quilaoronja

Alla inlägg under maj 2015

Av Susanne - 31 maj 2015 23:15


Det jag kommer skriva nu, det vet jag rör upp, precis som vanligt,

men varför då envisas med att läsa det jag skriver?

Ännu en gång handlar det om känslor, kärlek, omtanke.

Joo, det ÄR viktiga delar i mitt liv, och vet ni vad, jag tänker inte ens försöka ändra på det.

Jag är den jag är, det har jag varit dom senaste dryga 55 åren och det kommer jag fortsätta med.

Jag vägrar läsa flera saker om mig själv, att jag är si eller så.

Acceptera eller skit i det, men låt mig vara i fred.

Vi lever alla vårt eget liv, varför bekymra sig över andras?

Vad är det för fel, hur kan så många leva i en lögn?

Stannar där....i detta fruktansvärda ämne.


Till något mera kärleksfullt och på riktigt.

"Vårdhundarna" jobbade lite i dag, och framförallt så var arbetsplatsen hos min älskade lilla mamma.

Skorpan hon tar för sig så fort hon kan.

Hoppade upp och lade sig till rätta i sängen, som den mest självklara saken i världen.

   



Hahaha......

"Plockar du päls ur munnen, eller???"

"Konstigt!?"

                        


Tänk om en del människor hade bara hälften så mycket kärlek att ge,

som dessa underbara hundar.

Finns ingen avundsamhet där inte, inte heller elakhet....näe, bara värme.

    


"Tanterna på boendet får klappa mig så mycket dom vill!!"



Firade en lite tvetydig morsdag......min svärmor har inte ens hunnit begravas ännu...

Känns inget vidare, med tanke på att man vet var hon befinner sig.

Det är jobbigt, men vi kämpar tillsammans, min man och jag.

Tillsammans går det. 



Så var det dags för nästa uppdrag!

Heja på "lill-Husses" fotbollslag.

"Jäklar vilken nytta vi gjorde, Skorpan och jag!"

"Det måste vi gjort, för dom vann ju....igen!"



"Jag hör honom där innanför staketet....men varför får jag inte hoppa in till honom?"

"Jag kan ju hämta bollen åt dom!!!"




"NÄR kommer han??"

"Väntan och väntan.....tråkigt!"

 



"Som tur var, var det några lagkompisar som kände igen oss och ville hälsa!!"

"Så klart dom fick....och jag, ja jag blev så glad att

jag skällde som en tok, pratade bara lite, ....men det fick jag inte hålla på med?"

  



"Tur det fanns korv i halvlek!"



"ÄÄÄNTLIGEN!!!"

"Bästaste killen" 

"Han är bara min min min", tycker Ronja......och så har det alltid varit!

Det här kallas också kärlek       



En brunns-sittning!



           Och en till!             






"Jag kooooommer!!"




En härlig kvällspromenad, med en efterlängtad sol.




När jag är ledsen, över alla elaka ord, över falska männikskor som inte vågar ta ställning,

då ser hon på mig med en blick som säger allt.

"Var inte ledsen, matte, du har ju oss vid din sida."

Har också väldigt många gånger sett, hur Ronja tydligt visar mig vägen, visar vem som är på riktigt.

Hundar ÄR kloka! 

Ronja, vår kloka, underbara tjej.

      



Allting är inte bara allvar, det är mycket skoj också.

När dom sätter igång med sin hysteriskt roliga lek, då kan man inte hålla sig för skratt.

Att avsluta dagen med skratt, det känns riktigt bra.



Det var sista dagen på detta gärde för en tid framöver...

...bonden beslutade sig för att tömm kossornas "kiss-brunn" i dag!

BLÄÄÄ.....det stinker vidrigt   



Det var allt jag hade att skriva i dag.

Och snälla ni, som trots allt läste till slutet, skriv gärna, men låt oss hålla en vuxen ton.

Jag vet att det går att ställa in kommentarsgranskning,

för att sålla bort kommentarer som inte är schysta,

men jag har valt att istället ta bort dom som bara gör ont.


Jag mår bra av att se andra må bra, och förundras så över dom som känner helt tvärtom.

Dom som mår bra av att göra andra illa.

Alla är vi olika, acceptera det!


Kram

Susanne


#vårdhundar

#omtanke

#kärlek

#tarintemera

Av Susanne - 29 maj 2015 22:19


             Åkte till spårskogen i dag,

och när vi närmar oss börjar alltid Ronja o Skorpan gnälla "där bak i bilen".

Att spåra är verkligen jättekul!!

Besvikelsen var STOR, när dom till slut insåg att det inte skulle bli något spårande i dag?!?!

       Jag skulle bara hjälpa till att lägga spår inför morgdagen.

Det gick snabbt i dag eftersom jag var ensam, och därför inte babblade bort tiden.

  


Inga missöden alls, gick inte fel en endaste gång, och höll reda på både klövar och blod.

Satt där i tystnaden och bara njöt med en kopp kaffe och hundarna.....helt underbart.

Stannade på vägen hem för en långpromenad,

strosade medan hundarna for som stollar på fälten.....


Skorpan leker ofta kurragömma.

"Perfekt gömställe...bara att ducka i det höga gräset, så ser inte Ronja mig"



På helspänn.....



"Sch....säg inget till Ronja....här hittar hon mig aldrig!"



Näe, Ronja hon hade viktigare saker för sig.....

Nybadad och fin som hon var, så hittade hon något riktigt vidrigt att rulla sig i!!!

Hon luktade såå himla illa, vilket hon inte höll med om förstås.

  

  



Vet inte om Ronja berättade något för Skorpan, för ett tu tre, så kom även hon tillbaka,

väldigt nyrullad, väldigt illaluktande.....

Så söta dom är.



Har man inte något att göra en fredagskväll, så fixar hundarna till det.

Tackar tackar!



Nu laddar vi för ytterligare en dag i skogen bland spåren.

Alltid kul!


Allt gott

  

Kram

Susanne

Av Susanne - 28 maj 2015 22:30


   Nästan ingenting alls, av olika anledningar.

    

Men om man tittar på dom här små nallebjörnarna,

så kan man inte bli annat än glad....trots allt



Skrattar också åt minnet från när bilderna skulle tas på valparna.

Många många bilder på komiska situationer.

Skönt att få bort tankarna som snurrar i huvudet en stund.

Det har varit så mycket sorgligt som hänt den senaste tiden, plötsligt kommer allt ifatt.



Att någon dessutom väljer att strö salt i mina sår gång på gång, det är verkligen inte ok.

Det är så ruttet och elakt på alla sätt. Barnsligt är bara förnamnet.

Hoppas denna någon känner sig väldigt nöjd nu, vad nu vinsten är?

Tänker inte öppna flera mail nu!

  


Kramvänligaste flickorna jag känner (på fyra ben alltså)

Dom får mig alltid att må bra igen, dom finns ALLTID vid min sida (när det stormar)



Vad sjutton skriver jag det här för?

Den frågan ställer sig många.....men åter igen, det är mina känslor och tankar,

och jag väljer att skriva ner dom.

En slags bearbetning kanske....


Kram till er

Susanne

Av Susanne - 27 maj 2015 18:30


Att ha denna möjlighet,

att ha tillträde till detta,

helt gratis dessutom, det är väl helt fantastiskt.

                       

           Det känns verkligen att alla förråd fylls på med endorfiner, som man mår så bra av.

        En solig dag, en dag med härligt sällskap, som innefattar fyra glada hundar,

vad mera kan man önska?


Vissa vill hålla sig torra om fötterna/tassarna, medan andra inte.



Som sagt, andra vill INTE hålla sig torra om tassarna,

eller någon annanstans heller, för den delen.


En vansinnigt skön gyttjepöl!

       


 Men att doppa ner HELA huvudet...ska det vara nödvändigt??  



Även Kicken kollade vad som ev. fanns på botten av pölen.



Knappt man tror sina ögon....den enda som INTE skitade ner sig i just den hålan....

SKORPUNGEN!!!

"Näääe, fy vad ni blir skitiga!!"

 


"Jaa, och.....kanske blev jag en aningens lerig....skönt var det i alla fall!"



Som tur var kom vi till en fin sjö....

Det stupade brant ner i vattnet på ett ställe,

och naturligtvis var Skorpan tvungen att ta just den vägen ner.

Hon liksom åkte kana... Så simmade hon runt en stund......då kom nästa lilla problem.

Inte det lättaste att ta sig upp för berget.



      

Man blir ganska fascinerad av hur smarta dom är, våra fyrbenta vänner.

Skorpan såg sig omkring,

och upptäckte ett ställe där det var betydligt enklare att komma upp ur  vattnet.



"Och du då matte, då bara står där med din kamera i ansiktet hela tiden!!!"

"Kanske jag hade behövt lite hjälp här!"



Men hjälpen är alltid nära, när Ronja finns på plats.

Hon är så omhändertagande och snäll.

Hon har full koll på vad Skorpan har för sig,

och finns där med en hjälpande "hand" om så skulle behövas. 



Ytterligare en glad skit....Kicken!

Här vilar inte några ledsamheter inte.

Så söt och go.....och skitig 

  



Och så lilla Chicko, som trots sin litenhet

inte alls har några problem med att hänga med dom lite större hundarna.



OM något flyter i vattnet, då SKA det hämtas!!!



Kanske lite väl tufft av Skorpan, att sno åt sig allt som Ronja hämtar.

Men nu älskar ju Ronja att hämta in saker i vattnet, så hon simmar gladeligen ut i sjön igen



Jooråp, Chicko kan simma så bra så bra, men bara om det är helt nödvändigt.

Han stod länge länge och försökte nå pinnen, som hela tiden flöt ut en liten bit igen.

Till slut kom Ronja och hämtade den åt honom.....så klart.   



Kunde konstatera att SKorpan blivit en riktigt duktig simmare hon också, 

och även hon verkar älska det.

Gissa att jag tycker det är bra, dagar som i dag, när man passerat ett gyttjebad.

Visserligen var hon inte lika smutsig som dom andra, bara lite lagom, så där.



Ronja, SKorpan, Chicko och Kicken, ett glatt gäng.

  


Sista stoppet på dagens vandring.

Kan det vara så här fint??

Man kan sitta där och njuta, må bra helt enkelt, (med en kaffekopp i näven)



Jag är så himla nöjd med det nya objektivet,

trodde verkligen inte att det kunde vara så stor skillnad som det är.

Det nya minneskortet gör så klart sitt till också....verkligen så kul när man gör ett bra köp.



Ronja Ronja.....du måste finnas hos oss länge länge.

Jag vet att man inte ska tänka som jag gör, men jag kan inte rå för det.

Det är så tråkigt att behöva ha det där  "tänket"...."Måtte hon inte få någon hemsk sjukdom"

Det finns alldeles för mycket sorgliga minnen i mitt huvud, 

och den här tiden på året kommer minnena tillbaka som ett slag i magen.

Som en film som spelas upp....igen o igen.



Två trötta hundar, torra, fina och fluffiga!

(visserligen är en av dom nästan naken, och torkar av sig självt på ett nafs)


Även matten så där lagom trött...och klok som jag är kastar jag mig i säng...  


Kram på er mina vänner

Susanne

Av Susanne - 26 maj 2015 22:15


Man längtar och längtar, väntar på att den ska komma, det dröjer alltid för lång tid!

Så ett tu tre, så är den här...bara så där?

Lyckan är total även denna gång.

Jag pratar så klart om sommaren (nu saknas bara lite varmare kvällar,

om man skulle få önska sig något vill säga)


Vad gör man då en dag som den här?

Inga som helst problem kan jag säga, att hinna göra allt det där man önskar, det är det svåra.

Så man får prioritera, och VAD är det då som kommer först? (i min värld vill säga)


Dom här båda, förstås!!!

     (och så bidde det så där många bilder igen)            


Gammalt blir som nytt!

Dom är allt bra roliga, våra hundar.

Som små barn.....brukar lägga undan lite leksaker ibland, när dom inte känns så roliga längre.

Så plockar man fram det efter något år eller så, jaa, då blir dom överlyckliga!!

   

"Juuust det, den här ja....den var ju så himla kul, minns jag!!"

 



Lycka är också när man lyckas med konststycket att lura till sig den nyaste leksaken,

den där som Ronja anser vara hennes.  


"Hehe, jag är såå himla smart jag!!"



Är mycket nöjd med det nya objektivet, så skönt att slippa byta hela tiden,

beroende på vad man fotar.

Nu kan jag ta närbilder, och bilder på långt avstånd, utan att ens flytta mig en tum.


               

Har länge "önskat mig" en action kamera,

men ansett priset alldeles för högt, i förhållande till hur mycket jag tror den kommer användas.

Men den jag nu hittat, den gick inte motstå!!!

Priset var så himla bra.

  

Nu ska jag bara lära mig hur den fungerar bäst också?!

Alla tänkbara fästen följde med, och jag är såå förväntansfull!

Den tål även att filmas med under vattnet, vilket ska bli så spännande att se.


Tuffa tag!!




En boll som legat gömd i flera år, även den var användbar i dag.



  



Långpromenad i kvällssolen   

Ronja smyger lätt på tå/tass    Som en.....precis, INDIAN!

Ronjas uppfödare kallade henne för den lilla Indianen när hon var liten valp.

Detta för hon tyckte det såg ut som hon hade en mockasin på sin vä tass, den är helt brun.

Och indianer använder ju just mockasiner!!

Lite roligt att minnas tillbaka på Ronjas uppfödare....hon var en härlig människa,

som tyvärr inte finns med oss längre.

Jag tror hon hade varit så glad över Ronjas framgångar, eller förresten,

jag vet att hon är med oss, det känner jag verkligen.



Fågelhunden......

"Stollan", som trodde dom små fåglarna skulle sitta kvar och vänta på att hon kom!




"Jag ville ju bara hälsa lite på dom?"




Bäst att njuta av dagar som denna, man vet aldrig hur morgondagen blir?!




Träna drag, det försöker vi få till en stund varje dag.

Det finns några moment som jag inte har kunnat göra hemma tidigare,

eftersom det krävs en tunnel och en bro.

Men nu jäklar....här ska byggas!!!

Jag gillar att skapa, och väldigt mycket just en bro.

Vet att jag kan få hjälp, men NIX, jag ska fixa den....helt själv!



För att få hem allt material, och i rätt format,

det blir kul att se....men jag har en plan B även där.

Att ha en plan, det tror jag på   



Samma sak med tunneln, där är jag också på gång. 

Materialet ligger här och tittar på mig.....



Mitt byggande kommer startas inom kort, hahaha.....fortsättning i ämnet följer   



Matsäcken klar, kaffet laddat, ryggan packad....vad sjutton var det mera jag skulle göra....?

Just det....SOVA!


Kram

Susanne

Av Susanne - 25 maj 2015 22:30

Jaa, helt plötsligt var det som bortblåst....letade, letade, och letade lite till,

och se där, hittade det under ett helt annat år?

Ett årtionde som inte ens varit ännu.

Ibland lever datorer och annat sitt egna lilla liv.



En härlig måndag!

En dag med massor på listan, men inte värre än att jag skulle kunna strunta i det.

Den där "Att Göra-listan" den blir lång vissa dagar,

och jag gillar när det bockas av ganska snabbt.

Det blev snabba "avbockningar" i dag!

                

  

              


  



En regnpromenad i "stan" i dag,

därefter träff med en vän, samtidigt som en bakelse trycktes ned i magen. 

Gott gott! 


Hundmat skulle inhandlas, och som vanligt "råkar" jag springa på något onödigt.

Som en mjuk frisbee, t.ex


Fin!


"Frågan är nu bara hur länge vi ska sitta här?"

"Om vi kommer få leka med den där grejen som matte köpt?"



Omtyckt, det blev den!

SLÄPP!!!



"Ska bara ta ut min lille vän!"

 


"Sluta då, Skorpan....den är ju MIN!!"



"Ge mig den.....!"




"MOWAHAHAHAHA!!!!!"

  


Bara några fler bilder......



Skorpan kastade omkring frisbeen...för att sedan fånga den i luften!





Ronja gillade den också....





Skön dag, mycket gjort...allt avslutades med roliga uppdrag under skogspromenaden.



Tag vara på dagarna.

det försöker jag påminna mig om varje dag.


Kram

Susanne


Av Susanne - 23 maj 2015 23:00


Tror jag skippar ord i dag.....känns rätt så överflödigt.

Dom små björnarna på bilderna talar för sig självt, inga förklaringar nödvändiga.

                                   



"Pandorna anfaller!"

           







Slagsmål....det går hett till ibland....



Tar det lite lugnt, chillar, och tittar på när syskonen brottas.

   


"Ger du dig, ger du dig"!?




"Jaha, ska vi trycka ihop oss ännu mera....eller är du nöjd nu?"

            


  


Några fick en skogspromenad, bl.a Ronja och Skorpan.

Här tillsammans med Boss och Jopp.

Boss är Skorpans morfar.



Det fanns varken tid eller lust för så mycket lek.

Nya marker måste undersökas noga, riktigt noga!

Varenda lite kotte har noga inspekterats.

  


Bäst att ta en bild på Skorpan och.....



....Ronja också!



Bästaste, finaste paret.

Dom har något speciellt dom här två, vet inte vad.

Ronja har ju inte ens någon livmoder kvar, men vad gör väl det, när man är vänner.

Underbara hundar 

     


    



Många många flera "låd-bilder"  att gå i genom, men det får vänta....



"Måste nog erkänna....börjar bli skittrött på allt det här fotandet nu!"

"Att sitta där och göra sig fin...näääe, jag är TRÖTT!!"



GÄÄÄSP!



  




Upp med tuppen igen, känns som det är snart?!

I morgon ska vi äntligen få till lite viltspår igen.

Ska bli så kul, och det vet jag uppskattas även av Ronja o Skorpan.


Kram

Susanne

Av Susanne - 22 maj 2015 22:30

       

Det börjar ordna upp sig minsann!

Alla pusselbitar närmar sig sin rätta plats, och ingen är gladare än jag.


Joo, dom här båda, dom har säkert märkt av hur jag känt mig den senaste tiden.

Deppig, det har jag absolut inte varit, det är inte riktigt min grej,

men lite nedslagen, det kan man lugnt säga.


Allt har gått åt h....te, precis ALLT!

Dödsfall, sjukdom, stora kostnader för saker som slutat fungera i huset,

saker man inta kan vara utan.

Och så droppen som fick bägaren att helt rinna över, 

som fullständigt slog undan benen på mig.....det hemskaste mail man kan tänka sig,

mail med så många anklagelser, så många elaka ord.

Allt detta från någon jag väl trott var en vän.

Men ack vad jag bedrog mig.

Nu är även det över och slut.

Jag tar ingen mera skit!


Ronja och Skorpan, glädjespridare!



Dagens jobb....terapihundra!

(Inte på riktigt, inte utbildade eller så, men sprider glädje bland dom boende,

och främst då till min kära lilla mamma.)



Duktiga töser, som kan vara så lugna när det väl gäller.

Helt ofattbart egentligen.

Så undrar jag lite över mattan....hur mycket hundhår ryms i den, måntro?

Båda fäller j ust nu av ALLT!

Precis ALLT!

Så där som bara en berner kan fälla   

Men jag tror på teorin, kamma kamma kamma,

bort med allt....så kommer det nytt inom en snar framtid.



Så söt, så söt....



Skorpan tar ett grepp under Ronjas hals, nästan som hon "snuttar", 

bara håller fast liksom, och Ronja tvättar under tiden Skorpans öron.


"Vi tycker om varandra helt enkelt"

  


"Hoj hoj, ser du mig, kommer jag på bild nu??"




   Historien om min telefon!

      Jag har gått omkriong med den, inte "vågat" tagit tag i det där med att installera allting.

Rädd att allt skulle försvinna, kontakter t.ex

PhoneHouse har ju faktiskt strulat en hel del...men så kom jag på, jag har ju Telenor!

Dom kanske kan hjälpa mig?!

"Jamenvisst" kunde dom det.

Proffsigt och snabbt, av kunnig, trevlig personal!

Allt fixat, och jag är glad o tacksam för all hjälp.



Så några bilder från vår badutflykt!


   

På väg mot fyren.



"Var vill du ha den, Matte?"

      



Skorpan på väg ut i sjön....hon såg en fågel.

"Kanske den vill leka med mig?"

"För alla vill väl leka med mig...eller?"




"Konstigt, fågeln flög iväg?"



Så hämtade även Skorpungen fyren!



     

Varför rystar hundar av sig vattnet i vattnet?


   


"Näe, jag tänker aldrig komma upp ur vattnet!"




Någon skrev, "Efter regn kommer solsken" och banne mig, jag tror det är helt sant.


Bäst att sova en stund, för i morgon väntar en resa.

En ledtråd kanske?

Nallebjörnar...det mest fantastiska som finns att se....6 veckor.

Och kameran kommer anvädas flitigt, tror jag.

En dag på golvet helt enkelt.


Kram

Susanne

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards