quilaoronja

Alla inlägg under maj 2014

Av Susanne - 31 maj 2014 22:58



I dag har vi varit i Degernäs, för att tävla i sennendrag, Arbetsprov III, med Ronja.

Ni som följt oss vet att vi haft problem med, framför allt slolomen.

                               



Vi har verkligen tränat och tränat, och det har gått riktigt bra den senaste tiden,

Men vi har med levande varelser att göra, och det går aldrig att säga säkert hur det ska gå.


Här är några entusiaster, som väntar på att få "dra" igång.


Startnummer lottades....vi fick nr 3.......inte vara nervös nu.....

Gick en sväng med Ronja, satt och "pratade" lite med henne.

Det kändes ganska bra!!!




En som INTE var glad i morse, när Ronja och jag for iväg!!!

Skorpungen fick vara hemma med husse, hon får ju ändå inte börja dra tungt.



Så var det då vår tur.....

Var inte så himla nervös???

Kändes ganska ok faktiskt.


Gissa att jag var glad när Ronja fick poäng på slalomen!!!

Hon "strulade" lite i T-vägskorsningen, där hon normalt går ganska felfritt.

Jaa, ni ser ju på poängen......futtiga 2,5 poäng fattades för att klara AP championatet!!!

175 poäng var vi tvugna att ha.



Visst är det liiiite snöpligt, men jag är verkligen så glad och nöjd över Ronja inställning i dag.

Hon var glad, hon lyssnade på vad jag sa.....och jag själv skötte mig också rätt bra, tycker jag.




Arbetsprov har en tendens att ta lång tid i anspråk, så även i dag.

Så kvällen blev sen innan vi var hemma.


Stannade några ggr, så alla fick sträcka lite på sig.

Linus (som vi samåkte med) och Ronja satte genast igång med spring och lek.



"Kom igen då Linus, vi springer lite till!!"



Bästa, bästa Ronja, som var så duktig i dag, hon gör mig så otroligt glad.




Hemma undrade lilla Skorpan om vi skulle komma någon gång, och det gjorde vi ju.




Nå tar vi natt, efter en lång, men väldigt bra dag.


Tackar även för all tumhållning, som gjorde susen för oss.


Kram

Susanne


Av Susanne - 30 maj 2014 21:28


  Sol!?!?!

I ca 5 minuter, varken mer eller mindre.        

Och just då, var vi ute och gick en sväng.....sicken tur va?

På  kyrkogården får vi inte följa med.



Jaa, så hände det igen......inget ovanligt alls, när det gäller Ronja!!!

Rulla omkring i något väldoftande, det är det som gör livet så glatt, tycker hon.

GAAAH, vad det stank....IGEN!!!

Tanken var att bada henne ändå i dag, men ändå onödigt,

för det var jag som fick stanken i näsan.



"Jag fattar inte???"

"Det luktar ju så himla gott!"



"Jaa, vadå.....mitt hår står rakt opp på huvudet....OCH???"




"Ojojoj, vad trött man blir av SPA-behandling"




"Undrar om jag också ska på SPA", tänker Skorpan!




"Ligger bara helt stilla här under bordet, så kanske matte glömmer bort mig i dag!"


  

Ingen fara alls, Skorpan. Det tar sin tid att bada hundar ordentligt,

så jag hade redan bestämt mig för att bara ta en vovve i dag.

"Då går jag nog och lägger mig en stund då", sa Skorpungen!



Tlöööött!






Även i dag har vi tränat lite lite, små små korta micropass.

Bara ett moment i taget.

Joo, jag är nöjd med Ronja....hon vill så gärna göra rätt (tror jag)

Även i dag satt många av momenten toppen bra, så där så man blir så super glad, ni vet.

Om jag nu kan låta bli att tänka så mycket i morgon, och bara vara som vanligt,

då kan nog Ronja behålla sitt lugn också.

Med det inte sagt att jag tror vi kommer fixa det,

men vi kanske kan få lite poäng ändå, då blir jag glad.


Ska bli så roligt att träffa dragarna igen, det blir ju inte så många tillfällen per år.

Vi är utspridda över hela Sverige, och Arbetsproven är inte så många.


En väldigt ren hund har vi i alla fall nu.




Ett leende betyder så mycket   



Vi fick träna i regn hela dagen i dag, vilket passade min plan.

Det är bra om vädret inte spelar någon roll, varken för hund eller förare.

  



Skorpan känner fortfarande lite på det här med att dra vagn, och är riktigt duktig på det också   



Kram

Susanne

Av Susanne - 29 maj 2014 21:25

Först startade vi dagen i spårskogen, tillsammans med flera "tokiga" hundägare!

Det var lite svårare i dag i spåren, pga att det blåst så väldigt senaste dygnet.

Ronja gick som vanligt bra, och säkert, medan Skorpan hade lite mera svårigheter.

      Det märks också tydligt, att Ronja har mycket mera erfarenhet,

men hon har ju också spårat i flera år.  


Det var sista "spårtillfället" för vår del,mtyvärr,

men vi kommer självklart fortsätta nästa kurs.


När vi kom hem, kände jag att vi bara måste försöka gå igenom så mycket som möjligt på draget.

På lördag är det ju tävling i Degerfors!!!




   Allt kan gå käpprätt åt skogen, eller också går det skitbra....som i dag!!

Ronja var riktigt duktig, klarade av dom där svåraste momenten som ingenting?

    



Men, det var i dag det.......lördag är en annan dag!





Ronja på plankan/trottoaren.



Skorpan fick agera störning under träningen,

och störde det gjorde hon riktigt ordentligt....


Till slut fick vi ge oss, och ägna oss åt lek och bus i stället.



Har någon sett Ronja???

"I alla fall inte jag", sa Skorpungen!



Den här lilla damen, är så full av hyss,

vilket så klart gör oss som ser henne sååå lyckliga!



            Happy....



And more happy...



Jaa, för det mesta/alltid, är allting så roligt i Skorpans värld.


I kväll åkte maken och jag till stan' för att äta en bit mat....nej nej, inte på McDonalds  den här gången.

Vi tog ett annat säkert kort, och åt på Elite Grand Hotell/Bishop Arms, där sonen råkar vara kock   

Gott gott!


Ibland tror sig Skorpan vara världens tuffaste........



...men hon blir snart varse vem som bestämmer här i huset!



Solig dag

Blåsig dag

Men en bra dag


Kram

Susanne

Av Susanne - 28 maj 2014 21:32



                  Helt galet....  ibland får man mera gjort än man vågat drömma om!


Men först, fick ett telefonsamtal, som fick mig att le lite extra i dag.

Så här var det;

Ett mobilnummer, som ringer på min mobil, en tjej från postkodlotteriet.

"Hej, vi håller på att uppdatera vårt adressregister"

"Stämmer den här mailadressen"......hon läser upp adressen, som är helt rätt.

      Vad bra då, sa jag, då vet ni var ni ska skicka meddelande om vinst, hehe!


Trodde då att samtalet var slut....men så klart INTE!

Eftersom dom hade sååå många extra dragningar nu framöver,

så hade jag stoooora chanser att vinna.......och därför,

hade dom varit sååå snälla och lagt undan 4!! st lotter till just MIG! 

Jag visste det, sa jag, att det inte bara var adressen

som skulle kollas....och nej tack, jag vill inte ha flera lotter!!!

Jag var så tydlig OCH trevlig.

Tror ni hon gav sig?

Nej då.....hon kunde inte förstå,

att man över huvud taget kunde tacka nej till detta erbjudande!

Ärligt talat, sa jag, så har jag faktiskt inte råd att betala närmare 1000:- i bara lotter, VARJE månad.

"Men du får ju så många flera vinstchanser, sa hon, vill du inte ha det?"

Klart jag vill det, så betalar DU mina lotter, så är det helt ok........då la  hon på luren!!!


Nu har jag god lust att säga upp lotten jag har, så det så!   



Som sagt, mycket hann jag med här hemma i dag, och allt avslutades med hundvård...IGEN

Fällande berner, är ju som ni andra bernerägare vet, helt galet!

Man tror inte att det kan släppa så mycket mera päls....så bara rasar det lika mycket till.


Och bort ska det ju!

Ronja älskar detta!

Hon tar plats på trimbordet, så fort det kommer fram.

"Det är mitt bord!!"



Kamma, kamma, kamma....



...och blåsa blåsa, bort allt löst...



En och annan fästing plockas också bort, resten for förhoppningsvis iväg av blåsen.




Under tiden, smyger en lite tjej omkring på tomten.....

"Åh, hoppas hon glömmer bort mig, hoppas, hoppas!!!"



Skorpan har inte kommit på hur skönt och njutbart det faktiskt är med den där blåsen.



Joorå, hon står ju stilla och så....men inte njuter hon precis.

         


Då är frågan, vad tänker Ronja här?

Brukar sätta på Skorpan koppel, så hon inte kastar sig ut från bordet....



Ronja hoppar upp på trimbordet igen, och sätter sig till rätta, bredvid Skorpungen....

Hon måste väl säga något till Skorpan, för jag kan ta av kopplet,

och kamma och blåsa, och Skorpan förblir helt stilla?! 

Och Ronja stannar på bordet, tills jag är helt färdig!

Vilken tjej hon är!



Klok som en bok   



Hon har faktiskt hjälpt mig många ggr, i olika situationer.....

Vad skulle jag göra utan henne   




Jaha ja, då var vi klara, och betydligt smärtare om midjan.......bikinitiden lär bli svår.....

Blir nog mest naket   



Men allt klär ju en skönhet, haha



Sommarvärmen är som bortblåst, vilket inte jag har något emot alls.

I morgon har vi viltspår igen, och det är inte skönt när det är så varmt som det varit.


Så nu, mot sängen....


Kramar till er

Susanne

Av Susanne - 27 maj 2014 21:50


 Smidde planer........så bestämdes det......dit ska vi åka!!!

Det var förstås Mammut och hans matte som vi skulle möta upp,

för ytterligare ett äventyr.

Dom här äventyren är så himla fantastiska.....vi säger samma sak varje gång!

Det ÄR viktigt att fylla på förråden med "LIV", för att orka med vardagen.

    

"Det var vi tre, som gick en långpromenad i skogen....jaa, våra mattar fick också hänga med!"


Återigen, förundras vi över att vi aldrig någonsin träffar på en endaste människa,

trots att vi faktiskt går både långt och mycket?

 

                                


Ofta, på våra vandríngar, finns "gästböcker" utplacerat, som man kan skriva några ord i.

När man varit där, osv.

Vi kikar så klart i dom och ser att många gått där,

men aldrig samma dag som oss.


Underbara stigar, som tar oss fram genom gammal härlig skog.



Våra fyrbenta vänner, är så duktiga, ställer aldrig till med någon.....

Det finns väl en liten detalj som dom skulle kunna bli bättre i.......

Att "tigga".....(INTE TIGGA alltså)!!!

Varken Ronja eller Skorpan (och tror absolut inte heller Mammut) tigger hemma.

Men när vi är på utflykt.....då är det tydligen en helt annan sak?


Nosarna stoppas långt ner i våra ryggsäckar, i jakten på något gott!




Dagens etapp blev nära 8 km lång, så det tog några timmar.....om man då lägger till tiden för fikapaus,

jaa, då blir det ännu mera tid.

Men det är det som är så skönt, när man inte har en tid att passa.....då får det ta tid!




Stensittning!



Vilken lycka!

Vi passerade en hel del vatten, så den som ville kunde ta sig en simtur.



Fint vindskydd.

Det fanns även dass!!!


I vattnet, där följer INTE Mammut med.....Näe, han gillar inte att bada han.

Men han tittar väldigt intresserat på tjejerna, när dom plaskar omkring.




"Vad sa du???"

"Ska jag inte bada mera???"



"Pyttsan....det gör jag i alla fall....så det så!!!" 



Vi hade hört tranorna sjunga, under stor del av vandringen....vore så kul att se dom, sa jag!

Och, se där!

Där är dom ju!



En duo som tar ton!!!

 Vackra sångare     




 Flygande trana.

 




Mäktigt att se dessa stora fåglar. 

 


Vi stod länge och tittade på tranornas beteende, har aldrig sett dom på så nära håll.

Vet inte om hundarna blev lika fascinerade, för dom stod också tysta och bara tittade.


Mera sim!



        

 Skorpan apporterar.....pinne!


  

 "Jag kommer stanna i vattnet, faktiskt!"



"Snälla, kan jag inte få bada liiite till bara?" 



HAHAHA, när jag fick se den här bilden,

var jag tvungen att se om det var något fel på Skorpan?

Hade  hon ont någonstans?

Hon sitter ju verkligen som att hon uträttar sina behov?!

Men nej då, när jag sa sitt och stanna, så satt hon sig ner....vilket inte kan ha varit speciellt skönt...

hon hade en pinne som stack upp, rakt in i baken!

AJ!!

Säger matte sitt, jaa, då är det väl SITT!   



I väntan på färjan hem igen, var det så här fint.

Svanar som samlades inför natten.....(kanske)


 Förråden för välbefinnande är åter påfyllda!


Kram

Susanne

Av Susanne - 26 maj 2014 21:29


 Måndag......och snart är det fredag!!! 

          

I dag har jag haft en match med altanen.

Nu skulle allt gult pollen/frömjöl bort. Fy, vad tråkigt det är, när allt gult gult gult.

Och vilken tid det tog....typ hela dagen.

Joo, visst ja, det är klart att jag tog det lite lugnt också.




Tränade lite, och tränade lite till....

Ronja, hon gör så gott hon kan, och i dag var "så-gott-hon-kan" riktigt bra.

Dessutom ser man så tydligt, hur glad hon blir, när matte blir glad.


Du sitter verkligen otroligt snyggt, Ronja!



Åkte iväg en sväng i kväll, för att gå på nytt st'lle med hundarna.

Skulle just kliva ur bilen, när det plötsligt "sipprade" in en doft av "kossa" i bilen.

Jaa, inte kossa kanske, utan snarare kossans avföring!

Och när jag sakta lyfte blicken, så står den största traktor jag sett, med nosen mot mig!!!

Uhps, står jag i vägen, kanske?

Nej då....bonden ville bara göra mig uppmärksam på vad han gjorde på gärdena.

Tackar, tackar......vid en titt på marken,

konstaterade jag att där skulle Ronja o Skorpan INTE släppas ut i dag!


Det fick bli vår skog i stället, där luktar det varken koskit eller finns traktorer.


Kom då Ronja!!!



Dom här ögonen kan man drunkna i!




Jo, faktiskt dom här också!!


Precis när vi kom in i skogen i kväll, möttes vi av två hästar?!

Hundarna var lösa, och min första snabba tanke var, att nu jäklar  blir det skälla av.

Men gissa att jag blev förvånad, när dom båda flickorna knappt lyfte blicken mot hästarna?




"Om Ronja inte bryr sig, då gör inte jag det heller!"



"Klok som en bok"



Kyligt i luften i kväll, och jag tycker det känns helt ok,

som lite omväxling från den otroliga värme som vi haft.

Inte gör väl värmen mig något egentligen, men hundarna gillar't ju inte så värst.

(Och då gillar inte jag det heller)   


  
Allt från oss.....


Kram

Susanne 

Av Susanne - 25 maj 2014 20:56


 Nej, det är din egen åsikt som är rätt för just dig.

Ta det här med dagen i dag....MORS DAG.

Firas, eller inte? Helt upp till var och en.

Men visste ni t.ex att anledningen till att dagen firas är den här:

År 1905 i Philadelphia, på årsdagen av Ann Jarvis mors bortgång,

 hedrades moderns minne. 

1908, hölls en gudstjänst, med fokus på fjärde budet och moderskärlek.

Allt handlade fortfarande om Ann Jarvis mor.

Det var så det hela började....


Jaa, så spreds detta vidare i världen....och firades första gången i Sverige 1919.

Det är väl ganska många med mig,

som anser att dagen tillkommit mest av kommersiella skäl.


Strunt samma vilket, tycker Ronja.

                             


"Huvudsaken är att det är MIN dag varje dag" tycker Skorpungar!



Om jag ska säga några ord till om dagen......

Jag brukar tänka på dom som inte har sin mamma i livet.....

Dom som inte fick några barn, aldrig fick bli mamma.......

Det finns så många som faktiskt tycker väldigt illa om dagen, av olika anledningar.

Hur man firar är ju helt upp till var och en,

men jag protesterar lite mot detta jippo.

Måste det vara så kommersiellt?


Nog om det.....


Det här är mycket roligare   


Se opp nu Skorpan......annars åker du i backen!!! 




 Ronja var som vanligt heeelt spritt språngande galen i dag!

Hon är så rolig!




Och dom här båda har så roligt tillsammans.



   




Att sträcka ut i full längd, det är sååå skönt, tycker Ronja.

Det behöver inte vara så att hon jagar något......hon gör det nog både för att det är skönt och kul, tror jag. 

Skulle jag också vilja göra....om jag kunde...


 

 "Jag fattar ingenting???"

"Varför springer hon så där tro???"




 Mm...vad härligt det var....och nu fläktar det lite också... svalka!




Fining   




    "Platsliggning" det är hon rätt ok på faktiskt......

 



"Fjärrdirigering" likaså....

 




Och, så klart, "inkallning....

Kanske inte det optimala när matte står och fotar samtidigt   




 Skorpan, hon är tjejen hela dan´hon... 



Ronjas spring tog visst på krafterna i värmen i dag.

Lite vatten och pust på ett gärde, sitter inte alls fel då.



 Så klart, så var vi hos min "lilla mamma" också.....

Det uppskattades mycket att även dom pälsklädda var med.



 Inget regnväder i sikte, och jag törs knappt säga det, men lite lite regn, det skulle vara rätt skönt.

Men bara lite....så där så allt blir avsköljtni vet...lite fräschare i luften.


Kram

Susanne

Av Susanne - 24 maj 2014 21:46



Nu får jag nog be om ursäkt, för det är så mycket bilder.

Men, jag vill ju gärna få ihop en lite "historia" om dagen,

                     och då går det åt mera bilder ibland, helt enkelt                         


Spårdags i morse......ut i spåret så snabbt som möjligt, tänkte jag!!

Då kan vi kanske hinna bli klara innan den värsta värmen kommit.

Skorpan först ut även i dag.

Kan inte säga annat än att hon skötte sig riktigt bra.

Jag tyckte att hon gjorde det bättre när hon gick provet,

men visst sjutton är hon duktigt!!!



"Jag kan väl få låna klöven lite bara?"

"Snälla Skorpan??"



Det hann att bli riktigt varmt i alla fall, innan vi var tillbaka

och klara med spårandet för dagen.


"Ett dopp skulle inte sitta fel!!!"

Vi bestämde oss för att leta oss fram till en sjö!!!



Kollade kartan i mobilen.........och hux flux var vi framme!

Hundarna kastade sig i vattnet, och bara stod där och njööööt........SKÖÖÖNT!



Om vi tyckt att dom verkade lite slöa tidigare, s

å syntes nu inget spår av det längre.

Ett svalkande dopp gör susen.....



"Hurt länge ska vi stå här och trampa vatten egentligen???"

"Skulle du kunna ta den där bilden nu, kanske"




Linus!



Skorpungen!



Ronja!



"Nu ska vi se....om jag kan få med mig allt jag samlat på mig i vattnet?"



En till som samlar pinnar (vasstrån är det visst)



"Men så kasta då, kasta!!!"

"Jag hämtar!"



Alla avkylda.....då vänder vi tillbaka till bilarna.....




Det var en bra bit att gå till vattnet......och nu väcktes idén att försöka snedda genom skogen tillbaka.

Kollade en app i mobilen, hahaha, för ingen av oss har det minsta lilla uns av koll på var vi är.

Mitt i pannkakan bara, liksom!

Ni som känner mig, vet att jag inte kan lokalisera mig över huvud taget!!

Så det vi gjorde i dag, det var väldigt vågat!




Döm om vår förvåning, när vi helt plötsligt inser att vi är på rätt "spår"

Bara ett litet problem!

Vi var lika varma som innan   


Lite vattentankning i skuggan, innan hemfärd!


Det går bara inte längre....

...att håla ögonen öppna...ska sluta trotsa nu, och göra det helt enkelt!

S O V A   


Kram

Susanne

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards