker är "känsligt", 

då stoppar man liksom ner huvudet långt ner i sanden, och låtsas som det regnar....

Samtidigt skrivs det då i stället "privata meddelanden", 

i stil med "bra att det togs opp" "du har så rätt", "jag har känt detsamma".....

Det är lite sorgligt, kan jag tycka, att vi inte vågar stå opp för vad vi tycker.

Stå opp för vad man tycker är rätt o fel.



Ska man leva sitt liv för sin egen skull, eller för någon annans?

Det är inte lätt alla gånger, och man får nog räkna med en hel del prat bakom ryggen.

 Om vi kunde tala öppet om saker o ting redan på "skitsnacksstadiet",

kunde missnöjesförhållanden ändras innan de leder till något allvarligare.



"Har vi tränat klart nu....framåt, backa, ligg,

stå....t o m lite kryp....Kom nu, vi går in på vår grusväg nu, matte!"



Det skadade revbenet då?!

Joo, det onda börjar bli bättre, kanske ska vänta med dom där hastiga rörelserna ett tag till,

men jag är säker på att det kommer va helt ok när planet som tar oss långt bort ska lyfta från Sverige.

Det känns tryggt! 

  


Kram

Susanne

#smhi

#tabu

#missnöjesförhållande

 
 
Eva H

Eva H

2 februari 2016 09:05

Håller helt med du!
Man klarar ändå inte att gå genom hela livet o alltid vara sams med allt o alla. (Eller jo... Vissa försöker ju men de har andra problem.) Ibland är det bara tvunget att tänka efter - är det viktigast att jag står för vad jag tycker o mår lite bättre själv eller att jag håller mig väl med "motståndaren" o därmed sviker mig själv?
Svenskar är ofta löjligt konflikträdda o måste visst alltid gå i flock :P
Härligt höra du har lite mindre ont! Fortsätt så! Liksom med att stå på dig.
Kram!

http://fyrfotingar.blogspot.se

 
Susanne

Susanne

2 februari 2016 11:10

Där sa du något som verkligen stämmer, Eva! Konflikträdda och går i flock!
Men visst blir man besviken, det erkänner jag, och ibland även sviken.
Tack snälla, ska se till att det fortsätter gå åt rätt håll 😀
Kram

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards