quilaoronja

Direktlänk till inlägg 27 februari 2016

Det visste jag inte!!!

Av Susanne - 27 februari 2016 17:08



Det här......det är något jag längtar efter!!


 


Långa härliga promenader......


    


.......tillsammans med mina båda följeslagare.


Just nu sitter jag på balkongen i natten, och lyssnar på alla dessa gatuhundar,

som ömsom ylar i kör, och ömsom sätter igång med stora slagsmål.

Vilket liv!!!!

I princip alla hundar man ser har något fel, inte ofta man stöter på en hund här som verkar helt frisk.

Dom är fulla av stora och små sår,

saknar kanske ett ben, haltar så dom knappt kan gå,

kliar sig oavbrutet, och den ena är magrare än den andra.

Det gör ont att se dom.

Jag har så svårt att förstå tankesättet, att inget levande får avlivas, för det här är rent av djurplågeri.

Såå många hundar blir överkörda, lappas ihop hjälpligt, och släpps ut på gatan igen.

Usch så hemskt det är.




Alla växter däremot, dom verkar trivas gott här i värmen.

Vilka fantastiska färger!


 


Mina hibiskus blir inte långlivade precis, medan dom här används som häckväxter.



Stjärnfrukt!

Växer på stora buskar.


 


I går besökte vi en stor konstgjord djungel/regnskog, som var fylld av vattenfall och dammar,

där stora fiskar och svarta svanar samsades.




Har nog aldrig tidigare sett svarta svanar i verkligheten.

Så vackra, men svårt att göra dom rättvisa på bild.




Så var det då det här med fattigdom.

Vissa bor i slott, medan många många människor bor i fallfärdiga hyddor.

Men ett har alla thailändare gemensamt......dom är alltid glada, man möts alltid av ett leende,

och dom är väldigt hjälpsamma.


   


Att tanka är en upplevelse bara det.

Bensinen tas direkt ur fat, med hjälp av en plastslang.

Inga som helst säkerhetsåtgärder där inte.

Tilläggas ska, att bensinen är i princip gratis!!!




I morse bar det av mot en härlig dag på vattnet,

i en katamaran.

Det var nog så nära paradiset man kan komma.


   


Flera stopp intill små fantastiska öar, där vattnet är så klart att man ser många meter ner.



 



När det blev lunchdags, tändes grillen på en strand.

Det serverades fläskfilé med diverse tillbehör.

Gott gott!


   


Om jag nu ska säga något negativt om den här dagen,

så är det allt skräp!!!

Bilden ser ut som ett vykort......visst.....men när man kommer nära

så möts man ofta av något som liknar en soptipp.

Plastflaskor i drivor, blandat med allt man kan tänka sig.

Vi i Sverige är nog rätt duktiga på att slänga saker där dom ska va, tror jag.

Synen som vi såg i dag har jag i alla fall aldrig sett i vårt land.


 


Nu till något "spännande"!

Vi rundade en ö, och på andra sidan möttes vi av det här!!

Fint va?!

Gissa vem som bor här, eller snarare, har det som ett litet sommarhus, kanske jag ska säga.

Joo, det är vår Kung o Drottning!

Här vistas dom ibland, när dom vill koppla av en stund, kanske.

Det är kontraster minsann.

Kan inte neka till att det är fint, men där blir jag återigen lite kluven.

På ena sidan rikedom i överflöd, 

på den andra fattigdom som är hemsk att se.



Vi kom rätt nära, nästan så man såg in i vardagsrummet, 

och vad som fanns i flaskorna I skåpen.

Nu var det tomt, för när kungaparet är här, då cirkulerar helikoptrarna runt,

det finns vakter överallt, så då kommer man inte nära.


Det är väl det här som kallas onödigt men nödvändigt vetande 


   


Dagarna har rusat iväg, i morgon är sista dagen i huset vi bor i.

Sedan väntar ett besök till den stora staden, Bangkok.

Anar att det blir stor kontrast till vad vi upplevt nu.


Har fått info om att hundarna mår bara bra, vilket gör mig glad.

Men......det spelar liksom ingen roll egentligen, hur bra dom än har det.....



  


.......jag längtar till dom i alla fall.

Nu så här på sluttampen är det tufft att vara jag.....men den som väntar på något "gott"....



En liten liten sammanfattning av ännu ett par dagar i Ban Phe, Thailand.


Kram

Susanne

 
 
Karin B

Karin B

27 februari 2016 21:30

Hur härlig en semester än är, så är alltid längtan till ens hund-ar väldigt stor. Jag förstår din känsla!

http://www.junitjejen.se

Susanne

3 mars 2016 19:08

Ja, återföreningen är den allra bästa, efter en lång tid från varandra ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards