quilaoronja

Alla inlägg under november 2014

Av Susanne - 30 november 2014 21:00

        

      Ja men då så......då kom den och hälsade på en stund,

och allt kändes så bra, så bra.

Jag pratar om solen, så klart.

Tänk va, vilken skillnad det gör....tycker i alla fall jag.

Jag blir GLAD. 


Ronja i solen.



För första gången på väldigt, kan jag nog säga att Skorpan är på väg att få sin päls tillbaka igen.

Jaa, jag märker att den som hon har kvar sitter nu fast ordentligt igen.

DET känns kul, så här när kylan börjar komma.


Skorpungen!



Fånga banan!

Kan vara lite marigt ibland........

"Jag tar den, jag tar den!!"    


        

Kul när man tittar igenom bilderna,

och hittar det som man inte riktigt ser så tydligt i kameran.

Skorpan var inte lika snabb som bananen....

"Jag tar den, jag tar den.....eh, var tog den vägen???"



Bergsgetterna tog sig opp på toppen i ett nafs!

"Hallå där nere, ser ni oss?"



 Skorpan passade på att ta sig en "quick-nap" i solen.

Hon hade just sprungit sin galna runda, "springspringspring-rundan" 




Mycket fart i den tjejen! 




Dom mörka molnen kom närmare och närmare.

Skulle solen försvinna redan? 




Nej då, den var med oss hela vägen.

Precis innan den gick ner bakom bergen, blev den så där otroligt stark.

Ser nästan ut som om Ronja brinner.  



"Tuffa lekar, det bästa vi vet"



"Just det, höga höjder gillar vi också!!" 

 (kanske bästa att påpeka att Skorpan INTE hoppade ner själv!)


Första advent avklarad, och i år blev ljusen svarta.

Kanske inte så traditionsenligt, men vad sjutton, ibland känner man för lite ombyte..... 



 I övrigt denna dag har det mest handlat om fortsatt målning.

Oj, vad mycket skrymslen och vrår det finns på ett vitrinskåp?

Men snart så......


I morgon, då far vi iväg igen!

Sällskap får vi också av en rolig......    


Matsäcken förberedd, och kameran laddad.

Ska bli så roligt.


Kramar

Susanne

Av Susanne - 29 november 2014 20:55


  Skulle vara kul att höra andras erfarenheter av det här med fällning.


Ronja, hon har fällt så där otroligt mycket en endaste gång.

 Hon såg så där naken ut som bara en urfälld berner kan göra.

Men efter den gången, fäller hon fortfarande två ggr om året,

men inte alls i den omfattningen.   

Hennes päls är oftast jättefin, tycker jag.



 Så har vi då Skorpungen!

    Hon är ju inte så gammal ännu, och har inte fällt så många ggr ännu,

men som hon fällt nu, det har hon aldrig gjort tidigare.


Det började i samband med den där förbaskade majskolven.

Innan jag ens visste att hon bar på sin stora hemlighet, (en kajskolv i magen, under 5 veckor)

började hon fälla.

Det tror jag berodde på att hela hennes ämnesomsättning var satt ur spel.

Hon rasade i vikt, kunde inte tillgodogöra sig någon mat alls.

Det här var i mitten av september.

Nu har precis slutat fälla, och jag lovar, det är inte måga strån kvar.

(det märkliga är att det inte syns så där otroligt mycket på bilderna?)

I över 2 månader har hon tappat päls, trots att jag borstat och kammat......massor!

   


   Det bästa hjälpmedlet för en bernerpäls,

det tycker jag är den här, som ser ut som en kratta.

Väldigt behaglig att hålla i, och man kommer ner ordentligt i pälsen.

Som kanske syns, är den välanvänd, har säkert haft den i över 25-30 år.

I dag finns inte den här typen av karda/kam att få tag i, jag har verkligen letat som en tok.


Men så plötsligt, fick jag ett maddelande om att det fanns en ny variant, som är väldigt lik.
Piggarna ska vara helt fasta, varken snurra eller gå att trycka in.

Den heter "Rescue Rake" och är super-super-bra!!!

Den är om möjligt ännu bättre än min gamla.

En tovig bernersvans, den reder man ut i ett nafs, utan att dra med sig halva svansen.



Skulle kunna slänga av med nästa varenda kam/borste, och enbart klara mig på den här.

Den finns att köpa här:


CSIGORA!

Klicka på  "Rescue Rake"

Jag hittar inget negativt....joo, kanske en liten detalj (men det går så bra ändå)

Den skulle kunna vara lite bredare, som min gamla.



Vore kul att höra vad ni använder er av, vad ni tycker är bra.


Promenad i och på leråkrarna, full fart, skitiga hundar, men glada hundar.

Så fastnade jag i det här med inställning av kamera.

Testade hit och testade dit.

Ser man en bild, så ser det kanke ok ut, men ser man dom tillsammans,

då upptäcker man att färgen är lite fel.


Någon bild går för mycket åt rött......

 


     ....och kanske lite mycket åt blått...... 


 



Normal färg.....hundar som vägrar titta åt samma håll!



GRÖN bild!

(Men Skorpan är ju rätt gullig ändå, oavsett färgskala)    



MÅLA!!

Det går åt massor av tid och färg till det.

Gav mig på det stora projektet att måla om möbler.....(Var sjutton kom den idčn från??)

Börjar närma mig slutet, och som tur är startade jag med dom enklaste möblerna.

Vitrinskåpet är det sista....och det absolut krångligaste.

Allt är nerplockat i delar, för att det ska bli lite enklare, men alla dessa fönster!!!

Ujujuj, dom är många dom!!

Ska måla en fjärde gång nu, och hoppas det blir den sista.


Det var så här det började...Massor av maskeringstejp förbrukades.

 


Men nu är det nära nära   


Kram

Susanne

Av Susanne - 28 november 2014 22:08


               Gamla Linköping!              

Mycket vackert, massor av gamla byggnader......jag älskar't!

Ingen sol precis, men......det var som att den ville fram i dag.


Beundrade "Östgöta-Trädet", och alla bilder man förknippar med just Östërgötland.

Allt gjort med enbart motorsåg, av Stefan....han är duktig han!





"Gäsp gäsp gäsp"

"Nu är det igång igen....fotograferandet"

"I dag ser det ut att bli dubbelt upp av allt också.....!!!!"



Jajamensann!!

Fyra kompisar som poserar.

Imexx, Gazton, Ronja, Skorpan.


Tog en liten promenad, och kände av atmosfären.

För en gångs skull var det en del människor som gjorde samma sak som vi i dag.

Promenerade i Gamla Linköping.




"Nej nej, tjejer, det hjälper inte att ni är först i kön....det är inte öppet...och det finns inget att äta.....!




"Vi ser ALLT!!"

"Ingen kan smyga förbi...vi har alltid huvudet på skaft, i ordets rätta bemärkelse!"



Det gamla polishuset......"Åker vi in i finkan nu, eller??"




Inspektion av granen på torget!

Tror den fick godkänt av alla fyra.




SOL!!

Tur jag fick en lite glimt av den, det kan jag leva på ett tag.


        






Ett litet skogsbesök på hemvägen.....



Tack för alla meddelanden.....anledningen till min frånvaro skrivs inte här....


Kram

Susanne

Av Susanne - 25 november 2014 21:21


                             En sån' dag det blev!!                               

SOL!! Man trodde knappt sina ögon i morse, efter allt regnande vi haft.

Dessutom skulle vi träffa bernerkompisar i dag, så det kunde liksom inte bli bättre.

Ett försök att få med alla 6 på en och samma bild,

vilket visade sig vara en stor utmaning.

Men nu är vi ju ganska envisa av oss.....


Fr. vä.....Dina, Hulda, Milla, Chilli, Ronja och Skorpan.



Dom tre yngsta i gänget, Hulda, Skorpan och Chilli, dom fann snabbt varandra,

och hade så superroligt tillsammans.

Här står dom nog och smider planer, för nästa galna lek!




"Tjohooo.......Kom nu brudar, vi springer!!!"



Många tillfällen till bad blev det utmed leden.

Ronja o Skorpan är inte så särskillt rädda för vatten.

  



Dags för "Go-Fika"!

Alla samlade, och lite småsugna, tror jag!




"Eh, ursäkta mig, men finns det något åt lilla mig??"

(Joorå, det är Ronja som undrar)



Härligt med ett gäng hundar som har så kul tillsammans.



Det här är Hulda!

  



Chilli och Skorpan, dom kunde liksom inte låta bli varandra,

det var mycket spring i dom benen.

Det är alltid lika härligt att bara stå och titta på när hundarna leker med varandra.

Att se deras språk.


 

Det var så himla fint!!



Den här tjejen, hon är en riktig tuffing, tycker hon själv i alla fall.....

"Va? Skulle jag inte bada mera nu???"

"Tycker du inte det, Matte??"

"VA?"


"Ok, då gör jag det då!!"

  

(Tror nog jag sa NEJ!)



Solbilder....denna dag måste förevigas....

Man vet ju inte när man får se den där gula igen!




"Blir det bra så här??"



"Har nog inte tid att sitta så länge till, måste leka med mina kompisar!"




Och så hände det där, som så ofta händer...i alla fall när det gäller RONJA!!!

Hundarna hittade något som luktade så gott, så gott, en bit in i skogen.

Hm.....när så alla kom tillbaka, kunde vi bara konstatera,

att det åter igen varit en vidrig människa i skogen, och uträttat sina behov

          

Och så klart, var Ronja den enda som rullat sig i skiten!

Mera bad för hennes del, och försök till tvätt med mossa.....

Fick åtminstonde bort det så pass att hon kunde få åka med i bilen hem sedan.

VARFÖR kan inte människor tänka?

Det går att gömma under mossa och stenar, man behöver väl inte lämna skiten öppet,

med, allt som oftast, en bit papper på toppen!!!

Sååå VIDRIGT!!!


"Vill du att jag ska simma mera, matte??"



Hittade det fina huset som jag läst om.

Byggt med enbart stenar gjort av slaggprodukter, från järnhantering.

Vackert!!



Så var det dags igen...ALLA hundar på samma bild!!

Ordningen är;

Milla, Chilli, Skorpan, Ronja, Dina och Hulda!

6 fina flickor på rad.



På bilresan hem, "råkade" jag få syn på en fin liten sjö...igen.

Var bara tvungen att stanna, och "kika" lite där också.

Skymning och dimma över den lilla sjön.....det blev bara hundarna kvar på bild.


  
Och så lekte jag lite igen........


Även om det nu BARA var i dag som jag fick sol på mig,

så har jag laddat batterierna lite.

Tack till alla som var med på dagens utflykt, det var riktigt härligt.

När vi ses annars, tränar vi oftast sennendrag.

Tror även hundarna gillade den här dagen.


Kram

Susanne

Av Susanne - 24 november 2014 19:08


Trots att regnet vräkte ner, kände jag mig redo för en långpromenad!

Det stämmer så bra, talesättet, "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga klä...."

Så på med regnkläderna, och iväg!!

    Tur att inte dom här tjejerna misstycker....."Vadå regn??? Struntar väl vi i!"     



         Det är bara en sak som är lite tråkig....

Jaa, ni fattar väl.....kameran kan inte följa med dagar som i dag             

Men, jag är inte bitter! Nej då!!

   

Hur som helst, det blev en skön, blöt, rolig promenad,

med två tokiga, busiga hundar.


"Öh, du är ju lika blöt som jag....har du badat, eller?"


Efter att all lera var bortspolad, och allt vatten bortblåst,
var dom båda som nya igen.



Pga av omständigheter så blev det ingen kurs i dag för Skorpan.

I stället hade vi träning här hemma.

Tycker verkligen att hon gjort stora framsteg, den lilla Skorpungen,

och vi har ju inte sysslat med just lydnadsträning så länge.


"Man blir ganska trött i huvudet....."



Så klart får en även Ronja en dos av träning.....



Har nu suttit och kollat kartan inför morgondagen.

Man vill ju inte irra bort sig precis.

Hoppas och tror att det finns "pluppar" på träden, för då går det betydligt enklare.


Jaa, bäst ni laddar tjejer, för i morgon blir ingen lek....eller det är väl det det blir!   



Bildbrist kan man kalla det här, men med utlovad sol i morgon,

så kan man tänka sig att det blir ändring på antalet bilder då.


Spännande och roligt ska det bli i alla fall.

Ska ladda "ryggan" och kameran ordentligt nu,

och kanske t o m försöka komma i säng.


Har fått frågor om Skorpan, och hur hon mår.

Kan tala om, att såret har nu helt läkt ihop, efter att jag fick ut den långa, hårda suturen.

JAg tror det var den som retade från insidan, den skulle bort helt enkelt.

Måtte det nu vara över, och jag vill inte se några flera bakslag, tack!


Kram på er vänner

Susanne

Av Susanne - 23 november 2014 19:44


     Om man nu tittar riktigt riktigt noga på dagens bilder,

                då kan man ana att vi fick se en liten glimt av den gula i dag!!!              



Jag vet, det låter säkert urflummigt, men bilder gör mig lycklig!

Bilder med.....haha, jaa faktiskt med hundar.

Kanske dessa två i synnerhet.




Man kunde som sagt bara skönja ljuset,

men vips blev allt mycket lättare.


Träffade barnbarn i dag, Milton och Meya,  och jag är så otroligt glad att dom finns.

Följde med dom på cykeltur, och kunde bara konstatera,

att jösses, vad dom blivit stora i ett nafs!!



Det var efter det, på vägen hem, som vi hittade den där superhärliga hagen!
Kossorna har ju kunnat vara ute länge, och hagarna har varit upptagna.

Men nu så, nu var den tom.



Och det bästa av allt, ingen av hundarna gillar koskit!

Tror dom äter allt annat, men ICKE det.

Å andra sidan.....så gillar dom nog doften, för Ronja slängde sig ner i en stor komocka

och rullade runt riktigt noga

Innan någon av oss hann hejda det


  


Glad Ronja! Tack för det....


Blev helt kär i ljuset på/i dessa bilder, därav många    




Nähe, nu så....bäst att ta tag min målning

Har målat och målat, många olika möbler, och nu börjar jag se slutet.

En möbel kvar, det värsta, vitrinskåpet!

Maskering på varenda litet fönster, in o utsida.....men nu kör vi....grunda!



Tänkte på vad jag just sa/skrev..."kär i en bild" Ja ja, lite knäpp är jag allt   



Det var allt.....och  har vi inte blåst bort i morgon, så ska vi på kurs!


Kram

Susanne

Av Susanne - 22 november 2014 21:38


              "Vi är experter på att vänta!!"                       

"Joo, det är helt sant...vi har blivit vana att vänta....Gissa på vem?"

"Joo, på våran matte.....Hon ska BARA, hela tiden"

  


"Och duktiga flickor som vi är, (nästan jämt) så sitter vi här...."



"Nu skulle det komma "någon" i dag, någon som vi inte träffat tidigare"

"Men vi har minsann kännt av honom.....kännt lukten av honom,

och hört hans ljud i vagnen, när vi varit ute och gått med honom"



"VEM DÅ?"

"Lilla Leon, så klart!"

Första mötet.....

Att se två stora hundar, och en liten liten "man", som möts för första gången....

Att se hundarnas försiktighet, dom som annars alltid rusar fram och på,

när det är folk dom känner som kommer......Det är fantastiskt att se.

Luktade...."hm....mycket intressant doft han har, den där lilla saken"




Skorpan var nöjd efter att ha hälsat, tyckte inte det var så väldigt märkvärdigt alls.

(Det gick ju inte att leka med honom juu)

Men Ronja....åh, men älskade Ronja.....Hon som aldrig fått bli mamma, men instinkten har hon,

det är jag helt övertygad om.

Hon blev helt kär i detta ljuvliga lilla liv. 

Tvättade och pussade......Leon tyckte inte alls det var konstigt han heller.

Ganska mysigt faktiskt, att bli pussad på av en stor nallebjörn.

       


 Hon hade säkert blivit en underbar mamma.

Inget annat var intressant längre... 



"Men hallå, matte, kan vi gå in nu igen,

jag måste titta på den där bebisen lite till" 




"Eh, jag har sett något annat mycket mycket spännande där.....på marken!!" 




"Kan jag få gå o kolla nu, eller??" 

"Det går säkert att äta...tror jag!" 


"Ingen fara, jag är här hos dig...lilla Leon" 

Ronja lämnade inte hans sida. 


 Tänk att vara barn, och få möjligheten att växa upp tillsammans med djur.

Dom får en alldeles väldigt speciell relation.

Vår son växte verkligen IHOP med en av våra hundar, Gazton.

Han fanns med honom hela tiden.

En sådan där riktig Lassie-hund, ni vet.

Dom spelade spel ihop, dom byggde lego ihop, sparkade fotboll ihop, (Gazton fick vara målvakt)

 jaa, dom gjorde allt ihop.

 Den dagen som Gazton vandrade över regnbågsbron, (han blev nästan 14 år)

då dog nog en del av sonens hjärta, tror jag....eller, det vet jag.


  Usch ja, vad man saknar dom......alla tidigare fyrbenta vänner,

som satt så djupa spår hos oss.

Gazton   



Om Leon gnydde aldrig så lite, då var Ronja där, pusasde lite på honom......

  


Och vem kan motstå den här underbara lilla varelsen..... 

När han dessutom ger oss ett underbart litet leende, jaa, då smälter, man helt enkelt.


Leon, dryga 6 veckor ung 



Kram

Susanne

Av Susanne - 21 november 2014 20:36

                                                  
                                                  
                                        #bernersennen

                                      Utflykt!                                          

Det är något som kan få det gråaste, tristaste vädret, att inte ha någon betydelse alls.

Joo, visst vill man slippa regn, men äh, det finns ju regnkläder.


Åkte iväg för att träffa kompisarna, Gazton och Imexx, och deras matte.



Vi startade faktiskt med fika!!!

På ett riktigt mysigt "kondis".

Så där i gamma stil, ni vet. Man nästan åker många år tillbaka i tiden, när man kliver in.

Röd-Vit-rutiga dukar, och massor av gammaldags föremål.

Då smakar det extra gott också.



Så tog vi en promenad, så klart,

(efter att ha frågat oss fram till det stället vi skulle till)

Det blir rätt bra träning för våra hundar, att dels besöka olika ställen,

att träffa på människor och hundar som vi inte brukar träffa.

Jag måste säga att man blir rätt glad av att se hur dom anpassar sig.

Inga som helst konstigheter, oavsett var vi är.



Skulle nog kalla även detta för träning.

Att bli fotograferad, på dom mest annorlunda platserna.



Dagens bilder är tagna med en kamera som jag fått låna.

Ska prova den ett tag, och se vad jag tycker.

Fick även låna ett jättebra objektiv.

Jag tycker nog att bilderna blev rätt bra, om man ser till det gråa mörka vädret.....



Alla på trappan!!!




Ronja!


"Zzz....Gäsp gäsp...."



Det tar visst på krafterna......posera kan vara nog så ansträngande.




Skorpungen.


Plötsligt hände det något......



Det blev ljusare.....Vi tittade på himlen, och döm om vår förvåning,

när vi såg färgen uppe i skyn!

BLÅÅÅÅ!!

Det var inte i går man såg varken himlen eller solen.

Båda två stannade upp och bara stirrade!!

Vad händer??

Såå skönt, att se den, om det så bara var för en liten stund.

SOL!


Skorpan, Ronja, Imexx, och den äldsta av dom alla, Gazton,

som är en bra bit över 10 år!!!

Tänk att få ha en berner som blir så gammal......

Han är fortfarande så pigg och glad. (och är en liten filur, med en räv bakom örat)




Hittade en äcklig svamp, som vi inte har en aning om vad det är.

Slemmig och hemsk, men ganska fin ändå.



Var bara tvungen att föreviga den här händelsen.

Den fina solen som så gärna ville komma fram.

Jag tror vädret vänder nu snart, nu får det vara slut på mörkret.

Fram med snön och lite kyla, samt solen då förstås.



Det var allt från oss.....


Kram

Susanne

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards