quilaoronja

Alla inlägg under december 2014

Av Susanne - 14 december 2014 22:03


Vilken helg!

Den lever jag länge länge på.


("Och skönt att åka med i bilen, tycker vi")

Allt, precis allt har varit toppen. Han är allt bra, min "gubbe"   

                

        För att inte prata om dom här båda tjejerna!

Dom hänger mer än gärna med på precis allt, tar liksom "seden dit dom kommer", kan man säga.   

Det är så enkelt då.

I går kväll när vi kom hem, tog vi en promenad i Stockholm.

Och jag lovar, det är inget vi "tränat" på så ofta, ffa inte sen kväll.

Lite märkligt var det allt, med lysande renar och människor överallt   


         Efter en lång slapp förmiddag, med den där hotellfrukosten som inte alls sitter fel,

så vände vi tillbaka hem igen.

Men, så klart, tog vi inte den närmsta vägen,

utan passade på att njuta av vädret och naturen, via småvägar.


För jag lovar, Ronja och Skorpan,

dom längtade efter att få springa och leka på mera öppna ytor.


"Får vi leka nu?"



Så var det igång!!!

Behövs nog inga ord här, tror jag.

Deras glädje lyser lång väg   








Vilken tur, att vi hittade en höjd att bestiga!!




Gillar liksom att befinna oss på toppen!




"Hej hej, där nere!"




RONJA   



Och Skorpan   



Att komma in med hundarna på ett hotell, det blir lite av en uppståndelse faktiskt.

Jag vet inte vad det är som gör det, om det är deras björnliknande utseende kanske?

Roligt i alla fall....för det vore ju inte så kul om människor sa,

"Oh fy, hundar på ett hotell, det går väl verkligen inte an"


Svårt att låta bli att tycka om.....


....två mjuka, gulliga, lena, glada, snälla bernerflickor, det kan jag så klart förstå, hehe   




ALLA "må-bra"-depåer är nu helt påfyllda, för lång tid framöver.


Kram

Susanne

Av Susanne - 13 december 2014 23:37



Svaret på helgens överraskning!


😀


Stockholm - Hotell Hasselbacken - Musikalen Flashdance på Chinateatern - God middag på Del Mare


Vad mer kan man önska.....❤️


Joo, just det, promenad på Djurgården med våra vänner, Ronja och Skorpan, så klart!


     



Lysande älgar i Berzelii Park 😊


Men blir allt lite trött av att vara i storstaden.....så nu sover vi lite 😉


   


Natti natti


Kram

Susanne

Av Susanne - 12 december 2014 18:44


Frågan är nu bara, VAR SKA JAG?

Nej, jag har faktiskt inte den blekaste aning?

 Men, det är inte första gången det här händer,

            och det har hittills alltid varit något riktigt roligt.           

Det är min man, för övrigt den bästa jag kan tänka mig, som älskar att överraska.


Här är en som älskar att springa...fort fort.

RONJA! (lite ont gör det nog, att få den hårda bollen "dongad" i huvudet)


Packa var det ja!

Så här var det....

Det låg en lapp på bordet,

där stod det att jag ska sitta klar i bilen vid ett visst klockslag i morgonbitti.

Inte så mycket mera alls i informationsväg faktiskt?



Jaha???

Klart jag är supernyfiken, funderat och försökt luska ut VAR, hela dan'....

Näe, jag har verkligen ingen aning?



MEEEN!!!

Hundarna då???

Hur blir det med hundarna?




Joo, dom ska så klart med, sa maken!

(Och det är INTE på hundutställningen i Stockholm)   




"ROOOONJA!!"

"Kan du ge mig bollen nu då!!"

"Snälla, snälla!"




"NEJ, sa jag ju!!"   



"HAHAHAHA, nu blev du allt bra rädd va, Skorpan!"   



"Och jag har fortfarande bollen...."



"Snyft.....vill ju också ha bollen....just den bollen, förstås"




"Ok, ta den då, lilla Skorpunge!"

"Du får den"




"Är man stor, ska man vara snäll"



Just det ja....packa var det ju.....

Men VAD?

Äh, det ordnar sig.

En sak är i alla fall helt säkert....Den mannen jag gifte mig med, för si-så-där drygt 32 år sedan, 

han är fortfarande den rätta och den bästa för mig

  

Men jag är allt bra nyfiken, jag erkänner.....



Dom här två då, vad säger man om dom?

Ser ut som två fnittriga småtjejer,

som springer och viskar hemligheter till varandra, som matten inte får höra....

    


Åh, vad jag är spänd inför morgondagen....vad ska vi göra?

Och VAR?

Just det...kommer inte hem igen förrän söndagkväll.....men inte blev jag klokare för det?

  


I morgon vet jag, som tur är.


Kram

Susanne


 

Av Susanne - 11 december 2014 20:35


   En dag, som inte riktigt var som vanligt.

Lasarettet tog sin lilla tid, dessa underbara människor "tryckte" ner mig i sängen....Sa:

           "VILA V I L A, LIGG STILL!!"        

Jag somnade......inte alls otäckt.....Faktiskt?

Att andas, att vara, utan att plågas, det är en känsla som får mig att gråta av glädje.

Så här i efterhand, jaa, då vet jag att jag blir lättirriterad när smärtorna sätter in allt för mycket.

Jag gör verkligen mitt bästa för att andra inte ska behöva ta del av detta, men ibland är det lite svårt.

Skulle låsa in mig kanske......


Ja ja, i alla fall, dagen blev en härlig dag till slut,

jag tog helt enkelt vara på den....också   


"Ska vi hitta på något kanske, matte?"


Några små solstrålar......som snabbt hade passerat.

Följt av regn + blåst, vilket inte alls är en bra kombo, tycker jag.


Lilla Söta Skorpunge   

Hon har fått ett träningspass som heter duga i dag!

Visserligen inomhus, med klicker till hjälp, och en lagom mängd blodpudding.

JAg tänkte, att jag skulle hitta på en "grej" som hon skulle göra,

lära henne enbart med hjälp av klickern, OCH hålla tyst!!

Det är den svåraste biten....ATT HÅLLA TYST!!!

Jag har alltid något som behöver sägas, tror jag.



 Så här gjorde jag......

(måste bara skriva ner det, för jag blev så himla imponerad,

det fungerade liksom!!! På bara kort kort tid) 


Hade en platt liten skiva, som jag lade på golvet (den var inte alls stor)

Skorpan satt framför mig och tittade....hon fattade att det var NÅGOT hon skulle göra,

nu gällde det bara att komma på VAD?

Så fort hon flyttade tassen en liten liten bit närmare den lilla skivan, klickade jag, och belönade.

Ju närmre hon placerade tassen, dessto mera krävde jag av henne innan jag klickade henne.

Alltså, döm om min förvåning, när hon såå snabbt kom på vad jag ville.

Jag ville att hon skulle förbli sittande,

enbart placera en tass på skivan, och hålla den kvar där.


Gjorde sedan exakt samma övning med Ronja,

och även hon är en smart liten vovve i mina ögon....så klart 

  

Resultat av klickerövning:

Skorpan - MVG   

Ronja - MVG   

Jaa ja, jag säger då det....  


Sandlådesökande, det får man ingen stjärna för direkt, bara en väldigt söt liten sand-nos   



Dagar som i dag, när jag blivit beordrad att försöka vara lite lugn,

då är det skönt med egen inhängnad tomt.

Lite "ben-tugg", och lek, det gillar vi.

Just den här leksaken är en av favoriterna,

och man bara måste springa med den i munnen samtidigt.


Det var då ungefär, som jag upptäckte det.....


Jag säger ofta lilla Skorpungen....Jaa, för hon är ju en liten Skorpunge.....

Men faktum är att hon inte är en tum mindre än Ronja?!

Hon saknar givetvis massor av kläder, men stommen, den är "The same"

Märkligt?

Det har jag helt missat!

Hahaha!

Mina fina     


"Liten?"

"Jag är inte alls liten, så det så!"



"Go o gla"....Det är Ronja det   



Så, nu är jag klar!


Kramar

Susanne

Av Susanne - 10 december 2014 20:28


             Man får väl vara tacksam och glad,

           och minnas dom gånger man får se solen.

        Fick försöka minnas hur det känns från gårdagen,

för i dag var det absolut ingen sol i sikte.

Regn regn regn!

Och MÖRKER mitt på ljusan dag!



Vi begav oss in i skogen för att slippa blåsten,

men regnet kom vi inte undan.

Äsch, vem bryr sig om det, egentligen?

Vi hade en mysig och blöt promenad i alla fall,

med mycket godissök.

Alltid lika populärt!



Vilka härliga bilder det blir.....NOT!

Ögonen blir självlysande, gillar't inte!!!


"Men du, matte, om jag gör så här då???"

"Jag blundar på bilderna?"

"Då blir det bättre, va?"

  


Det var mycket som prasslade omkring oss,
och att dömma av Ronja och Skorpans näsor, luktade detta prasslande väldigt gott.



Älskade bollen var också med, och den gömde jag på dom mest konstiga ställen,

men allt  var visst alldeles för lätt i dag.


"Jag tar den, nej, jag tar den!!"




Väl hemkomna och torkade, väntade husse med maten.... 
Mm....Skynda Skynda!!




"Säg att det är till oss, det du gör, husse!"




"Vi är sååå hungriga"



Så hade jag då fått ett recept, som jag var tvungen att prova i dag!

Saltlakritskola!

Är galen i saltlakrits, det bästa jag vet.


Här kommer receptet om någon vill ha   


1 1/2 dl turkisk peppar

3 dl grädde
3 dl muscovadosocker
1 dl ljus sirap

50 gr smör

   

Allt (förutom lakritsen) blandas och kokas till 120-122 grader

Hacka sönder lakritsen till ett pulver

När kolan kokat klart, tag av värmen, och tillsätt 1 dl av lakritsen.

Blanda tills det smälter.
Häll i en form, toppa med resterande lakritspulver, och låt svalna.

Skär sedan i önskade bitar.   

Jaa, det var så gott så man kan döö!!

   


Tidigt i morse var jag tvungen att åka till lasarettet för att få hjälp.....

Och i morgon blir det samma visa igen.

Det gick inte att "fixa" till mig som vi brukar, kanylerna vek sig.

Så vi tog lite i dag, och resten i morrn....Då blir det säkert bättre.



"Nu då?"

"M A T?"


Det var allt denna regniga dag....och kolan då, joo, den är snart slut.....Oohps!


Kram

Susanne


Av Susanne - 9 december 2014 20:45


Så himla fint det var i morse!!!

Klarblå himmel, helt vindstilla, allt man kan önska.

Och så bra det passade in just i dag,

när vi skulle sticka iväg på lite "lång-utflykt" igen.

Men.....solen hann blekna lite, och i skogen, där kommer ingen sol åt att lysa så här års.

Den orkar liksom inte riktigt så högt över trädtopparna


             

Men skogspromenaden var det absolut inget fel på ändå, nej nej!

Bara jag och mitt lite galna fotointresse.   

Jag ser möjligheter överallt, tänker bilder.

Inte bara vanliga bilder, utan man vill kanske utvecklas åt ett eller annat håll.

Massor av bilder kasseras innan några får stanna på datorn.



Jaja, tokig kanske, men det står jag för,

och det har blivit ett stort intresse som jag mår så bra av...OCKSÅ!

(Det finns ju några andra saker jag mår bra av också)




Skorpan lycklig!

Har ju tidigare berättat om Skorpan och Mammuts speciella leksätt.

Hon leker inte så med någon annan, även om hon mer än gärna leker med vem som helst.


"Peekaboo!!!"


WOOOW!

Vilket högt berg!!



"Här är jag....kom och ta mig om du kan!"




Fin utsikt över en härlig sjö.

Här är inte alls svårt att samla och fylla på sina "Måbradepåer" inte.


Har ju valt helt själv att inte prata om mina sk. "krämpor".

Det är som det är, och det får jag leva med, men jag har så mycket bra och snabb hjälp att få,

och det måste jag helt enkelt uttnyttja emellanåt.

(Tid för "hjälp" i morgonbitti, fick jag just från min dr via mail.

Det finns mao änglar!! Jag är så tacksam för det)


Alla har ju sina bekymmer och problem, och att höra mina är verkligen inget upplyftande.

Ingen blir glad, allra minst jag.

Så är vi alla dessutom så olika, upplever saker på så olika sätt.

Men huvudsaken är att man gör det man själv mår bra av, och tror på, oavsett vad det är.



I alla fall.....fin promenad, god matsäck, trevligt sällskap......



Mera kan man väl inte begära, det är liksom allt som behövs.



Skulle kanske vara det där med solens strålar då,

som inte nådde ända ner bland träden, hahaha




Och hepp, så började det mörkna i rasande fart!

Över en bäck, på en glashal liten bro.....



"Kommer ni över, eller???"



Tur vi inte mötte någon.....ett vildsvin eller två, t.ex



"Är det någon som ser något....eller???!"



Joorå, så hemskt var det inte, och vi kom tillbaka till bilarna ordentligt.



Vi tackar våra vänner för ännu en härlig dag, och det gör vi snart om.


Kram

Susanne

Av Susanne - 8 december 2014 21:30


Då var det dags igen för utflykt.

Tror vi gillar det lika mycket alla tre.


I dag skulle vi spendera dagen tillsammans med vänner, vilket alltid är lika roligt.



Först lite/mycket lek/träning......

Dom här bollarna.....bästa bästa, och roligaste, men ack så svåra att få ordning på.




Ser verkligen ut som det vore stört omöjligt att ta död på dom?



Dessutom, mycket hållbart, giftfritt material!

Suverän att kasta och kampa med!

Gå in och kika här om ni vill   

BOLLEN!



Den är verkligen välanvänd, av båda flickorna,

både till kamp och att apportera.



Den är jättekul...."Men den slåss lite ibland!!"



IMEXX!!  

Han är verkligen en go kille, som helt plötsligt blivit ensam.

Man undrar vad som rör sig i huvudet på en hund som just förlorat sin bästa vän?


Jag minns ju bara hur Ronja blev, efter Quilas bortgång.

Helt apatisk, slutade äta, fick magsår.....

Att se ett djur sörja, och inte kunna förklara, det är hemskt jobbigt.


I dag var i alla fall Imexx väldigt glad, för han är en riktigt "tjej-tjusare", minsann.

Men innan vi tog en gemensam promenad,

då hade solen och ljuset försvunnit för länge sedan.

Den här bilden är tagen vid ett annat tillfälle.



Nu är det så himla lyckligt, att vår vän har ett hundtrim!!!

Och eftersom dom hade en hel del "kunder", så tog jag och ägnade mig åt lite päls/tassvård.

(Passade liksom på när jag var på ett sådant ställe)

Jaa, på Skorpan är det ju inte så mycket att kamma precis,

men en sak är säker, hon fäller inte längre   



Hoppsan.....det fanns visst flera boll-bilder.....



Den ÄR faktiskt väldigt rolig!!   



Hoppdags!

Kom igen nu Ronja....HOPP!



Bilderna som togs mellan dessa två, dom är inte värt att visa....HAHAHA!



Ok, nu är det du, Skorpan......HOPP!

Och precis som vanligt, ska Ronja vara med på ett hörn, alltid....




"Måste ju bara få visa hur duktig jag är, matte!"

Tok-Fia   



En kort millisekunds vila....innan nästa halvlek sätter igång igen.




Vi säger tack för en härlig dag, det gör vi snart om.


Det var väl bara en liten sak.....när vi rullade hemåt i kväll, då var det verkligen glashalt på våra småvägar.

DET gillas INTE.


Just det......i morgon, då väntas det åter bli en härlig dag.

Vi hoppas och tror på sol, vi vet att vi får toppen-sällskap,

OCH dessutom "go-fika" i ryggsäckarna!!!


Var rädda om varandra


Kram

Susanne

Av Susanne - 6 december 2014 22:01


     "Vi väntade och väntade...."       

       

    "Milton och Meya skulle komma idag,  och det gillar vi!"

"Alltså, dom två gillar oss, det vet vi säkert,

för dom vill klappa och kela med oss mest hela tiden"     


 "Men Ronja, jag håller ju på att baka pepparkakor här,

då kan jag väl inte kela med dig heller!" 


Milton försöker baka, men det går väl lite si och så med den saken,

när Ronja gärna vill vara med.

   


"Hej hej, Mille, ser du mig?"

"Du kanske vill ha en liten puss?"



"Ok då, vi kelar väl lite då"




"Och jag då....är det ingen som vill kela med mig?"

Stackars Skorpan.....

    


Skrev i går om att hundarna ALLTID är med, och jaa, dom är faktiskt alltid med, i alla fall i köket.

Det brukar vara ganska lönsamt.....(om husse är där)




"Näe, nu är det väl ändå dags, va?"



"Ok, mer än gärna".......Meya är en riktig hundtjej

"Först måste jag bara tvätta av Skorpan lite i öronen", sa Ronja

  


Så söta.....



Puss, Meya....




"Vad gör du nå då, Skorpan?"



  



Stora pepparkaksbaket, som barnbarnen ser fram emot,

att få göra massor av olika figurer och pepparkakshus.

Att få dekorera allt med diverse godis, kladda och kladda.

Det slutade även i dag som det brukar med att maken och jag kavlar och kavlar, gör grisar och gubbar,  

och degen vill ta aldrig slut

Men nu så luktar det otroligt gott i huset....jul liksom   


Efter en mysig dag, tog vi barnen till "skogen".

Dom var bara tvugna att få se detta!!!

Det går inte att visa med en bild hur det här ser ut.

Allt blinkar, hela tiden, dessutom till musik, som knappas in på radion.

Jo visst, det ligger ett otroligt arbete bakom detta ljusspel, men jösses!!!


Jag är ganska nöjd med att INTE bo granne där.




En regnig och grå dag, som ändå blev väldigt ljus.




Kram

Susanne

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards