quilaoronja

Alla inlägg under juni 2016

Av Susanne - 27 juni 2016 20:15


Uj uj, vilken lång tid det gått!

Men tro inte att jag för den skull struntat i hundar o kamera, nej för tusan, 

när det gäller dom två sakerna i mitt liv så har det inte ändrats alls.


Men ibland händer saker som gör att allt stannar av för ett tag.

Så är det för tillfället....

Och lagom när det börjar ljusna, så tar det fart i någon annan ände, och allt läggs lite på vila.


Nu kunde jag inte hålla mig längre, "abstinensen" vad gäller bloggandet tog överhanden i kväll.


En helt vanlig hunddag!


Vacker skogsstig, som leder oss genom grönskan.....


"Hänger du med, matte?"

                   



"Men vad sjutton.....ska vi behöva hämta dig, eller?"




Fort fort......som i en rodelbana.....




"Alltid samma sak, vi måste springa tillbaka,

för att kolla så inte matte fastnat någonstans!"


   


Det händer ganska ofta att vi till slut kommer fram till en liten sjö i skogen,

så även denna gång.

Aldrig fel att svalka sig med ett dopp....



....tillsammans med vänner.



Och simma en sväng så klart!




Skorpan är världsmästare på att sno alla pinnar från Ronja...



Eller så är det så att Ronja låter henne ta dom,

bara för att det är så kul att jaga henne....




Inte mycket mera man kan göra än att njuta av sommaren på bästa sätt.

Värmen är inget Ronja o Skorpan gillar alls, så det krävs nästan att man får ta sig ett dopp.

Det enda som svalkar på riktigt.


Min vackra Ronja 



Kram

Susanne

Av Susanne - 13 juni 2016 21:45

         

Jaa, vad ska man göra dessa varma, soliga dagar,

om inte låta hundarna göra det dom älskar mest....BADA 


Fick sällskap av en kär vän, som liksom jag, uppskattar naturen.

Visst är det väl härligt, när man kan sitta på en varm stenhäll,

med en kopp kaffe och något gott till,

titta på två halvgalna hundar som leker i vattnet,

och bara njuta.

Det behövs inte så mycket prat, med en vän behöver inte tystnaden bli jobbig alls.



"Va....vill du att jag ska komma opp ur vattnet?"

"Nääääe, det har jag ingen lust med alls!"




"Nix....inte jag heller......vi stannar här, i det svalkande vattnet!"



"Skoja bara, matte.....klart vi kommer....."



Orden TA DET LITE LUGNT.....dom finns inte bland Skorpans ord.

Full fart för det mesta



Även vid vattnet finns fina, stora stenar.

     


Spanar på sjöfåglarna.

         


Även hundar har olika, mycket talande ansiktsuttryck!

Har en liten aning om vad Ronja försöker säga mig här.....


Något i stil med, "Öppna ryggsäcken o langa fram något gott!!"



Lite träning i kväll på hemmaplan.

Det går inte riktigt på dagtid när det är varmt o soligt.

Det blir lite av varje, men framförallt dragträning.

Lite synd att det är så få som håller på med denna sport, 

i alla fall i våra trakter.



Ännu en härlig dag med mina vänner.

Jag vet att även morgondagen kommer bli roligt för oss alla.

Äventyr.......med kameran i högsta hugg!

Vacker plats, vackra Berner......kan väl inte gå fel


Nu sover vi lite.....


Kram på er

Susanne

Av Susanne - 12 juni 2016 20:15


Sista Supen!

En byggnad som uppfördes omkring 1760 i Norrköping,

sägs ha fått sitt namn enligt en gammal legend.

Dom dödsdömda ska ha bjudits på en sista sup här, på sin väg mot galgbacken.



I dag finns fortfarande huset kvar på samma plats,

och serverar glass i stora lass!


 


Jag gillar verkligen att få reda på lite historia kring gamla byggnader.

Just den här hade jag inte haft en aning om tidigare.

Inte förrän vi provade deras glass (som var supergod)


 


Hundar får också följa med dit!


 


Nu är det väl inte så att dom skulle välja ett stadsbesök före en promenad i skogen,  precis.

Men ibland kan det vara kul med lite ombyte.


Minsta stenen som Ronja kunde hitta!


 


Mjukt och skönt i  mossan!


 


Det händer ganska ofta att vi hittar rester från en svunnen tid i våra skogar.

Min hjärna går lätt igång, och fantasin snurrar.

Hur såg det ut då, för hundratals år sedan??


 


Dom här "spårarna", som verkligen spårar opp det mesta,

hittar nästan alltid något spännande.

Ibland något litet, ibland något större....


 


Som det här!!

Mängder av gamla saker, mest rostigt, men ändå en historia bakom alla föremål.

Det otäcka är väl att alla djur lätt kan skada sig på alla vassa saker.


   


"Blomsterflickorna"

      

 


Det gäller att ha vattentank med sig när det är varmt.

Tungorna blir snabbt långa.....


 


"Mm.....gott gott!!"

Ronja njuter.


 


I dag har varit en "William-dag"!

Inte för att han har en aning om vad vi pysslar med, kanske,

men han börjar mer o mer intressera sig för omvärlden.

Började med att "titta till" ett av "husdjuren".

Quinzy, en ståtlig tjej   



Och det här är Nisse!!

Från säker källa, världens snällaste häst.


"Måtte han inte pussa mig nu! Då blir man riktigt blöt"

 

William i Farfars trygga famn, där ingenting kan hända    



Dagen fortsatte i Söderköping.

Det ligger ett stenkast från oss.

En mysig stad att strosa i, och ev ta en bild eller två.

Som på den här gamla vagnen!

Det vore väl något att dra för tjejerna    


 


"Men hallå!!"

"Ni har ju glömt att spänna fast oss i skaklarna!!"


  


AP  SE (AP)CH   SE UCH  SE VCH Brunnstorps Relax-Me aka Ronja   


Tänk om hennes uppfödare hade fått varit med i hennes liv.

Så glad hon skulle ha varit över hur väl hon artade sig,

för det måste väl vara så med uppfödare....att man vill få fram bra hundar.

Men, tyvärr lämnade hon våra liv alldeles för tidigt.

(Jag vet dock att hon är här ibland och hälsar på)



Den här lilla otursfågeln, som varit med om såå mycket tråkigheter i sitt korta liv,

hon kommer med all säkerthet hinna med mycket roligt i sitt liv.

Bara hon nu håller sig frisk, till slut.

SE VCH Tjofselinas Z Diezma aka Skorpan   


 


God mat serverades som vanligt på ett av våra "stamställen",

där hundar också är välkomna.

Dom är så enkla att ha med, vilket vore omöjligt annars.

Dom ligger under bordet, och hoppas väl kanske att vi inte orkar äta opp allt på tallriken.


Promenad utmed Göta Kanal efter maten.

Några Schweiziska turister kom genast fram och beundrade hundarna,

"Schönen Berner.....wunderbar...." sa dom.

"Können wir ein foto nehmen....?" (eller något i den stilen) frågade dom.

Självklart kunde dom göra det   

Dom var så tacksamma och glada över att ha fotat några bilder, 

och även vi tyckte det var roligt, förstås.


 


     Efterrätten intogs hemmavid, i form av hallon/blåbärspaj,

och efter det var magen helt full.      




Kram

Susanne

Av Susanne - 10 juni 2016 22:15


Jaa, till viss del tror jag att flera skulle hålla med om hundars otroliga effekt på oss.

Då menar jag inte bara när det handlar om att dom är gosiga och gulliga,

mysiga att kela med osv.

Vi är ofta på min mammas äldreboende, och jag ser verkligen hur "tanterna" lyser opp,

när vi kommer.

 Många har haft hundar i hela sitt liv,

och jag kan ju bara föreställa mig hur tomt det skulle vara att leva utan dom 

                              


Har under flera år haft "lite trubbel" med mitt bl.tr

           Så många turer hit o dit....just när vi trott att det ordnat sig, skjuter det i höjden igen.
Känns ibland oroande och frustrerande, man har ju liksom bara ett hjärta.

Trots allt, så är jag säker på att det varit värre utan mina fina följeslagare.


Att se dom nöjda o glada, det får även mig att må bra, 

oavsett för högt tryck eller ej.

Nya behandlingar och täta kontroller är det som gäller nu,

det sista som överger människan är väl hoppet.


Vi simmar inomhus......



     Och så klart utomhus den här årstiden.



     Även Skorpan har lärt sig simma långt och hämta in saker,

jättekul, tror jag dom båda tycker, för dom väntar hela tiden på att något ska kastas ut i vattnet.




Skorpan på väg tillbaka efter att ha hämtat en pinne.



Kicken är inte riktigt ok med att simma ut i vattnet ännu,

å andra sidan får han ingen chans, när Ronja sätter fart.

Han står snällt och väntar på land istället.



En till som väntar är Skorpan!


""Sluta Skorpan....du får hämta dina egna pinnar!!!"



Kampen om pinnen vanns denna gång av....Ronja!



Vi hade en härlig dag i veckan, med vänner och fika och allt det där som vi gillar.




Dessutom på en vacker plats, det kan ju få vilket bl.tr som helst att sjunka, eller hur!




Gruppbild!


Kicken, Chicco, Skorpan och Ronja.

Med oss denna dag var även Miranda, en liten hund som nog tyckt att stora hundar är lite läskiga.

Men nu har hon liksom gett opp med skällandet.....Det är ändå ingen som bryr sig om henne, haha.



Dags för skogsrace!!!




Tjohoooo!!






Sista doppet för dagen......Dags att vända hemåt igen.

Alla nöjda o glada och med sinnena påfyllda igen.




Kram

Susanne


Av Susanne - 1 juni 2016 21:30

   


Om jag skulle få frågan, vad tycker du bäst om....Hav eller skog?

Vad skulle svaret bli då??

Jag kan bara konstatera att jag inte kan välja.

Det går verkligen inte, för jag tycker nog lika mycket om båda...


  

Att ha någon att hålla i handen/tassen, det känns alltid tryggt!


Skorpan har en förkärlek att alltid lägga sig så här, tätt tätt intill Ronja,

och gärna med en tass på henne.

Gulligt, tycker jag   



Bland kobbar o skär i Skärgården.

Vi hade en underbar dag, med en lång promenad.

Blev man allt för varm, då fanns hela tiden vattnet nära.



Ett liten gäng goda vänner, som efter bad såg fram mot fika   

Ronja, Skorpan, Kicken och Chicco.


   


Skorpan och Kicken!

Jag tror Skorpan berättar om hur gott det är att äta tång!

Hon är verkligen helt galen i det.


 


Ännu en bild från i dag, och ännu en bild på en Skorpa i bakgrunden,

ätandes den där tången.


 


Tittar man riktigt noga, ser man även här hur tången ligger samlad framför Skorpan!

Bra där Skorpan....(som tror hon kan lura sin matte) 



Satt länge och fikade, bara njöt av tillvaron, sällskapet,

lugnet och vågorna som "kluckade".

  

  

Kramar

Susanne



TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards