quilaoronja

Direktlänk till inlägg 31 maj 2016

Ny laddning!

Av Susanne - 31 maj 2016 21:45


Jag har väl inte riktigt kommit igång med bloggandet igen,

det är fortfarande lite trixigt att skriva......dom där små rörelserna påminner mig om att axeln inte är riktigt ok än.


Men att sluta blogga har jag inte någon tanke på....ännu, 

tyxker fortfarande det är kul att skriva, och kanske framför allt, att fota.


Så här följer några av den senaste tidens bilder,

och som vanligt har det med hundar att göra.                  



Jag tror dom väntar på köttbullar från himlen!?


        


Det har faktiskt blivit roligare att fota, efter den där kursen jag gick.

Visst tar det lite längre tid med alla olika inställningar, men med tiden kommer det nog gå lite snabbare.




Vi har haft några riktigt soliga dagar, vilket också inneburit att dom långa promenaderna 

förlagts till kvällarna.

Om vi nu inte gör utflykter i närheten av vatten.

Dom promenaderna är så klart väldigt uppskattade,

när man kan få simma och svalka sig, men det går ju inte varje dag.


Kul placering av tungan!!


Några ord om fästingar!

Som varje år har det nu smällt till, det fullkomligt kryllar av dom vidriga små krypen.

Vi har alltid haft problem med fästingmedel, ända sedan alla dessa olika preparat kom.

Det senaste vi provat var Bravecto, men inte heller det fungerade på våra hundar.



Vad gör vi då, med det här problemet?

PLOCKAR fästingar......hela tiden, men framför allt varje kväl.

Då följer kamning av pälsarna, och därefter blåser jag pälsarna med hundblåsen.

Det blir i snitt ett tjugotal kryp varje kväll, plus alla man tar under dagarna, 

när man drar fingrarna i deras pälsar.



Dom har inte haft alls många kryp som suttit fast,

men det skulle ju inte fungera om jag inte hade denna procedur varje kväll

Å andra sidan, har vi en mysig stund och njuter av den alla tre.



Jag har också tagit tag i draget på allvar igen.

Det är såå roligt!

Det jag njuter mest av är nog att hundarna är friska, efter allt som dom drabbats av.

Jösses vad jobbigt det varit.


Det här kanske man ska passa sig för att skriva, jag kanske utmanar ödet.

Näe, nu har vi väl haft vår beskärda del, kan jag tycka, så nu ska vi vara friska och bara njuta av livet.


Skorpan väntar på att "någon", dvs Ronja, ska komma och försöka ta bollen från henne.

        



Jaa, som vanligt lyckas Ronja sno den från Skorpan......




........och så utbryter ett litet gnabb, mest på skoj.

         


Och jag bara står där och njuter av att se dom ha så roligt tillsammans.

Träningen har i alla fall gått över förväntat, helt otroligt efter så lång tid.

Vi får se om vi känner oss redo för någon tävling i sommar/höst,

om inte, gör det absolut ingenting, för oss är träningen det som är roligt.

En tävling som går bra är så klart kul, men egentligen mest en bonus för oss.

Ja ja, vi får se.




Något som jag blev väldigt glad för, det var när en vän kontaktade mig för en tid sedan,

och undrade om vi kunde hjälpa till att dra hennes dotter som tog studenten.

Måste säga att det kändes ganska "ärofyllt" att bli tillfrågad (för jag sa så klart JA!)


Det hade varit kul att spänna för båda hundarna i en dubbelskakel,

men jag var inte riktigt säker på Skorpan.

Om hon skulle fixa det?

Om jag haft skaklar där dom gick bredvid varandra, skulle det gått superbra tror jag,

men med våra skaklar går hundarna bakom varandra.

Det betyder att den som går sist blir helt instängd, om ni förstår hur jag menar,

och att sätta Skorpan där, det hade inte varit rätt mot henne.

Ska på något sätt försöka ordna (få hjälp med) en lösning i frågan.

Nu fick Ronja dra ensam, vilket inte var några som helst problem.

Dom får dra mycket mera last än hon gjorde nu.



Allt gick jättebra, alla var nöjda och glada (även vi)

En kul grej som jag inte haft en tanke på tidigare.


Bara en kul bild, när Skorpan hoppad opp i vagnen, medan Ronja drog.


Har filmat en del under våra träningspass, och försöker nu sätta ihop filmsnuttarna till en film.

En vacker dag blir nog allt klart.......



På en av våra kvällspromenader i skogen.

Lite svalare, men ändå sol.

(och vackert med solstrålarna genom trädgrenarna)




Så fort temperaturen blir lite svalare, då kommer all energi som ett brev på posten!




Skorpan!




Ibland Swichar hon förbi i rasande fart....ibland rakt på!



"Ska jag sitta stilla länge till?"

"Känner att jag har en mygga i pannan,

som säkert snart sätter sig för att få blod.....skulle du kunna ta bort den, kanske, matte???"



Lite mera bus orkar man alltid med.



"Blir det bra så här?"




Tro't eller ej.....nu blir det inte en enda bild till (i dag)


Nu lite packning av ryggsäck, för i morgon bär det iväg igen!


Kram

Susanne

 
 
Eva H

Eva H

1 juni 2016 10:14

Årets absolut finaste studentvagn!
Jag säger till dig som en favoritpräst (Carl-Erik Sahlberg i S:ta Clara som arb mycket, mycket med "olycksbarnen i samhället") säger: "Det bästa framför!". Tänker då på er framtid givetvis, inte bara ROnja framför vagnen :D

http://fyrfotingar.blogspot.se

 
Ingen bild

Inga-lill Jansson

1 juni 2016 13:52

Vilken rolig ide med att dra studentvagn ser ju helt underbart ut

 
Susanne

Susanne

4 juni 2016 21:02

Eva och Inga-Lill!
Hade inte haft en tanke på att just dra en student, men det var verkligen jättekul! Och populärt ;-) Hoppas det blir flera gånger.
Kram på er <3 Susanne

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

 
read more

read more

18 mars 2017 19:02

I'm just really thrilled with your photo essay. The dog looks very well-groomed. The hosts take good care of her.

http://bestessay-writing.services

Susanne

7 april 2017 21:35

Thank you!
/Susanne

 
summer vacation essay back to memories

summer vacation essay back to memories

27 mars 2017 20:51

I really like dogs of this beautiful breed. This is a very devoted and loyal friend for the whole family.

http://bigessaywriter.com/blog/summer-vacation-ess

Susanne

7 april 2017 21:35

You are so right :-)

 
write college papers for money

write college papers for money

26 april 2017 20:59

these dogs require a lot of free space and we should think well before buying this breed!

http://custom-writing.services

 
ukessaysreview.com - cheap essay writing services

ukessaysreview.com - cheap essay writing services

21 maj 2017 08:27

I like this breed of dogs, they are very smart and have a good behaviour!

http://ukessaysreview.com/category/reviews/page/3

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards