quilaoronja

Alla inlägg under oktober 2013

Av Susanne - 31 oktober 2013 22:59

                                   

Så här såg det ut på förmiddagen i dag!

Soligt, klarblå himmel.....

Och två väntande hundar.



"Någon" skulle ju komma, och hänga med på en liten utflykt (sonen)

Ronja släpper inte blicken från vår lilla grusväg!



Til slut var väntan över, och vi gav oss iväg med matsäcken packat.

Ville visa det där stället, som vi besökte häromdagen.

En konstgjord sjö, med en konstgjord strand........mitt ute i ingenstans!!!


Skorpan, precis nysimmad!



I dag var det bråttom, bråttom i vattnet.

Det gäller att få opp farten, om man ska ha en chans i simningen mot Ronja.



Hade bestämt, (trodde jag) att hundarna INTE skulle bada i dag.

Hade lite ont om tid, och det tar ju en stund att blåsa dom båda torra.


Men vad hände???



Brukar vara principfast........men när två par underbara ögon,

tittar bedjande på mig, samtidigt som en lite "sorglig sång" gnälldes fram från dom,

äh, då gav jag med mig........


Ok då!



Det fick dock räcka med ett dopp och en liten simtur....

När dom var klara, så startade, precis som vanligt, den stora jakten på varandra.

Dom blir så laddade av att bada!



"Kom och ta mig då, här är jag!!"



"Nu stod jag ju stilla i några sekunder....dags för mera sprig"



Gulligt och lekfullt!



Trots deras "farliga" miner.


  


Hemma igen, jaa,

då kände hundarna nog på sig, at det var något på G.

Pyssle och mysstund.

Hittade dom båda sittandes på trimbordet   

Smygfotade, men dom hörde mig, så klart!



I kväll var det sedan dags för kurs i Brukslydnad igen.

Den sista, tyvärr.

Vi har varit en jättetrevlig grupp, som kommer fortsätta träna tillsammans.

Instruktören är också en toppen-människa, som individanpassar träningen.

Alla är ju så olika.


SKorpan och jag har lärt oss massor.

En "tjej" på kursen hade ordnat ben åt oss,

så det fick bli Skorpungens "examenspresent".

Gissa att det var uppskattat    

Och självklart fick även Ronja ett stoooort ben!


Det här ska väl kunna räcka ett tag   

(Vägde några kilo)


Oj igen, vad klocka sprang iväg.

Hög tid att släcka ner.


Kram

Susanne

Av Susanne - 30 oktober 2013 23:32

SKORPUNGEN!!!


Jaa, i att skita ner sig mest, så klart   

Ronja brukar alltid ligga i topp, men, idag fick hon äntligen vinna.

Bedömningen görs av mig,

och jag går väl mest på färgen på det som brukar vara vitt.   


Skitigt!   



 Visst är dom väl rara......



 Det har tagit ganska lång tid, innan leken blev lite hårdare.

Så här lekte alltid Quila o Ronja.

Ronja har dock varit lite försiktig med Skorpan,

men nu, nu kör vi på ordentligt.

Och det är enbart med varandra, som leken ser ut så här.

(Det låter ganska mycket också)

  



 Kompispromenad i dag........

Vilka två hundar, har en matte, som är lite fototokig???



Blev lite sugen på ett ställe till i dag,

bara för att ta bilder, med gamla byggnader i bakgrunden.



 "Jaha, här sitter vi.........ingen idé att protestera........."

  




En fin runsten   



 Och mera gamla hus.....jag gillar´t.



"Vi två, i en lövhög"

"Kul?"

  



 Utanför en kyrkogård.

"Det var väl tur att vi inte kan följa med in här......då hade vi väl aldrig kommit hem?!"



Ujuj, vad smutsig hon var.........

Vitt, det ska ju vara VITT!   



Ronja besegrad i dag alltså   



Nu hoppar jag iväg till sängen, och laddar för morgondagen.

Då blir det skoj   


Kram

Susanne

Av Susanne - 29 oktober 2013 23:20

                                           


Näe, gnälla tänker jag ICKE göra........men en del dagar är inte dom bästa dagarna i livet.

Att beklaga sig, det hjälper inte ett smack, inte mig i alla fall.

För en stund i förmiddags, blev jag hängandes över toalettstolen.

Mådde så in i vassen illa.............


Har ni som har hund, märkt hur oroliga hundarna blir när man mår så där dåligt?

Jag hade två små nallebjörnar på var sida om mig, där jag halvlåg på golvet.

Och dom var inte halvt hysteriska, och trodde inte att vi skulle leka.

Bara var där, nära mig.

Det värmer!


Att krypa ner i sängen, nej, nej, det finns liksom inte.......

Det är bara att "spotta i nävarna" och gilla läget.

Ut i skogen...............för frisk luft, det har ingen dött av.


Den här åt jag inte!

Men vacker var den att se på.



Dom här små godingarna, dom plockade jag däremot en hel påse av!

Snart november, och vi åt svampmacka i kväll!?

Inte illa alls.



Hade packat ryggsäcken med "saker",

för jag fick för mig att vi skulle göra lite uppletande i dag.

Började med att "valla av" en ruta, medan Ronja och Skorpan fick sitta bundna.....hemska matte!!!

I rutan droppade jag sedan ett flertal "saker".


Ronja har gjort det förr, och var mer än lovligt taggad.



För Skorpan var det debut!

Här sitter Skorpan och väntar på hennes tur.



Ronja hade minsann INTE glömt bort vad detta var.

Hon hämtade föremål efter föremål.


Så var det Skorpungens tur.......

Joorå, hon är en hejjare på det här med spår.

"Men hallå!!!"

"Spåra efter leksaker?"

"När skogen är full av vilt?!"

"Vänta så hämtar jag en älg till dig i stället", sa Skorpan!!

...........och drog i väg en sväng......



Övning ger färdighet, så vi gör om det en annan dag.


Därefter startade vansinnesfärden!!!

Vet inte om ni ser hur vatten och lera liksom yrde om dom.



Jag är ganska övertygad om, att hundar som får möjlighet att springa mycket i skogen,

bland träd och annat som står ivägen, blir väldigt smidiga.

Det är i alla fall min erfarenhet.

Man blir nästan rädd ibland, som dom far fram.



Skorpan, som vanligt, tätt bakom Ronja,

för att, om möjligt, haka fast i hennes svans.



Åh, vad skoj dom har!

(Och matte blir glad, bara av att titta på dom....och mår genast mycket bättre)



Innan slängen av illamående kom över mig, hade jag gjort en deg.

Och nu mådde jag ju bättre, så det var bara att göra klart.........Dumlekakor!




Så här går det till!


200 gram smör

1 dl socker

3 dl mjöl

1 tsk bakpulver


Blanda alltsammans till en smidig deg, ställ kallt

Rulla sedan 20 små "söta bollar" och lägg i folieformar.

Tryck i en dumle på högkant.

Grädda i 200 grader, ca 10 minuter, eller tills kakorna fått fin, lagom färg.





Tag ut plåten, och lägg på en Nobless på varje kaka.

Kyl kakorna


Jag förvarar sedan inte kakorna i kylen,

tycker dom blir så hårda.




(Visst, man kan ta fram dom i god tid innan man ska äta.........

men det blir ett problem.........jag kan liksom inte vänta på det.

När jag vill ha dumlekaka, vill jag ha det "pronto"!)

Mm.....så himla gott.

Försvinnande gott!



En bra dag, trots allt.



Kan inte bli så mycket annat,

med tanke på mina två små pälsklädda vänner.



Kram

Susanne

Av Susanne - 28 oktober 2013 21:38

                     Joorå, solen visade sig för en kort stund i morse.......

Men det var också det enda i dag.

Så har man fått varningar om den stundande stormen under hela dagen.

Har hört att det är många som drabbats ordentligt.     

Hit har den inte kommit ännu, och vi vet ju inte hur pass allvarligt det blir här.


Jag verkligen AVSKYR när det blåser!!!

Regn, snö, hagel, jaa, vad som helst, men INTE blåst!

Det är otäckt, man kan inte värja sig mot den, kan inte klä sig mot den.

Man känner sig så maktlös mot des krafter   


Vi skyndade på lite, och hann med en promenad något tidigare än vanligt.




Joo, vi ser dig, Skorpunge!!!



Drog sedan iväg till "grannstaden" för lite "ombyte"

(Och lite uträttat, förstås)


Där fick det bli en promenad med diverse balansövningar.

Fortfarande inget regn..........!!  


Vad sjutton, tänkte jag,

varför är det så in i vassen mycket folk överallt???

Förklaringen var, HÖSTLOV i skolorna.

Aha, vilken dum dag jag valde då   


När det var dags för hemresa, ja, då hade det minsann börjat regna!

Jösses, vad det regnade!

Bilarna på motorvägen höll inga höga hastigheter inte.


Hem kom vi, och efter lite mat och vila, följde ytterligare lite aktivering.

INOMHUS!


Den här "grejen" har vi haft länge, så Ronja kände genast igen den.

För Skorpan var den helt ny,   

men oj vad hon gillade att lyfta på klossarna, för att hitta godiset.


Öpöpöp, Ronja, inte tjuvstarta!!!


Den här formen av aktivitet, som vi haft i dag,

är ofta mycket mera tröttande, än en vanlig långpromenad.

Det är väl när dom små cellerna får jobba, som krafterna tar slut   



Nu så, eftersom flera frågat efter receptet på det där knäckebrödet

som jag gjorde häromdagen, så kommer det här.


Supergott Knäckebröd!


2 dl majsmjöl

1 dl solroskärnor (alt. 1/2 dl pumpafrön + 1/2 dl solrosfrön)

 1 dl sesamfrön

  1/2 dl linfrö

 1/2 tsk salt

1/2 dl rapsolja

 2 1/2 dl kokhett vatten (ev. något mer)


Rör ihop de torra ingredienser i en bunke.

Tillsätt oljan och det heta vattnet.

  Rör om till en jämn smet.

 Bred ut smeten på 2 bakplåtspappersklädda plåtar (vilket långt ord va?)   

 Sporra ev. ut rutor och strö över flingsalt

(jag bröd knäckebrödet i biter när det kallnat)

 Grädda i 150 grader i knappt en timma, (45 min) eller tills brödet fått fin färg

MUMS vad gott det är!



Blir ibland sittande, och tittande på bilder......

I kväll var det dags för valpbilder.


(Lite synd, för på min förra blogg, där kunde man ha olika "flikar", om olika teman.

Som valpar, tävlingar och tidigare hundar, t ex.

Men här går tyvärr inte det.

Så i dag får det bli bilder på dom två senaste hundarna som bor här)


Är det sant?? Har dom varit så här små......?


Liten Ronja, som vi hämtade hem den 13 december 2008



Skorpan, som flyttade till oss, den 28 december 2012



Hm.....man ser ganska klart, att jag inte fått min fina kamera då!

Men hur söt Ronja var, det syns ju tydligt.




Lilla, lilla Skorpungen, hon blev kompis med den här gigantiska bernern,

innan Ronja accepterade henne helt.

Ronja ville knappt titta på Skorpan först.

Hon hade mått så dåligt, sedan Quila försvann ur hennes liv.......

Hon tyckte att allt var så ledsamt.


Men det ändrades ganska snart,

och nu, jaa, nu är dom båda allra bästa vänner.   



Hoppas ni inte drabbas allt för hårt av stormen.


Kram

Susanne

Av Susanne - 27 oktober 2013 20:50

                                                  
         

Söndag, dags för kurs......denna gång SPÅR!

Efter att spåret fått ligga någon timma,

var det dags att se hur Skorpans intresse var i dag.


Fyra korta spårpinnar hade lagts i spåret, och en slutpinne.

Joorå, Skorpan var taggad, och satte iväg med nosen i backen.......

Första pinnen var inga problem.


Jaa, sedan hittade hon en till, och jag hade,

som vanligt, ingen aning om var jag gått

  

Spårade duktigt, och tog till sist slutpinnen.   

Men var sjutton hade jag lagt dom två pinnarna som saknades???




Hade även Ronja med på kursen i dag.

Hon blir så avundsjuk, när jag går iväg med Skorpan, och jag tror hon "ropar",

"Jag kan, jag kan!!!"


Jag testar med Ronja, tänkte jag.

Samma spår, som vi just gått med Skorpan,

och det fanns ju två pinnar kvar....någonstans.


Döm om min förvåning, när hon genast tog sig an spåret, hittade dom båda saknade pinnarna,

och den "nya slutpinnen" (som jag smusslat dit)



"Jag älskar att spåra!!!"



Att hon dessutom stannade och visade mig dom här,

det var väl "överkurs"!

  



Kursen börjar lida mot sitt slut,

men alla är överens om att vi gärna fortsätter träna tillsammans.

Vissa saker går nästa inte att träna ensam.........som budföring, t.ex


Däremot hopp, det klarar man själv.

Vi tog en sväng förbi appellplanen, innan vi åkte hem.


Först ut var Skorpungen!

"Japp, jag är redo!!"



"Ååååh.........



HOPP!!!"

(Såg nu att jag lade in fel bilder......)

(Började med ett lägre hopp......för att sedan öka till rätt höjd)

(Skorpan fixade i alla fall hoppet bra, efter lite "inhoppning")



"Och jag då....kan jag också få hoppa lite kanske?"




Ronja hoppade också in sig på en lägre höjd........   




Nu har vi höjt lite........




Hoppelihopp!



"Riktigt kul, det här gillar jag!!"



Ingen trängsel på plan, direkt.

Vi var helt ensamna i dag.



Körde även en platsliggning, innan vi vände hemåt igen.

Inget som blev förevigat på bild dock,

var fullt koncentrerad på att dom båda skulle lyckas.

  



Lite bus också......



En dag, med som vanligt, mycket hund.

  



En helg med mycket uträttat.

Känns bra.

I morgon väntar ny vecka, med nya utmaningar.




Kram

Susanne

Av Susanne - 26 oktober 2013 23:24

                                                  

   

I dag var det minsann mycket eld i baken på Fru Stenberg!

Bara att passa på, för det är inte ofta det händer.

  

Bakade knäckebröd, som jag hört skulle vara så himla gott.

Det var godare än gott!

Och enkelt att göra.

(Ska lägga in receptet här, för den som vill ha)


Samtidigt tömde jag hela stora rummet, för nu jäklar skulle det städas.

Jag har en kvarleva i mig, sedan jag arbetade på operationsavdelningen.

Där städar man på ett speciellt sätt.

Garanterat att det blir rent   


Förberedde också dagens middag, lade kött i marinad, till grillningen,

 ordnade potatisgratängen,

gjorde sallad............ALLT på samma gång, det är jag i ett nötskal.


Nu är jag på gång.......


Så var det flickorna!

Inte glömde vi bort dom inte.


Maken hade hittat ett nytt utflyktsmål, i samband med ett jobb, så vi packade in oss och åkte dit.

Mitt i all annat vi höll på med   


Och vad hittade vi här då?

En liten sjö!!!



Klart man måste bada, om man råkar hitta VATTEN.

SÅÅ SKÖNT!   



Även Skorpan hoppade glatt i vattnet och simmade så fint, så fint.



Det Ronja gör, det måste Skorpan göra.....förstås   



Dags att komma opp ur vattnet.......

Visserligen var det inte så hemskt kallt, men vi skulle vandra en stund också!



Så kul att se, när två berner försvinner, efter att ha badat.

Tjoff, så ser dom ut som två smala, korthåriga vovvar!



Jaa, förutom Skorpungen då, som "piffade" till sig lite extra,

och kom med barr i ögonbrynen

  



Alltid, efter bad, så vidtar moment JAGA!!

Här var det extra kul, för det fanns vass att springa i.


Ronja på väg ut ur vassen, efter att ha jagat in Skorpan där..........



Det rasslar till, och ut kommer en Skorpunge i full fart........

Men hon ser inte, att Ronja står och lurpassar på henne..............



"Ohoo, shit, där stod ju Ronja........

AAAHHH, hon kommer igen.......bäst att vända snabbt!!!"



Fort, fort, in i vassen igen!!!



"Moahahahaaaa!!"

"Vad rädd hon blev"

  



Undersökte även en "ny" skog, som var så där härlig, ni vet!

Utan massor av ris och kvarlämnade grenar överallt, bara mossa mellan träden.


Lite liten stubbe......."Sno på nu, och ta bilden, jag glider av snart!"



"Undrar VARFÖR dom inte vill att vi ska springa i vattenpölarna???"

"Pilutta er, det gör jag i alla fall!!"

  



"Ni sa ju att jag skulle stanna???"

"Nu står jag helt stilla,

och har gjort så ganska länge känner jag......för jag håller visst på att sjunka......."



Lite spring på gärdet,

kanske kan få den värsta leran att ramla bort???

  




Spring på gärde, hjälpte inte mycket,

så det blev vattenslang och badkar.

 Men nu så, nu har vi två rena och fina flickor igen.

Luktar gott gör dom också.


Trötta och nöjda med dagen, säger vi godnatt.

Kurs i morgon igen, bäst att vara laddad!



Kram

Susanne

Av Susanne - 25 oktober 2013 23:21

                             


Två brudar, som alltid är tillsammans,

det är Ronja och Skorpan.

Många säger att det är viktigt att dela på dom ibland,

men, som tur är, får man ha olika åsikter om saker o ting 

  

Through thick and thin   



Det var så där härligt i dag igen.

Blåsten från i går hade avtagit, och det var så skönt i solen.

(Som gjort för att fotografera lite)


Ja, kom då vovvarna!!!



"Jag ska komma först, nä, jag ska komma först!!!"


"Ööh, måste du skrika rakt i örat på mig, Ronja?"   



Nej då, Ronja hon sticker aldrig iväg........

Ja, hon är så duktigt, så........

Mm.........jag vet inte vad som flög i henne i dag?

Hon kunde bara inte motstå frestelsen.


Några rådjur kom strosande framför ögonen på henne i dag,

och tjopp, så drog rådjur och Ronja iväg?

Jag stod som ett frågetecken???

 Men RONJA, vad gör du?

  

Skorpan då, hon som ALLTID gärna drar iväg,

hon blev också så "paff" att hon satte sig bredvid mig, och bara tittade.

"Vad händer, Matte???"

  

"Hur tänker du nu, Ronja, ropade jag?"



"Eh.....inte alls, kanske", sa Ronja, och kom ganska snabbt tillbaka!



Oj då, så det blev nu då?



"Och jag fick såå mycket beröm........"

  



Snart händer det.........

Bara två bilder till........


Ronja blev visst lite trött efter jakten!



Var i en jättemysig skog, som dessutom var mycket lättgången.

Laddade för att ta nästa bild, som skulle bli på rådjuren som närmade sig igen.........


Men där tog det STOPP!!!

Batterislut  i kameran  

Har länge sagt att jag måste skaffa ett batteri till.......men det har jag så klart glömt.

Nu SKA det bli av!!!




Helgen för oss kommer innehålla;

Plock ute

Plock inne

Och spår

Just det, först, LADDA BATTERI!


Trevlig helg

Kram

Susanne

Av Susanne - 24 oktober 2013 23:37


Äntligen, i dag var det återigen dags för utflykt i solsken.

Det har varit några dagar nu, med mest regn, och då blir det inte mycket bilder tagna.

Men, i dag var vi igång igen.



Mot sandgrop och skogspromenad,

tillsammans med sonen, som nog är den bästa lek-kompisen på två ben!

På toppen........

   



.......på väg ner.........

 



"SE OPP!!!!!"


 



"Och här kommer jaaaag!!!" 



Att rumla runt i sanden är visst jättekul!!! 




Mjukt och skönt........

 



....och väääldigt sandigt, helt enkelt!



"Men så kasta pinnen då!!!"


 



"Visst är jag duktig, va?"

 



Sötnos!



Åkte sedan och hälsade på en sötnos till!

Quinzy.

   



Ena stunden busas det så sanden ryker..........

För att i nästa stund, vara så här keliga mot varandra.



I kväll hade även Skorpan kurs igen.

Hon gör stora framsteg, och överraskar sin matte vid varje träningstillfälle.

Ingångar, som vi tränat såå himla mycket på, dom fixade hon riktigt, riktigt bra i dag!

Den berömda poletten hade visst trillat ner.


"Stanna kvar är jag också ganska bra på", tycker Skorpan.

Kanske kan bero på all träning som hon fått,

i samband med fotografering, från dag 1 här?

    


I morgon är det redan fredag igen???

Galet fort går veckorna.

Innan vi vet ordet av, så är det säkert jul igen!


Sanden är nu bortblåst ur pälsarna,

så man slipper gå på ett "sandstrandsliknande" golv i morgon.


Kram

Susanne

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards