quilaoronja

Alla inlägg under augusti 2013

Av Susanne - 20 augusti 2013 23:15

                             

Vi hade ju en tanke med dagens äventyr!

Barnbarnen, Mille och Meya, var laddade till tänderna......vad skulle vi göra???

Spännande!



Till skogen, jaa, det hade dom redan räknat ut.

Men inte bara till skogen, hade jag tänkt.

Inte så kul att bara GÅ omkring, tycker barnen, så klart.

Näe, det gör väl inte dom här tjejerna heller!!!
Full fart, är vad som gäller.......



Syns kanske inte så tydligt på den här bilden,

vad Ronja njuter av.........



............här ser man tydligare.....vad även Skorpan ligger och njuter av!

Just det!

Blåbär!



Vi hade tänkt oss att få med lite blåbär hem, dottern och jag.

Inhandlade varsin "plockare" för si så där 5 år sedan.

Nu, i dag, då skulle dom invigas, minsann.

Som ni kanske förstår, så blev det inte mycket blåbär med hem........


Skorpan med munnen full!



Joorå, ävenh Meya ääääälskar blåbär!

Och, det är ju mycket enklare att äta blåbär ur våra "små burkar" ;-)



Milton var på en och annan upptäcksfärd........Ronja hade han ALLTID med sig.

Hon måste ju se till att alla håller sig i närheten, och inte försvinner.


Mille och Ronja på väg ner, i en gammal fångstgrop!



Mille och Ronja på väg opp, ur samma gamla fångstgrop,

där man för flera hundra år sedan fångade varg!!!



Vilken dag vi haft!!!

Pratade-Fikade-Åt blåbär (och plockade några i bland) 

Myste i solen....bara var!!!

Tillsammans!


Vi gick en liten sväng, för att komma till nästa plats,

som också var lite spännande.

En STOOOR sandgrop!

Och hundarna, ja, dom äääälskar sand!!!

"Men, hur ska jag komma opp här?", undrar Skorpan.

  


Ronja och Mille är snabbt på plats, för att hjälpa sin "lilla vän"



"Så där ja, bra Skorpunge....nu är du ju snart oppe på toppen!"



"Wohooo, vad högt jag är!!!"  

     


"Jaa, wohoo!"..........sa även Skorpan!



Ronja, Ronja, din lilla "Tok-Fia"!!!



"Kom ska jag visa dig, Skorpan, hur man går ner!"  


WROOOOOM!!!   


"Jag älskar't!!!" 

 


"Öh, det rasar visst lite sand,

när jag springer så där fort?"


                          

"Och hur vacker är jag här oppe då???"

"Väldigt vacker!!!"



Jaha, dags för mera lektioner!!

Skorpan skulle få lära sig hur man kan gömma "fina" skatter i sanden!

"Här har vi en superbra pinne!!!"

"Den vill vi ju INTE att någon annan ska hitta, eller hur, Skorpan!"

 



"Det gäller att hitta den bästa platsen för skatt-gömma"

"Här blir perfekt!!"

"Då sätter man igång och gräver.....så här!"



"Och gräver och gräver och gräver.........lite till!!!"

Skorpan får lära sig sååå himla mycket av Ronja! ;-)



Alla nöjda och glada, då återvände vi till utgångspunkten.

(Ska bara vänta lite till på Mille)



En bild som den här............säger så mycket.

Ingen tvekan om vad Milton och Meya tycker om Ronja och Skorpan.

Meya och Skorpan har ett snack!




Tänk, vad mycket roligt man kan göra i skogen........utan massor av dyra leksaker.

Endast fantasin sätter gränser!



Lite historielektion fick vi också!

Spännande :-)




Det var allt för i dag.........


Kram

Susanne

Av Susanne - 19 augusti 2013 23:45

                                   

"Öh, vem kommer nu???"

"Aha, någon jag känner ju!!"



Hm......nu förstår jag var alla vinbären tar vägen!!!

Ronja med munnen full!!!



"Skulle man kunna få smaka lite, kanske???"



"Hallåååå.....jag vill också ha!!"



Man skulle kunna vrida nacken av sig,

bara för att se var matte tar vägen ;-)



Sötaste lilla Skorpungen   



En toppendag, med massor av bus, träning, fika, lek.........jaa, allt!!!



Ögonkontakt med någon!!



"Jaa, vad ska man säga..........dom hittar på så mycket konstigheter,

tvåbeningarna omkring mig"



Promenad i solnedgången.......



Gässen har börjat sin inflygning, för att samla ihop sig, inför vinterflytten.

Spännande att titta på!



"Man kanske skulle ta sig en närmare titt på dom där flaxande sakerna!"




Ett helt gäng!!



"Som sagt........dom hittar på både det ena och det andra, här där jag bor!"



Inte mycket blev skrivet i dag.......orden hann jag inte med...........

Dessto mera bilder ;-)


Kram, Kram

Susanne

Av Susanne - 17 augusti 2013 23:30

                    

Debuten i Championklass   

Det var bara att ,säga till ringsekreteraren, att Ronja blev champion förra helgen,

så flyttades hon bara över i rätt klass.

Det är mycket man får lära sig här i världen!


Inte en endaste liten bild blev tagen i dag.........

Orsaken var den här    

Regn!


Därför får det bli så här i stället!!!

En bild från förra helgen, när Ronja blev BIR

Tack till Mona för bilden!

Hanen heter Berningtons Widunder, kallas för Theo och är jättefin, tycker jag

Och ni förstår säkert vem som är Ronja   


Så här såg hon ut, även i dag   

Finns ju ingen Ronja som hon!


Debuten gick hur som helst bra.

Men, matte kände sig inte ok, (ibland går det inte att spela, att det är så bra, så bra)

och eftersom Ronja är så otroligt lyhörd,

är jag nästan övertygad om att hon blev lite låg pga det.

Det blev inte lika roligt, helt enkelt, tyckte Ronja   

Jag mår säkert bättre i morgon, och då gör nog Ronja det också



Skorpungen fick stanna hemma med husse i dag,

vilket nog var mycket roligare för henne.

Fick hela hans uppmärksamhet......heeeela dagen

  


Nu ska vi bara ägna oss åt att ha kul, och skita ner oss i stora lerpölar.

En utställning återstår, men det är mest pga dragtävling,

som vi åker till Ängelholm i slutet av Augusti.

Och då kommer även Skorpungen ställas i Juniorklass.

Lite påfyllning av päls ska hon nog ha fått tills dess   


Finaste   



Fin-fin kritik fick Ronja i dag.

Så här står det.


Östergötlands Kennelklubb, Norrköping

2013-08-17

Domare - Daniele Poltri


Championklass


Excellent head

Correct scissors-bite

Good eyes and ears

Correct body, chest, bone, croup

Enough tail

Good coat

Correct movement


Excellent - Oplacerad

  


Det var allt från oss idag.

Kramar

Susanne

Av Susanne - 16 augusti 2013 23:49

                                       

Är det inte otroligt???

Ett helt nytt område har "piffats till", intill Strömmen i Norrköping.

Så fint det blev allting.

En oas, mitt i centrum.



Plats för lek, avkoppling, rekreation, och mötesplatser.


Och hundar........dom är också välkomna, så klart.   

Nu gäller det bara att ALLA lär sig, att plocka opp efter sina hundar!!!

Hur svårt kan det vara?


Vårt sälskap iför dagen, var våra älskade barnbarn, Milton och Meya   

Vi gick bra många kilometer i stan, och Meya höll i Ronjas koppel hela vägen.

Hon hade full koll (eller var det kanske Ronja som hade full koll på Meya)   




Meya fortsätter att visa sin ålder med fingrarna......på ALLA bilder!!!

Här rider hon på en säl     



"VATTEN!!!" = "BADA!!!"



Meya fick ett alldeles eget djur på marknaden, av morfar, förstås........en häst minsann!

Hon tyckte sååå mycket om honom.........hans namn var/är "Kompis"!

Men tyvärr, hade "Kompis" skadat sitt ena ben (han hade bara två???)

  



En laxtrappa, finns också på denna fina plats.

Vi såg dock inga laxar i dag, men dom "leker" väl kanske inte varje dag?

Är inte så värst kunnig på livs levande laxar    



Vi kommer med all säkerhet, gå hit flera gånger, för det här var fint!!!



Promenaden fortsatte sedan genom gamla delar av staden,

för att avslutas i en av alla fina parker.

Där finns även god glass!!!



Hopp, hopp, hopp.....på ALLT!



"Hörde vi rätt??"

"Var det någon som sa GLASS, med stora bokstäver???"



Glass och kaffe, i en magisk del av Norrköping.

Kan det bli mycket bättre än så?


Sent om sider, landade vi hemma, efter en toppendag med det bästa som finns!

Som tur är, var Ronja på utställning förra helgen, så det behövdes ingen "helavtvättning" i dag.

Bara lite kamma, kamma, så var det färdigt.


Nu är jag så   och klockan ringer tidigt.

(Bor ju nära, men det tar en stund för kroppen att börja fungera........)


Ha en skön helg   


Kram

Susanne

Av Susanne - 15 augusti 2013 23:30

                         

   Dagens planerade äventyr, blev inställt, pga av fint väder!!!

För inte kan man väl först sitta i en bil,

för att sedan gå långpromenader i stadsmiljö,

när solen står som högst på himlen, och temperaturen är hög?

Näe, då ändrades alltsammans, och jag åkte i stället och "kapade" håret   


Passade även på att träffa en av döttrarna, för en fika/lunch på stan.

Mysigt, trevligt, jaa, allt   


Sedan hem till två glada hundar, som bär sig åt,

som att man varit borta i en vecka........minst   



Eftermiddagen ägnades åt lite träning.........

Lite allmän lydnad bara........inget avancerat,

men det ägnar vi ju iofs en stund till varje dag.


Efter en lyckad träning blir det BUS!!!

Ronja älskar sin nya leksak, som hon fick i present i helgen,

av hennes kompisar Diezel och "Lille-Pop" (och matten)


"Tack snälla "grabbarna", och Jennie, för den fina presenten.........den är jätteskojig!!!"


"Tjohooo, jag tycker också att den är rolig........och ibland får jag låna den lite"   



"Visst ser jag väldigt snäll ut??"

"Det är jag också!!"

"Nästan aaaalltid............   



..........men jag vågar vara tuffare och tuffare mot Ronja!"

"För även om hon ser farlig ut, så skojar hon bara med mig"



"Kom igen du bara.....nu ska jag brotta ner dig, Ronja!!!"

   


"Oj då......hur gick det här till???"

"Jag fattar inte riktigt hur hon gör det där.....helt plötsligt så ligger jag bara här,

med Ronja över mig?"

"Men roligt har vi!"

  



Ronja fick sig även lite simträning i poolen i dag, vilket är mycket uppskattat.

Bäst att passa på, för nu är snart badsäsongen över för i år.


Sitter här på trappan, och väntar på att träffa kompisarna,

(Irma och Alice, ni vet) för en kvällspromenad.


Lagom när vi klev ut ur bilarna.....jaa, då öppnade sig himlen........

Men, vad gör väl det.........."Det är en världslig sak"

Det finns så mycket här i världen, som har mycket större betydelse än lite regn.


Straxt innan regnet, såg himlen ut som den brann!!!

Heeeelt otroligt vilken färg den hade.




Jag tjatar och tjatar, om att vi måste vara rädda om varandra,

inte störa oss på små-saker, ta vara på VARJE dag.......

Men jag menar det faktiskt.......på riktigt!

Om man ska försöka ge sig på en liten analys,

av varför så många människor har brist på empati,

så finns det en slags bitterhet och avund hos dessa.

Jag tycker nästan det är härligare att se andra människors glädje.

Den smittar också oftast av sig.

Just den smittorisken utsätter jag mig gärna för.


För tänk, att gå omkring hela livet och vara bitter, arg och sur.

Livet är kort......så ta hand om det.......och varandra

  


Kram

Susanne

Av Susanne - 14 augusti 2013 23:30

                             

Ska väl inte önska mera regn nu på ett tag!

Men, det här med väder, det är väl något som man alltid har åsikter om.

Människan är visst aldrig riktigt nöjd?

Näe, nu får det vara slut på "väder-gnället" från min sida.............     


I dag hämtade vi min "lilla mamma",

köpte Thai-mat, som hon älskar, och tog vara på dagen   

Att se henne så glad, det gör även mig glad, så klart.


Hundarna, blir även dom glada, när dom får träffa henne.

"Akta så dom inte springer omkull dig", säger jag.

"Äh, jag motar dom med rullatorn", svara mamma   

När hälsningsproceduren är avklarad,

backar två berner-flickor in sina "små" bakdelar nära, nära.

Där blir dom sedan sittandes.

Det är ömsesidig njutning, tror jag.

Att klappa en hund, eller annat djur också för all del,

det ÄR något som verkligen får fart på kroppens egna endorfiner.


Något annat, som också får fart på kroppen,

är ett gigantiskt stort fält, där man får springa allt vad man kan!

Full fart framåt


Kvällspromenad på klöveräng   


Solen tittade fram, lagom när vi gick ut,

vilket får mig att "gå i gång" med kameran     



"Någon" undrade, hur länge vi skulle kalla Skorpungen för Skorpungen!?

"Vadå, hur länge???"

"För alltid"

Hon är ju Lilla Skorpungen, eller hur   

Joo, hon heter Skorpan, och det säger vi också ibland, men oftast blir det Skorpungen.

Hon lyssnar på båda namnen, så det spelar nog mindre roll för henne   



Ibland tar Ronja ett allvarligt snack med den lilla "tokan"

Den gör hon helt rätt i........

Att hänga sig fast i svansen på Ronja, när man snart är 1 år, det är inte ok!!!


"HÖR DU INTE VAD JAG SÄGER?"

"SLUTA HÄNG MIG I SVANSEN..........SKORPUNGE!!!" 

  


"Bäst att låta bli hennes svans ett tag då!"     


Alla dom där bilderna, från helgens "bravader".....Var är dom då?

Jaa, inte är dom här ännu i alla fall!

Så tokigt det blir........Tog ju nya bilder i dag, då vill jag titta ordentligt på dom först.

Men, men, bilderna finns kvar, och går ingenstans.

Jag har även fått massor av fina bilder skickade, som vänner tagit på mig och Ronja i ringen.

Allt kommer bli klart i sinom tid, och då kommer även några hamna här på bloggen.


Kvällssol   


Den Lilla Skorpungen   



Tycker om den här bilden på våra hundar.


I helgen är det dags för utställning igen

Denna gången på hemmaplan.

Skönt att slippa åka så långt.

Då gör Ronja debut i Championklass, minsann   



Nu, mot sängen   

I morgon händer det "grejer" igen!


Kram

Susanne

Av Susanne - 13 augusti 2013 23:30

                                   

I går, då var det dags att lämna dom södra delarna av Sverige för denna gång.

Helgen har varit helt magisk, på många sätt.

Framförallt, så var Ronjas framgångar i utställningsringen en stor, stor överraskning.

Det spelar ju ingen som helst roll,

att jag, och hela min familj, (och kanske några till) självklart tycker Ronja är den finaste,

bästa hunden som finns.

Alla har olika tycke och smak, vilket väl är tur.

Den här gången, stämde domarens och min smak överrens   


Efter sista natten, på ett jättefint hotell, packade vi ihop oss, för att hälsa på vänner.

Dom bor på en av alla små öar utanför Karlskrona,

och är så klart, också innehavare av två berner.

Äntligen, skulle brudarna få bada...............dessutom i havet   

Skorpan har lärt sig att gilla det här med simning och bus i vattnet.

Hon var t o m först ut i vattnet.



Det blev lite besvärligt ibland,

när ingen av dom hade för avsikt att släppa pinnen.




 "Aldrig!!! Jag släpper ALDRIG!!!"




Vår underbara Ronja!

Men vet ni vad det allra bästa är?

Joo, att hon är så glad och trygg igen.

Att hon vågar ta för sig, att hon inte oroar sig för allt (Joo, Skorpan lite kanske)

Ronja har verkligen tagit på sig en vuxnare roll,

men hon är också väldigt tokig och full av bus   

Att vinna alla dessa fina priser,

och få alla dessa fina tecken framför sitt namn, det är jag jättestolt över   

Annars skulle jag ju inte ställa ut henne.

Men, det är långt ifrån det viktigaste i mitt hundliv.

Man skulle väl kunna säga, att det också är ett sätt att "träna" med sin hund?

Då menar jag träna samspelet mellan mig och min hund.

Att få henne att visa sig fint.

Att känna, "Det här matte, det gör vi tillsammans, du och jag"

"Det finns inga andra här, bara du och jag"

Kanske är jag ute och "cyklar", men så tycker jag.


AP SE VCH SE UCH Brunnstorps Relax-Me aka Ronja   

Inte vet jag om det kommer stå i den ordningen,

men jösses vad bokstäver det blir!!

HURRAAAA!   



 Söta bad-flickor!



En stunds vila, och lite fika på en brygga vid havet.......det gör inte alls ont i själen.



 "Hur mår du Skorpungen?"

Omtänksamma Ronja.....hon hade blivit en underbar mamma......på alla sätt   



 En härlig dag, med mycket prat och hundbus.

Tyvärr har jag inte fått ordning på alla bilder som togs i helgen.....

(Det var ett gäng, men kan ni gissa hur många?)

Självklart, var grabbarna Diezel och "Lille-Pop" med på allt bus och bad.





 På eftermiddagen, styrde vi åter mot Norrköping.

Det tar sin tid att åka långt när jag är med,

eftersom jag har svårt att sitta några längre stunder.

Därför åker jag helst bara långt tillsammans med familjen,

som är dom enda som riktigt vet hur det är.


Hundarna får ju samtidigt komma ut och sträcka på sig en stund, vilket gillas skarpt.



 Ronja, hon är riktigt snabb hon!!!

Men snart, då får hon se opp..........Skorpan är som en liten vessla.......WROOOOOM   



 Jaa, hussen skulle så klart kolla ett jobb, på vägen!!!?

Ronja hjälpte till med det också.


"Det gjorde vi bra, det där!!!"

HIGH FIVE!!!



 Söta, goa Skorpungen, som är så himla duktig, när vi är iväg så här:

Inga som helst problem.




 Vår vinnare............i vått och torrt!


 Som sagt, det finns en uppsjö av bilder att "gräva i" från helgen i Ronneby.

Men......jag har en ganska otrevlig biverkning av den nya medicineringen..........

Återkommer till det en annan dag.

Även alla andra tankar och funderingar om..........

Har ju massor att berätta om!


Så måste jag bara säga,

ett stort stort TACK igen, för alla underbara grattisord från fina vänner.

Man känner riktigt av vilka som är ärliga och vilka som mest är förbannade,

men spelar lite glada för vår skull.

(Tror nog att det kan bero den där sjukdomen, ni vet)

Det spelar inte mig någon som helst roll egentligen.......Joo, oärlighet, det mår jag faktiskt rätt illa av.


Kram från mig

Susanne

Av Susanne - 11 augusti 2013 18:37


Vilken dag det blev!!!

Det trodde jag väl aldrig, att Ronja skulle slå till så in i hoppsan?

Men, dagens domare gillade tydligen Ronja.

Dessutom var hon riktigt "på hugget" i  ringen, vilket säkert, kanske spelar en  viss roll.



Officiell utställning  Blekinge Kennelklubb

Ronneby 13-08-11

   Domare:

John Jakobsen (Norge)


Öppen klass


Dagens kritik


Tilltalande tik.

Feminint huvud, som kunde vara kraftigare.

Prima kropp och benstomme

Välvinklad

Välgående

Vacker päls


(Champion i dag, GRATTIS) stod det också ;-)


Excellent

Kkl 1:a med ck

Btkl 1:a

BIR

Cert

Cacib


SE UCH!!!

Oj, vad fina rosetter vi fick!   


I stora  finalringen blev hon inte placerad,

men det kändes ändå ganska stort för oss, att få springa in där.


Det blev en lång dag, men en mycket trevlig dag :-)

          Skorpan fick träffa sin mamma

(Kronblommas Joulanta) och en av hennes bröder, Tjalfe, från Danmark.

Jaa, som ni ser, är Skorpungen nästa helt avklädd......hon har bar tagit på sig en bruntonad klädsel   


 


 

"Jag har haft skitkul", sa Skorpan!

"Nästan ALLA vill ju prata med just mig!!!"   


 

Medan husse och "lill-skiten" hämtade bilen,

tänkte jag bara ta några flera bilder vid den fina fontänen.......

men det tyckte INTE Ronja!!!

"Nej, nu får det väl ändå vara bra!!!!"

"Jag  drar nu!!!"   


Rosetter eller inte............hon är vår BÄSTA Ronja, i alla väder!   

Kram till er

Susanne


Och ett stort tack, för alla grattis från er   


 

Ovido - Quiz & Flashcards