quilaoronja

Alla inlägg under december 2014

Av Susanne - 30 december 2014 22:30


               Att fotografera mycket, har sina för OCH nackdelar.

Nackdelarna är väl då att hålla ordning på dom där ALLA bilderna.

Jag har en förmåga att slarva lite......vore väl en strålande idé att lägga in bilderna i mappar,

skriva tydligt VAD och VAR dom är tagna, och så kanske framförallt, slänga mindre bra bilder.

Kasta kasta helt enkelt?!        

Det låter inte så svårt, men om man nu slarvat en längre period, jaa,

då känns det ganska mycket att ta tag i.


Men, plötsligt händer det!!!

Jag påbörjade det projektet lite i dag, och som vanligt, fastnade jag i minnena.

Minnena av den här underbara hunden t. ex.

Quila   

Hon blev bara 6 år, och drabbades som så många andra bernrar av cancer.

Jag minns den där hemska tiden när hon blev sjuk, alla nätterna när hon bara skrek av smärta,

hennes kämpande....usch.....känns inte som det var så länge sedan, 2 år, men saknaden är tuff.

Vissa dagar värre än andra......  



Quila o Ronja hade ett speciellt sätt att leka med varandra,

ofta ståendes på två ben.



Och som man ser här,

så har Ronja alltid varit bra på att göra "fina" miner åt sina vänner.



Så kom en Skorpunge in i våra liv för två år sedan.

Och det var ingen liten ängslig valp inte!

Hon lärde sig snabbt att ta efter Ronja, och att göra "fina miner" hon också.



Det gällde ju att få ett stadigt tag i Ronjas öra,

så man inte hamnade på efterkälken när hon sprang.



Joo, jag är nog lite smått galen i hundar?

Men dom har gett mig så in i hoppsan mycket.....vill för mitt liv inte vara utan dom, det skulle aldrig gå.


Skorpan slappar lite......Bara att passa på medan man är liten, tror jag hon tänkte,

medan hon retades lite med Ronja...


Fick mig ett gott skratt vid minnet av när dom här bilderna togs.



Hon var inte så väldigt gammal här, men gjorde mer än gärna det jag "bad" om.

Att sitta på rad med kaninerna, och vänta på att passera över Göta Kanal

  

  


Tur man hittar roliga saker så man får sig ett gott skratt,

vilket behövdes efter dagens incident!!!

     Jag var så arg, att jag för en stund blev rädd att jag skulle explodera!!!    


Parkerade bilen på en stor parkeringsplats i dag.

Det fanns inte en bil i sikte på nära håll, och med andra ord, massor av lediga P-platser.

När jag efter en väldigt kort stund, återvände till bilen,

hade "NÅGON" ställt sig så tätt, så tätt intill mig,

att jag inte kunde förstå hur han/hon hade tagit sig ur sin bil?

Det var mörkt, så jag såg inget när jag tittade efter märken på vår bil,

men jag tänkte minsann vänta ut bilägaren!

Dessutom tog jag några bilder på det otroligt korkade sättet att parkera.


Joorå, så kom det ÄLDRE paret gående mot bilarna,

jaa, för det fanns verkligen inte någon annan bil i närheten.

Jag ifrågasatte direkt hur han tagit sig ut ur sin bil.....han svarade då spydigt, "Det gäller att vara smal!"

MORR!!!

Så sa jag många andra ord, som jag kan........

På frågan varför man måste trycka in sig, när det fanns så gott om plats fick jag till svar;

"Du får väl lära dig att stå mitt i rutan!!!"

VAAAA!!!!!

Jag stod precis där jag skulle......då öppnar karln sin dörr....PANG, i min bil!!!

IDIOT!!! sa jag visst då....och lite annat.....

Jag såg RÖTT!

Han var såå otrevlig, en riktigt vidrig "GUBBE".

En sån' där som minsann ALDRIG gjort något fel i hela sitt liv, ni vet!


"Du lär få höra från mig, jag har fotat din bil, OCH spelat in allt du sagt!"

HA!!

Ett noll mig.....hoppas bara inte att det är massor av fula märken......



Har ni varit med om att bli så arga, att ni mår riktigt dåligt?

Det gjorde jag efter det här.


Det var därför jag satte mig och gick igenom dagens bilder när jag kom hem.

Det är ALLTID så kul, och man glömmer allt det där andra.


Som den här!

Det kallar jag lycka det.

Som jag längtat efter att få se dom igen.

Ett par satt där utanför köksfönstret....så otroligt vackra dom är.


Fru Domherre!


Herr Domherre!



Tack för att ni kom.

Jag hoppas ni kommer igen, och tar med er flera vänner.

Lovar att vara redo med kameran, hehe!



Mera bildlek!


 

  

Snart är det sommar igen....eller?   



Med det här önskar jag Er ALLA ett Gott slut och ett Gott Nytt År 2015.

2015.....tar väl ett tag att lära sig skriva det.....



Kram

Susanne

Av Susanne - 29 december 2014 21:12


En helt vanlig dag igen.

Julen liksom slut.....så ska man kasta ut granen kanske?

Vi är väl inte riktigt överens om den saken, men tomtarna,

dom kan väl få krypa tillbaka i sin låda? Eller?


"Träning!"

"Det ska vi pyssla med i dag, tänkte jag.....Är ni med, Brudar?"


   

"Joorå, visst är vi det....."

Ronja fick testa att dra en pulka, med mig i.....Ujuj, vad det gick undan.

Hon är galen, älskar att springa fort fort, så det var bara att klamra sig fast!



Skorpan fick sig lite "lydnadsträning", och enbart ha selen på sig.

Hon tyckte ju att den var skitläskig av någon anledning, men nu går det riktigt bra. Tack för det!!

Att träna drag och inte gilla selen, det är ingen bra "kombo".

Skönt att hon kommit på bättre tankar, och nu tycker den är helt ok igen.



Klok som en bok......Ronja!



Skorpan är nog också rätt smart, och framförallt väldigt tuff....tror hon.



"Ha, du tror väl ändå inte att jag är rädd för dig, Ronja!?"


  

Att åka till stan en dag som i dag, det var väl inte det smartaste jag gjort, precis....

Jösses vilken kaos!!!

Och jag var absolut inte tvungen att åka just i dag......men men..



  

Vände snart hemåt igen, och tog vara på dom få solstrålar som visade sig i dag......

det var MYCKET roligare!

Det var vi rörande överens om!



Hunden som helst vill ligga ute i en snödriva, det är Ronja det.

Spelar ingen roll om jag placerar ut fällar åt henne,

nej då, hon gräver ner sig i snön, och njuter.

Hon har ju en väldigt tjock päls nu....



Skorpan däremot, hon har inte återfått all päls ännu,

så hon föredrar att ligga inomhus, i kylan som varit.



Har ni läst om SKK's regler om hund i kall bil?

Visst är det bra med upplysningar, men sunt förnuft tror jag dom flesta har (hoppas jag)

Jag har alltid hundarna med mig, oavsett grader.

Men självklart använder jag huvudet, oavsett om det är kallt eller varmt.

Och jag är övertygad om att dom INTE far illa......


Kram

Susanne


Av Susanne - 28 december 2014 20:47

                  


Ännu en vacker dag, bara att ta vara på dom här fina dagarna,

för snart vänder det nog.

Då är det skönt att tänka tillbaka.....


Startade dagen med besök hos barnbarnen, visning av alla julklapparna,

"go-fika" och därefter snowracer i backarna.

En som blir helt till sig när det åks pulka och annat, det är Ronja!

Hon piper och gör allt för att vi ska förstå.

"Men så släpp mig då, så jag kan leka med alla barnen, och dra omkring på dom!!"


Hon fick dra Milton och var helt överlycklig.

Sprang så snabbt, så snabbt, med en Mille där bak, vrålandes av lycka.

Hon är verkligen en draghund......    (förutom när det gäller slalomen då, hehe)



Tänkte prova med pulkorna i morgon, då ska även Skorpan få dra.

Nu har vi tränat och tränat med selen, så den är nog inga bekymmer med längre.



Hahaha, husse har ett "snack" med sina flickor.

Såg så gulligt ut. Båda sitter och ser lite skamsna ut,

när dom får en förklaring i varför man inte får göra vissa saker när man är hund.

Och jag lovar, dom förstår verkligen vad han säger.

Han skulle aldrig komma på tanken att höja rösten, det räcker med att prata med dom, säger han.

Och så klart det gör det

   

  


Is mellan trampdynorna, det är inget skönt alls.

Det vore ju bra om matten kunde komma ihåg den där braiga "salvan".

"Tur att vi har världens bästa husse,

som är så bra på att värma isen så den lossnar lätt, utan att göra ont!"


"Tack snälla husse....."

  


En promenad till.....men då var det inte mycket kvar av dagsljuset.



Men farten var det inget fel på.....Spring spring spring....det är så himla kul!



"Jaha, så var det dags igen då!"

"Nu åkte kameran fram igen, du Skorpungen....bäst att ordna till sig"



Graderna börjar sjunka igen.....då blir bilderna blåare och blåare.



Nähe tjejer, tror vi får vara nöjda för i dag.....innan ni....



...får hela skägget fullt av rimfrost!

Äh, det gick visst fort, det ser redan ut som det frusit till.



Det här trädet har jag fotat många många ggr under dom senaste 30 åren.

Visst har det växt en del, men ändå inte så  mycket,

Jag tycker så mycket om det, formen är så ovanlig.

Under somrarna står det alltid små kossor och söker skugga här under.

Vackert är det i alla fall tycker jag

  


Nu måste jag nog hämta in "snögubben" Ronja.   

Förstår att hon inte fryser, för hennes päls är verkligen enorm,

men hon får inte bestämma själv i det här fallet!

  


Kram

Susanne

Av Susanne - 27 december 2014 15:15

                   

I morse var marken klädd i vitt!

Och jag som hade önskat precis det här.....otroligt?

Gissa att jag blev glad!

För att inte tala om dom här båda tjejerna som bor hos oss.




Hur tänker hundar nu då?

När snön ligger på  marken, undrar dom då vad som hänt?

Eller minns dom det från föregående vintrar? Jag bara undrar   



Det är så roligt att busa med sin bästa vän,

och nu när vi har snö är det visst ännu roligare.



Promenad i över två timmar....man ville liksom inte gå in.



  



Nästa så hundarna blir rena av att vara ute i snön.....inte illa alls!



Svävande Ronja!



Skorpan rätt in i kameran!!



En liten snödans.....




I dag blev det galet många bilder tagna, men jag nöjer mig med dom här nu.

Man vill ju inte att någon ska få kramp i fingrarna eller så, om man kikar in här!  

 




Solen är inte uppe så väldig länge, så redan när vi vände hemåt igen,

hade den sakta men säkert påbörjat sin nedgång.



Matte glad!

Hundarna glada (tror jag)


Kramar

Susanne

Av Susanne - 26 december 2014 21:28


     ...varandra   

     

        

I dag.....många tankar tillbaka i tiden, jag vet inte varför riktigt.

Flera händelser som gjorde att sorgliga saker "poppade" upp till ytan i huvudet.


         Dels hade det nog med Tsunamins 10-årsdag att göra.....

Så hemskt, så tragiskt....så många som misste någon....ofattbart.

Och så många som misste ett barn...


Återkommer till dom där orden man så ofta säger.....

"Vi måste ta vara på varandra, ta vara på livet, varje dag."

"I morgon kan det vara för sent"

        

Jag vill inte slå mig för bröstet på något vis,

men jag försöker verkligen att se vad som är viktigt i livet.  

Vad är viktigt att lägga energi på egentligen?

Klart jag misslyckas ibland,

men jag tar mig då en ordentlig funderare......"Behöver jag slösa energi på det här?"

Oftast blir mitt svar NEJ,

jag kan ändå inte göra något åt hur andra tänker och prioriterar.


I dag fick jag veta att en ung människa, som kämpat såå,

förlorat sin kamp mot cancer, och det gör mig så ont. 


 


Hundarna fick hjälpa till att glädja andra i dag,

när vi besökte min mamma.

Det är dom riktigt bra på!



Det kan vara roligt att bara titta på dom båda,

när dom roar sig med en lugn lek på golvet.



Innan dagens julfirande, blev det så klart promenad.....



Ibland är leken tuff!!



"Nu hoppar jag snart på dig, Ronja!!"



Hon är inte så värst rädd av sig, den där Skorpungen   



"Nu får du sluta, Skorpan!!!"   



  



Leon, han sov sig igenom större delen av julklappsöppnandet....

Gissar att det blir helt annorlunda nästa jul.


Nu är julen över för denna gång, granen barrar så in i hoppsan,

så den blir nog inte så långvarig här.

Varje gång en glad berner passerar granen så rasar det barr.

Sakta men säkert töms grenarna och blir helt kala,

vilket inte är så kladsamt för en julgran.





Det var allt......

Kram

Susanne

Av Susanne - 25 december 2014 20:28


  Jamen, hur fint var det inte dag då??

Vilket perfekt "utogåpåpromenadväder"!!!

             

"We like"


Sakta men säkert börjar Skorpan klä på sig igen, efter en låååång nakenperiod.

Skönt så här när kylan kommer   



Dagens "vandring" gick på nya marker.....

Nu när det är så fruset, kan man ta sig över leråkrarna utan att halka omkring i geggan.

Passade utmärkt i dag, för jag hade liksom sett ett ställe......   



Många djur mötte vi på vår väg......

Älgar, rådjur, harar.......och kossor??

Dom här kossorna var från början bara två, men tre till har nu slutit upp.

Skönt för dom att snön inte kommit ännu.

Har undrat över varför det är så mycket koskit överallt, i skogen, på åkrar, jaa, överallt.

Här är svaret!

Dom har rymt hemifrån, och vi är många som kontaktat ägaren, om och om igen,

men dom bryr sig inte, helt enkelt.

   Börjar bli ganska förvildade, för att inte tala om hur dom såg ut i pälsarna!!!

Vidrigt!



Ronja o Skorpan såg ganska snopna ut,

och hade nog mer än gärna "hälsat" lite närmare på gänget.



Men snart var kossorna bortglömda, och leken tog vid.......



Eller snarare jakten på bollen   



Så kom vi då fram till det där lilla huset/torpet jag sett på långt långt håll.

Där fanns t o m ett dass    som jag dock INTE använde!



Det låg så fint, och var jättegulligt.

Tror nog inte någon nyttjat det på väldigt länge.....synd.



Våra gulliga flickor poserar mer än gärna, när man ber dom   



Det blev en skön dag, flera timmar ute i solen, bara njuta.

Kallt som tusan, eller som tusan är väl att ta i......beror väl på vad man jämför med.

- 13 nu, helt vindstilla, så morgondagen blir nog vacker den också.

Det var det där med snön också......kan man få önska sig lite grann bara?

Några dm kanske?


Morgondagen ja, då firar vi jul igen!!!

Den här gången med lilla Leon

 Tror jag tar med mig kameran....man vill ju föreviga hans allra första jul   






  Kramar, och var rädda om varandra.....

Susanne


Av Susanne - 24 december 2014 23:15


Hahaha, jaa, jag vet inte hur jag ska förklara det här....finns nog bara en sak att säga.....

Hon är skadad!!!

Jag pratar om Ronja, förstås          


Men först, JULAFTON....

Vi har haft en riktigt skön dag/kväll, med våra barn + familjer.

(En dotter tyvärr saknad...men ibland blir det ju så, med alla familjer)


Tog en långpromenad med Ronja o Skorpan på fm,

och hittade några gamla byggnader, och vips, så åkte kameran fram    


Ronja Ronja Ronja.....hur kommer du på allting???

Skymtade ett jakttorn, ganska väl kamouflerat....tänkte inte vidare på det förrän.....

...vi vände oss om och fick se detta!!!

  

"Hallå ja.....vill du fota mig när jag står här uppe kanske???"



"Joo, jag står på pass här jag"

"Tok-Ronja!"



Riktigt skönt att man har hund, så man kommer ut ordentligt även en dag som denna.

Känner jag mig själv rätt, ja, då kan jag nog ärligt säga att jag struntat i promenaden just i dag


Finaste Skorpan   


Julmat = Ceck

Julgodis =Check

Underbar familj = Check

Glada barn = Check


Även födelsedagen avklarad...vilket går väldigt snabbt numera.

Inte mycket att fira att man blir äldre kanske, men jag fick ändå såå mycket fint,

av dom finaste jag har, min familj.


Som vanligt var det helt galet mycket paket under granen,

och jag tror alla blev nöjda och glada.


Just den här stunden i dag, då var nog inte hundarna så där översallande lyckliga?

I alla fall inte av minerna att döma?


"SUCK!"

"Mycket ska man vara med om.....men alltså, matte....TOMTAR? VI?"

"Ska det vara helt nödvändigt?"

  Tomtarna....titta hit lite.....



Jag hoppas så att alla haft en riktigt bra julafton,

tillsammans med nära och kära.


Vill även passa på att säga stort stort TACK för alla fina födelsedagsgratulationer.

Om ni bara visste hur glad och rörd jag blir,

tårarna går liksom inte att hålla tillbaka......(det hör väl till åldern, kanske, hehe)

Många grattishälsningar gör mig extra glad och överraskad,

medan andra gör mig mera fundersam?

Men det är väl så, man har olika värderingar här i livet, och det kan jag inte göra ett smack åt.


För min egen del, så har jag mycket nära vänner, nära vänner, blogg och fb-vänner, hund-vänner,

och joo, jag tycker det är viss skillnad.

Så lika överraskad och glad som jag blev, lika frågande och jaa,

faktiskt besviken blev jag över dom som inte ens orkade lyfta luren. Där ser man.....


Kramar

Susanne 

(numera "fem-femma"! Som om det skulle göra någon skillnad?!)   

Av Susanne - 23 december 2014 20:04

  

"Hon kan bara inte låta bli!!"

           "Våran matte menar jag...hon kan inte låta bli att ta med sig kameran,

så fort vi lämnar huset."

"Det spelar liksom ingen som helst roll var vi ska....kameran SKA med!" säger hon.   

"GÄÄÄÄÄSP"          


Att springa, och springa fort, det är så härligt att se dom i full fart.

Därför tog vi en sväng på det stora gärdet i dag också, innan vi smet in i skogen.



I morgon är det visst julafton, har jag hört    

så i dag ordnades det sista i matväg.

Jaa, tror faktiskt att allt är helt klart nu.

Bara att plocka fram det ....SKÖNT!

Det var väl några mera saker jag hade tänkt fixa, men jag lade ner det.

Det blir säkert julafton i alla fall, och ingen mera än jag kommer kanske sakna det.

Bl.a var det den där saltlakritskolan jag provade att göra.....den där som blev så himla god.

Självklart tog den raskt slut, och jag tänkte göra en sats till.....men vad sjutton, det finns annat i stället.

T.ex alla chokladkartonger som maken fått i julklapp.       

Härligt....men farligt, säger jag!!!



Gick som sagt in i skogen på eftermiddagen, och där finns det väldigt gott om rådjur.

Så även i dag.

Ronja litar vi på.....även om hon nog gärna skulle springa

efter för en stund......men Skorpungar, kan man lita på dom???

Tveksamt?!



Just det där med att träning ger färdighet, det stämmer ju väldigt bra, och faktiskt även på Skorpan.

Vi HAR tränat massor, just på STANNA!!!

Att ha ETT kommando som är livsviktigt,

det är nog det jag lagt ner mest tid på med alla hundar.

I dag fungerade det, och gör väl så oftast, men, jag litar inte på henne på fullt ut....ännu!

Skorpan ÄR en väldigt speciell tjej, har alltid varit det, från dag 1 i hennes liv.




Jag tror/vet att den här tjejen har stort inflytande på sin bästa vän, Skorpungen.

Det Ronja gör, det gör också Skorpan



Nu laddar vi för familjeträff i morgon, med allt som hör till.

Det skulle varit kul om vi haft lite snö också, så man kunde vara ute och busa med barnbarnen i snön.

Vi får hoppas att det kommer.......


God Jul till er alla från oss

  

Kram

Susanne


TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards