quilaoronja

Alla inlägg under augusti 2014

Av Susanne - 31 augusti 2014 21:51


Jaha, då var vi på väg hem igen, efter en trevlig helg med likasinnade.

Vi som håller på med drag, vi lägger ner en hel del tid på vår träning,

att sedan få chansen att tävla, och se om träningen håller, det är liksom det man väntat på.


I dag var det dags, och efter att ha lyssnat på regnet som vräkt ner hela natten,

och fortsatte vräka ner hela morgonen, kändes det såå typiskt.

Klart att inte vädret har någon betydelse egentligen, men spöregn, njae, det gillar inte jag i alla fall.


Någon måste ha hört min önskan,för när vi började tävlingen, då slutade regnet falla.


Banvandring!




Samtal......och lite mysstund, innan det var dags för Ronja och mig på plan.

 



Kom igen, nu kör vi!!!

Ronja var taggad, och på riktigt bra draghumör.

Första moment......SLALOM!!!

Den där jäkla slalomen......

 



JAA.....hurraaaa, vi grejade slalomen!!!

Inte full pott, men väl 8 poäng!

Gissa att jag var glad....ÄÄÄNTLIGEN!!


Joo, jätteglad!

 



Så tunnel.....

 




.......och bro....10 poäng på båda!!!

 



Backa och platsligg.....

 




10 poäng på dessa moment också!

 



Hur glad var jag då, tror ni!

Galet! 

Tävlingsnerverna var som bortblåsta,

jag blev så himla ofokuserad och stirrig, 

att jag inte visste var höger och vänster var längre.

Plankan som Ronja var så duktig med, där sa jag helt fel,

och min stackars vovve visste inte var hon skulle till slut?

Och så korsningen då, som hon nog aldrig missat.....noll där också.


Jag kan inte säga annat än att jag ändå är såå glad och nöjd.

Jag vet att hon kan alla moment, men Ronja börjar nog fundera lite över sin matte.

Ska försöka jobba på det, till nästa tävling.



Skorpan fick nöja sig med att vara publik i dag.

Snart är det din tur Skorpan, att tävla med dom stora hundarna.

Se och lär.....

"Söt-nöt"

❤️

 




Så var det över för den här gången, och vi vände bilen hemåt igen....

Ca 40 mil enkel resa.

Ja, vad gör man inte.....

Det första vi gjorde, det var att stanna så hundarna fick leka och busa ordentligt,

så där som dom älskar att göra.

 




Glada hundar.....trots att det kanske ser lite väl tufft ut.

 




Underbara Ronja ❤️

   




Stort tack till er alla fina vänner,

som haft era tummar knutna, och som jag vet skickat oss en tanke.

Och till alla som skrivit så gulliga ord till oss.

Tack även till Jennie, som hjälpte mig med fotandet 💕


Det räckte inte inte riktigt den här gången heller, 

men vi ger inte upp


Kramar

Susanne


(Nu får vi se hur det här inlägget blir, 

om det fungerar att blogga i bilen....)

Av Susanne - 30 augusti 2014 18:19



     "Jaha....ska jag ta bussen nu??"

       "Och var ska jag åka??"

      "Ibland är min matte bara för rolig....hahaha,hon tror jag ska ta bussen...helt ensam!?"  



I morse startade vi resan mot Ängelholm, och rasutställningen.

Eller, nu skulle vi inte vara med på utställningen, bara titta lite.

och sist men inte minst, träffa några nära vänner,

som man tyvärr bara träffar på utställningar, och knappt då.

Det är alltid lika roligt.


Nu är det ju tyvärr så, att det där pratandet, det "hinns" inte med riktigt.

Är man på utställning, går man helt upp i sitt, ser nästan inte alla.


Utställningen var nästan över när vi kom fram, och det började regna riktigt ordentligt,

så vi stannade inte så länge.

Åkte i stället och checkade in på hotellet, för att därefter ta en långsväng med hundarna.

(i regn)

        




Lite träning, i form av lydnad, roade vi oss också med.

Både Ronja o Skorpan blir "eld o lågor" när vi ska träna, vad det än är.



Det är just det som gör träning så kul, med dom här hundarna.


Bilderna blev inte dom allra bästa pga regnandet....är så rädd om kameran,

och vet att den INTE alls gillar regn.



        Stannade på hotellet i kväll, och åt där en god middag.

Långa bilresor blir man allt lite trött av, vare sig man har två eller fyra ben.



           

För en kort kort stund, hade jag en tanke att träna lite med Ronja inför morgondagen,

men äsch, vi struntade i det.

Hade nog inte blivit så där jättebra.



Det får bli en tidig kväll, och så får vi helt enkelt se hur det går i morgon,

ARBETSPROV III




Som vanligt gör hundarna "succè" när vi kommer till "annorlunda" ställen för hundar.

Hotell, t.ex

Folk vill stana och prata och klappa.



Så länge jag ser att hundarna tycker det är kul att hälsa på okända människor,

då är det ok, tycker jag.

Men ibland säger vi ifrån......(man ser liksom påhundarna vad dom tycker)




Inte så mycket att skriva i dag, men jag hoppas det blir mera i morgon.

Dom har lovat ett riktigt skitväder här i morgon,

värre än i dag, och det känns väl inget vidare direkt.

Inte ett smack kan vi göra åt det!!


Kram

Susanne

Av Susanne - 29 augusti 2014 21:21


"Jaha....här skulle vi ligga.....VARFÖR, undrade vi???"

         "Vad har hon nu hittat på, tror du Ronja?"                 



Ibland får jag känslan av, att hundarna snackar lite med varandra...

...och samtidigt tittar så där lite snett på mig?

"Vad ska hon göra nu, liksom"



"Näe, nu fattar jag INGENTING?"



Riggat, testat, riggat igen....testat igen....

Så, till slut blev det en bild på flickorna och mig, på samma bild!

"Allvarsprat", vilket i alla fall Skorpan verkar ha hört förut (som en vän sa)

"Tjat-tjat-tjat!"



"Så där ja...nu var vi klara med pratet...ÄÄÄNTLIGEN!"

"Låt spengummileken börja"

"Men....var sjutton är den nu då?"



"Tjoohoo Ronja, ska du va me'?"



"Kom igen då, ta den om du kan....!"



"Ibland vet inte Skorpan vem hon pratar med, tror jag!!!"

"Ha, ta den om du kan, sa hon...."

"Om vi säger så här...jag behövde inte anstränga mig så värst mycket"



"VA?"

"Hur gick det där till....nyss hade jag spengummit i MIN mun....nu är det i Ronjas?"

  



"JAPP!!"

"Mitt"



Träning träning träning!

I helgen har vi tävling i Ängelholm.

Arbetsprov med andra ord.

Det här momentet kallas "plankan", och ska föreställa en trottoarkant,

där ett hjulpar ska rulla, hela vägen PÅ plankan.

Föraren måsta stanna kvar på sin plats, och enbart dirigera hunden därifrån.

Svårt som tusan, men i dag var Ronja en riktig STJÄRNA!!

Full pott om ni frågar mig   


 


Nu packa, sova....I morgon till hotell i Helsingborg, därefter rasspecial i Ängelholm.

Söndag gäller det!!!


Kram

Susanne

Av Susanne - 28 augusti 2014 22:07


                                             

Det här är Norrköpings Hamn!

Jaa, en del av den.

Planerna för dagen blev en aning ändrade,

eftersom jag "hux-flux" var tvungen att åka till verkstad med bilen.

ALLTID lika kul.....i alla fall när man ska hämta bilen.


Under tiden som bilen var hos doktorn, gick vi hamnen runt.

På en och en halv timma kommer man ganska långt.


Hamnen är numera ganska stilla, om man jämför med förr i tiden.

Lite synd, tycker jag.


Fint väder, ja, perfekt för fotografering,

så det blev lite bilder för ovanlighetens skull   




Spår från en svunnen tid....här lägger inga båtar/fartyg till längre.



VARMT i dag, om man är en berner!




"Vi kan inte riktigt fatta, varför vi inte får springa helt fritt??"

"Vi lovar att vi inte ska jaga alla gässen, som vi gjorde sist vi var här!!!"



Så var bilen klar och håller ett tag till, förhoppningsvis,

och vi styrde mot nästa mål för dagen.




SKOGEN var målet!

Hundarna skulle få gå viltspår i dag.

Det är något jag/vi saknat, och pga värmen som varit i sommar,

har det varit helt otänkbart.

Lite varmt i dag också, men absolut ingen fara.




Skorpan gick gå ett viltspårsprov, hon är ju en riktig "fena" på det här med spårning.

Men i dag gick det inte alls.

Jag bröt, eller vi bröt, för jag har nog aldrig sett henne så ofukuserad i spåret.




Men det är det här som är så häftigt!!!

Det är djur, levande varelser vi har att göra med,

som, precis som oss, inte alltid är på topp.

Kanske en liten orsak är att vi inte spårat på ett bra tag,

eller så hade Skorpan ingen lust i dag.



Hon satte upp huvudet och vädrade, som att NU!!! Nu jäklar har jag det.....

Hon ledde sin matte fram till en färsk ÄLGSKIT!!

Tack för det, Skorpunge   




Under tiden satt Ronja i bilen och ylade....Jag är helt övertygad om att hon skrek....

"Jag kan, jag kan....låt mig spåra i stället!!!"

Och Ronja, hon behöver utmaningar hon!

Sin championattitel tog hon för något år sedan, och hon älskar verkligen att spåra.

Sagt o gjort, vi tog oss an Skorpans spår, med bara en ny klöv vid spårslut.

Skulle bli intressant att se om hon följde Skorpans spår,

som inte var helt rätt, eller om hon skulle klara av att följa det rätta?




  Hon var så in i hoppsan taggad, och startade helt rätt i startrutan,

och fortsatte därefter så hela vägen till spårslut. 

Och tilläggas kan att hon ICKE gick i Skorpans spår, utan Ronja tog den rätta vägen

Duktig tjej.

  



Och "lillungen" (kärt barn har många namn) var också duktig.....hon fullföljde sitt spår,

med skott och spårslut, så hon fick ett bra avslut.

Jag har nu bestämt mig för hur jag ska gå vidare i det här.

Som jag redan nämnt, är det inga maskiner vi har,

och vi har så mycket annat vi pysslar med just nu.....därför lägger vi det här lite åt sidan så länge.

Klart jag kommer spåra med dom snart igen, men nu börjar ju även jakten snart,

och då vill man ju inte vara i vägen för någon.


Vi har inte bråttom på något sätt.

Hellre känna att det finns tid till att ägna oss åt detta mera helhjärtat.




Det blev en bra dag i dag, trots biltrasslet.

Man vill ju att allt är ok när man ska ut och åka lite längre än vanligt.



Nu tar vi natt!


Kram

Susanne

Av Susanne - 27 augusti 2014 21:36


Raka besked.....det blir ingen tävling i Lindome.

Detta pga för få anmälningar.

(Och varför är det för få anmälningar?)

(Joo, för flera av oss som tänkt anmäla, hade inte nåtts av informationen att tävlingen var "bakåt-flyttad") 

Det tråkiga är en del saker som jag hann säga ifrån om, bara för att vi hade drag, och nu blev det inget.

Tråkigt?

JAA!  

    Som tur är, är det här inget som hundarna nedslås av, hahaha.

Nej då, dom är lyckligt ovetande om mattes "irritation"         


Att springa snabbt snabbt, det är något som Ronja älskar, och har alltid gjort.   


       

Att hämta "bästaste bollen" är en favoritsyssla,

och sedan lägga den i min hand.



Förberedelse inför dragträning, det är lek!



Bollen gillas även av Skorpan, så klart...men hon har det inte lätt.

Om hon nu lyckas "sno" bollen, då jäklar blir det fart på Ronja.......



"Ge mig bollen, sa jag!!!"



"Na nana na na na!!"

"Haha, jag fick den!!"



"Visst var jag duktig va?"




Dagens träning = Det går i alla fall inte bakåt   

Skorpan tycker fortfarnade att selen är liiite störande, men gör ingen stor affär av det.

"Så där då......kan du ta av den nu, jag har massor av annat att göra"



"Jag kan säga så här....vi får vara glada ATT det blev någon träning över huvud taget i dag!!"

"Jag vet inte hur många gånger vi åkte hit och dit med bilen......Tror det heter, tappat minnet!"


"Nu är jag trött......och ska ha min skönhetssömn"

"I morgon händer det nya spännande saker, har jag hört"



Kram

Susanne

Av Susanne - 26 augusti 2014 21:56


Ja, inte vet jag!

Joo det sista är att det INTE blir något arbetsprov alls i Lindome,

pga att det är för få anmälningar!!!

 Det tror jag det!!

Alla som skulle anmäla, möttes ju av att anmälningstiden gåt ut,

så dom struntade i det, och knöt kanske handen i byxfickan.


Det här är "FASONER"!

Jag ska absolut inte ge mig utan att ha kollat upp vad "regelboken" säger.



Sennendrag! Jag/vi, tycker den här "hundsporten",

om man nu kan kalla den det, är så kul.

Sennenhunden är, bland mycket annat, framavlad för att just DRA!

En stark, lugn hund, kapabel till mycket!

På bilderna (som är från google) exempel på hur dom drog mjölkkärror i sitt hemland.


   


Det finns några få eldsjälar i Sverige, som ägnar massor av tid till just sennendraget.

Dom är helt fantastiska, som åker land och rike runt,

för att få oss sennenägare att få upp ögonen för sporten,

samt ge oss som håller på, chansen att tävla i arbetsprov.


  

  


Det här drog jag ut, och satt upp på kylen i våras,

för att verkligen se när och var vi hade årets möjligheter till arbetsprov och dragläger.  

Som ni ser, så är det väldigt utspritt över landet,

och vi har i alla fall ingen möjlighet att delta på dom alla. 




Men jag hade planerat för ett "gäng" möjligheter att tävla/träna.

Bland dessa planer fanns LINDOME!

Jag går inte in och kollar den sidan alls, för nu hade jag all den info jag behövde.

Inte ska jag väl behöva kolla var och varannan vecka om det är ändringar?!





Nu är alltså Lindomedraget bakåtflyttat......endast 1 anmäld (konstigt va?)

och iom det, så fick jag i dag reda på att det blir ingen tävling alls!!

Det MÅSTE vara minst 5 anmälda, för att tävlingen ska genomföras.

MOMENT 22!!

Vi är minst 3 stycken härifrån, som hemskt gärna vill tävla.....plus 1 redan anmäld.

Fattas en styck, som jag vet inte alls är svårt att hitta.

Jaa, ni fattar vart jag vill komma va!!




Man undrar stillsamt....vill inte dom bestämmande att vi ska ha arbetsprov?

Om inte, jaa, då kan jag ju lägga ner det här helt.

Jag lägger ner massor av tid till draget med Ronja o Skorpan!!

Visserligen tycker jag det är roligt, men min morot är självklart arbetsprovets olika klasser.

Att vi går framåt i vår träning.

Ärligt talat, jag tappade lite motivering efter gårdagens hemskt spydiga mail.


  


Hur som helst, i dag har vi ändå haft en riktigt kul dag/kväll,

med träning tillsammans med "hela" vårt lilla draggäng!


     


OCH....jag är rätt nöjd, tro't eller ej.

Min idé om lite ändringar, för att få till motivationen, fungerade rätt ok.




RONJA;

Bro, tunnel, ligg, backa.....  

Slalom, planka....inte tiopoängare, men ok...  



SKORPAN; 

Hon startade med "Hum-meditaion"   

"Ska visst vara bra för koncentration och fokus, har jag hört" sa Skorpan!




"Ok, vad vill du att jag ska göra?"

  Skorpan har bara precis startat ordentligt med vagnen, så vi tränar mest framförgående.

Och joodå, hon är rätt duktig, tycker jag!

   

   

La´ lite extra krut på slalom, även för Skorpans del,

för det tycker jag är det svåraste att få till.

Höger/vänster, det syns tydligt att hon förstått, och framåt/stanna.



  

  I vilket fall som helst, så blir det tävling i helgen!!

Och vi hoppas och håller våra tummar, att även båda kvarvarande tävlingarna blir av.

    


 Det är mycket av vår planering som blev vänd helt upp o ner iom det här trasslet,

och näääe, det gillar jag inte alls. 




Slut för den här gången....

Kram

Susanne 


Av Susanne - 25 augusti 2014 21:42

I dag fick jag bli så där arg.....   

Inget bra alls.....men när jag blir spydigt behandlat,

alldeles utan anledning, då blir jag helt enkelt arg,

och nu råkar jag ha en blogg, där jag kan skriva av mig...känns ganska bra   


  I dag skulle jag anmäla oss till ytterligare ett arbetsprov.

Har en lapp på kylen, där ALLA datum för tävling och sista anmälan står klart och tydligt.

Den drog jag ut från sennenhundklubbens hemsida, innan alla tävlingar startade för i år.

    


Bra va!

Så i dag, 25 Augusti, då gick anmälan ut för arbetsprov i Lindome.

Tävlingen är, eller skulle vara den 20 september.


Tilläggas kan, att vi planerat ALLT efter dessa datum.

Fjällvandring, barnvakt, hotellvistelse....m.m


     

För att "skoja till det lite" (en jäkla dum idé) så skickade jag ett mail

till den som skulle ha anmälan,

och skrev bara något i stil med att jag var ute i sista stund, sista dagen,

och att det var ju slarvigt av mig, men att anmälan kommer straxt

Ett onödigt, men trevligt mail bara.


Gissa att jag höll på att ramla av stolen, när jag får till svar,

att sista anmälan gick ut den 18 Augusti!!!   


Nu förstod jag ingenting?

Jag hade ju mitt utdrag på kylen med alla datum!?



Vart fanns då den informationen?

PÅ HEMSIDAN!

Men, jag är aldrig inne på hemsidan!

Varför skulle jag vara där?

För att se om några datum ändrats? Eller?


                       

När jag skickade en kopia av mitt utdrag, så fick jag bara en radda med ???-tecken till svar   


Nästa mail var inte trevligare på något sätt.

Och det av en människa, på som sätt o vis är ansiktet utåt inom en stor klubb.

SKAMLIGT, det är bara förnamnet.

Så otrevligt bemött var länge sedan jag blev.



"Jag ringer upp", tänkte jag, istället för att skriva.

HA!! Tror ni jag fick svar!? Så klart INTE.....FEGT!

Nu tänker inte jag nöja mig med detta....Vi vill tävla, det är det vi tränar för.

Ändrar man datum hux flux, då måste man väl informera så att alla har en chans att få reda på det.

Och så många är vi inte som sysslar med denna sport.

Jag kan tycka att det skulle mailats ut till oss som brukar tävla, så vi haft en chans.

Jag tror nämligen att klubben vill ha tävlanden till sina tävlingar.

Att ordna med domare och allt annat, för endast ett ekipage, det är nog inte ok.



Jag hoppas verkligen, att vi får möjlighet att köra arbetsprov i Lindome,

även om det nu blir väldigt besvärligt med allt (pga datumbytet).



Måste säga att jag "tappade sugen" lite iom detta.

Inte så mycket för datumbyte, utan för behandlingen av oss som tävlar.

För att tävla lägger vi ner massor av tid till träning,

och det är långa resor för oss alla, eftersom tillfällena är få på ett år.


Efter några telefonsamtal med mycket trevliga människor, som sitter i bestämmandeposition,

hoppas jag att det ordnar sig till slut.

Tror det är flera än jag, som inte ständigt "hänger på" hemsidan, för att se ev förändringar.




Så där ja....känns ganska bra att fått allt det där nerskrivet.


Dagen i dag då, joo, träning så klart!

Testade en ny variant med Ronja i slalomen....vi får se vart det leder.

Får svar i morgon, när vi har "storträning", med hela banor, och alla dragvänner på plats.

Då får vi se om min lilla idé gav resultat.



Skorpan då, joo, det tränades "rutan", vilken hon har börjat förstå, tror jag.

Men självklart är det lång väg kvar.

"Rom byggdes ju inte på en dag" har jag hört.

Något som gick kanonbrqa, det var läggandet under gång.

SMACK i backen, sa det, när hon slängde sig ner!   





Ni kanske la märke till bilderna mellan textraderna.....Inte ett ord skrivet om dom,

vilket kanske är överflödigt i dag.   



Dags att ladda för en heldag i morgon.....hel dag med bl.a träning av olika slag.

Just det...Skorpan fick åskådare i dag...en dalmatiner tittade på, vilket var bra störning för oss.



Du är dukitg du, Skorpunge   




Kram på er

Susanne


Av Susanne - 24 augusti 2014 20:13



Ibland går det allt för lång tid mellan gångerna, som vi träffar barnbarnen.

Alla har mycket att "stå i", men i dag var det dags!

Ingen tvekan om att det även blir ett kärt återseende,

mellan hundarna och Mille o Meya.

Några "rara" bilder på barn med hund.....vissa mera suddiga än andra    


           

           



Det mest fantastiska, det är att se hur en "liten" treåring,

har full koll på en stor hund som Ronja!

"SITT RONJA!!"

"STANNA RONJA!!"

Och Ronja gör som hon blir tillsagd.....Det gillar vi, och så ska det ju va'   



Även Skorpungen vet vem man ska lyssna på   




Milton och Ronja!




Efter en mysig träff med våra underbara....var det dags för flickorna att få sitt.



TRÄNING stod på schemat!!!

(Skulle vilja ha tränat mycket mycket mera i veckan som gått,

men det blir inte alltid som man tänkt sig.

Mycket strul med allt möjligt, som jag bara måste ta tag i.

Urtrist, men nödvändigt!)

  


Först lite bensträckare och uppvärmning.....eller vad man nu ska kalla det här?



Haha, snopen min på Ronja, när Skorpan tar sig ton!!!

"TA DET LITE LUGNT NU RONJA!!!!!"



"Ok....vi är vänner.....<3"

Älskade hundar   



Vad tränade vi på då?


Skorpan - Fritt följ, rutan, läggande under gång!

Kursdags i morgon igen, KUL!!



Ronja - Dragträning för hela slanten! Plankan och slalom!

Summa av träningen - Godkänt! Eller kanske lite mera   



SLut för i dag   

Kram

Susanne

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards