quilaoronja

Direktlänk till inlägg 7 augusti 2016

#förändringar #meraförändringar

Av Susanne - 7 augusti 2016 22:30



  Förändringar kan vara både bra o dåligt.

Just bara för att det är förändringar, man gör något nytt, förändrar helt enkelt.

Det kan så klart handla om allt möjligt,

men förhoppningen är väl att göra något bättre, kanske.

Man är ju sig själv närmast.

Kanske beror dessa tankar i just mitt fall, på tiden.

Tiden jag faktiskt har ATT tänka.

Accepterar inte allt längre.


Skorpan, också en tänkare, eller?




Så gör er redo flickor, nu kickar vi igång!!!

Först lite hundvård, i form av bad med inpackning, tänder och klor fixade,

allt det där nödvändiga.


Det bästa av allt, att få rulla ordentligt i gräset efter badet, 

tycker Ronja.



"Men vad var det nu som skulle hända, matte?"

"VAD är det som ska förändras?"




Jag säger bara "BootCamp"!

Nu är det slut på sötebrödsdagarna, nu blir det träning på lite högre nivå,

skulle man kunna säga.

Allt vi planerat görs enbart för att hundarna ska må bra/bättre,

ha ett långt o friskt liv (tänkte skriva, utan sjukdomar, men inser hur dumt det skulle låta)

Inte en enda sjukdom till vill vi ha nu!

Aldrig aldrig mera.

Så klart blir allting påverkat av att inte vara frisk, 

allt känns tungt, allt känns ganska hopplöst ibland (nu är det här mina egna känslor)

men om man nu ger opp, då är det nog helt kört.


Jag har en plan!


 

Tanken är så klart, att vi även i år ska vandra i fjällvärlden,
men efter dom senaste årens alla händelser, skulle det vara kul om vi kunde göra det så som vi vill igen.

Pga sjukdomar och operationer, har vi fått lägga opp all vandring efter hur hundarna har mått, 

vilket inte blivit vandring i samma utsträckning som vi brukar.


Jag bara måste veta att Skorpan är helt ok, att hennes trötthet enbart beror på att hon varit konvalesent.

Vad kan då vara bättre än att vattentraska?





Det görs under kontrollerade former, med duktig personal med oss,

och OM det nu skulle vara något galet, så finns hjälp nära.

Vad den här damen kommer tycka om att bli placerad i ett gigantiskt akvarium,

det får vi veta i morgon.

Kan väl tänka mig att hon inte blir den allra lyckligaste,

men jag vet också att hon snabbt accepterar det.

Hon har ju iofs inget val, haha.


 

Ronja kommer få simma i den älskade poolen, för det är bland det bästa hon vet.

Börjar "prata" i bilen, långt innan vi är framme,

och det blir bara värre o värre ju mera vi närmar oss.

Roliga hundar, men då vet man säkert att dom gillar't



Såå mycket har hänt den senaste veckan,

såå många bra möten med härliga människor,

såå mycket insikter jag fått,

om det som betyder något för mig. 



Vi känner oss helt enkelt laddade för det här

(eller, jag har inte riktigt släppt bomben till hundarna ännu, haha)

 


Dags att bli vuxen, lilla fröken....eller?

Näääe, Skorpan kommer nog för alltid vara vår LILLA Skorpa.

  Busiga lekfulla keliga galna tokiga hund



Och så länge "Ronjakloksomenbok" är med, då går alltIng rätt till,

det är ett som är säkert!

 



Mer positiva saker har hänt!

Ibland kan det vara svårt att få en berners vita päls på bröstet helt ordentligt vit!

Vi har provat en mängd olika medel, har sökt råd från bl.a "stora" uppfödare,

(Som kanske inte vill dela med sig av sina kunskaper)

Hur som helst, har jag inte hittat det där mest effektiva, giftfria, mest naturliga medlet.

Inte förrän nu då!!!





En tvål, som man kan tvätta silke med,

helt utan blekmedel.

Och jäklar (förlåt det ordet) så himla bra det blev!!!

vitt vitt vitt, skulle jag vilja säga.

Fick tipset av en vän i etern, Britt-Mari, och jag är så tacksam för det.

Tvålen heter Almgrens tvättvål, en liten oansenlig vit tvål, som gör såå mycket gott!




Blir så full i skratt.....Ronja o Skorpan beter sig som om dom anade något.

Dom känner säkert av min iver att komma igång med mina planer och alla förändringar som ska ske.

Det här kommer bli så bra!


Skogspromenaderna, utflykterna, inget kommer förändras där, 

men jag kommer ha ett lite annorlunda tänk även där.


Så småningom kommer jag skriva om en annan sak som hänt oss.....

Eller 1, det är många flera än så, men det är nog bra att tiden fått gå lite, tror jag.

Kunde annars lätt bli att man skriver saker som man sedan ångrar att man berättat,

för av erfarenhet vet jag att allt kan omvandlas till en rejäl käftsmäll.


Sov nu mina vovvar, vila er ordentligt, för i morgon kör vi!!



Lite av både det ena och det andra,

men mest förändringar


Återkommer med mera....


Fästingar, psykologi, foderdjungelns slut, m.m, m.m


Kram

Susanne


#ronjaoskorpan #mittliv #minatankar 

 
 
Ingen bild

Liza Hansson

8 augusti 2016 05:53

Vad spännande för Skorpan, det är ju vatten med i spelet så hon kommer nog att älska vattentrampet.
Kul med tvålen, var köpte du den? Tvättar du bara det vita eller hela hunden med den?
Lycka till idag nu.
Kram

Susanne

18 augusti 2016 18:28

Tvålen köpte jag på Twilfit, endast 48:-!!
Har bara använt det till den vita delen av pälsen 😉
Kram
Susanne

 
Susanne

Susanne

8 augusti 2016 09:29

Liza!
Tvålen finns bl.a på Twillfit, 49:-!! Ska bli kul att höra vad du tycker om den 😊
Jaa, i dag blir kul att se hur det går, men jag hoppas allt blir som jag tänkt 😉
Kram 💕

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards