quilaoronja

Alla inlägg under april 2014

Av Susanne - 30 april 2014 22:46



Startade hemifrån......jaa, tanken var vid lunchtid, men,

som vanligt rann tiden iväg

Nu hade vi ingen tid att passa, utan vi rullade så sakta iväg, mot Älvkarleby.


Fullt!



Många stopp på vägen, både för hundarnas och min skull,

men vem kan motstå att svänga in på en liten skogsväg?

 




Mat och fikarast.......solen lyser fortfarande......

 




Kan ni tänka er......för att slippa tjat, offrade jag mig och följde med för en bit mat, på en hamburgerkedja, som ni säkert har hört talas om, i samband med mig 😉

 




Så, äntligen var vi framme......vad händer då??

Vi möts av SNÖ

Temperaturen sjönk i ett nafs......från + 20

till+- noll....

 



  Jag tror nog att det blir toppenväder i morgon igen.

Kanske inte lika varmt som vi haft ett tag nu, men det gör ingenting,

hundarna föredrar nog att det är lite svalare.



Många timmars träning kommer vi få, och många goda vänner kommer vi få träffa igen,

det har vi sett fram mot hela vintern.

Joo, två dagars tävlande får vi också, men ni som känner mig vet, att själva tävlandet är det minst viktiga.

Vi ska ha en trevlig och rolig helg, helt enkelt!


Bara några futtiga mobilbilder blev det i dag,

konstigt att inte ens plocka fram kameran?

Gissar att det kommer bli betydligt flera bilder under dom kommande dagarna 


Kram

Susanne



Av Susanne - 29 april 2014 21:25

Men vad är det med bernervalpar egentligen?

För något alldeles otroligt, underbart, det är det......

        Titta bara här!    



Det här är Chili, blott 10 veckor.

Hon är det senaste tillskottet i vårt lilla draggäng här i Östergötland.

I dag fick vi äntligen träffa henne.

En så söt och "kavat" liten tjej.



"Gäsp-Gäsp" så trött man blir när man är liten.



Ronja, som förr tyckte alla valpar var grymt otäcka, hälsade glatt på Chili.

(Tyvärr blev det inte några bra bilder alls)

Så var det Skorpans tur att säga hej.....hon som för bara några dagar sedan,

trodde hon hade egna små valpar, hon tyckte det var skitläskigt.

"Nej fy sjutton", sa Skorpan, "dig vill jag inte ens titta på!"


Kompisen Linus var också på plats,

och han är betydligt roligare än en liten gullig valp, tyckte Skorpan.



Linus är dessutom störtkär i Skorpan......  



I dag var det ingen bra träningsdag.

Vi hade först varit hos min mamma och hälsat på i dag, innan vi fortsatte till "träningsplanen"

Det var ganska varmt, och jaa, jag har väl massor av ursäkter egentligen......

Nej, ingen bra träningsdag, helt enkelt.

Det är ju djur, levande varelser vi har att göra med, inga maskiner.


"Kände inte för det i dag....!"


Jag var tvungen att titta på lite valpbilder, efter att ha sett Chili i dag.

Är det verkligen möjligt, att Ronja och Skorpan varit så där små???

Joorå, så är det faktiskt!

Skorpungen, som kanske var 9-10 veckor här.

Vilken goding   



Ronja var ju såå misstänksam i börjar av deras bekantskap,

men dom blev snabbt dom bästa vännerna.


Through thick and thin.....



Packning snart klar....i morgon bär det av norrut igen.

Tränings -och tävlingshelg i drag står på schemat för hela slanten.

Skutskär är målet i år.

Ska bli så kul att träffa alla "dragare" igen, det blir ju inte så ofta under ett år.


Skorpan på brunnen!!!

 För en gångs skull hann hon först.....och den rymde bara en berner-rumpa.



Kram

Susanne

Av Susanne - 28 april 2014 21:03


           Så där då....ALLA bilder från dagen överförda från kameran.

Vissa dagar blir det extra många, vilket säkert beror på ljuset......


Efter en massa trassel hos "frissan" blev jag till slut klar.

Slutet gott, allting gott. 

         

Tanken var att komma iväg mycket tidigare på en liten badtur.

Men vad gör väl det, att det inte blir som man tänkt sig,

för efter en dag som det sedan blev, då mår man så himla bra.




Hämtade upp en kompis med "fikakorg",

och åkte ut för att hitta ett perfekt ställe.

Vi hittade det, kan jag säga.




Hundarna var överlyckliga när dom fick se vattnet, och jag är imponerad av dom,

när dom båda stannar vid vattenbrynet, vänder sig om mot mig,

som för att kolla att det är ok att hoppa i.

VARSÅGODA, sa jag!



Skorpan har, även hon, blivit en riktig baddare i vattnet!



"Undrar hur många gånger jag simmat ut och hämtat alla dessa pinnar??"



"Ni skulle banne mig få hämta dom själva, haha!"




Ronja har hela tiden koll på Skorpungen.....

Minns när hon förra året, simmade ut och "räddade" Skorpan, som var på väg rakt ut i sjön,

utan någon som helst aning om hur man vänder i vattnet.



Numera, är det Ronja som simmar lååångt för att hämta pinnar,

medan Skorpan väntar vid vattenbrynet.........för att sedan kasta sig över Ronja och hennes pinne.

"Nej, sa jag, det är MIN pinne!!"

"Hämta din egen"




Vilken plats vi hittade i skogen!

Helt tyst och stilla, bara fåglarnas sång (och hundarnas plaskande)

Där satt vi med kaffe och varsin räkmacka, och bara njöt.



        

      Dagar som denna, lägger vi i minnesbanken, och plockar fram vid behov.

Dom betyder så mycket, dom här dagarna.   





Titta, titta, även Skorpan kan hämta pinnar, minsann.



Skitiga hundar, det har vi haft ett tag nu.

Har liksom inte varit någon större idé att tvätta dom,

eftersom dom har en märklig förmåga att alltid hitta dom allra störta lerpölarna.

Men, nu ska vi ju åka iväg och tävla, under flera dagar, och då kan det vara härligt med rena hundar.

Badkaret åkte fram, för en helkväll med hundfix.

Det här är en "efter-bild".........man tror inte att det är samma hund, om man ser nästa bild!!!




SKÖÖÖÖNT!!

Och allt fastnade så bra i pälsen, uj uj uj.



Som ny blev hon, vår lilla "toka" Ronja

Har jag sagt att jag gillar henne så mycket?   



Och gissa vad?!!

Samma sak gäller för den här "lilla" tjejen,

som sakta men säkert börjar växa till sig hon också.

Det tar sin tid, innan en berner liksom är klar.

Säkert är även det väldigt individuellt, men ser jag på Ronja, så var hon nog i alla fall 4 år,

innan "allting satt där det skulle"

Skorpan är bara en liten Skorpunge, endast 1,5 år ung.

Men den sötaste av alla skorpor

  



Dragträning, sista gången innan Gävle, det står på morgondagens schema.

Vi som kör drag i Östergötland, träffas ganska regelbundet och tränar ihop.

Det blir liksom roligare då.


Så nu måste vi sova lite........

Ska väl inte bli så svårt?


Kram

Susanne

Av Susanne - 27 april 2014 21:12

                            

I morse var vi iväg så där okristligt tidigt igen.

Har sagt det förut....men vad gör man inte för hundarna.

Viltspår var det som gällde.

I dag var det svåra förhållanden i skogen.

Varmt så in i vassen, torrt i marken, lite vind....som då gör att spåren flyttar sig.

Både Ronja och Skorpan fick öppna spår i dag, vilket betyder att dom legat över natten.


Skorpan först ut......märktes tydligt att hon inte har så mycket vana i spåren ännu,

men jag är ändå jättenöjd med henne.

Ronja är helt annorlunda i sin spårning.

Hon har säkereheten på ett annat sätt

(det vore väl konstigt annars, med tanke på att hon är champion)

Men trots det, blev hon trött av värmen.

Halva spåret gick som på räls, andra halvan fick hon kämpa mera,

men klarade det galant ändå.




Lite vila och vätskepåfyllning, så var vi redo igen....

"Men VAD är nu detta??"



"Något slags ägg???"

"Jätteägg!?"



"Måste undersökas närmare", sa Ronja......



Som hon undersökte......



Och undersökte.......



"Tjohooo, skitkul var den juuuu!!"



"Den är min, min, min......bara MIIIIN!!"



Så var det roliga slut!

Bollen var hittad i ett dike, och gick tyvärr inte att pumpa.

Hade vi fått i mera luft, då hade inte Ronja fått grepp om den....

Det här var väl ganska väntat.....POFF, sa det!




Snopet, Ronja....jag sa ju att du INTE skulle bita i den!



"Men, jag bet ju bara lite?!"




Skorpan hade inte en chans att "prova" bollen,

Ronja ansåg den som sin alldeles egna.

(Men, det varade inte särskilt länge   )



Tänkte skicka eftyer ett mobilskal till nya mobilen.....och det är inte lätt, minsann.

Det förra jag hade, det var ett foto på Quila o Ronja.

Jättefint!

Det fick jag i present av sonen, straxt efter att Quila lämnat oss.

Har tyckt så mycket om det.

Men nu passar ju inte det till den nya, och jag har svårt att välja.

Vet inte om jag vill ha ett fotoliknande skal igen......


Så här såg det förra ut......


 



Det här är en av alla olika jag gjort......

Vem vet, en vacker dag har jag kanske bestämt mig, hehe

Ett skal behöver jag hur som helst, för det skyddar telefonen bra.


En väldigt kort vecka på G

På onsdag far vi på träningsläger/tävling,

i Sennendrag.

Vi har hyrt en stuga i Älvkarleby, där också alla andra deltagare ska bo.

Kommer bli så roligt.


Kram

Susanne

Av Susanne - 26 april 2014 21:13



    Det är jag helt övertygad om!       

Om inte, ja då är det något fel på Ronja.


Här kommer ett exempel på hennes påhittighet.


"Hur ska man få matte och husse att förstå,

att jag skulle väldigt gärna vilja smaka den där pajen"

"Och jag vill absolut inte tigga, för det är ju inte så fint"

"Hm.........???"


Ronja går sakta, sakta upp och sätter sig i en av stolarna BAKOM oss.

Sitter där och ser lite lagom nonchalant ut, (som bara hon kan)

"Hej husse....HIGH FIVE!"



"Ingen verkar fatta!!!"

"Jag vill smaaaaka!!!"

Då provar hon att sitta fint...läääänge, lääänge, trots att vi inte ens tittar på henn!



"Men åååh, att dom inte begriper vad jag vill!"



Då var husse klar, han reser sig och går iväg.....

Ronja smyger sig ner från "sin" stol, och smyger istället upp och sätter sig på husses plats!

"Hej Hej.....eh, jag bara tänkte, att man kanske kunde få sig en liten smakbit i alla fall???"


Snacka om att tänka ut ett smart drag!


Det händer ofta att Ronja hittar på små smarta grejer, som vi skrattar gott åt!


   Dagen i övrigt ägnades åt altanen (förstås)

       Visst är det skönt med en stor altan......men......

Hur som helst, så tyckte nog hundarna att vi var väldigt tråkiga.

Dom sprang och hämtade leksaker, och försökte få igång oss i någon lek.

Gav dom lite sysselsättning med hjälp av godisbollarna.

 Alltid populärt.     



Det värsta är väl att dom båda kommit på smarta knep,

så att få ut godiset är väl inte direkt någon utmaning längre.



"Gaaah.....tråkigt!"

"Det var hemskt vilket tid det tar då!"



Ääääntligen!

Nu så, till slut var det vår tur....och som vi sprang och lekte.



Hehe, Skorpan tar inte vilken skit som helst från Ronja längre.



"Jaha, ska jag stå så här kanske?"

"Nöjd?"




Jag har börjat oroa mig för ormar!

Joo, visst är jag livrädd för dom, men i år går jag och tänker på dom hela tiden.

Att någon ska ligga där framför fötterna på mig.

Eller, ännu värre, att någon av hundarna ska bli biten!

Hemska tanke.

Har ni Betapred med er, när ni är ute i skog och mark?



 

Nu har man ju kommit fram till att det kanske är

mera skadligt att ge kortison vid ett huggormsbett.

Notera, KANSKE!

Hur ska man veta då?

Jag har kortison med mig, men jag skulle aldrig komma på tanken att stoppa i dom det,

utan att först pratat med veterinär.

Så har vi ju ett dilemma till.....OM man skulle råka ut för ett ormbett,

så kan man ju ge sig tusan på att det är helg och kväll.....nästan stört omöjligt att snabbt få tag i hjälp.





Det här är en kul lek!




Väldigt kul.....

Vem vinner?



Skorpan!



Husses Ronja.......hon bara MÅSTE hålla koll på var han är.

Tänk om han försvinner.....hemska tanke.



"Näe, nu struntar vi i det här....kom, vi drar!"



Det var ännu en dag förbrukad, som vi trots allt, hann med en hel del.

HELA altanen äntligen färdigtvättad, och olja har börjat strykas på.

I år provar vi en ny "blandning", som ska vara otroligt bra.

Man har tillsatt tjära.

Grannarna kom och undrade om vi skaffat båt?!

Det luktar så gott.

Dessutom gillar inte fästingar tjära, så min tanke är, att vi som har så himla mycket fästingar på tomten,

kommer se en stor förändring och minskning av dessa vidriga kryp.

Jag  undrar jag?

Hoppas kan man väl.....


Nej, nu ladda för morgondagens viltspår.


Kramar

Susanne

Av Susanne - 25 april 2014 21:45

Träning, träning och lite mera träning......

Så till slut, så går det ju!!!

Skorpan och jag har tränat "RUTAN" i dag.

Det är lite knepigt att gå ifrån matte, så där....

"Ska du verkligen stå kvar där???", undrade Skorpan.


Hon är allt bra duktig, den här tjejen!

(Music - audionautix.com)


(Om nu inte filmen syns här....eftersom det bara bråkar med mig hela tiden, kan man följa denna länk)

http://youtu.be/JPuYJAa2CxE



  Ronja fick ta det lite lugnt i dag, pga ett prov som hon tagit.

Tyckte ändå att hon gjorde det bra!



Efter arbete, är det visst extra kul med lek.






Vi tränade lite apportering också, enbart för att det är så himla skoj.

 

     


 


Om vi har en riktigt bra dag, så kan vi kanske lyckas med allmändraget nästa helg.

Det vore riktigt kul!



Den där filmen....det var lättare sagt än gjort, att få in den här...

Gör om, gör om, gör om......

Och inte kan jag ge mig heller.

Men nu så hoppas jag att flera än jag kan se den.


(Tappade lite av tålamodet där för en stund)


Ronja o Skorpan tar helg nu!


Kram på er

Susanne

Av Susanne - 24 april 2014 19:04


       Kanske börjar det bli lite tjatigt......

           Men det är faktiskt helt sant, även i dag hittade vi ett helt fantastisk ställe.

            Bara av en slump!            

               Det började med att jag ville återse en plats, där jag varit med när sonen var liten,

       för si så där 20 år sedan!!  


      Mammut och hans matte var med oss......och vi hittade dit!

Minns att barnen sov i vindskydd (detta vindskydd undersöktes noggrant av hundarna i dag) 



En härlig liten halvö, med äventyrsbanor och massor av annat kul!



Mycket bad blev det förstås!

Men gissa vad?




Den som badade mest, det var den här tjejen!!!

Skorpan kastade sig i vattnet, och simmade o simmade!



Så fort hon fick chansen, drog hon i väg, och man hörde tydligt vad hon gjorde....

Plask plask!



Ronja var inte alls lika badsugen i dag, utan väntade tillsammans med Mammut,

som definitivt INTE badar!

Aldrig någonsin!



Mammut springer helst av allt och gömmer sig,

när tjejerna badat och är på väg upp ur vattnet.

Dom stänker ju så in i vassen mycket, tycker han....man kan bli blöt....



Kabbelekan blommar för fullt!

Våren har exploderat (som vanligt)



Vi for sedan vidare, för vi läste lite om en plats, som vi blev väldigt nyfikna på......

Liknar Dalhalla, för er som varit där.

Här spelas ofta musik, och det måste vara en otrolig akustik.....

Branta klippväggar, av granit och gnejs.

Granit är en rödaktig bergart, och just här bröts sten till bl.a riksdaghuset i Stockholm.

Det ni!



Titta nu noga på den här bilden........

Ronja o Skorpan, ganska lika i storlek.....jo, Skorpan något tunnare bara.



Och så titta här!!!

Skorpan ser ut som en miniberner, där hon sitter bredvid Mammut.

Visserligen sitter hon lite längre bak än dom andra två, men vilken skillnad, va?!



Nu är vi åter fullmatade med massor av historia,

som fanns att läsa på flera skyltar utefter leden.


1843-1844 sprängdes troligen denna tunnel med svartkrut,

och sänkte en sjö med hela 5 meter.

Tänka sig, va?

Omkring hundra man arbetade här då.



Ronja o Skorpan tog vattenvägen över.....medan Mammut naturligtvis inte ville bli våt om tassarna,

och föredrog spången....som var skitläskig, tyckte han.

Ronja stod i vattnet och hejade på.....

"Kom igen nu Mammut, du klarar det!"



Så vackert, att man tappar andan!

Vi gick väl mest o sa,- "Åååh, så fint", hela tiden.



Finns det hjärterum, finns det stjärterum!




Ännu en fin liten bro......




....över den här vackra bäcken.

Synd det inte finns ljud på bilden.



Det var en otroligt bra dag, med flera vackra ställen, som gav oss alla njutning.

Vi lägger dom i vår minnesbank, och plockar fram dom vid behov igen.

När man kan vandra tillsammans, och under långa sträckor inte säga så mycket till varandra,

utan att det känns konstigt, då vet man att det är en riktigt bra vän, som står mig väldigt nära.




Två trötta tjejer, som har blivit kammade och blåsta, sanerade från fästingar,

ligger nu på rygg, med benen i vädret och sover sin skönhetssömn.


Det ska jag också göra nu....(kanske inte med benen i vädret dock, hahaha.)


Kram

Susanne

Av Susanne - 23 april 2014 21:20


 "Skittråkig matte, det har vi haft i dag.......!!!"

"Hon lekte bara med sin maskin, som skulle få alltanen ren och fin" 


"Både Ronja och jag gjorde vad vi kunde för att få henne på andra tankar,

men nej då, hon skulle BARA....."

"SUCK"

      


"Joorå, vi fick ju märgben och så......!"

"Och visst lekte hon med oss, när vi sprang och hämtade nästan alla våra leksaker."

"Men vi började nästan undra???"

"Skas vi inte hitta på något kul i dag?"



"HAHA!! Klart vi skulle!"

             

"Och husse följde också med!"

"Vilket är extra roligt......det blir så mycket hyss då"



"Det här väldigt gröna gräset.....det är så himla gott!"

"Men nu har det liksom fastnat i en tand.......skulle nog lånat BÄVERNS tandpetare, som vi såg i går"


      

  Underbart väder även denna dag.....helt otroligt....bara att njuta,

för det vänder säkert snart.   




 Som sagt, i dag var det nästan lite väl överdrivet spring.

Nästan som för att visa mig hur väldigt jobbigt dom haft det, medan jag tvättade alltanen

  


  


 Tror nog inte dom far så värst illa av att ha en liten vilodag lite då och då.

Men jag måste väl erkänna, att JAG mycket hellre åker på utflykter tillsammans med hundarna,

än att skura och skura.




I morgon händer det igen....då sticker vi iväg......MED ryggsäck och allt vad det innebär.



 Undrar hur det skulle vara, om jag en dag inte fotade???

Äh, jag törs nog inte prova.......


Inte mycket i dag inte, bara massor av spring

(och en väldigt ren alltan)


Kram på er

Susanne

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards