quilaoronja

Alla inlägg under februari 2014

Av Susanne - 28 februari 2014 20:31


                  

Mm......jag vet inte riktigt, ska man vara personlig i en blogg?

På sätt och vis är man väl det, när man skriver om sina dagar i livet.

Just den här bloggen är bara tänkt att handla om hundarna......MEN.....

Hundarna är ju en del av mig, och det känns rätt skönt att skriva ner vad man känner.


Jag gör det, helt enkelt.   


Men lite bilder blev också tagna, förstås.

"Vår" skog är inte fel den heller.

Bara att kliva ut från tomten, så är man där.

Och oftast har man den helt för sig själv.


"Nej, sa jag ju...pinnen är MIN!!!"



En lång kamp om en pinne, som till slut delade sig på mitten!

"Sicken" tur, va?!



Man/jag kan ibland känna mig lite förföljd av otur.

Som nu då, t.ex

Brutet finger, punktering mitt i skogen, trasig tand.

Allt på samma gång, känns det som. Men egentligen inget som jag "deppar" ihop av.

För första gången, på väldigt väldigt länge, har jag faktiskt tagit mig en funderare på min sitution.

Bara tänkt på mig själv, ingen annan alls.

Att jag dessutom haft kontakt med en väldigt kompetent tjej,

vad gäller just ämnen som detta, det har gjort allt så mycket enklare.

Hon har verkligen fått mig att förstå.

Vad är då ämnet?

Joo, att faktiskt tänka lite på mig själv ibland.





Inte göra saker för att andra vill det.

Fråga mig själv ibland, vad vill jag?

Ovanligt, när man är 50 +++, och egentligen aldrig har tänkt på det sättet.

Man får väl gå långt tillbaka i tiden, för att hitta några orsaker till det här,

och det är ju strunt samma.

Det viktiga är att göra något åt det.

Det tänker jag göra nu.




Jag har en plan!

En plan för hundarna, och mig.

Har pratat med några vänner, både nya och gamla,

och vi har tillsammans planerat lite.

Planerat för hundträning, på flera sätt.

Det känns himla kul, att träffa människor som har samma tankar som jag.


Vi kommer även "ta hjälp av experter" men jag skriver inga namn ännu.

Kanske smart att prata med dom först, hehe.




Jag har, med många människors hjälp, lärt mig ett nytt "tänk".

Det känns faktiskt väldigt skönt, efter alla dessa år.


Bland det bästa som finns, det är när familj och vänner mår bra, är glada.

Men jag får för den saken skull inte glömma bort mig.

Det har jag nog gjort, tyvärr.

Det ska bli ändring på det nu.




Så, som sagt, jag har bestämt mig, jag ska jobba med hundarna, tillsammans med likasinnade.

Tänka lite mera på MIG.

Jag kommer så klart aldrig sluta bry mig om andra människor, det är så jag är.


Kanske lite väl mycket "personligt" skrivet i dag, (då får man strunta i att läsa, helt enkelt)

men jag kan tänka att det kan vara kul att ha det nerskrivet,

kanske läsa det igen efter en tid, se om något förändrats.


Jag vet dock, att jag inte är ensam om mina tankar,

många är som jag, flyter med bara, gör vad som förväntas av en.

Det gäller att våga bryta ett mönster som inte känns bra,

och det får jag hjälp med nu.

Tacksam!



Nåväl, åkte in till stan för hämtning av nytt däck i dag.

Det andra blev helt oanvändbart.

En stor metallbit hade skurit rakt in i däcket.


Men nu är allt fixat, OCH även tandläkaren bokad.

Jag som alltid haft tandläkarskräck, har inget alls emot det längre.


Det känns faktiskt bra att jag skrivit ner det här.

Kanske ingen annan förstår riktigt hur jag menar, men det gör ju ingenting-

Huvudsaken är att jag förstår!


Önskar er alla en skön helg


Kram

Susanne

Av Susanne - 27 februari 2014 19:43


  Sol hade utlovats i dag!!

Jaa, inte såg vi till den, i alla fall.....  

Men vad sjutton gör väl det?

Har man rätt sällskap, rätt kläder, underbara hundar, en gammal urskog,

och lite god matsäck i ryggsäcken, då spelar det verkligen ingen som helst roll.


Duktiga hundar, som håller sig precis där dom ska.

Kommer dom för långt före, jaa, då stannar man och "väntar på dom där tvåbenta"

Skorpan ja, hon passar på att söka igenom platsen lite grundligare.



                     WOW, säger jag bara.....Det var som att komma in i ett STOOOORT rum!

       Som Valhall, ungefär.           

Vilken akustik! Enormt höga "väggar"  som omslöt oss.  


Ronja och Mammut tar sig ett "snack".



Spännande, det här..........Och som på ett givet tecken........     



Då blev det springa av......LYCKA!!

Ronja flyger fram.

"Öh, vänta på mig........"säger.....jaa, ni vet vem.


"Kom igen då!!!"


"Hänger ni inte med......"



Kolla vad spännande!!!



Här är vägen, som än i dag kallas Bergslagsvägen.

Visst är det helt fantastiskt.

Tänk så många fötter som trampat just här före oss.



En skog, som för inte så väldigt länge sedan, var full av liv och rörelse.

Jag älskar verkligen promenader som den här!




Så plötsligt......mitt i skogen, kom vi fram till den här lilla "kåtan".

Det var helt otroligt fint.

Här inne intog vi vår matsäck, skrev i gästboken, tog igen oss en stund,

medan hundarna ....... ja inte tog dom igen sig precis.

Dom sprang runt, runt huset, och letade efter ett sätt att komma in, hehe.



En bild, med Ronja, Skorpan och Mammut, sittandes utanför lite snyggt,

det var ju målet.

Den enda som snappat det i dag, det var Mammut det.

Flickorna hade ingen tanke på att sitta ner......trodde dom skulle komma undan.

Dom hade så himla kul, det lyste bus i deras ögon.

Inte är det lätt att hålla sig för skratt då inte.

Min vän, Paula, hon satt i stugan och gapskrattade,

åt mina ihärdiga försök att få dom dit jag ville......

Tror ni jag gav mig???



Så där då!!!

Men hallå!!! Brudarna!!!

HAHAHAHA!

Ser ni Skorpans min?


Inte den gladaste....



Mera skratt!!

Så fyndigt.

En byggd gång, som svängde åt ett håll........i den bortre delen stod en ensam liten holk.

Så fint ordnat, t o m fint toalettpapper!



Porlande bäckar.......



....med friskt och gott vatten.



Ja, varför inte ta sig ett dopp?



Ljuvligt, sa Ronja, den badtokiga.



Här är den INTE badtokiga.

Han höll sig på ordentligt avstånd medan flickorna badade.

Mammut gillar inte bad.


Det var en riktigt skön promenad...i REGN.

Men vi märkte nog inte ens av att det regnade, det var så fascinerande,

med allt vi såg och läste om.


Tillbaka till bilarna igen, träffade vi den här killen (och hans matte)

som kunde berätta mera för oss, om denna plats.

Hon hade själv bott där under många många år.

Spännande att lyssna.



Det var sedan det hände!!!!

Startade bilarna.....körde iväg mot en annan väg vi skulle utforska.

"Hm.....konstigt det känns att köra??"

Då gick det upp för mig varför!

PUNKTERING!

Det kom massor av sådana där fruktansvärt otäcka ord ur min mun?


Att byta däck på bilen är inga problem, det har jag "fått" mycket träning i, efter otaliga punkteringar.

Men att byta däck med brutet finger.......näe, det går ju faktiskt inte, hur envis jag än är.


Men vet ni vad?

Min vän....hon är precis lika envis som jag.

Tjoff, tjoff, så satt reservdäcket på plats!!

Tack min kära vän, Paula.   


En liten bit bort från där vi stod, där stod två "herrar" (Skulle vilja kalla dom gubbar)

Ni ska inte tro att dom gick dom få futtiga metrarna till oss, för att ev. erbjuda sin hjälp....nähe då.

Gubbstruttar!!


Även maken kom förbi och hämtade det trasiga däcket, men då var däcket redan bytt.

Guuud, vad ni är tuffa, sa han och hans jobbkompis.

Mmmm.....   

"Bra kvinnor reder sig själv"


Nu skrev någon, att jag hade lite otur kanske!

Joo, nu vill man inte att det ska bli något mera.

Oftast är det väl så att det händer tre saker..........Då kom den tredje nu då!!

Bet sönder en lagning i en tand.....KUL.....NOT!

Dessutom gör det förbaskat ont.

Så i morrn blir det tandläkarn'


Sedan räcker det väl, va?

Jag har gjort mitt för statistiken!

"Tre-grejers-regeln"


Slut för i dag

Kram

Susanne

Av Susanne - 26 februari 2014 21:33


      ALDRIG ALDRIG ALDRIG hoppa ur bilen innan man får lov!!!

      Så mycket olyckor kan hända.

     Man kan aldrig träna för mycket, just när det gäller det.

 Skorpan, joo, hon har fattat......men jag ljuger om jag säger att jag litar på henne.


"Men jag sitter ju här nu, matte!"

"Och bara väntar o väntar"



 En som jag litar på.....det är Ronja!

Men hon har ju fått mycket mera träning.


"Visst är jag duktigt nu, matte?"



 Nu ska ni få se....eller, läsa.

Den här dikten fick jag på mail i dag, av en riktigt god vän.

Jag log under hela "läsningen"

Stämmer så bra, tycker jag.

(Om det är smått att läsa, kan man nog klicka på bilden, så blir den större.....tror jag)


 


 Åter igen, en sån'  där liten enkelt sak, som ger mig så mycket glädje.

Tack för den!


Det här är också glädje............


 

 "Hm....om man skulle ta och käka lite gräs, kanske?"

"Ser ju onekligen ganska gott ut"



 "Nam, nam, nam, nam, nam........"



 Kul att se hur Skorpan tar efter allt som Ronja gör.

Tur att Ronja är en rätt smart tjej   



Förmiddagen tillbringades på lasarettet igen, men denna gång på smärtenheten.

Jag är där minst en gång var tredje månad, för att få hjälp med smärtlindring.

Många har undrat varför, och på min förra blogg, så hade jag skrivit om det.

Nu finns inget kvar av den bloggen, tyvärr,

och jag har inte bestämt mig för om jag ska skriva om min olycka igen. 

På ett sätt, för min egen skull, vore det ganska skönt att göra det........men, vi får se.....

Jag pratar inte om det, nästan inte alls.

Det är fortfarande tufft.

Och jag vill under inga som helst omständigheter bli "tyckt-synd-om" (undrar om det ordet finns?)





 I alla fall.......så har hundar kommit att spela en väldigt stor roll i mitt liv.

Det har kanske många redan förstått   



Tillbaka på akuten i kväll igen,

men denna gången för att träffa en kompis.

Ganska galet egentligen, men hon har klurat ut en annan, bättre lösning,

på hur jag ska kunna skydda det brutna fingret från stötar.

För visst är det typiskt, att när man ska vara försiktig med någon kroppsdel,

kan man ge sig den på att man slår i den.....HELA TIDEN!!!

 Nu känns det toppen!!!

Tack så jättemycket, Ing-Marie     

I morgon blir det ordentlig test av det nya skyddet!!



Skorpan, fortfarande med munnen full av gräs!



I morgon, då ska min hjärna ska fyllas på med upplevelser,

från mera historiska platser.

Så skoj!


Tack för mig

Kram

Susanne

Av Susanne - 25 februari 2014 21:52


Jag gillar att skratta......

Det är så otroligt skönt och befriande.

Alla energitagande tankar bara skingras.

Bort bort!!!


Vad jag/vi skrattade åt?

Åt dom här två "tok-hundarna", så klart   



Här t.ex.

Ronja och Skorpan ska stå lite käckt, och hänga på det här planket.........

Många bilder tas.........så ser vi helt plötsligt.....men, vad händer.......



Ronja blir mindre och mindre......hahahaha......

Helt plötsligt var Skorpan mycket mycket högre än Ronja???

  

                                         

Gick runt, bakom planket, för att kolla,

och det visade sig att Ronja stod i lera, som var väldigt mjuk.

Hahaha, hon stod kvar, trots att hon sjönk ner, mer o mer....

  

Skrattar bara jag ser bilderna, hahahaha!!!

Duktig tjej!


Stora ytor var vi på i dag, som gjort för massor av spring.

Dessutom hade vi "lurat med" lill-husse, och då blir allt extra kul.

Jag törs inte riktigt ta båda hundarna i koppel ännu.

Tänk om något händer, och jag blir tvungen att ta till båda händerna???

Inte så smart   


Så himla roligt dom har tillsammans, dom här två.



Som på ett givet tecken, med massor av bus i blicken, sätter dom i gång.



Ronja hoppar verkligen jämfota av glädje   



"Oohps.....ibland glömmer man liksom bort,

att titta rakt fram när man springer!"

"Oj oj, ursäkta mig, Ronja!"



Snacka om "FULL FART"!


Helt otroligt!

Solen framme, tredje dagen i rad!!!   



"Puh, nu börjar jag visst bli lite trötter?"



På Ronja märks ingen trötthet,

men så har hon ju inte heller några "problem" med löp och så längre.

Ganska skönt, om ni frågar mig.



Ännu en GLAD DAG, med mycket skratt.




"Jaha, tjejer, ska vi träna lite också?"



Balansgång, det är också kul, tycker Ronja.

Skorpan hade ingen större lust att prova i dag, så jag bråkade inte med henne.

Hon fick nöja sig med att titta på.

"Tungan rätt i munnen!"



Vad snackar dom om egentligen?

 



Det var vår dag.....nästan som en "vår-dag"


Kramar

Susanne

Av Susanne - 24 februari 2014 21:06

  Tillbaka på lasarettet! 

Först röntgen, för att se så allt låg rätt........

sedan vidare till ortopeden.

Åh, äntligen skulle gipset klippas bort.

Endast en vecka, och jag tyckte det stank om handen...Bläää! Vidrigt.

Men, så skönt det var....."Nu bara måste jag tvätta mig", sa jag till läkaren   


                         


Så var det undersökning....."Rör så mycket du kan på fingrarna!"?

Det gick inte över huvud taget?

Helt stela fingrar, och det gjorde fruktansvärt ont.

"Jaa, du har ju gått väldigt länge med din artros", sa dr....

Hm.....jo, visst har jag haft ont i mina fingrar, men vad sjutton, det är inget som jag dör av.

Hur som helst, ett par veckor till med gips,

det skulle inte vara bra för dom andra fingrarna.


Så det blev en liten skena i stället.

Jätteskönt, men inte så tryggt, kanske.

Dessutom så bara for den av, när jag kom hem?

"PLOPP"! bara.....


(Bilden lånad från Google)

 

Har en vän, som ska hjälpa mig få till en bra lösning,

som är både stabil och sitter kvar.

(Eller hur, Ing-Marie?)    




Nu så, nog om fingret!!!

Lite vårtecken kanske..............





Full rulle i stacken!



Full rulle på Ronja!!

(Med sin älskade handske, som hon "stal" från husse i går)

"Vadå!!! Det är ju vår, då behövs väl inga handskar?"



Varför köpa leksaker till hundarna?



Hade sällskap hela dagen på lasarettet av "mellan-dotter", som var ledig.

Skönt att slippa vara ensam under all väntan som dagen innehöll.

Och att vi därefter hittade ett litet fik,

som hade goda räkmackor, det var inte heller fel   


Så var det hundarnas tur att få ha lite skoj.

Jag kan tycka att det är rätt roligt med lite "misslyckade" bilder.....bilder som inte

blir så där perfekt uppställda, ni vet.

Egentligen är det mycket mera liv i dom.


Skorpan Skorpan, du äter väl inget, va???

"Nääe......inte jag inte, det vet du väl Matte"

    



"Jag skaaaa spotta ut det..... håller ju på, ser du väl"    



Som sagt, ibland vill det sig inte riktigt   


"SLUUUUUTA!!!"

"Nu skiter vi i det här......."



Men, jag råkar ju vara ganska envis.....så en och annan bild blev det,

där ingen blundade, eller, var på väg någon annanstans.....  



  



Jag vet, jag är tjatig, men jag blir ju så glad!!!

På riktigt!

Har fått så många meddelanden, sms, samtal........från vänner både "här o där"

Underbara människor, som bryr sig om varandra.

Tack såå mycket.


Det är just när det är lite tufft, som man vet vilka ens vänner är.

Det behövs så lite, för att göra någon glad.


  


Kramar till er

Susanne

Av Susanne - 23 februari 2014 21:25

Ännu en dag med solsken, och faktiskt lite vårkänskor i luften.

Full fart i alla myrstackar,

men jag har inte sett några blommor precis.

  

Full fart även på dessa "djur".


  

Lite förundrad är jag faktiskt på att den håller än?

Både rolig, billig OCH hållbar. 



      Några små snöfläckar går att hitta,

och är man berner, så blir man då helt överlycklig.    

                



Skönt att kunna svalka magen lite.......

Tätt tillsammans....alltid!



Skorpan, hon får "Mycket Väl Godkänt", även i dag.



Hopp och skutt.........



.....över stock o sten........



Sedan slåss om bästa vanten.........

Älskar vantar!



Så helt plötsligt.......då får Skorpan upp en liten doft i näsan......

Wroooom, så är hon iväg......



I går var det en skalle från ett rådjur......

Första fyndet för i dag!

Del av ryggrad och bäckenet från ett rådjur!

Även i dag kom hon släpandes på sina fynd, och lämnade över det till mig......

Så lycklig, så lycklig.



Straxt gav hon sig iväg igen, på en ny doft, på annat ställe.

Denna gång tog hon med sig 2! saker på en o samma gång.

(Då sparar man ju in en runda)

Två käkar, också från rådjur.

Sååå himla duktig hon är!

(Dom ligger framför Skorpans tassar)

Det är så kul att se hennes glädje, och jag är faktiskt imponerad av henne.



Det händer att Ronja hittar saker hon också,

men hon är inte alls lika intresserad som Skorpan.

Vad hon däremot är väldigt intresserad av, det är höga höjder.

Berg, stora stenar, jaa, bara det är högt.



Det var såå roligt att fota idag, hade svårt att sluta.....



Man skulle haft lite fika med på promenaden, det hade varit mysigt.

Men, vi njöt ändå, bara av att sitta och njuta av vädret.




Samspelta......



Märgben på G!

"Lååång vänta, tycker vi!"



I morgon, då ska det här bort....för en liten stund i alla fall.

Först röntgen, för att se så det läker ihop rätt.

Sedan ortopeden, för att höra svaret.

Då tänkte jag försöka få till ett mindre skydd, slippa det här enorma gipset.

(Det är bara i vägen, hela tiden)

Vet att det finns små söta skenor.....    

Kanske lyckas jag.......



Veckans schema.......ganska tomt.......

Ronja ska få sig en ordentlig genomgång av sin päls....kamma kamma kamma.




Så där då....det var allt.

Hoppas också ni haft en bra helg.

Kram

Susanne

Av Susanne - 23 februari 2014 14:18


Det är inte klokt,

vad det känns märkligt att inte "jobba" vid datorn en dag!!


I går var vi på revy, och skrattade gott åt vänner som är med där.

Efter föreställningen blev det trevlig samvaro med goa vänner,

god mat och ännu mera skratt!

En toppen-kväll, att leva länge på.


Några bilder blev det så klart under gårdagen.....

Dom kommer här!


          "Jag trivs bäst....på toppen av ett berg!"          



Solen dök upp i går, till min stora glädje.

Lite lite av vårkänslor får man allt.

(Även om jag misstänker att vi får många bakslag innan den är här på riktigt)


Foto + Sol = "Det är grejer det" i min värld.



Skorpungen!

(Som väl är lite skendräktig, och blir lite trött. Hon som i vanliga fall ALDRIG "tar slut")



Ronja däremot, hon har energi för båda två!



Spårhunden...........



Hon känner dofter på flera hundra meters håll,

kommer rusande med sitt fynd, och lägger det vid mina fötter.

I går var det en skalle från ett rådjur.



I dag var det mera fynd!

Ska ladda ur kameran från i dag,

så får vi se om vi fått ihop till ett helt djur snart.



Fortsättning följer...........


Kram

Susanne

Av Susanne - 21 februari 2014 19:48

Ja men då så!

Då var vi tillbaka, med en hel "drös" med bilder 

Det som inte blev så mycket i går, det blev dessto mera idag  


                    Håll i er nu!                    


Regnet, det stod som spän i backen även i dag, men mig gör det inte så mycket.

Joo, jag tycker det är trist att man inte kan sätta sig i en backe,

med en ryggsäck som innehåller lite fika.

Då njuter jag verkligen.




Jag har ett litet problem till....nämligen jacka!!!

Jag får inte på mig någon jacka över gipset.

Täckjacksväst funkar ju, men i regn är det inte så kul.....det blir rätt blött om armarna   


Fixade o trixade lite, svepte om en plastpåse runt "gips-armen",

kameran i påse, och, se där, det fungerade helt ok.


Full fart på racer-hunden!   



Tuffa tag   



Skorpans löp är över, och det har inte varit några större bekymmer, tack o lov.

Hon är kanske något segare än vanligt för tillfället,

men jag är inte så väldigt oroad längre.


Bara dumt att oroa sig hela tiden, för något som inte hänt.




"Tok-Ronja" å andra sidan, hon har visst fått lite av Skorpans energi också!

Far omkring som en galning, vilket är stört-roligt att se.



Att skita ner sig, det har ALLTID varit en kul sysselsättning, om man frågar Ronja.



I dag startade hon ett projekt, med att gräva en grop, modell större, i skogen.

Jösses, vad hon grävde!!!

(Undrar varför jag inte fotade gropen???)



Till slut kunde hon stoppa ner hela huvudet i gropen.....vad nu det skulle vara bra för?

Men....roligt hade hon visst, och skitig, jaa, det blev hon   




Skorpan är faktiskt lite mera "renlig" av sig.....det enda hon lyckades med i dag,

det var att hitta färsk hästskit i skogen!

Och, vad tycker hundar om det?

Mums!


"Va? Jag har ju svalt det nu!!!"



Höll på att slå på rumpan i skogen i dag, vilket hade varit väldigt onödigt.

Såg framför mig, hur jag ramlar, OCH tar emot mig i fallet med.....HANDEN!!!

DET hade gjort skit-ont!!!


Drog mig hemåt, och tränade lite på tomten.

Apportering blev det....av märgben   



Och av GRIS!



"Vi är totalt genomsura.......som nyduschade!"

"Bra va? för både lera, jord och häst-skit har runnit av oss"


      

Hehe....syns så tydligt när Skorpungen börjar bli lite trött.

Då tappar hon liksom hela halsen.

Eller, halsen sjukner ner, som på Skalman       

  



Ronja, du är så fin   




En kompis, som har en bror till Skorpan, (han heter Dizel)

hade gjort en så fin bild, som visade "DÅ OCH NU"

Var, så klart tvungen att göra en jag också.

Så kul att se vilken skillnad det är.

Man ser dom varje dag, och tycker väl inte att förändringen är så stor..........

Förrän  man ser detta!

Vad hände....? Och när hände det???

Dom har ju blivit stora, valparna i Tjofselinas D-kull!

Men lika söta nu som då, hela bunten av nallebjörnar   




Kram

Susanne


TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards