quilaoronja

Direktlänk till inlägg 24 augusti 2016

Vi har provat nu!

Av Susanne - 24 augusti 2016 23:02



 Jag blir ofta nyfiken på att prova på nya "saker" med hundarna.        

Ibland fastnar vi för något, ibland inte.

Har väl egentligen ingen tanke på tävling eller så,

det finns bara en sak som är viktig.....ATT HA ROLIGT tillsammans.

Och man ser ju rätt snabbt hur det ser ut.......är det här något för oss.

Nose Work har jag länge "sneglat" på, DET ville jag testa,

och nu hade vi förmånen att få frågan, om vi ville prova på.

Så klart vi ville!



(bilderna är från dagens lilla utflykt med kompisar)

Vackert som bara den.....en sol från en klarblå himmel, vatten att svalka sin svarta kropp i,

OCH, sist men inte minst, stooora stenar/berg, att hoppa opp på.

(vårt efternamn förpliktar, minsann........Stenberg)



En till bild.....kunde inte låta bli, det var så fint!



Vi strosade runt vi strandkanten, hamnade intill ett gäng med gäss (som inte var överlyckliga att se oss där)
men vi envisades ändå med att inta vår fika på fåglarnas egna gata.


För att nå vårt mål, fanns ingen annan väg än denna spång.

En låååång spång, med stora mellanrum mellan brädorna,

så här gällde det att hålla tungorna rätt i munnen.

Inte skönt att ramla ner med tassarna där inte.

Inga problem alls, men vi hoppade ner och gick i gräset......tills vi upptäckte hur det

började plaska väldigt om oss o hundarna.

Just ja!! Det var därför man skulle hålla sig PÅ spången.....det var vatten på sidorna, hahaha.



För att återgå till helgens Nose Work, så fick vi alltså prova på det.
Lärde oss grunderna i hur man går till väga, osv.

Riktigt skoj!

Skorpan tittade på mig flera gånger, undrande......

"Varför gör vi det här, matte? Jag letar gärna opp något åt dig,

men det här, det luktar ju inget kul alls!!"


Skorpan är ju som Skorpan är, hon är MYCKET, helt enkelt.

Vill så mycket, så mycket kul att undersöka, massor av kompisar med sina mattar,

och så skulle man leta reda på konstiga saker, med en konstig doft!

Konstigt, det var det.



Kunde i alla fall konstatera att Skorpan lärde sig vad hon skulle göra, hur det skulle dofta,
och sedan vara säker på att man prickat rätt burk/låda eller dylikt.

Det är just DEN känslan som är så häftig!!!

När man ser hur poletten liksom trillat ner, när dom förstår vad vi vill att dom ska göra,

då njuter jag och blir så glad.


(Det här, det blir jag också glad av......underbara hundar)


Och varför lägger jag in två nästan identiska bilder, det kan man ju undra....

...har faktiskt inget svar på den frågan.


Sista stoppet för i dag!

Då kunde man se tydligt hur trötta dessa tre vänner var.

Värmen, badandet, och så lite träning på det, det tar minsann,

även på vältränade varelser.




Nose Work, det kommer vi utveckla och träna, det var riktigt kul.

Både Ronja o Skorpan tycker verkligen om att använda sina "näsor".

Och vad jag förstår, kommer även denna sport bli officiell så småningom,

vilket så klart skulle sporra till tävlande.

Men men, vi tar en sak i taget nu......lugn o fin.



Tack för oss

Kram

Susanne


#nosework #ronjaoskorpan #quilaoronja #träning #hundar #berner

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards