quilaoronja

Direktlänk till inlägg 7 december 2016

När ska det bli lugnt?

Av Susanne - 7 december 2016 21:45


Dagarna rullar på, det känns som att Tjorven varit här hos oss för alltid.

Hon är såå lätt på alla sätt, har ingenting alls att "klaga" på faktiskt.

Men så har hon ju två goda föredömmen att ta efter, så klart.

Vi har redan hunnit med ett akut besök hos veterinären förra veckan,

då hon helt plötsligt blev dålig.

Allt gick så snabbt, och när hon skulle gå ut till bilen orkade hon inte gå själv, utan fick bäras.

Hon hade blivit förgiftad av "något", som väl ingen riktigt vet säkert vad,

men troligtvis en mus??

För att inte göra den historien allt för lång, så mår hon i dag bra igen, tack o lov.




Eftersom vi åker o simmar regelbundet, har det varit självklart att vänja även Tjorven vid det.

Många av er minns säkert Skorpans envisa simträning när hon var liten.

Hon kämpade o kämpade, och till slut gick det ju som bekant som en dans.


   



Tjorven ville gärna prova på att göra som dom stora hundarna förra veckan,

så lyftes ner i vattnet lite försiktigt, och så bara simmade hon iväg!

Som om hon aldrig gjort något annat.

En riktigt duktig simmare!




Fort gick det också!

Det såg verkligen ut som hon gillade det.


 


Ronja har tagit lite tid på sig att tycka om den nya medlemmen i familjen.

Inte så att hon var dum på något vis, näe, hon höll sig mera undan den lilla hyenan.

Men nu inser hon att hon faktiskt är en kul liten lekkompis till.


 


"Bäst att vika in svansen ordentligt!"

  

 



Det här med gruppbilder har vi också "tränat" lite på.

Är man tillräckligt snabb bara, så kan det gå vägen.......(men bara ibland)


 



Under Skorpans fyraåriga liv, har hon fått genomgå alldeles för mycket, (tycker jag)

Från hon var ett år, har hon opererats flera ggr, behandlatrs för diverse annorlunda diagnoser,

men alltid kommit igen med full kraft.

Jag har inte skrivit något tidigare om hennes nuvarande problem, det har varit så luddigt allting,

och det har varit allt annat än enkelt att få en veterinär att lyssna och förstå.

Men nu äntligen kanske vi kan få ett svar, och då också hjälpa henne.

Jag är såå lättad, bara det att någon förstår att det är ett problem.

Jag bara hoppas hoppas hoppas, att den undersökning som ska göras på fredag, kommer ge oss ett svar.

Fina Skorpungen, den här veckan har varit/är jobbig.

Efter två dagars skonkost, är det fasta i två dagar!!!

Att enbart erbjuda en hungrig berner en skål vatten,

det kan jag säga, tas INTE emot med jubel, precis

Men minsta "fusk" innebär att undersökningarna inte går att genomföra, så vi kämpar på.

Koloskopi + Gastroskopi, och ultraljud kommer att utföras,

och jag håller alla mina tummar för ett svar.


 



Ronja ser till sina bästa vänner på allra bästa sätt.

Hon är verkligen så omhändertagande.


 



"Men kan jag inte bara få en liten liten smakbit av något slag?"

"Bara lite lite....?"


Näe, istället kom matte med lavemang!!!

Vad sjutton ska du göra, sa Skorpan......men stod så stilla, och var så duktig.

Tre omgångar till innan fredag, ska vi hinna med.


 



När Skorpan o Tjorven leker, då ser man alltid Ronja hålla ett extra vakande öga på dom båda.

Inte värt att det går för hett till inte, för då talar hon tydligt om att det inte är ok.


 



På toppen......


 



....liksom Ronja....


 



Att fota fina "ståbilder" är väl inte min grej, precis,

men när Skorpan ställde sig så här fint, då var jag så klart tvungen att föreviga tillfället.


 



"Jag gör preciiiis som dom stora töserna, jag!"

"Här letar vi efter något....jag vet inte VAD....men jag låtsas!"   


 


Uhps!

En bild till med tre hundar....det tar sig   


 



Vi har varit mycket hos min lilla mamma,

och Tjorven blir stormförtjust när hon får ligga o kela i hennes säng.

För att inte tala om hur glad min mamma blir.


Hur mår hon då?

Det finns ju egentligen bara ett svar.....hon blir sämre o sämre.

Jag ser hur hon försvinner från mig mer o mer....det är tungt....ögonen fylls ofta av tårar... 


 En lite uppdatering om vad vi har för oss, även om detaljerna utelämnats.

Men OM jag nu kan få några svar efter fredagen, då ska jag skriva ner allt om Skorpans "problem".


Håll gärna en tumme eller två för henne på fredag.


Kramar

Susanne

 
 
Anna, Wilma & Nitro

Anna, Wilma & Nitro

8 december 2016 03:08

Kära Susanne, vi håller alla tummar och tassar för skorpan ♡ massor med kramar. Underbara bilder på alla 3 !

http://www.annaslantligaliv.blogg.se

 
Ingen bild

Anneli

8 december 2016 07:27

Jag hoppas ni får positiva svar efter undersökningen så visst hålls tummarna för er.

 
Eva H

Eva H

8 december 2016 10:42

Ber, för nu är det sannerligen nog där hemma hos er! Du kan behöva din ork till din mor också.
Underbar bild (ståbild) på Skorpan blickande ut över "sina" ägor.
Lilltrollet är ju för skön verkar det. Bra att Ronja insett det också.
Kram vännen!

http://fyrfotingar.blogspot.se

 
Ingen bild

Liza H

8 december 2016 17:52

Vi håller allt vi har för Skorpan på fredag. Jag har själv problem med Wella så jag tror jag kan förstå din oro.
Stora och varma kramar. <3

 
Ingen bild

Inga-lill Jansson

8 december 2016 18:05

Hoppas allt går bra med lilla Skorpan. Vilka tre underbara hundar du har

 
Sytanten

Sytanten

8 december 2016 23:25

Håller alla tummar och tår för att det blir bra med henne , lilla Skorpan. Du har tagit så fina bilder, dom har ett litet "busdrag" i ögonen alla tre flickorna och dom är sååå söta!!!!
Känner med dej oxå när det gäller din mamma, jag vet hur jobbigt det är när man förstår att det är dags att lämna, så gjorde min mamma i september, med facit i handen borde jag förstått redan dagen innan att hon "talade" om att hon inte skulle finnas mer. Dagen efter våran träff somnade hon in ganska snabbt. Jag är glad att vi hade en träff och lite samtal dagen innan. Men jag är även glad för de få timmar jag satt hos henne när hon lämnade oss. Det var en mycket vacker stund. Många kramar och tankar till dej.
Kram Sytante

http://www.sytanten-bettan.blogspot.se

 
color switch

color switch

27 juli 2018 08:13

Interesting article! Thank you for sharing them! I hope you will continue to have similar posts to share with everyone

http://colorswitch2.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards