quilaoronja

Alla inlägg under mars 2015

Av Susanne - 31 mars 2015 20:35


    Hur mycket kan hända?

Egentligen?

Jag bara undrar?!?!

      Om det nu var så att allt spred ut sig lite lite, över hela året,

      ja då skulle det kanske kännas mindre påtagligt, vad vet jag? 

      Människor i min omgivning avlider, människor i min omgivning blir svårt sjuka,

Människor i min närhet mår väldigt dåligt, vilket jag inte heller mår bra av.


MEN......

Det här, det mår jag bra av!!

Hundarna kan få den sämsta stunden att förvandlas till en toppenstund.

Bara så där, genom att vara det dom är bäst på,

mina underbara följeslagare....varje dag.


Slutspurt i dragträning innan tävlingen.

Nu ska jag "skryta" ordentligt.

Eller skryta o skryta, det tycker jag väl kanske inte, bara skriver ner resultatet av dagens träning.

Ronja och slalom, det har inte alls gått ihop.

Det vet nog alla som känner oss vid det här laget.

(i ärlighetens namn, är nog inte problemet Ronja, utan helt och hållet mitt!)



Svansen upp, glada ögon, laddad till tänderna!!

(Nej nej, inte jag, det var Ronja!!)

Slalombanan (+ dom andra banorna också) uppställd redan när vi kom...(tack, Emelie, vad skönt det kändes)

Resultatet då?

Joo, Ronja körde sin slalom som om hon inte gjort något annat!!!

Jäklar vad hon var bra.

      

En perfekt genomförd bana, då bestämde jag mig för att lämna det där.

Jag vet att hon kan.


Korsningen = ua

Platsligg och backa = ua


Trottoaren då........Tjohooo, spikkrakt, med ett hjulpar på plankan....HELA vägen!!

Jag blir tårögd       


Visst vet hundarna när man blir glad, visst känner dom när matte blir mer än glad...

Tokglad!!




Skorpungen då, näe, hon fick inte dra idag heller.

Hon kommer ändå inte tävla, så vi låter henne "läka ihop" ordentligt först, innan vi lastar på .


Det här, det var inte igår precis!

Som vi sprang fritt, menar jag.

Skööönt, sa Skorpan   



Bästa lekplatsen?

Leråker, gärna "nyregnad" sådan!

Eller varför inte traktorspår, fyllda med vatten?

Bara det klafsar ordentligt, och innehåller massor av vatten som stänker åt alla håll,

då är i alla fall dom här två flickorna helt nöjda.  


Men har man en naken mage...som vissa har rätt ofta (man ser den på bilden)

då tycker i alla fall matte att det borde kännas lite kyligt, BURR!

Tror dock inte vi är helt eniga om den saken, damerna o jag     



Att det hänt mycket tråkigheter den senaste tiden, det ska jag inte ens skriva om här,

för jag lovar, det blir INGEN glad av.

Och jag älskar ju om människor i min närhet är glada.




Joo, en sak kan jag skriva om......

Min "stora" dator behöver städning, och en lite översyn.

En kär vän hade "fixat" en duktig kille som skulle hjälpa mig med detta.....i dag!

Då fick jag som uppgift att spara allt jag inte ville förlora, bilder t.ex

Plättlätt, tänkte jag, och lånade sonens portabla hårddisk.

Vad händer då?

Bilderna får inte plats.

Skulle jag slänga allt.....näe, det kan jag ju inte.

Däremot skulle en stor rensning vara på sin plats, kruxet var bara,

hur jag skulle hinna med det i dag?



Det spelade liksom ingen roll om jag försökte slå knut på mig själv, det tar tid,

och tiden hade jag redan övertrasserat.

Som tur var, var denna "data-kille" en sympatisk sådan, med stor förståelse,

så det blev endast en trevlig fikastund och prat i dag.

En ny (större) hårddisk ska införskaffas snarast, där allt får plats.

Bra att ha en till backup också.



Under tiden som allt detta hände med datorn, så hade jag en VVS-kille här också.

Joorå, bergvärmepannan beslutade sig för att lägga av i natt, och den kylan som då inträder i huset,

den är inte skön precis.




Slutet gott, allting gott!

Det här var INTE så som jag planerat dagen,

men när allt löser sig i slutet, då känns det riktigt skönt.


Dragträningen gjorde dagen fulländad, enda tills.....

(Det var inte slut där inte)



Dom hörde av sig från min mammas boende, och ville jag skulle komma upp.

Mamma mådde inte bra   

Då kände jag.......NEEEEJ, inte mamma också!



Alla har säkert hört talesättet, att det ofta händer tre saker på samma gång.

Tre sorgliga saker på rad.

I mitt fall undrar jag hur många händelser vi är uppe i nu?

Känns som betydligt flera än tre, men jag kan ha fel   


"At the end of the day"

Man slår sig ner, pustar ut, genast kommer dom två "nallarna", lägger sig tätt tätt intill,

då händer något.....


Bernerkramar, det är svaret.

Finns ingen bättre tröst.

Vi behöver inga ord, för vi vet.......

Hundarna o jag   



Gissa vad!?!?!

I morgon händer det...igen.

Jag hoppas det finns "pluppar" hahaha


Kram

Susanne

Av Susanne - 29 mars 2015 22:18


    Regn regn och mera regn! 

Nej för sjutton, jag är inte bitter över lite regn inte.

Bara på med rätt kläder och ge sig ut i skog o mark.


Om två veckor, då är det dags för årets första dragtävling.

Nu ska ju inte Skorpan tävla som det var tänkt, hon får vänta tills nästa gång.

Men lite lite träning med pyttelätt last, det börjar vi med.

(bilden är INTE tagen på dagens träning!!)



Slalom, trottoaren, t-vägskorsning, bro, tunnel, backa, och platsligg!!!

Spännande ska det bli!!

Och jätteskoj.



Dagens promenad togs i vår skog, och massor av "trädsök".

Man förvånas över hur långa dom faktiskt är, våra berner?

Jättelånga!

Hade kletat tubosten alldeles för lågt i början.....Gör om, gör rätt!




Skorpan fick leta lite lägre, vill inte låta henne sträcka sig allt för mycket ännu.

Ska lägga några dygnsspår i veckan tänkte jag.

Det tycker hundarna är så himla kul, och nu var det ett tag sedan sist.

Njae, inte så jättelänge faktiskt....

Enkel och rolig träning, som inte tar så lång tid att förbereda,

om man inte räknar in ett dygns liggtid på skankerna förstås.



Sa jag att Ronja....den nypiffade, fina ,rena Ronja,

letade upp en lämning från en vidrig fribajsare i dag....IGEN!!!

Hon kan inte låta bli....och jag blir galen!!!

Inte så mycket på henne, men på den människa som har så lite vett i huvudet.

Gissa att jag önskar att jag skulle komma lagom för att få syn på händelsen.

Undrar vad jag skulle göra då???


Nej då, Skorpungen har inte riktigt kommit på tjusningen med rullningarna....än.

Puh!!




Välkomna tillbaka till oss, svanarna!!!

Dom är så vackra, tycker jag.



Nu laddar vi för en rolig och innehållsrik vecka igen.

Eftersom min livssituation är som den är, är det viktigt att ha ett "litet schema".

Men det där schemat betyder så klart inte att det inte finns utrymme för spontana ändringar.

(Att "slappa", hänga hemma, ta det lugnt, det är inte riktigt min melodi,

det mår jag t o m ganska dåligt av.)


Kram

Susanne



Av Susanne - 28 mars 2015 22:15

                                                  
       

Inte hade vi tänkt dra iväg med ryggsäcken i dag inte.

Näe, det är mycket som ska göras här hemma,

och helgerna är dom enda dagarna vi kan göra det.


Men vad sjutton, sa vi...dagar som i dag, det är dom man ska ta vara på!!!

Så det gjorde vi, helt enkelt.



Som vanligt blir man bara glad och på väldigt härligt humör,

när man står och tittar på dom här två flickorna,

som drar fram som ett snabbtåg på smala stigar genom skogen!



WROOOOM!!!



"Hm....tror minsann det är fika-dags nu?!?!"



"Undrar om dom tog med något till oss??"



"Öh, kompis, vi låtsas att vi håller på o kollar något här,

låtsas att vi inte bryr oss alls, titta inte på dom.....Då kanske kanske vi får något riktigt gott!!"



Så klart dom fick varsitt ben, medan vi njöt av kaffet.


Och joo då, blöta blev dom!!!

Skorpan lycklig, hon luktar sig till vatten på flera hundra meters håll.



Kom upp nu Skorpan.....Nu räcker det!



  



Uppträdande från Ronja, ja, mer eller mindre som vanligt.



"Men kom igen nu då, Ronja!!"

"Läs då, läs vad det står på skylten!!!"

  



"Tok-Stollar"

Men otroligt roliga sådana   



Ronja, som nu i kväll blev av med en hel del beklädnad   



Skorpan, som vi limmade på all päls från Ronja!!

Hahaha, så klart INTE   

Vi ger oss till tåls, ett tu tre så säger jag väl något om att Skorpan har oootroligt mycket päls.

Som tar så lååång tid att få torr efter alla hennes bad.






Var tog hon vägen nu då??

SKOOORPAN!!!


"Här, här uppe är jag ju!!"



Fanns ju några fin-fina höga berg där vi gick i dag.

Topp, för bergshundar!



Damer på höjden!



Lite sim, massor av lek, långpromenad, "go-fika", hundben,

OCH SOL!!

Vad mera kan man önska sig?



Slut för i dag!

(Blev visst lite många bilder i dag. Kunde liksom inte låta bli....)


Kram

Susanne

Av Susanne - 27 mars 2015 23:20


          Visst är det märkligt ändå,             

livet går liksom vidare, dag för dag, oavsett vad som inträffar.

Ibland känns det som att man skulle vilja stanna världen en stund.



Men, den snurrar envist vidare, i både sorg och glädje.

Det ar varit så otroligt mycket en tid,

det har hänt så mycket....både sorgliga och glada stunder har vi haft.


Den mest glada händelsen nu,

det är nog ändå SKORPAN och hennes snabba tillfrisknande.


I dag, efter en stund med Leon, gick hundarna och jag på en fin plats.

Den består till större delen av gamla ekar, men även rester från en stor gård.


Klart man skickar in "tunga gardet" för en genomsökning, innan jag själv törs gå in!!



"Kusten klar!!"

"Nu kan du gå in, Matte!"



Känns inte så kallt om lilla magen längre,

för lite päls har hon minsann fått tillbaka!



Bravecto, fästingtabletterna som jag gav dom i veckan,

har väl inte direkt visat några biverkningar.

Kanske något dåliga i magen, lite trötta...men i övrigt ingenting.

Nu ska det bli intressant att se om dom får några flera fästingar?



Var väl lite i valet och kvalet först, vilket medel jag skulle välja,

men bestämde mig till slut för just Bravecto.

Allternativet hade varit Nexgard.

Enligt veterinärerna var väl den största skillnaden att det var två olika tillverkare.

Och att Nexgard ges en gång/månad.

Jo, just det, dom "angrep" inte riktigt samma sorts fästingar heller.

Bravecto "dödade" flera sorter än Nexgard.

Valet är nog i slutänden en "smaksak".



Jag är glad att dom mår bra, att dom kan fortsätta bada i sommar,

och inte får en enda sjukdom.


"Jag kan klättra i träd också!!"

Undrar om Ronja var en katt i tidigare liv?



Och i så fall, var även Skorpan det???



"Japp, har klämt fast tårna runt stenen, för att stå stadigt här uppe!"



Kartorna börjar bli färdigutskrivna nu!

Menar så klart kartorna för våra vandringar runt om i naturen.

Klarar mig inte en meter utan dom.....och plupparna på träden!

Utan pluppar går jag i cirklar, runt runt.



Skulle varit på en mycket intressant föreläsning i går kväll,

som så klart handlade om hundars beteende.

Men jag hoppas det kommer en ny chans, för det är alltid ett lika intressant ämne.

Man slutar ju aldrig att fascineras av våra djur, och deras "smarthet"



Kram

Susanne

Av Susanne - 26 mars 2015 20:45

                         

...sittningar alltså!!


Allt kom av sig i dag, det stannade liksom av.

Oväntade sorgliga besked som gör ont.

Å andra sidan gör det ju inte mindre ont om beskeden är väntade.



Det blir lite av ett slag i magen, man "hör" inte riktigt den information man får först.

Det tar sin tid att få in det, liksom.



Livet är inte oändligt, inte på denna plats i alla fall.


Som sagt, allt kom av sig...

Skulle ha träffat hela "draggänget" för en stunds träning,

och för en gångs skull kunde ALLA komma med.

Utom jag då, just i dag.

Vagn och koner åkte fram här hemma, och vi körde några moment, Ronja och jag.

Joorå, jag är så nöjd....med Ronja vill säga!!

Konerna for all världens väg i blåsten! (läs STORMEN)

Staplade koner på varandra för att få tyngd, men inte hjälpte det.

Till slut var "kon-stapeln" så hög att den tippade!!

  


Vi drog till skogs istället!


Är det här som kallas "modellande"??

Alltså, kolla in Skorpungen!!!

Vilken stjärna, hahaha




"Vår" fina banvall!


(Båda två ser ut att vara på språng, när som helst?!)



Bilden tas, det säger "KLICK" från kameran, vilket dessa båda tokar tolkar på sitt egna lilla vis!

Nämligen bra/kom/slut på sittningen!!!

"Tjohoo, nu kommer viii!!"

Och där står jag och får mig ännu ett gott skratt åt dom båda,

som förmodligen tycker dom är skitsmarta som lyssnar på kamerans KLICK!




Kramvänliga!

När man är glad, ledsen, eller vad som helst faktiskt.

     



Just det ja....en sak till som lätt förändrar en ledsen person till en glad sådan.

Leon, vårt yngsta lilla barnbarn, som kom på "besök" i dag.

Att se honom testa olika maträtter, eller snarare testa olika smaker, det är så underbart roligt!!

Kanske inte lika kul för mamman, som får sprutande mat på sig.

I dag var det couscous och kyckling!

"Så där" tyckte han först om det......




"Njaa, kanske, det var nog inte så dumt trots allt!"



Tag vara på livet när du lever det,

sedan är det för sent.


Kram

Susanne


Av Susanne - 25 mars 2015 20:27


Det här.....det är livet på en pinne!

                                



Kicken, ständigt jagad av tjejer!

   



Gissa hur lycklig den här tjejen var i dag....

    



"Kom igen då.....vi leker mera!!"



En härlig tur till kusten igen.

I dag hade vi sällskap av två herrar och deras matte, vilket som vanligt var jättekul!!!

Vi fick även en del historia i oss....ganska kul faktiskt.



På den här gården, som en gång legat här, bodde en man vid namn Måns Persson.

Han var känd som en mycket duktig brännvinsbrännare!

Men på 1770-talet kom en ny lag, som förbjöd just hembränning.

Det fanns då en mycket nitisk landsfiskal,

så Måns ville flytta sin verksamhet lite längre bort från vägen.

(för att undgå att bli ertappad)

Ägaren av hela området var kammarherre Fleetwood, och han bodde i Stockholm.

Så Måns han gick till fots, hela vägen till Stockholm, för att framföra sin begäran om flytt av gården.

Och tro't eller ej, men hans begäran beviljades och gården flyttades 800 meter längre in i skogen!

Jösses vilken vandring!!


Gott vatten fanns det fortfarande kvar i den gamla pumpen....




Fin skog!

        


Fint vatten......som lockade till bad, förstås.

   


Även om vi tvåbenta tyckte det såg lite väl kallt ut!



Lite kyligare än förra gången vi besökte denna vackra plats.

     



Och fika, det hade vi så klart med oss......även till sugna hundar.




Att se Skorpan så här glad igen, det gör en matte ännu gladare.




Skitgrisar!




Chicko har inga som helst problem att hänga med i svängarna,

trots att hans ben är en aningens kortare än dom andras. 




Antingen kan man springa i diket, eller så springer man på var sin sida om diket....

Bara att välja.....



Sötaste i dag   

Kicken och Skorpan...



"Jag är inte trött, jag är inte trött, jag är in......"   

(Men jag vet från säker källa att den här killen, Kicken, slog ihop en stund senare!)

  



Chicko, äldst av gänget.




"Söt-nöten" Skorpan!




"Ronny-Ponny"



Det var länge sedan som dessa två töser var så skitiga som i dag, och grabbarna var inte ett dugg bättre.

BAD med andra ord!

Men nu är dom alla som nya igen, till nästa gång......



"Må-Bra-Dag", rätt o slätt!


Kram

Susanne

Av Susanne - 23 mars 2015 20:31

                     

          Gårdagen stoppar jag undan någonstans, behöver ju inte minnas allt.  

Och jag har ingen förklaring till varför det blev så jobbigt.....            

Ny dag i dag, och den blev absolut mycket bättre.


"Puh, vad skönt....matte som vanligt igen!!"



Skoj att ta bilder i blåsten, (även om jag verkligen avskyr blåst!)

Det är så irriterande....Jag hör ju inget!!!

Men det blir kul bilder....




"Öh, mitt öra håller på att flyga av!!"



"Ska vi sitta här länge till??"

(Den här bilden, det syns så tydligt....det jag ska berätta längre ner på sidan)



Skorpan Skorpan!

I dag var dagen D, då hon skulle träffa snälla veterinären igen.

Och även få stygnen borttagna.

Den här gången har såret inte läckt någonting alls, inte en liten droppe ens.

Det har sett så fint ut hela tiden, och det är jag så glad över.

Hon har inte använt tratt, eller den uppblåsbara kragen vi har, inte en enda dag.

Och inte har hon rört såret heller.



Stygnen plockades med lätthet bort, efter att Skorpan helt självmant hoppat upp på bordet,

lagt sig på sidan.....och sagt; "-Så där då, gör vad ni ska!!"

(Hoppas ni inte tar allt jag skriver på fullaste allvar)

  


Ronja var också med in, och förde säkert med sig en lugnande effekt   å var det klart, och vi började prata om vikt!

Jaa, hundars vikt.

Det är tyvärrr allt för vanligt med överviktiga hundar,

vilket medför stor belastning, och jaa, massor av andra "biverkningar".

Nu passade jag på att diskuttera detta med veterinär och en sköterska,

eftersom det för en gångs skull var LUGNT i väntrummet! (Tänka sig va)?!!



Vi klämde och kände, mätte och vägde (mest för skojs skull)

För det första....dom är väldigt väl musklade båda två, "inga soffpotatisar det här inte", sa vetten   

Så gjorde vi en rätt kul grej!

På bilder ser det ut som att Skorpan är så väldigt mycket mindre än Ronja,

jaa, det ser ut så även utan bilder, så klart


Men nu fick vi svart på vitt!

Dom båda flickorna är nästan exakt lika höga (Skorpan några mm högre faktiskt)

Vikten skiljer endast 4 hg (Ronja den "tyngre")

Vi mätte även huvud, bukomfång, lår, runt bröstkorgen....just ja, benen...

Den finns enbart en enda skillnad!!

PÄLSEN!!!

Skorpan har inte på långa vägar så  mycket päls som Ronja....ännu, är väl bäst att tillägga.

Tänk vad det gör mycket.....har ju sett när dom badat,

hur lika dom helt plötsligt blir med blöt päls.



Nästan så jag tycker det ska bli spännande att se hur hon kommer bli, vår lilla otursfågel   



Och Ronja, hon ska få en match med pälsvården!

Jag skulle aldrig komma på den befängda idén att klippa henne, men lite fix, det måste till.


Så summa summarum av dagen!

Friska, glada, trevliga hundar!



Det tog sin tid, det här besöket i dag.

Kändes verkligen toppenbra, tyckte jag.

Ytterligare ett ämne gick vi igenom.

Fästingpreparat!!

Har läst o läst om Bravecto, som fler och fler använder, med gott resultat.



Och jag ORKAR INTE plocka mera fästingar nu....det tar såå mycket tid,

och ändå missar jag en och annan ibland.

20 fästingar/hund/vanlig sommardag, det tar tid, dom riskerar ju även att bli sjuka!!

Så nu är det då bestämt!

Det blir Bravecto även här i år.



Låt oss säga, att det om x antal år, skulle visa sig att det finns något i dessa tabletter som inte är bra,

som kanske orsakar någon konstig sjukdom eller så....

Då har vi ändå varit skyddade, och en berner lever ju tyvärr inte så länge,

så jag egentligen tror jag inte vi behöver bekymra oss över det.


Många fina gamla ekar på dagens fina och härliga vandring.

Lika vackra när dom ligger ner....



På höger sida om hundarna, (ej i bild) där var ett gärde.....Ett gärde som var nyplöjt.....

Mjukt och fint.....enbart LERA....(jaa, ni fattar var jag ska komma va?)

Alldeles riktigt!!

Ut på detta härliga underlag, skuttade dom som två hingstar, som stått inne för länge....




UJ UJ!!   



Så sällan man ser grävlingar numera, sa jag häromdagen!

Den här killen hade blivit överkörd   

Gillar inte tanken på att han/hon ska bli överkörd flera ggr till....så jag "puttade" ner den i diket.


Märklig kille, tyckte hundarna....bara ligger där när vi kommer....  



Jösses!!!

Vilka klor!!

Hade ingen aning om att dom hade så många klor uppe PÅ benet?

Vilket grepp den skulle kunna få.....Aj Aj



Inga biverkningar tack!! 

Bara verkningar av bästa slag.

Död åt alla fästingar f o m nu

  



Kram

Susanne


Av Susanne - 22 mars 2015 23:44


Det var en supertrevlig och god brunch.....

Det var en riktigt bra dag egentligen....

      


Dragträningen gick bra, framförallt "plankan"!

Den gick verkligen riktigt riktigt bra!

Dom tre sista gångerna vi körde den, då satt den som "en smäck"

Borde kännas jättebra.....



Skorpan får hoppa över draget ett tag till,

i stället blev det lite annan träning med henne.

Hon var taggad, gjorde så rätt så rätt.....men jag då?



Det är lika bra att strunta i det här i dag.....

Hur som helst, i morgon kommer denna lilla mage bli av med stygnen.

Det kommer säkert kännas skönt för henne.


Jag borde bara vara nöjd och glad.....  


 



Vi återkommer i morgon i stället, med nya friska tag.


 

  

Kram

Susanne


Ovido - Quiz & Flashcards