quilaoronja

Alla inlägg under juli 2014

Av Susanne - 31 juli 2014 18:25


Bered er på KRAMP! (i fingret)


Så kom han då...äntligen..."VARGEN", som heter Kaitaq, och är en Husky!

   Tjejerna lärde känna honom när dom var på "Hundhotellet", Doggsens.

     Dom vistades ofta tillsammans på dagarna, och lekte så bra. 

   Dessutom arbetade hans matte där, och även henne lärde tjejerna känna väl, under den där veckan.

Ja, även förra året när dom var hos Doggsen, träffades dom!

    

Att fota "uppställda hundar är inte lätt....Jag fattar inte heller varför alla flugor ville vara med på bild?

Hur som helst.....

           Det blev ett kärt återseende melllan dom ALLA.

Ronja o Skorpan blev superglada över att träffa Linnea igen,

(vilket känns så härligt att se, man känner verkligen att dom har det bra på Doggsens)  

Kaitaq och tjejerna fortsatte visst där dom slutade, och leken vidtog direkt.

Framförallt är det Skorpan och Kaitaq som busar, medan Ronja mest håller koll så allt går rätt till.

(Joorå, emellanåt är även hon med i leken, när det handlar om att jaga varandra)


Ett gäng bilder............!







Efter en kort promenad i skogen, återvände vi hem, där alla kunde vara med i leken.

Och vi kunde fika!


Skorpan har visst råkat trassla ihop sina ben??



En fin kille, med spring i benen.



Han hittade själv "leksakslådan", och valde snabbt ut några favoriter.



      Mycket hundprat blev det, och vi kunde även konstatera, att vi hade så mycket gemensamt!

Så kul!


 Ronja i lektagen.  



Utmanade Skorpan på dragkamp.



Då roade sig Kaitaq på egen hand!



Några bilder på en mysig Husky....Tror aldrig jag träffat på den rasen så här nära tidigare...

Han var en riktig clown!

            






Och hoppa högt, det kunde han också.

Här tillsammans med matte.


    

Hoppla...helt plötsligt ställde sig Skorpan så där lite snyggt....tyckte jag   


Man skulle kunna säga att hundarna är lite trötta i kväll.

En hel dag med en rolig kille, som aldrig blev trött...så mysigt!

Det här gör vi absolut igen!




"Nu ska i alla fall jag gå och lägga mig", sa Skorpan!


I morgon väntar nya "äventyr", som vi gillar såå!


Kram

Susanne

Av Susanne - 30 juli 2014 21:48


                            

Som sagt....aldrig hundar i poolen....

Så var det sagt, det hade vi bestämt.

Men, så hände något?

Jaaa, fråga inte mig vad.....en dag var dom i vattnet bara.

Och jag kan tillägga att det INTE var jag, som kom på den idén.

"Någon" har lite svårt med dom bedjande, underbara, söta, vackra ögonen som tillhör våra hundar.

Gissa vem?


Och jag, jag håller bara med!



"Snälla snälla....kan vi inte bada lite.....du och jag, matte?"



En sak håller vi stenhårt på dock.....hundarna får inte bada själva i poolen.

Så mycket som kan hända.....och dom har helt accepterat det.

Chanserna att hoppa i finns där hela dagarna, men dom gör det inte.


Däremot är det svårt att hålla dom borta om man själv går i.

Antingen har man hundar som springer runt och gnäller,

eller så gör man något trevligt, har en mysig stund med dom i vattnet.

Jag väljer oftast det senare.


Ronja och jag



Skorpan och jag


Berättade i går om telefon som blev utslagen, av vad vi fick besked om, åskan.

Stationen utslagen!

Nu var det inte alls orsaken......en "klantig gräv-kille" hade helt enkelt grävt av kabeln!!!

Gissa att han fick dåligt samvete, när maken,

som arbetar med detta, ringde honom i dag, hahaha.

Han sa till honom att ringa till mig, och förklara sig.....att det var hans fel att jag inte kom in på datorn!

    

(SKOJAR!!! För er som inte känner mig. Ibland är nog bäst att jag föklarar mig....)  


Hur som helst!!!

Nu har min kära make skarvat ihop allt igen, och jag är glad och nöjd.

Skulle tagit minst tre veckor, sa dom till mig.

Ska bli kul när Telia ringer och talar om att det är lagat....

"Jag vet....det var min man som lagade det!" Hahaha!


Skorpan i stargroparna   



Skorpan kan sitta helt stilla också....och bara vara så fin och gullig.....och allt!



Har förklarat för Ronja, att hennes valpar, som släpas ut varje morgon, 

nog vill komma in fram på kvällskvisten!

Det glömde hon visst i kväll?



Lilla hjärtat vad du är söt   

En vacker dag, då ....... men det berättar jag mera om senare.



Just det ja.....dagens rubrik, den kanske man undrar lite över...

Vi ska alltså träffa en varg, som råkar vara en vän till Ronja o Skorpan.

Ska bli så kul, och busigt   




"Vår hemlige vän"




Laddar, och hoppas att det inte är allt för varmt i morgon......

"Man vill ju kunna springa som en tok!!"

   



Kram

Susanne

Av Susanne - 29 juli 2014 20:45

       

I dag skulle den provas!

Den nya vattenleksaken....FYREN!

Hm....Ronja är ganska kräsen när det gäller leksaker,

vill gärna undersöka, och kolla ordentligt först.

Se så det känns ok....


"AHA.....vad är nu detta???"



"FIIIIN"



Den fick med beröm godkänt!!!

"Kasta igen, matte!"

        

Hela simträningen utan flytväst i dag för Ronja.

Hon behöver den träningen, eftersom hon mellan varven slarvar med bakbenen.

Det är ganska omöjligt att göra utan flytväst......för då liksom sjunker man, haha!




Lite kul att FYREN står upp i vattnet...som en....jaa, en fyr, helt enkelt.

"Haha, nu har jag dig igen!"

             


Tack snälla Csigoras, för att jag fick möjlighet att prova den här......den är toppen!!!



"Nu så Skorpunge, nu ska vi träna ordentligt du o jag!"

"Du har väl tittat noga hur jag gjorde?"

"Seså, hopp i vattnet nu...jaja...jag står här hela tiden"



"Ser ju riktigt bra ut, kompis!"

"Du är såå duktig"



Skorpan gör också framsteg.

Simmar nu utan lina, och lyssnar på vad jag säger...



"Ni som vill se mig på film......jag finns på facebook"



"Va, är simtiden redan slut nu??"

"ÅÅÅH, vi ville ju simma mera juu!!"

(kolla Ronjas tassar!)  



 Avsvalkade......då tog vi en liten svängom, 

eftersom dagens väder även bjöd på lite moln emellanåt.      



"SE UPP därborta!!"



Dom är allt bra söta, dom två brudarna,

som är med på alla upptåg man hittar på!



   

Skorpan  



  

Ronja



VÄNNER!

    


Telefon och bredband utslaget i dag, pga åska.

Jösses vad det small!!!

(Och JAA, ALLT var urdraget.

Nerslag i staioner kan jag ju inte påverka))


Tacksamma dock, över regnet som kom...ganska rejält faktiskt. Välbehövligt!'


Kram

Susanne

Av Susanne - 28 juli 2014 21:15

                                      

Har hört om så många, inte alls långt från oss, som fått massor av regn och åska i dag.

Vi har inte fått en endaste, ynka liten droppe?!

Joo, gränsen mellan regn och inte regn, måste ju gå någonstans....typiskt att det tydligen går precis här.


För min egen del klarar jag av värmen, lider inte direkt,

(för jag kan ju svalka mig när jag vill) men hundarna!!!

Och allt som växer i naturen!

Det torkar sönder helt och hållet.


Nu när vi haft den här värmen, har Ronja o Skorpan fått bada nästan obegränsat i poolen.

Nej, inte själva förstås, utan bara när jag är med i vattnet.

Gissa att dom gillar't!!


Dom orkar t o m leka lite med varandra efteråt.

Här hittade Ronja ett äpplekart.

Riktigt kul att kasta med dom i luften, tycker hon.






"BLÄÄÄÄ, vad surt det var!!"



Att ta sig en liten tupplur, på dom svala stenarna,

tillsammans med sin bästa vän, det är så mysigt.

  



Berner med "rättuppståendeöron"!

En något annorlunda variant det där   



Är så himla sugen på att träna hund!!

Det riktigt kryper i "träningslusten"

Jag var bara tvungen att göra något åt detta frampå kvällskvisten.

Fritt följ (har jag lärt mig att det heter, hihi) och lite annat smått o gott, som jag läst mig till!

Och hopp.....



Både Ronja o Skorpan blir så himla glada när vi ska träna.

Och när dom är glada, ja, då är jag glad.



Just hopp, det gillas skarpt av båda två.

Dom är en aning för snabba bara......hoppar INNAN jag sagt HOPP!

Det ska dom väl inte, hehe...



1 timmas träning, det var väl fullt tillräckligt för dom.

Även om graderna sjunkit något, så var det fortfarande "kladdigt" i luften.

Läste just om det här med träning, och hur lätt det är att överanstränga hundarna.

Men det var ingen risk att jag gjorde, jag lovar.




Glad tjej!



Nu måste jag bara berätta, om hur bra en hundshop på nätet kan vara.

För en tid sedan köpte jag nya skinnkoppel till hundarna, jättefina, i mina ögon.

Precis sådana som jag ville ha.

Skinn skulle väl hålla ordentligt, tänkte jag.

Har inte använt dom så jättemycket,

eftersom jag är lite knäpp...Ville ha dom till lite "finkoppel" om ni fattar hur jag menar.   

Jaja, hur som helst, så gick själva haken/låset sönder härom veckan?

Rakt av bara!!!



Men jösses....så mycket har hundarna inte dragit!

Kontaktade butiken, bara för att höra om flera koppel gått sönder,

men nej, det var inget dom hört något om.

Så i dag....då låg ett nytt koppel i brevlådan!!!!

Vilken otroligt snabb service, tycker jag.

Butiken heter Csigoras

Det är även därifrån dom flesta av hundarnas leksaker kommer.....här finns allt.

Bra kvalitet, och mycket prisvärt.



Dessutom ska vi testa den här badleksaken!!

En fyr, som är lagom allt!!!

Lagom tung, lagom stor...perfekt tror jag Ronja o Skorpan tycker.   



Så där, nu tror jag allt kom med från i dag.

Ganska ...eller jag tycker det är jättekul, det här med att blogga.

Jag kan gå tillbaka i tiden, och se precis vad jag gjorde då,   

vad som hände, eller inte hände, en specifik dag.

Kul och bra, helt enkelt.....för mig!


Kram

Susanne

Av Susanne - 27 juli 2014 20:16


....det är så bra!!

             Inlägg, som det i går, det engagerar, vilket jag tycker är riktigt bra.

Då kanske man på sikt kan komma någon vart, med händelser liknande den jag skrev om i går.

Att vi har regler och lagar, som ska se till att t.ex hundar har det bra, och lever ett bra hundliv, det är toppen.

Men om nu inte dessa regler följs, och om dom människorna,

som ska se till att reglerna följs, inte lyckas med sitt jobb, då är det verkligen inte ok.

Då känns ju regeln i sig rätt onödig. 


Tyvärr så misströstar jag i detta ärende,

efter så många telfonsamtal och skrivelser, helt utan resultat .


En sak till bara....Jag måste bevisa att dessa hundar inte har det bra.

Hur kan jag göra det då???

Genom fotografering/filmning......

Joo, men jag tänker inte gå in på någon annans tomt och göra intrång. 

Som sagt, det känns som moment 22!

******************************************


Har hört att det på många håll i landet varit ett riktigt oväder i dag.

Här på vår kant, har vi inte fått mer än några futtiga små regndroppar, som fräste till lite i marken.

Nu är det riktigt torrt överallt, och många skogsbränder härjar.

Såå otäckt, tycker jag.

Markerna måste få lite regn nu!!

Det skulle nog allt och alla må bra av.



"Bada!?!?!"

"Jag kan väl få bada??"

"Snäääälla?"

  



Joorå, klart Ronja skulle få bada, och svalka sin svarta, pälsklädda kropp!



Men oj då?

Helt plötsligt var båda Skorpan och Ronja bredvid mig.

Nu får dom självklart inte hoppa i och ur poolen som dom vill inte, nej nej.

Någon av oss måste bada samtidigt.

Vi vill ju inte ha en klo i poolduken precis.....

Nu fick helt plötsligt båda hundarna tillåtelse av sin husse att hoppa i,

då var det bäst att hålla ordentlig koll!




Mysigt besök på eftermiddagen.....

Meya på väg i full fart!

Gissa var??



Joo, till Skorpan, så klart!!!

Ett kärt återseende, kan man lugnt säga.

"Heeej Skorpungen!!!"



Dom gillar varandra, dom här två tjejerna....det syns lång väg.

Meyas egna lilla nalle-björn   



"Kom Skorpan, så går vi och plockar lite smultron!"



Här hade dom nog ett förtroligt samtal...i vinbärsbusken!!

Kompisar   



Ännu en helg har passerat i ett nafs.

Mot nästa vecka!!!

Nu måste jag kolla över lite bokningar.....

Äh, det tar jag i morgon.


Ronja måste i alla fall blåsas med den oumbärliga hundblåsen nu!

Vill ju inte riskera fukteksem.

"Kom igen nu Ronja, nu blåser vi!!"



Skorpan har fortfarande långt kvar innan hennes päls är utväxt igen,

så hon torkar i ett nafs.

(Den här fällningen som varit, den går baske mig till historien)


  Finaste      i kvällsolen   



Tack för att så många reagerar på missförhållanden i hund/djurhållning.

Det är inte ok, men jag hoppas vi en gång kan se en lösning på det som sker.


Kram

Susanne

Av Susanne - 26 juli 2014 22:56


                   

 Jag är så arg!!

Men jag vet inte hur jag någonsin ska kunna göra något åt saken.

Tro mig, jag har verkligen försökt, men det verkar vara ett otroligt känsligt ämne.

Det handlar om att ta hand om sina djur/ hundar i synnerhet. (som ju ligger mig varmt om hjärtat)

Nu struntar jag i vem som läser detta, har kanske en förhoppning om att någon kan hjälpa.


Vi har en granne, som har ett flertal hundar, och jag förstår verkligen inte varför?

Dom står i en hundgård, dag som natt.

Oftast är det någon hemma, vilket iofs inte spelar så stor roll för hundarna,

dom står ju som sagt bara i hundgården.

Tänk er denna värme som varit!

Dom skäller för det mesta, och vi har åtskilliga tillfällen påpekat att det är störande,

med hundar som skäller, dag som natt.

Svaret är ganska skrämmande...."KASTA STEN PÅ DOM!!" KAn ni tänka er?

Det finns massor av exempel på vanvård av dessa stackars hundar......MASSOR, och jag har vid ett flertal tillfällen varit i kontakt med kommunen.

Han fick ett åläggande, att inte ha hundarna ute före kl 08.00 på morgonen, eller efter kl 20.00 på kvällen.

Som om han skulle bry sig? ICKE!


Nu rinner i alla fall mitt tålamod över ännu en gång.

Hundarna skäller som tokar, familjen har inte varit hemma på hela dagen, och är fortfarande inte hemma!!

Att dom inte får gå ut och röra på sig, det är inget ovanligt alls, det händer ytterst sällan.

Joo, förresten, veckan innan jaktsäsongen börjar, då cyklas hundarna,

ca 2 mil om dagen, på asfalt, i värsta värmen.

Dom släpas i princip sista biten hem.


Jag tycker så fruktansvärt synd om hundarna,

men jag får absolut inget gensvar hos dom som har hand om detta hos kommunen.

Jag måste ha bevis! Och hur ska jag kunna ordna det?

Det är bara mitt och andra grannars ord, mot hans.

Det är helt enkelt för jäkligt.

(Och jag har pratat med ägarna....kan bara säga, Moment 22)


Om vi nu har lagar och paragrafer, om hur djur ska skötas,

varför finns det ingen som ser till ATT dessa följs??

Hjälp!




Och nu över till något roligare, våra egna hundar.......

Simning och bad hela dagen, för både hundar och oss tvåbenta.


Skorpan går i poolen utan några stora protester,

det är ju något med att hon ser botten, tror jag.

Ronja var likdan i början, tyckte det var lite läskigt med trappan....




Dotter med sambo hälsade på i dag....jaa, och den "lilla" magen.

Bara mina närmaste vänner har vetat om detta, men nu kan jag inte hålla mig längre....

För tredje gången ska jag bli mormor.

Så spännande att få träffa den lilla nya familjemedlemmen,

som man nu bara kan se rörelserna från i mammas mage.



Som sagt, bad och skugga, det enda som gäller under dagtid.



Men sen....när solen börja gå ner....då blir det långpromenad,

och gissa att flickorna har spring i benen då!

Dammet yr!!

Här har husse just försvunnit?

Och gömt sig.....lååångt bort....



"Tjohooo, vi hitta han, vi hitta han!!!"



   Så fick jag känslan av att det var perfekt ljus för fotografering!

Och det var det   

(Vet inte varför dreglet rinner på Skorpan här....?)



Goaste Lilla Skorpunge!



Tufft att springa, även om det inte var så hemskt varmt i kväll.



Berner passar i solnedgångar, har ni tänkt på det   



Rakt in i kameran!!!



       På edra platser........

Nej nej nej....du tjuvstartar ju hela tiden, Ronja!!!



En riktigt skön promenad i solnedgången,

något svalare än på dagen.

Bara 27 grader   



Ja, nu blev det mycket om dom stackars hundarna som bor intill,

men jag skulle verkligen vilja hjälpa dom till ett trevligare hundliv,

men jag är mycket tveksam till att jag får hjälp.

Det har aldrig lyckats tidigare.

Har dom vatten o mat så det räcker?

Hundgården är inte enormt stor, och jag törs knappt tänka på hur det ser  ut därinne.


Har någon en smart tanke som kan hjälpa, så skriv!


Kram

Susanne



Av Susanne - 25 juli 2014 21:43



              Ännu en sommardag, och jag har inte sagt något endaste litet ord om vädret....

Tyckte nog hundarna var betydligt piggare i dag, trots att det iofs var varmaste dagen hittills här.

Kan kanske bero på dagens besök??   



Underbart att slappa i skuggan!

Att dessutom känna sig bra i magen, det är inte så dumt alls.



Som sagt, hundarna kändes piggare, vilket betydde Bus med stort B!



Dom springer väl inte lika mycket, utan ligger ner och busar mest.



Vilket är riktigt kul det också.



Men nu!!

Tyst, jag tror jag hör något...en bil, med rätt motorljud!!!



Så kom dom då, äntligen!!

BAAAAD-TIME!!



Vet inte vad som gör det, men Ronja gör inga ansatser att hoppa i poolen,

om vi inte sagt att hon ska få bada.

Men, om vi bara nämner, att även hundarna ska få gå i och simma,

då mer eller mindre kastar hon sig i vattnet.

"Vänta på mig, jag kommer!"



"Ska bara hämta leksaken först!"



Bland det käraste Ronja vet.....LILL-HUSSE!!!   

"Kom här, så pussas vi lite i vattnet också", tyckte Ronja!



 Och ser man på?

Matten fastnade med på bild!

    Tack Ida för det   


Inte ofta det händer, eftersom jag trivs bäst bakom kameran.

Men att bada tillsammans med Skorpungen,

det är så himla roligt, så det vill man inte missa. 

Hon far fram som ett ånglok i vattnet.

Full fart!

Och hon är en väldigt duktig simmare......vilket måste bero på hennes envisa träning, från valptiden.

Den glömmer man inte! 

 



Finaste lilla Skorpunge.



  



Smart, brudarna!



På garagegolvet, där är det minsann svalt och skönt hela dagarna!

Perfekt   



Ännu en sommardag, med härligt sällskap.

Tack för att ni kom, säger vi alla tre.


Kramar till er

Susanne

Av Susanne - 24 juli 2014 20:30

             

"Jag tror jag hittat ett ägg!!!"

"Ett jätteägg"



Hahaha, även Ronja testade att "ruva" ägget,

och kunde då konstatera att det var såå svalt och skönt,

om man lade sig på det så här.



Rekord för veckan i hög temperatur hade vi i dag,

och neej, ni kommer INTE höra mig gnälla över det inte.

VVGV!!!

Våga Vägra Gnälla på Vädret ;-)

Plockade fram lilla badbassängen, och fyllde upp.

"Men hallå...inte sjutton vill vi bada i den inte!!"

"Vi är stora nu, då vill vi bada där man kan simma!!"



Låg mest på gräset i dag, förutom en tur till smärtkliniken och underbar lindring.

Svalkade oss i poolen, där både Ronja o Skorpan fick simma i dag.

Ronja slänger sig i, när hon får lov, medan Skorpan just i detta fall, är mera försiktig.

Det har hon aldrig varit tidigare, så jag kopplar det till hennes löp,

då kan dom väl bli lite tossiga i skallen ett tag, va?

Och i kommer hon ju, och älskar själva simmandet.



Tränat....."Håll bollen, Ronja, håll fast....."



Skorpan har fått träning i att INTE jaga getingar!

Hur farligt som helst! (och det sa jag åt henne)

Du är såå söt, du lilla Skorpunge...



Jublar även över att Skorpans mage är ok nu!

Fast och fint....  (Jag vet, inte så trevligt prat, men sanningen för i dag)

Och jag lovar och svär, att jag INTE kommer börja ge henne mat för tidigt.   

Det börjar ordna till sig, med andra ord!

Topp, säger jag.


                



Nu är det godnatt!


Kram

Susanne

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards