quilaoronja

Alla inlägg under juni 2014

Av Susanne - 30 juni 2014 21:45

Tvätta lite, packa lite.....

Jaa, så blev det grilla lite, och leka lite......

  

"Leka lite....tjohooo, vad kul!!"


"Vi kunde inte riktigt fatta, VARFÖR vi skulle ligga här....?"

"Bara ligga, liksom??"

"Vi som trodde, att nu minsann, nu blir det leka av!"

 


"När någon kastar något, då ska vi ju ALLTID hämta det, och sedan komma o lämna det!!"

"Men inte i dag inte!!"


   


"Vi förstår ingenting!"

"Men nu...nu händer det visst något....dom studsar omkring så väldigt därborta....?"


"Falskt alarm....jag fick ett spengummi?"

"Dubbelkul!"

  



Happy happy......NOT!   

  



Joorå, så att e.....dom kan konsten att visa ganska tydligt vad dom tycker.

Men samtidigt var det tillfälle till lite träning.....

Oavsett vad som händer runt omkring, ligg stilla.

Duktiga flickor.

    


En trevlig dag/kväll, med nära/kära.

Nu lite sömn......i morgon blir en lång "bilresedag",

men målet är något att se fram mot, då känns det ok.

  

Kram

Susanne

    

Av Susanne - 29 juni 2014 22:13



  Det var väl ett himla sommarväder!?

Men jag klagar inte, för det finns det som är mycket värre.

       Dessutom verkar det som att vi bor på "solsidan",

för det har i flera dagar regnat runt omkring oss, men inte en droppe här.   




OCH, det är perfekt väder för att pyssla i trädgården,

inomhus, "fixa o dona", helt enkelt.

Dessutom föredrar hundarna det här lagom-vädret, framför "sommarosolvärme"


Man kan gå ut mitt på dagen, utan att dom far illa av värme.

Så det gjorde vi i dag....skogspromenad nr 1!




Nyss sprungit som tokstollar, över stock o sten, genom gran o tall.

PUST!



Då, helt plötsligt började flugorna surra som galningar?




"Öh, vad är det som händer???"

"Flugor överallt!!"

"Bäst att stänga igen munnen"



Uppletande, det skulle man nog kunna kalla det här.

Husse försvunnen!!!

Ronja brukar inte släppa oss ur sikte, aldrig någonsin....

Men nu fotade jag, och dom missade helt att husse stack i väg o gömde sig.


Spanar från ett berg!



Tuff runda i dag.....alla våra stigar är numera täckta av ris och fällda träd,

så man får koncentrera sig när man har "tok-spring"....Det tar på krafterna.


      

    Bad av ett styck naken berner, skulle bli kul att se om det blev någon skillnad på Skorpan nu,

efter att hon slutat fälla, och så sakta börjat sätta ny päls.

Och jäklar vilken skillnad det blev!!!



Det blev som en liten ny "fluffboll" av henne!!



Hon var ju inte direkt skitig innan,

men nu känns hon otroligt ren....och len....



När jag började plocka fram diverse packning inför veckan...då trampar Ronja efter mig,

kollar vad jag stoppar ner...tittar undrande, "Ska jag med, eller???"




"Klart du ska, sa jag.....ni ska båda med", sa jag......

Åh, vad kul det ska bli.....Vädret då, nej, det ska bli riktigt uselt, men vad gör det....

Eftersom vi inte kan göra något åt det, så kan man ju lika gärna "gilla läget".

Hotellen brukar ha eluttag utanför som man kan låna,

vilket är skönt, så man kan blåsa hundarna torra.



Ska ta en titt på rutten vi ska göra....på vattnet!


Kram och sov gott

Susanne

Av Susanne - 28 juni 2014 20:21


Ja, äntligen skulle vi få se honom live.

Ronja o Skorpans kompis, Linus, hade fått hem en liten bernerkompis.

Först lite hälsning....som ser ut som att ingen bryr sig om någon.....

                                                  


Linus..... han och Skorpan har alltid så roligt ihop.



Alla blev så glada över att ses igen...



Polare!



Joorå, även Ronja är med och leker.



Men det är mest dom här två......





Ohps...nu får man vara lite försiktig, så ingen trampar på lilla Ludde!



Coolingen......

"Talk to the hand, cause my ears ain't listening"



Haaha, skrattar gott,

när jag tänker på våra försök att få till några bilder på hundarna tillsammans.

Inga problem alls......Det är en lögn!

ALDRIG I LIVET, sa Ludde.....Jag tänker inte sitta stilla, om ni nu trodde det!!!

Inte nog med det, att ALLA skulle vara stilla.....

Lite glada kunde dom kanske se ut också?

Inte hela världen...

Det här var det närmaste vi kom en bild

där alla fyra var riktade åt samma håll i alla fall.



Inte mycket, men lite lättare med två på bild.



Jamen, ser ni, så söt han är, Lilla Ludde!!!



Den här bilden på Skorpan, den kanske inte säger så mycket för någon annan än mig.

Men, det finns en bild någonstans, på Skorpans mamma, Jolanta, där dom är så otroligt lika.

Framförallt stilen, men även utseendet.

Joo, så har väl Jolanta mycket mera päls...å andra sidan är det precis så här Skorpan ser ut,

helt naturlig look.

Och hon ser inte alls tokig ut i mina ögon.....men då är det det där igen...att jag ev. är liiiite partisk, hahaha!!



Ronja, Skorpan och lilla Ludde....som direkt blir medlem i östergötlands draggäng   



Gissa att det blev massor av bilder tagna i dag....



Det här är bara några....


Har bara snabbt kollat igenom dom, och plockat ut några till bloggen

Man skulle kunna tänka sig att det kommer mera......

  


Ronja, som kanske befarade att en minihund till skulle med henne hem......

Så var det så klart inte....men en annan gång kanske...kanske det flyttar in

någon liten björnliknande varelse 

  



Kram

Susanne

Av Susanne - 27 juni 2014 21:44


  Alltid kul med överraskningar, eller hur.

Det tycker i alla fall barnbarnen, Mille o Meya.


Vi hämtade dom på dagis/frita på förmiddagen och det enda dom visste,

det var just att vi skulle hämta dom.        

Gissa att dom undrade.

Första stoppet var en hamburgerkedja, som deras mormor,

dvs JAG, tycker om ganska mycket.

Så härligt att se deras glada miner.....


Resan fortsatte sedan söderut.

"Men var ska vi?"

Den frågan fick vi massor av gånger.

Till slut bestämde vi att göra en liten gissningslek.

Börjar på P.....slutar på nöff-nöff!!

Hahaha, vad dom gissade, och till slut kom dom på det.

GRÄNNA!

Och titta på polkagristillverkning.

Gränna är en söt liten by, med små gulliga gamla hus.

Att höra historien om hur polkgrisarna kom till, det tyckte barnen var riktigt sännande.


Rena rama himmelriket.


Mycket svarta moln tornade upp sig över oss stup i ett,

men vi fick nästan inte en enda liten regndroppe på oss.

Vilken tur.


Gränna har nästan fått ett årligt återkommande besök av oss.

Lätt att svänga in när man åker förbi 

Det var kanske oftare när våra egna barn var små, och då åkte vi även över till Visingsö.


Meya med sin klubba, som hon äääälskade!!



Tog några pauser från all polkagristillverning,

och gick en sväng med Ronja o Skorpan, i den lilla byn.

Som vanligt, väcker berner människors hundintresse.

"Ååh, titta.....två berner!!!"

"Får man klappa??"

Och det är klart, när två små barn, som egentligen inte alls har något att sätta emot,

om hundarna skulle få för sig att springa iväg, går med varsin berner, det är en härlig syn.

Hur mycket dom än drar med vuxna, så gör dom de inte med barnen.


  



"Näe, så klart att vi inte gör det!!"

    



 "Om vi skulle dra i kopplet med Mille o Meya, då skulle dom ju ramla!!"



"Och jag, säger Skorpan, jag gör ju som Ronja säger att jag ska göra!"

"Vara försiktig och snäll mot alla barn"



Bästa Vänner!


Ronja och Mille.



Skorpan och Meya.

Meya tycker lite synd om Skorpan, som "tappat alla sina kläder" ....

"Men var är alla hennes kläder egentligen"?, frågade hon flera gånger.

"Snart så, snart, så kommer hon klä på sig igen", sa vi, och försökte förklara.....

"Det är inget farligt alls, hon måste bara "byta sina kläder" ibland".   



På väg ner till Vätterns strand...men bad, det blev det inte för hundarna i dag.



Axel Edvard Bolling......Grännakungen!!!

Väldigt lik Meya, om ni frågar mig.....   



Två trötta, men jag tror nöjda barn, lämnades av hemma sent i kväll.

Det blev en riktig överraskningarnas dag, som uppskattades

Och det är minst lika roligt för oss morföräldrar, att hitta på små roliga utflykter.


  Sa visst att vi klarade oss undan från regn....vi klarade oss även undan detta!!!

SNÖ och HAGEL!!!

27 JULI!!!

Vi trodde först det låg drivor med "skum" utmed vägen, och i dikena.

Stannade för att känna...

DET är inte ok, det är upp o ner med allt.

Ska vi ta fram skidor till i morgon, eller....




Återigen har klockan dragit iväg.....och vet ni vad...

Ingen sovmorgon i morgon heller.....då väntar något som jag längtat till en hel vecka!!!

Å, vad skoj (och mysigt, gulligt, gosigt) det ska bli.

Kameran på laddning......


Kram på er

Susanne

Av Susanne - 26 juni 2014 22:33


     Tanken om vad som skulle ske i dag, blev ändrad,

       och istället blev det en kvällsutflykt.   

    Till Arkösund, en underbar skärgård.

Eftersom inte sommaren infunnit sig riktigt ännu, är det fortfarande ganska folktomt.

Joo, lite båtfolk, och fina båtar att titta på, det finns det.


Men bad, det var vad hundarna önskade allra mest, så det fick det bli.....



Faktiskt riktigt skönt i vattnet.




Att simma, jaa, det blev väl inte massor av den varan.

Det var så otroligt långgrunt, att inte ens kast med pinne nådde tillräckligt långt ut.



Lilla, lilla Skorpungen, som ser så otroligt liten ut, om man jämför med Ronja.

Ronja är fullpälsad, och Skorpan har tappat ALLT!

Mest fjun kvar.....där ser man hur stor skillnad pälsen gör.

För så stor skillnad är det verkligen inte på dom.

Höjden är samma, och vikten skiljer inte heller några massor.

Skorpan har självklart mindre "massa" än Ronja, för det skiljer ju några år.

Men jag ser verkligen fram mot att se Skorpan när pälsen sitter på plats igen.




Så vackert den står där på ön....fyren!



Himla duktig på att posera, minsann!!



"Jag kan stå stilla länge, länge....!"



Ronja, och hennes konster!

Hon verkligen älskar att göra konster.

På den här balen kunde hon inte hoppa upp själv, den avr alldeles för hög.

Men gissa att hon försökte!!

Hon stod där och hoppade jämfota, i väntan på hjälp...

Väl uppe, jaa, då sitter hon fint, och gör allt för vi ska se henne.



Gick en sväng i båthamnen, satte oss och njöt av solnedgången,

och av den medhavda fikan.

En helt ok torsdags kväll.




Minns ni bilderna från skogen, där någon dumpat massor av skräp?

Jag har varit i kontakt med kommunen, och jösses vilket krångel.

Jag blev riktigt irriterad, till slut.

Har skickat mail med bilderna, och ifrågasattt om detta verkligen är ok.

Måste säga, att man får känslan av att det är besvärligt att ta tag i detta.

Ringde i dag, eftersom jag inte fått något svar,

Och inte blev jag mycket klokare av det.

Men jag kommer inte ge mig ännu....jag vill verkligen att dom kommer ut o kollar på det här!

Hur svårt ska det vara???


Det skulle vara fullt möjligt, att en hund, eller annat djur,

skadar sig på all bråte som någon slängt där...men det är liksom inte lika viktigt.....

OM man nu har en lag om hur vi ska värna om naturen, då SKA den följas!


#skorpansötnos



I morgon ska barnbarnen överraskas, med att vi hämtar dom på dagis/frita,

för vidare färd till......."Cliffhanger"


Kram

Susanne

Av Susanne - 25 juni 2014 21:20


      Humor....det kan tolkas på så många sätt.

Eller, rättare sagt, vi har väl inte alltid samma slags humor.

        

Men att titta på bilderna från i dag, det får mig att skratta....

     att se Ronja och Skorpan sätt att leka med varandra, DET tycker jag är kul.


Skorpan är ganska tuff, och kastar sig mer än gärna över Ronja...helst när hon inte är beredd.   

När då Ronja drar upp sina läppar lite, då slänger sig Skorpan ner på rygg....PANG I BACKEN!!     



"Jag bara skojar, jag bara skojar, Ronja!!"

(Även hundar har alltså olika sorters humor)



Brottning!



Det handlade om en liten boll....Som båda ansåg vara sin.

Skorpan har ett perfekt gömställe...tror hon.

Där inte någon ser henne ;-)



Men, så ger hon sig ut från "boet", och vips åker hon i backen!

"Passa dig Skorpungen, mig klarar du inte av...ÄN!!"



"Nedrans, vad hon är stark, den där Ronja!"



Bestämde träff med Mille och Meya i stan',

för att gå till lekparken och äta lite glass.

"Är alla ombord, för nu går tåget!!"



När vi går en äventyrsbana, då blir Ronja som förbytt!

"Ylar och tjuter, som att hon sa; Jag vill också leka här"



Träning, det blir det alla dagar, ibland mer, ibland lite mindre.

Det finns alltid något man kan träna.

Förutom balansgång, på alldeles för smala brädor, körde vi en delhopp.

Hade en superduktigt hjälpreda i Mille.

Vår lilla "hundpratare"

HOPP Ronja!! 




Snyggt, Ronja!



Skorpan...beredd??



"JAPP!!"

"Nu lättar jag!!"



"Jag flyyyyger!"


Vi har haft en härlig dag, firat lite bara,

och avslutat med en god middag på Oliver Twist.

Känner mig fortfarande helt proppmätt...men det är väl det som är meningen.


I morgon väntar en ny liten utflykt.

Att sitta och titta ut genom ett fönster på tråkvädret, det är inget för oss.


Det jag saknar är dom varma sommarkvällarna, som inte vill infinna sig riktigt.

Hoppas att det blir ändring på det snart.


Kram

Susanne

Av Susanne - 24 juni 2014 23:00



Mina dygn blir inte direkt längre....det är tiden jag tillbringar sovandes,

som verkar bli kortare och kortare, för varje dygn som passerar.

Var ska det sluta?

                

         Ronja, och en av alla hennes olika, roliga ansiktsuttryck.

"SNOPEN"!      



Garaget fick sig en omgång i dag, allt åkte ut,

allt "gicks" (finns det väl inget som heter) igenom....kasta, kasta....

Under tiden som vi var så där riktigt tråkiga,

fick Ronja o Skorpan varsitt smarrigt märgben, som dom hade bestyr med.

Lite roligt att titta på dom....

Dom byter med varandra, "Kan jag få smaka på ditt, så får du smak på mitt",

och så byter dom tillbaka igen.



Vi hann t o m få in allt på plats i det städade garaget, innan störtskuren kom....

för regna, det är visst tvunget att det gör, VARJE DAG!


Men i kväll, då klarade vi oss, som tur var, för då var det dags för fotboll igen.


Hundarna och jag tog en promenad, och avslutade på ett nyslaget gärde.

"Klara....färdiga......SPRING!!!"



Skorpungen har verkligen tuffat till sig....i alla fall när det gäller att ge sig på Ronja.



Och Ronja, hon är bara så snäll, och låter henne för det mesta hållas.

"AJ'E.....jösses, vad du bits då?!"



"Husse....jag hör dig där borta någonstans...."



"Där....nu vet jag .....jag sticker....hej då!"



"Bäst jag stannar....matte tycker nog att jag ska det..."



I morgon, som väl alldeles straxt har blivit i dag, då firar vi lite, här hemma.

Maken fyller år, och vi firar samtidigt vår 32:a bröllopsdag!

32!!!

Ett helt liv, liksom.

Det känns verkligen inte som det gått så många år,

sedan vi gick uppför den där kyrkgången, på skakiga ben.




Av den anledningen, satt jag här och "klickade" lite på datorn,

hade en liten tanke om att vi skulle göra något kul.

Ett, tu, tre, så hade jag bokat......

Några härliga dagar nästa vecka,

med förhoppningsvis skapligt väder.


Och....Hundarna ska självfallet med på resan!



  

Kan avslöja att utsikten från hotellet kommer vara den här...

Helt ok, om ni frågar mig.

Har bott där tidigare, och det ligger bra till, med tanke på vad vi ska göra.

Liiite hemligt!



Åh, vad jag ser fram mot det här nu.

Vi har en del bernervänner, som bor i den delen av landet,

så vi ska även passa på att "våldgästa" några av dom.

Haha, vad snopna dom ska bli....




Så där ja, då var det kanske dags att ta sig till den berömda sängen,

och få till några timmars sömn.

Var ute en sväng med hundarna nyss, som fick "tokspelet", så här mitt i natten...

Hämtade alla leksaker dom kunde hitta på tomten, sprang som galningar och lekte...

"Men hallå!!!"

"Vet ni vad klockan är", sa jag?

Men, det visste dom inte?!




Kram mina vänner därute i etern.

Susanne

Av Susanne - 23 juni 2014 21:30


    Satte kameran i händerna på sonen i dag, när han kom och hälsade på.

    Det är lite kul att se hur någon annan fotar, hur olika vi tänker, liksom.

   Hur som helst, så blev det jättefina bilder på hundarna, tycker jag!

      

    Vakthunden Ronja!



"Här ligger jag och har det lugnt och skönt......"



"Då närmar sig någon, på smygande tassar......"



"Hej!"

"Ska vi leka med bollen lite, Ronja?"



"Hm.......Jag kan hålla den åt dig en stund"



"Undrar vad Skorpan ska hitta på nu?"



"Jag lägger mig här då....gaah, vad tråkigt det är...!"



"Hur ska jag få igång Ronja nu då?"



"Hej hej, nu är jag här igen.....här nere, ser du mig inte?"



"Jaa men kom igen då...vi busar lite då"



"Nu då, Skorpan...DRAAA!"



"Måste bara ha ett bättre grepp!"



"Mera kan du....ta i nu då!"



"Ja, BRAAA, Skorpungen.....du kommer nog bli lika stark som jag, en vacker dag..."



Det är fascinerande bara att studera hundarna i en lek.

Man ser riktigt hur uträknande allt är.

Kloka vovvarna är.

Och så är dom ganska söta också.....



Tack Déan, för att du ville ta hand om fotandet i dag...och hundarna!!


Nu sover vi lite....

Kram

Susanne

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards