quilaoronja

Alla inlägg under augusti 2013

Av Susanne - 31 augusti 2013 19:02


VILKEN DAG!!!

Sennenspecial i Ängelholm!


Dom här två flickorna som vi har, jaa, dom är så härliga!


Tjofselinas Z Diezma aka Skorpan 


Skorpans kritik!


Rimligt harmoniskt ung tik.

En aning smalt huvud som ska utvecklas.

Korrekt bett, ögon och öron.

Normal hals, god rygglinje.

Normala vinklar fram och bak.

Hög svans under rörelse.

Rör sig med bra drive.

Bra färg och päls.


Juniorklass - Excellent

Konkurrensklass - 2:a


Det var hela 16 juniortikar i klassen, så jag är helt otroligt glad,

att vår lilla "Knas-Fia" lyckades så bra.

  

  


Så var det dags för Ronja i Championklass.

Hon var inte så "naken" som jag trodde hon skulle vara.


Brunnstorps Relax-Me aka Ronja

Hennes kritik löd


Medelstor, harmonisk tik.

Bra huvud med gott uttryck och goda proportioner.

Korrekt bett, ögon, och öron.

God hals och rygglinje.

Gott kors.

Normal benstomme och vinklar fram och bak.

Rör sig med bra drive och rimligt parallellt fram och bak.

Bra färg och mycket välskött päls.


Championklass - Excellent

Kkl. 1:a med CK

Btkl. 1

BIM

  

    



Ronjas fina rosetter.


Mycket väntan blir det..........Inte så himla kul, tycker Skorpan.

Men hon skötte sig exemplariskt.

  


Vädret såg inte alls lovande ut i dag,

regnet hängde verkligen i luften.

Men vi klarade oss.....med bara några stänk.


Den som väntar "på något gott"..........

Jaa, nu  menar jag inte ätbart.

Men att få rasa loss, och leka med varandra, det är den bästa belöningen.

   






 


Man ser riktigt hur dom båda njuter av det här!


"Kom och ta mig då om du kan då, Skorpan!!!"

(Ronja retar Skorpan genom att räcka ut tungan)   



          




Spriiiiing i benen!   


Dagen snart slut, och två trötta hundar ligger och snarkar.   


Ronja laddar väl för morgondagens dragtävling.....i sömnen, skulle jag tro.      



En riktigt, riktigt bra dag!   


Kram och tack för tum - och tasshållning.....det gjorde minsann susen.   


Kram

Susanne

Av Susanne - 29 augusti 2013 21:58

     


  Vilken vecka vi haft!

En riktig träningsvecka.

      

Kanske inte det ultimata, men nu blev det så här........och det var ju enbart mitt fel.

Har skjutit på det här med träningen ett bra tag nu,

det har kommit annat ivägen.......så himla dumt.

Ska ALDRIG hända igen!!!

  

(Tror jag)

  

Hur som helst, så har vi haft det riktigt mysigt på "träningsplanen, hundarna och jag.

Har ju även haft trevligt sällskap, som hälsat på oss under veckan.


I dag var alltså sista dagen för intensiv träning.

Vi startade med en promenad runt området..........för att mjuka opp oss, helt enkelt!

Tog sedan ett litet träningspass med Skorpungen, som vi tränar lite lydnad med.

Under tiden satt Ronja i bilen och kollade, och blev bara mer och mer "taggad".

"NÄR ÄR DET MIN TUR DÅ!!!"

  

Varje kväll har jag funderat och funderat,

på hur/vad jag ska kunna ändra på i träningen för att hon ska förstå vad jag menar?

  

Mmm........kan väl säga, att idag, då gjorde vi faktiskt några framsteg med slalomen.

  

T-Korsning, ligg och backa gick SKITBRA!!!


Men.....det är många flera moment, som vi inte har haft möjlighet att träna på.

Tunnel och bro, dom momenten får vi bara göra så gott vi kan på.

Summa av dagen = NÖJD MATTE!!

  


Det var länge sedan jag fått så mycket gjort på en vecka.

Avslutade dagen med lite tvätt av små vovvar.




Veckans leksak.......mitt byxben, som hittades i en buske!

Hållbart så in i vassen.



Gissa att Ronja märkte av mattes glädje i dag!

  



Kompis-lek, det måste man ju hinna med varje dag!



"Men vänta då Ronja.....vi kan väl ha lite dragkamp?!"



"Jaa, inte vet jag vad som hände nu??"

"Byxbenet slingrade visst fast sig runt nosen?"



Packning återstår nu, inför vår lilla resa!




Men självklart, trasslade bilen till vår planering!!!

Måste få en "grej" lagad i morgon bitti, annars kan vi inte åka.

(Har blivit lovad, att det kommer ordna sig) 

SKITBIL!!!  


Under tiden får det bli en tidig morgonpromenad i city



Det var allt för i dag.........nu lite sömn.


Kram

Susanne

Av Susanne - 28 augusti 2013 22:02

                                                  

I dag  var inget undantag!!!

Har vi bestämt träning varje dag, så är det träning varje dag.

Självklart korta pass, som varvas med diverse annat smått o gott.

Sandlekar, t ex!



"Sista delen av slalom-momentet....det är jag expert på", tycker Ronja!!!

Att springa tillbaka mellan alla koner!!!

Knappt så matte hänger med.



"Är ni klara snart.......eller???"



Man blir väldigt sandig........när man leker i sand!



Även i dag, hade vi tränings-sällskap.

Skitbra, tyckte Skorpan, som fick sig en promenad med en kompis.



Skulle vilja säga att vi gjort STOOORA framsteg med slalombanan.......

Men det kan jag inte!

Tror vi drömmer slalom, både Ronja och jag.



Men hur frustrerande det än är, och hur mycket jag än kliar mig i skallen......

så är det väldigt kul det här.

Den dagen som vi klarar av treans arbetsprov, då kommer jag vara så in i vassen glad!

Tänk, vad vi kämpat för att nå dit.

En dag..........då!




"Om vi har roligt?"



"Jaa, jätte!!!"



"Tur man landar mjukt!"



"Kommer det någon?"



"Stå inte bara där och fota.....HJÄÄÄÄÄLP!"



"Att jag ligger här, det kan bero på att jag bet till Ronja i svansen!?"



Tjofselinas Z Diezma aka Skorpan och AP  SE VCH  SE UCH Brunnstorps Relax-Me aka Ronja

    



"Nu ska vi se.....tror det var här någonstans.........?"

"Benet.........som jag gömt"




"Jaaa, här är det ju!!"



"Smakar lika gott i dag"



Tror vi är lika trötta allihopa.

Man blir mycket tröttare av den här sortens träning,

än om vi går på lååååånga utflykter i skogen.


Sanden som vi leker i, är som tagen från en sandstrand.......

och det börjar sakta men säkert fyllas på här hemma på golvet!

Inte illa......att ha en sandstrand hemma

  


Sista träningsdagen i morgon.

Som sagt, lite högre poäng skulle vi väl önska i helgen.


Utsällning lördag, arbetsprov söndag.


Kram

Susanne

Av Susanne - 27 augusti 2013 21:27

Vi fortsätter att kämpa på med dragträningen.

I dag fick vi t o m åskådare.


Ganska tomt på läktaren.......

men då har man ju ingen som skymmer sikten   



Skorpan har vi alltid som åskådare.......hon spanar och spanar,

mycket intresserat.

 



Ronja, Ronja.........du är så "go"!!!

Jag vet att du gör ditt bästa, men det är inte lätt, när inte matte förklarar på rätt sätt.

Men, i dag kom jag på en sak...........  

 



Snacka om service!!!

Milton och Meya, var ute på cykeltur med sin mamma, och passade på att trampa förbi,

och titta när vi tränade.

Att dom dessutom hade med sig "go-fika" till mormor, det var inte dumt alls.     


Milton tränade lite längdhopp!

 



Föll mjukt i sanden.

 



Ronja på bushumör........letade efter den gömda pinnen från igår.

 


Haaaallåååååå!!!   

Skulle ni vilja vara så snälla att titta hitåt?!

 



Skorpan, hon har knappt tid att leka...........hon letar ätbara saker.........   

Kommer inte att gå närmare in på, vad det var för saker.

 



Fin bild........tagen av sonen.

  

 



Utställningen närmar sig med stormsteg.......

Kommer inte bestämma mig förrän på lördag.

Ställa eller inte ställa?   


Skapligt med päls, så blir det ringspring, i annat fall hoppar vi det.

 



Ronja i blåsväder.

 



Snopen jag blev...........när den här kom i ett vadderat kuvert i brevlådan i dag.   

Fiiin!

 



Bli inte rädda nu!!!

Är ni ormrädda, så sluta här!!!

  


Jag är skiträdd för ormar, har varit i hela mitt liv........

Men, dom senaste åren, har jag jobbat stenhårt med mig själv,

KBT!!!

Kognitiv beteendeterapi.........på mitt eget lill vis.

Har kommit så här långt......att jag till och med kan gå ganska nära och fota.

Det fanns inte "på min karta" för några år sedan.

Då hade jag fallit ihop i en fläck, och bara gråtit och mått illa.

Känns skönt faktiskt.  

Mår mycket bättre när jag vistas i skogen nu.

Jobbigt när varje pinne är en orm.


Nu hoppas jag, att det här är vad jag tror....en snok?

     



Återigen, bloggat i skaplig tid.

Inte illa alls.


Kram

Susanne 


I morgon........då tränar vi igen   

Av Susanne - 26 augusti 2013 21:20

                                                  
   


Tränat, tränat och så lekt lite..........



"Treans" slalom ÄR svår........men det vore iofs inte så roligt om allt skulle vara lätt.

Vi kommer INTE ge oss, i alla fall!



Efter väl utförd träning, blir det lek och bus!



"WOW!!"

"En stor trappa!!!"

"Måste undersökas.........



...........du kanske vill ta en bild, matte???"


"Springa i sand!!!"

"Det är skitkul!!"



"Att busa med Ronja i sanden, det är ännu roligare!"



"Kolla, jag hittade bästa pinnen"



"Du kan inte ta den, du kan inte ta den!"



Jakten tar fart.............



Sanden yr!



"Nu har jag visst bara halva pinnen kvar..........men den..........



............den ska jag gräva ner!"


"Men, vad sjutton???"

"Tog du pinnen nu, Skorpan??"



"Mmmm..........god pinne!"



"Hm.......gropen klar............nu ska jag bara ta tillbaka pinnen.......



"GE MIG PINNEN, Skorpungen!!!"



"Aaaaaaldrig!"

HAHAHAHAHA!


När Ronja äntligen fick tillbaka sin pinne, så var det inte mycket kvar att gräva ner.

Hur som helst, så är det roligt att stå och titta på dom båda, när dom leker.

Man lär sig alltid något nytt om hundspråket.


I morgon tränar vi igen.

Korta pass, som varvas med bus och vila.


Nästa vecka ska "lilla" Skorpungen börja på tävlingslydnadskurs!!

Ronja får koncentrera sig på draget nu i höst.


Ooootroligt.....men sant!!!

Klockan är bara "barnet" och jag ska nu gå och   

"Min doktor" ringer tidigt, då är det bäst att vara vaken.


Kram

Susanne

Av Susanne - 25 augusti 2013 23:30

En dag som igår, är härlig på alla sätt och vis.............

Det är bara en liten hake, men så är det väl med allt här i livet.

Hakar finns det hela tiden.

Och vid närmare eftertanke, ska jag nog inte skriva om dom där himla hakarna.

                



 Jag skulle ju för sjutton skriva ner,

vad jag "klickat hem" den senaste tiden.

  



När vi börjar komma fram till oktober-november.....då kan jag tycka att det känns väldigt grått och trist.

Tiden går så fort, det säger jag ofta, men just då, då minsann, kryper den sakta, sakta fram.


DÅ....då känns det så skönt, att ha saker att se fram emot.

Jaa, nu kommer dom här "sakerna" ske innan oktober och novemnber,

men dom månaderna kommer gå mycket lättare, efter våra små "äventyr.

Det är jag övertygad om   


Vi startar redan nästa helg,

med en tripp till södra delarna av Sverige.

Utställning/rasspecial i Ängelholm.

Lördag utställning och söndag dragprov.

Vi åker ner på fredag, bor två nätter på hotell, och vänder hemåt på söndagkvällen.


"Kom igen nu hundarna, och se till att inte tappa all päls den här veckan!!!"

  



Helgen efter Ängelholm, då styr vi kosan mot varmare breddgrader.

En veckas avkoppling......då menar jag verkligen avkoppling, från precis ALLT.

Hm......det tuffaste är alltid att lämna hundarna.

Men när man vet och känner, att dom har det så bra, så bra, då känns det ok.


Hotell vid stranden, med balkong ut över havet.

Enda gången som man verkligen måste koppla av helt och hållet.............

  

 Side, där kommer vi tillbringa den veckan.

En stad vi besökt vid flera tillfällen, och tycker om.



Sista "klicket" som gjordes på datorn,

det var bokning av stuga, till den årliga fjällvandringen. 

  

Näe, vi har inte gjort det massor av gånger,

men efter ett par resor till fjällvärlden, då var vi helt fast.

Förra hösten åkte vi inte dit, det var ingen av oss som kände för det.

Orsaken var, så klart att vi inte hade Quila med oss längre.

Att åka med bara Ronja kändes inte lika roligt.

Så, vi väntade till i år, när Skorpungen kunde följa med.

 (och fjällen finns ju kvar)


Vi kommer inte bo i samma stuga som tidigare år, utan provar något nytt ställe.

En helt annan form av avkoppling.....men, vilken avkoppling.

  

Sitter och gör små planer över var vi ska vandra i år.


Här är en bild tagen när vi var på väg in i Norge,

för att sedan ta oss tillbaka med båt på Grövelsjön.




September månad kommer minsann att gå i rasande fart!!!


Bara några bilder från kvällens skogspromenad också,

med våra två underbara följeslagare.

  



 Älskar skogen!!!



Det fanns mycket lagrat spring i dom benen i dag!!!



Den här veckan, kommer bestå av träning, träning, och så lite träning.

Korta pass, ofta!!!

Har gett mig sjutton på,

att vi ska klara av att skrapa ihop lite bättre poäng på arbetsprov III, den här gången.

Sist gick det inte ens dåligt.....det gick käpprätt åt skogen   

Den ena gången var Ronja sjuk.....och den andra.....hm.....har jag ingen ursäkt för............

Vi hade inte tränat tillräckligt helt enkelt.


Målet är att klara "trean" nästa år,

men det vore skönt att känna att vi förbättrar oss mer och mer.

Ronja drog lite i helgen, bara på skoj.......

och då konstaterade vi åter igen, att hon verkligen gillar det här med drag.

Det är "bara" den där lilla poletten som ska trilla ner lite till.

 



Nähe, dags för sängen

   


Kram

Susanne

Av Susanne - 24 augusti 2013 23:45

                                             Skulle kunna skriva #livetpåenpinne..........   



   Dagen som jag kommer spara i mitt hjärta,

bland alla andra oersättliga minnen.

Kanske låter "klyschigt",

men jag finner inget annat ord som passar in som beskrivning på den här dagen.


UNDERBAR   




Men innan jag skriver mera om den,

så måsta jag bara berätta om hur ärliga människor kan vara!


Det här är min segerbaden sele, den som vi använder när Ronja drar sin vagn.

Den är liksom oersättlig!

(Och näst intill omöjligt att få tag på)

I veckan, när jag skulle åka till "vårt ställe" i stan' för att träna drag,

och bilen var packad, så hittade jag inte selen?

Letade och letade.....ÖVERALLT....på alla möjliga och omöjliga ställen,

men ingen sele.

Försökte dra mig till minnes, när och var jag hade den senast.......

(Vilket är stört omöjligt att göra, när det gäller mig.

Vilket minne, liksom)


Blev desperat.......arg, ledsen.

Hur skulle vi nu kunna träna ordentligt inför nästa helg, då vi ska tävla igen?


Min sista tanke var, att jag skulle ha glömt den någonstans när vi tränade senast.

På bilprovningen!

Men.....näe, det kunde väl ändå inte vara möjligt......

Inte sjutton skulle jag kunna GLÖMMA min sele!!!


Skrev ett litet brev, och "hängde" på personalingångens dörr, på bilprovningen.

"Om ni, eller någon, ev. har hittat min sele, skulle ni vilja ringa till mig?"

(Dom vet att jag tränar där, men inte vad jag heter, och ännu mindre har dom mitt telefonnummer)


Inte en chans, trodde jag, att den skulle vara där.


Hur glad tror ni jag blev, när någon pratat in ett medelande på telefonen,

"Hej, jag heter NN och vi har din sele här på bilprovningen!!!"


WOOOHOOOO!!!!


Stack iväg och inhandlade en påse fikabröd till personalen, som tack.

Någon hade hittat selen utanför, och lämnat in den.

Ärliga människor, dom finns!!!


Sista veckan nu, och vi ska träna på som bara den,

och sedan göra så gott vi kan i helgen.



Så till dagen!

(Märkligt det känns när jag inte bloggar på en dag?)


Söt liten tungspets på Skorpungen.



"Va, kommer inte alla för att leka med oss???"



"???"



Ronja vill ha vattnet direkt ur "dunken"..........då finns ingen risk att Skorpungen dreglat i vattnet.



Det är inte lätt, att få till en träff med ALLA barn och deras respektive.

Olika arbetstider, och massor av annat som hindrar.

Men, idag, då skulle det äntligen ske.





Vi hade planerat att vi skulle ha lite "lekar", men den planeringen slutade med VVO!!!

VildVattnet Open!!!

Nu var det liksom på riktigt.

Ingen liten skojtävling inte, näe, nu gick vi  "All in".   




Tur som sjutton med vädret hade vi också.

Banor riggades, regler gjordes, protokoll fördes.........TUFFT!!!

Priser?    

Ha, nej, nej, bara äran till vinnaren.       

Vi hade såå roligt, och jag tror alla tyckte likadant.




Hundarna då?

Jaa, man/jag, blir så stolt över hur dom är i sättet.

Det slår allt.

Dom hittade på egna lekar...........   

Insåg säkert allvaret i vår "strid, att det inte var någon idé att störa.




Brukar lägga in en hel del träning "i vardagen", så även i dag.

Platsliggning!

Snacka om störning, när bollar och barn for förbi.




Lite svårt, tyckte Skorpan..........   



Men, som så många gånger förut, slår hon oss med häpnad,

och förstår ganska snart vad vi vill..........



"Jaha, ska vi verkligen bara ligga här,

medan ni kastar bollar och pinnar........ni har ju för sjutton t o m lånat våra grejer!!!"

Duktiga, duktiga flickor   



Den här bilden betyder ingenting alls...........gillar den bara.........   



Att ha sina barn samlade, att tänka tillbaka på när dom var små,

att se vad det blev av dom, att känna stolthet över dom,

det är det mest meningsfulla i mitt liv.

Att dessutom fått två små urgulliga små barnbarn,

det är grädde på moset, efterrätten!

Jag är så glad!

  



Skulle även skriva ner vad jag "klickat" mig fram till på datorn,

men det tar vi i morrn.

  


Kram

Susanne


Av Susanne - 22 augusti 2013 23:45

                             

   Ronja på en rödklöveräng.

Vad bra, tänkte jag, då ska hon väl inte bli så himla skitig!!!

Ha, ack, vad jag bedrog mig....

Ronja letade opp något som jag INTE hade velat ha i hennes päls.

Om det luktade.......?

Hm........  



Joorå....den här Skorpungen gjorde vad hon kunde

hon också, för att "lukta gott" hon med!


I dag höll jag på att bli tokig........IGEN!

Jag tror dock inte ens att jag ska berätta om det.........

Har ni någon gång känt, att ni, på riktigt, håller på att bli lite smått galna?

Man blir nästan rädd för sig själv   

(Inte nästan, man BLIR rädd)


I går var det plånboken som "försvann",

för att sedan visa sig igen och aldrig varit försvunnen!


Det som hänt idag........om det nu hänt.......det är INTE kul någonstans.

Men, jag avvaktar lite med att skriva ner detta........

AJAJAJ!


Dragträningen som var planerad i kväll, blev inställd........pga......jaa, det var just det     


Tog med kaffe, och "drog iväg" i alla fall......bara för att "lufta hjärnan" lite!

Och ta några flera bilder   




Kul Skorpunge-bild!




Så klart, har även Skorpan fattat galoppen!!

Hoppa opp på ALLT du ser!




Bra läromästare   




Näe, bilderna är inte slut ännu   


 

"Den här veckan", har visst Skorpungens huvud börjat ändra form!

Det blir nog fint det här   




"Ska du fota länge till, matte???"




Så där då.....sista..........




.....sista!!!


Många försök, innan den sista bilden blev som jag tänkt.....nästan i alla fall.


Nu ska jag se om det går att få tillbaka utseendet på bloggen.....headern bara försvann???

Hoppas verkligen inte att det ska börja krångla nu,

när jag börjar gilla den här bloggsajten.

(Tjohoo, jag klarade att fixa till det!!)


Jaa, just det.......jag har ju gjort en del "klick" på sista tiden.

"Klick" på datorn, menar jag.

Senast i dag...........

Spännande!


Kramar

Susanne

Ovido - Quiz & Flashcards