quilaoronja

Alla inlägg under december 2013

Av Susanne - 30 december 2013 21:30


Sol igen.....nu börjar jag visst tjata om det också.

Nej då, jag älskar dagar som i dag.

När vi nu inte tycks få snö, så får man vara glad åt andra saker.

SOL!        

Det är såå mycket roligare att fota då.



Joorå, lite träning fick vi till också, inte bara posering.

Har slarvat lite med den under en tid och det märks direkt.

Behövs inte så avancerade moment, med en hund i taget,

så kommer dom liksom ihåg hur det var.


Hopp, det kan man bara inte låta bli, tycker Ronja.



Skorpan har fått HALS!!!

Hurra för det!

Vet inte vad det var med henne i dag, hon sträckte på sig så fint, så fint.



"Jaha, ska vi inte fika här?"

"Det är ett jättebra ställe!!"



"Herre/dam" på täppan!

Grevinnan Skorpan!



Ronja, hon bryr sig inte om sånt trams,

hon behöver inte bevisa för någon vem hon är.......  




Lite mera kläder/päls på "madame" så blir hon så fin, så fin   

(Eller, förresten, hon är redan den finaste Skorpan man kan ha)



Mat inför morgondagen inhandlad, så nu återstår bara själva tillagningen.

Nu blev just maken inkallad till jobb i morgon, men det löser sig ändå.

Det gör det ju alltid!




Ronja i en tyst konversation med sin älskade husse.....



".......nu ska jag nog ta och pussa till dig", sa Ronja



Har suttit och tittat igenom massor av bilder,

och upptäckt att en rensning skulle vara på sin plats.

Förr, innan jag hade så stort intresse för fotografering,

då var jag inte så noga med hur bilden blev.

Om den var suddig eller dålig på annat sätt.

Huvudsaken var att man såg hjälpligt vad det föreställde.

Dom bilderna är inte alls kul att titta på i dag.


Såg även att det finns massor av bilder  kvar från "valpmyset" härom dagen.

Jaa, oj vad söta dom var......


Så där då, då var jag nog klar för  i dag..........

Tack för att ni tog er enda hit ner   


Kram på er

Susanne

Av Susanne - 29 december 2013 19:21


I går startade vi tidigt hemifrån,

för att få en heldag tillsammans med dom här små valparna.

Det sötaste som finns........jaa, det är dom här små nallebjörnarna.

       Även ett "gäng" stora berner, av varierande ålder,

var också med på "träffen".


      Behövs väl inte så många ord, till dom här bilderna.      



Svårt att förstå, att dom här små tassarna,

ska bli så enormt stora en dag.



"Hej, kan du klia mig på magen?"



Man blir fort trött, när man är så liten.



"Men, jösses, vad du fotar hela tiden!!!"



  



Vi tog med oss några hundar, för en tur till skogen.

Tyvärr var vädret som vanligt ett enda mörker, därav den dåliga bildkvaliten.

(Bra att ha något att skylla på)

Det här, det är faktiskt Skorpan, och hennes syster, Donna.

Även Skorpans bror + några till, var med på promenaden,

men se det blev inte alls bra bilder på dom.

Mycket spring och dåligt ljus, det är ingen bra "kombo"


Så här kul tyckte dom det var.....inte särskilt samarbetsvilliga   

"Släpp oss för sjutton, vi vill springa!!!"


En hel dag på golvet, bland dessa ljuvliga varelser, det är inte fel alls.

Det var många som undrade, om vi skulle skaffa en till hund.

Men, NEJ, det ska vi inte.....hur söta och gulliga dom än är.

Det skulle betyda att Ronja och Skorpan fick mindre tid med mig.

Mindre tid för träning och allt annat vi vill göra.

Det skulle inte bli alls bra för vår del.


Kom hem sent i går kväll, med endast doften av valp med oss hem.

Och massor av bilder förstås.

Känns bra att vi har möjlighet att få "gosa" lite med bernervalpar ibland.


  


I dag då, jaa, då blev man glatt överraskad av att solen lyste från en klarblå himmel.

Lång promenad i "hemma-skogarna"



Gulligt!?

Tur dom känner varandra, så det inte blir missförstånd,

när dom visar alla tänderna som finns i munnen.   



"I ett nafs, så har jag gjort sågspån av alla pinnar jag hittar!"



Syns kanske inte så tydligt, men Ronja blev helt prickig i ansiktet,

efter en Skorpan-jakt.

Alla gärden var mera som små insjöar,

så det stänkte rätt bra på den som låg bakom.



Sista dagarna på det här året, som jag tycker gått otroligt fort.

I morgon måste vi helt enkelt till stan' och inhandla lite gott till nyårsafton,

som kommer firas med nära/kära 

  


Nu så, mot sängen.......dit alla andra försvunnit för länge sedan   


Kram

Susanne

Av Susanne - 27 december 2013 21:16

I dag skulle dom provas!

Dom nya skridskorna   

Det här kan väl inte vara så svårt, tänkte Meya, och gav sig ut på isen.

Och insåg sedan snabbt, att det var lättare sagt än gjort.


Men, jag tycker hon var jätteduktig, för att vara första gången.

Med lite hjälp så gick det som en dans.......nästan   



"Mille" har bättre koll på skridskorna, men han har ju lite försprång.

Envis är han också, vilket är toppen....i alla fall när det gäller skridskoåkande.

Att åka tillsammans med morbror, det är extra kul   

 


Ännu en mysig dag, med delar av familjen........Som avslutades på.....

Vågar knappt skriva det..........McD!!!   



Det gäller att hålla tungan rätt i munnen,

om man ska träffa pucken med en bandyklubba   

 


Eftersom vädret är SKIT, på ren svenska, blev det inte en bild på hundarna i dag   

Men, "man tager vad man haver" som en viss "Varg" sa.

Backar ett år, och använder dom bilderna istället.

Då hade vi t o m snö!!!


Skorpan o Ronja, hade lärt känna varandra ordentligt.

Ronja hade börjat "koppla av" i Skorpans sällskap.

Tagit denna lilla Skorpunge till sig, efter alla tråkigheter som hon varit med om.

Jag kommer ihåg känslan, av hur glad jag var.  

Riktigt, riktigt glad  

  



Och från allra första början, gjorde Skorpan preciiiis som Ronja.......så klart   

     


 Den sötaste lilla Skorpa man kunde tänka sig   




Från dag 1, har hon även varit en riktig liten "spillevink".

Så glad, så rolig, så full av bus...............

Men också en väldigt lyhörd tjej, som gör sitt yttersta vid träning.


Om jag är glad över våra hundar???

Mm.......  

 


Jaa, som ni ser, så fuskar jag med hund-bilderna i dag.......dom är tagna för ett år sedan.


Men jag lovar.....i morgon......då jäklar blir det bilder.........!!!

Åh, vad det ska bli skojigt.   


Fortsättning följer.......


Kram och godnatt (klockan ringer tidigt)

Susanne


Av Susanne - 26 december 2013 21:08


Solen.....ja, med lite fantasi (läs, mycket), så tittade solen fram i dag.

För hur länge?

Tillräckligt länge för att ta den här bilden!

Jippiiii!

(Med lite fantasi, så ser man faktiskt att det är solen som lyser i pälsarna)

(Joo, det är på riktigt)   


Men vad gör väl det?

"Vi hade ett jobb att sköta i dag"

Som "Sällskapsdamer"   

Klippte håret på min mamma, och piffade lite.......hon blev så glad och nöjd.

Har svårt att fatta ibland, att hon blir 91 år!?

    


    Lycka, glädje, hos alla inblandade.

Hur dåligt man än mår, hur trött man än är,

så händer det något fantastiskt när man träffar på hundar som man tycker om.   

  


        

Till och med en liten "Buse" som Skorpan,

som har mycket spring i benen, kan vara den mest duktiga tjejen, och ligga stilla.

Och bara låta sig klappas.......ganska mysigt faktiskt.



"Jaa då, jag vet, matte, jag sköter mig........det vet du att jag kan!"


"Jaha, nu ska jag ha filt på mig också?!"

"Jaja, helt ok det också"

(Lite suddigt, mobilbild)



"Puss på dig!!"   



Väntar på hissen........


"Kommer du med nu då, matte?"
"Skynda dig, innan dörrarna stängs!"



En långpromenad, i skenet från gatlyktorna.

    

  



I dag hade min mamma en riktigt bra dag, vilket inte alltid är en självklarhet.

Vet inte om det var hundarna, eller kanske makens förtjänst.   

Härligt att se, i vilket fall som helst.


Det är dom här dagarna som räknas...........


Kram

Susanne

Av Susanne - 25 december 2013 21:54

Vi har alltid haft som tradition, att bara vara hemma under juldagen.

När barnen var små, jaa, då spelade vi spel och lekte med deras julklappar.

                  Vi har fortsatt med den traditionen, maken och jag,

att bara vara hemma på juldagen.

Inget "främmande", och inte åka någonstans.


Efter frukost, tar vi en lång, lång promenad med hundarna.

     Vi har väl haft bättre väder för en juldagspromenad, men dåligt väder hindrar oss inte.


Sedan åker julmaten fram igen,

och jag måste säga att i dag smakar den nästan bättre än i går.     

Därpå följer ryggläge i soffan!!! (Näe, inte resten av dagen dock)


En riktigt "slappar-dag" med andra ord.

Sköööönt!


Skogspromenad i en mörk skog.



Vad är oddset på att hundarna går runt vattenpölarna?

Inte högt, kan jag lova!



"Kom igen nu, kompis, så tar vi en svängom"



"Berner-dansen" går!



Att ta sig upp på balar utan plast, det är ingen konst.............



Man får så bra grepp med klorna.

Men här är det koppel på, som gäller.

Dom "galningarna, tror dom är "okrossbara" och skulle gladeligen hoppa upp och ner,

och kasta sig mellan balarna,

vilket skulle kunna leda till "tråkigheter".


Dripp-dropp i munnen!



Även Skorpan har nu snappat, att det är lönsamt att hoppa upp på ALLT högt!

Det roliga är att dom står där, ända tills dom hör klicket i kameran,

då och inte förr, hoppar dom ner igen.

Testade dom i dag, och fortsatte gå.........och dom stod kvar....länge!



Ronja   



Skorpan   




Blir så full i skratt!

Ibland ser Skorpan så otroligt liten ut, jämfört med Ronja....

Som här t.ex

Nu är väl inte Ronja så väldigt stor, men otroligt mycket päls,

vilket inte Skorpan har just nu.

Går dom bredvid varandra, ja, då är dom exakt lika höga.

Den där pälsen spelar stor roll.



I morgon blir det jobb!!

Vi ska till min mammas boende, och har lovat ta med hundarna.

Alla blir så glada, inklusive hundarna, så då ska dom få "arbeta" lite.

Som terapihundar   



Måste bara visa en bild, som är tagen för exakt ett år sedan.

Snö, jaa, det hade vi.....men att det regnar, det syns inte på bilden.


 


Kram på er, och ha en skön Annandag Jul

Susanne

Av Susanne - 24 december 2013 22:45

Så var det tomt under granen........och alla har åkt hem.

Ännu en härlig julafton, tillsammans med vår lilla familj.


Många frågar hur det är att fylla år på julafton,

och då kan jag tala om, att det är precis samma sak som vilken dag som helst.

Man blir ett år äldre, vilket verkligen inte är så mycket att fira egentligen.

   Så jag låtsas som att det regnar, (och det gjorde visst nästan i år)

och hoppas att jag står kvar på samma ålder som dom senaste åren.


Det bästa med julafton då?

Jaa, för min egen del, så är det så klart,

att se när barbarnen öppnar sina julklappar, med spänd förväntan.

Att se deras glädje, det är liksom helt obetalbart. 


        Men, nu är det över för denna gång, och maten räckte även i år.   


Tack till alla inblandade för en, som vanligt, galen, rolig,

skrattfylld dag, tillsammans med er.


Vi tog så klart, en skaplig runda med hundarna, innan alla var här.




Helt galet, man kan inte tro att det är julafton när man ser bilderna?



Blåsten ven kring öronen även i dag.



Vi har inte slutat hoppas på att det kommer lite snö.................



......gärna innan midsommar, om det går att lösa?!

(Man kan väl alltid önska, va?)

  


Det sista som inträffade på vår promenad (som var väldigt onödigt, enligt mig)

det ser ni här!!!

Äckel, päckel, Ronja!!!

Hon var så klart tvungen att rulla sig i den ljuvligaste doft hon kunde hitta.

Grön, äcklig, vidrig, skit, som INTE luktade hallon!

Bra där, Ronja!

Som om jag hade tid med det?!

Jaa, vad gör man?

Bara att ta tag i eländet, och samtidigt "Se glad ut"

Än en gång prisar jag blåsen.


Skithund!

"Ja jag tycker det luktade jättegott, och såg fint ut dessutom"



Det var ingen som hade någon större lust att bära på "dagens Ronja".



Kram

Susanne

Av Susanne - 23 december 2013 22:30

På banan!   

Klart!

 I år igen.......Nu kan tomten komma!


Sitter som vanligt och kollar igenom bilder från dagen.

Det ger mig så mycket glädje.....(Kanske kan tyckas lite märkligt, men så är det)  


Vad är det då som gör det här så himla kul?

Vet inte riktigt.......

Men den här bilden, t.ex, den tycker jag om för den lilla tungspetsen som syns på Ronja.



Ibland blir bilden så talande.

Man ser riktigt vad Ronja tycker och tänker här (tror jag)

      

"Va, vad ropar du för???"

"Vi är mitt i en lek här, faktiskt!"

 

        


Som sagt, det var förskräckligt vad det blåste om öronen i dag.

(och i öronen också, för den delen)



Tur att Ronja står stadigt på jorden

                       


Blåst, det gillas icke av mig.

Man kommer liksom inte undan den.


Men var är snön?

Är det inte på vintern den ska komma?

Har jag missat något, eller?

Många frågor, som jag vill ha svar på   



Mera (många) bilder blev det i dag................



"Ser du inte, matte?"

"Hon lyfter ju snart!"



"Bär mig, husse, bär mig!"

Självklart   



Det låg ett stort brev i brevlådan i dag.................



När jag kom igenom första hindret, hittade jag detta...............???



Meeeen!!!

Titta, vad fint!

En tavla, med en jättefin bild, som en vän skickat.

Jag blev såå glad, och överraskad.

Tack så väldigt mycket, Lotta, för presenten     




Efter många, många bilder, och lite torkad oxlever,

blev bilden som jag ville ha den   

Tålmodiga, duktiga flickor.



I morgon kommer hela vår lilla familj hit och firar julafton.

Ska bli så mysigt (Ja, som vanligt då)


Jag hoppas att ALLA mina vänner får en riktigt God Jul    


Kram

Susanne

Av Susanne - 22 december 2013 21:30


         Titta!!!              
Jag tror aldrig jag sett ett så fint och ulligt och gulligt fårskinn......

Och dessutom vann jag det!

Tack så väldigt mycket.

Jag som inte ens visste om att utlottningen skulle äga rum.




Och det kommer inte bli någon vana, att hundarna får ligga på den.......

Man kan ju bara tänka sig hur den skulle se ut,

efter att dom satt varsin skitig tass på det vita, fina.



Hoppelihopp, på skogspromenaden.

Dåliga bilder, dåligt ljus, därav omgjorda till något som inte liknar ett foto.



Och så klart, Ronja också   



Ronja har, som ni kanske sett, väldigt mycket miner,

som hon visar när hon leker.

Nu har Skorpan tagit efter, och kan hon också   



Bästa pinnen!


En liten parentes bara.


Detta är Jantelagen:
1 Du skall inte tro att du är något.
2 Du skall inte tro att du är lika god som vi.
3 Du skall inte tro att du är klokare än vi
4 Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
5 Du skall inte tro att du vet mera än vi.
6 Du skall inte tro att du är förmer än vi.
7 Du skall inte tro att du duger till något.
8 Du skall inte skratta åt oss.
9 Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
10 Du skall inte tro att du kan lära oss något.



Har många gånger fått erfara, att en positiv attityd

är något som tydligen retar många.

Då träder liksom den här jantelagen in, och det slår tillbaka på en med full kraft.

Jaa, det gör mig verkligen ledsen.


Människor, som man trodde var ens vänner,

som inte ens har förmågan att glädjas MED andra.


Då träder genast ett, eller flera, rentav ALLA dom tio beskrivningarna av jantelagen in.

Du ska inte tro att du är någonting.


Varför stör det här mig så mycket då?

Jaa, jag vet inte riktigt......dom flesta säger kanske, "Ta bort dessa människor ur ditt liv",

Jo, det vore ju enkelt.

Men.....i slutänden, så tror jag att det är dom som mår allra sämst, och det vill jag verkligen inte.

I en perfekt värld, skulle alla få må bra, och slippa känna av den där jantelagen.




Ett är i alla fall säkert......jag är positiv av mig, och det tänker jag inte ändra på.

Att gå omkring och vara bitter över allt, det kan inte vara kul.


Titta här till exempel.

Även om det var hemskt länge sedan vi såg den, så finns den där.

Jag fick en liten glimt av den........solen och den blå himlen däruppe, bakom molnen.

 



  Racerfart på Skorpungen   

   




  

Ska bli kul att se hur Skorpan kommer se ut när hon får sin päls.

Nu är det verkligen inte mycket att hurra för kvar.

Det ser ju verkligen ut att vara stor storleksskillnad på dom båda,

men faktum är, att vikten inte skiljer mycket alls.

Å andra sidan har Ronja extremt mycket päls.


"Här sitter vi och spanar efter ett gäng rådjur som just slank in i skogen......"

"Hade ju varit roligare om vi hade fått följa med dom lite"   


Oj, vad jag öste ur mig i dag då.

Men, det känns rätt bra att få det sagt.


Den där jantelagen, den är ganska hemsk........Har läst en hel del om den,

och det är slående vad det stämmer.


Nej, nu kom vissttidningsbilen.......tar och traskar bort och hämtar den   


Kram

Susanne


TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards