quilaoronja

Alla inlägg under januari 2014

Av Susanne - 31 januari 2014 20:26

På med dom "rätta" kläderna, och trampa iväg till skogs!


  Precis innan man kommit så långt, att man faktiskt är på väg,

då kan jag faktiskt känna en viss "motighet".

       Framför allt när den snöar vågrätt, och piskar mot ansiktet.   

Meeeen.........den känslan går väldigt snabbt över,

när man ser Ronja o Skorpans totala lycka,

över att vara ute.....tillsammans......i snön!    

Mår bra, helt enkelt.

  




Helt omöjligt att få till en "skarp" bild i dag.

Snöyra, kallt, mörkt och hundar i ständig rörelse   

Men att strunta i kameran, det går nog inte, hahaha!




"Näe, nu måste vi komma framåt också, Skorpunge!"

"Och det vore bra om du kunde gå helt själv för en stund....utan att hänga fast på någon av mina kroppsdelar"



"Så där då....nu har jag nog skakat av den mesta snön från alla träden"   




"Snöig, det kan även bli om man gör si så här!"




"Jag skulle bara springa efter dom en liten stund, matte!"

"Säga hej till dom"

Det är väldigt mycket rådjur i "vår" skog just nu,

man ser ofta dom små vita bakdelarna hoppa iväg.

Självklart upptäcks dom på ett tidigt stadie av hundarna,

men för det mesta är det inte så intressant.





Skorpan har väl svårast att låta bli,

men i dag var hon riktigt duktig, och stod bara och tittade efter dom.

Däremot sprang Ronja en bit.....men hon kommer å andra sidan direkt när jag ropar.

Tror nästan att Skorpan stod kvar hos mig, enbart för att Ronja stack?!

Som för att visa mig hur duktig hon minsann är   



Man får inte ha bråttom när man går, snön har drivit igen såå mycket.

Det här är en liten  del av vårt tak!



Hemkomna efter en rejäl uppvärmning i skogen, var det dags för träning.

Spark-träning!

Körde en bra stund med en hund i taget.

Skorpan var riktigt koncentrerad på sin uppgift, medan Ronja var helvild?

Ronja hoppade och bet i kopplet, betedde sig som en oinriden häst,

eller kalv på grönbete 

    

Iofs himla kul att se henne så "Wild and Crazy" men nu skulle vi ju träna!

Avslutade med en liten sväng med båda på samma gång.

Joorå, en vacker dag, då kan vi nog åka lite längre.


Trötta hundar   



Regna småspik! Det har man ju hört, och sett.....men snöa småspik, det har jag aldrig hört.

Fick ett bra ord i dag!

Snöa NUBB!!!

Tyckte jag var bra......och snöade nubb, det gjorde det minsanna i dag.




Ser nästan lite stickigt ut.



Enligt väderleksrapporten, ska vi få 15 cm snö TILL i natt!?!?

Nej tack, säger jag   

Å andra sidan brukar dom faktiskt ha fel, vilket jag hoppas på.

Nu har det slutat snöa här, och även vinden har visst avtagit lite.


Jaja, vi får se hur det ser ut när vi vaknar.

Hade tänkt ge mig iväg på en utflykt i morrn, eftersom hundarna och jag är själva hemma.

Där hänger allt på vädret, om jag åker iväg.




Önskar er alla en trivsam helg, utan allt för mycket snöskottande.


Kram

Susanne

Av Susanne - 30 januari 2014 20:58

Snopen, det blev jag häromdagen, när jag fick ett meddelande, där det stod;

"Grattis till Ronjas placering :) Ni är fantastiska" <3

"Eh, vad", frågade jag?

Såg att ni låg på 17:de plats på årets vinnare 2013

Snabbt gick jag in på SSHK's hemsida, för att se.....

Jomenvisst!!!

ÅRETS VINNARE BERNER SENNENHUND 2013!

Bland 61 placerade tikar, låg Ronja alltså på en fin 17:e plats.

Jag vet inte riktigt hur det här räknas ut, men första platsen hade 38 poäng, och 5 utställningar.

Ronja hade 18 poäng, på 2 utställningar.


Joo, jag är en mycket, mycket stolt matte,

som kommit så långt med en heeelt vanlig familjemedlem.

  


     AP  SE UCH  SE VCH Brunnstorps Relax-Me aka Ronja,

hon är en riktig goding hon

                                                




Och självklart, även den här lilla tjejen   

Tjofselinas Z Diezma aka Skorpan.



Nu ska ni få se ett exempel på envishet!!

Skorpan kollar mycket intresserat på vad Ronja gör.....

Ska hon lyckas.....eller?



Som väl alla vet, så älskar Ronja höga höjder.

ALLT ska hon hoppa upp på, för att bli fotograferad.

(tror jag, för hon hoppar inte ner förrän hon hör klicket i kameran)


Men här, vid den gamla stubben, var det något som gick lite fel?!

Hon har hoppat upp på den massor av gånger,

utan problem, men i dag, då gick det inte.......

(Hon ser nästan lite förnärmad ut, att jag står och fotar, nu när hon blev hängande över stubben)



"JAG SKA UPP!!!"

I stället för att ta ny sats, segade hon sig upp.

Drog sig med frambenen, och sköt på med bakbenen.

Snyggt, Ronja!!



"HA, så där ja....det var väl inget det där!"   



"Nu så, nu är jag på plats ordentligt....Nu kan du ta en bild!!"

Bästaste Ronja!




Skorpan sprang under tiden som en tok.....runt runt runt!

Lycklig över att "lill-husse" hälsade på, just hemkommen från Thailand   




Tycker inte att det snöat så väldigt mycket sedan i går, när hundarna och jag var i skogen.

Men alla våra fotspår var borta........det är sååå mycket snö.

Tur den är så där mjuk och skön....som ett puder.


Undrar om hundarna har funderingar på mattes fotande?   

Förmodligen inte, men det är rätt kul att se hur Ronja verkligen "sätter sig till",

på det hon tycker är bra ställen för en bild.....eller två.   



Om det brukar vara mycket spring o bus när vi är i skogen,

så är det ingenting mot hur det är, dom här dagarna som sonen är här och hälsar på.


Tjejen som har koll på precis ALLT!!




ALLT och så lite till   



Snö och vinter, det är det bästa som finns!

Jag håller väl inte riktigt med om det.....men om hundarna är glada, ja, då är jag glad!



En trevlig, rolig dag för oss alla.

Blivit lite "suktade" av massor av fina bilder och berättelser,

om ett varmt och underbart land, men mycket vackert att se.


"Och vi, vi blev så glada att vi tjööööt, när vi fick träffa Lill-husse igen"

  




Det var allt för i dag från oss.

Hoppas ni inte har allt för hemskt väder, med snöstormar och kyla.

Nu vill jag faktiskt att det tar och lugnar ner sig lite........det räcker så bra, så bra med snö nu.

Men jag har väl inte någon talan i ämnet   


Kram

Susanne


Av Susanne - 29 januari 2014 22:01

Har ni studerat era hundar ordentligt?

Jaa, klart ni har......ibland ser man saker i deras beteende,

som säger mig att dom är så smarta....

och, ibland........då är dom mindre smarta  

 


Här kommer några exempel på smart vs osmart!


         "Ohoo, kolla där inne....under granen.....Värsta braiga'  pinnen!!"  



"Nu har jag ett stadigt grepp om den.....å draaaa!!"



"Men...vad sjutton hände nu?"



"Eh....vem var det som kastade snö på mig??"



"Nå ja, slutet gott....jag fick bästa pinnen"




Tuffa lekar i den mjuka snön.

           


Härligt när snön yr.......



Inte en chans att dom fryser....bara mattes finger som blir lite kallt!



"Se upppppp, matte!!!"



                               

Vem är smartast här då?

Skorpan hittar en liten, liten tallgren.

Tror hon står där och retar Ronja........

"Kolla vad jag har då....bästa lilla pinnen!!"



"HA, den är snart min, den där pinnen!"



Jakten har börjat......




Skorpan provar med att äta upp tallen......(dumt)



Självklart får Ronja snart tag i den...och bestämmer sig för att gömma den i snön!



"Här nere lägger jag den.....Skorpan hittar den aldrig! Hehe!"



"Var grävde du ner den?"



Envisa Skorpan grävde snart fram,

den nu lilla, lilla grenen, och lyckan var total!


Vinnare av tallegrenen = Skorpan!

   

    

      Vägen hem gick över bergen......       




Åh....HOPP!




Nöjda flickor, efter några timmars skoj i skogen     




Av Susanne - 28 januari 2014 21:42

Tråkigt, men kursen som vi skulle starta i dag, blev inställd.

(Iofs är vädret fortfarande eländigt, men jag var så taggad för träning.)


Vad gör man då??

Joo, tar saken i egna händer....och tränar, helt enkelt!

Gjorde t o m upp en plan, för hur och vad jag skulle träna.


   Platsen för vår träning, var även den noga utvald....hehe (SKOJ)         



Skorpan var först ut på "plan"



Att ställa in kameran på video, och filma mig själv,

det har jag inte "kläm på" alls, tyvärr.

Tror det är ganska nyttigt att titta på sig själv, och se hur man bär sig åt.

Vore bra att se sina fel!

Jaja, några bilder blev det dock.


Just här glömde väl Skorpungen bort vad det var vi höll på med,

och studerade fåglarna istället   



"Lugn, lugn, Matte, jag kommer nu!!"



"Aj, vad jag slår mig själv med bollen då!"


Vad tränade vi då?

Jo, linförighet, ställande under gång, inkallning.

Skorpans ingångar blir bättre och bättre, och jag blir så glad,

att jag lyckats lite med vår träning i alla fall.

Trots att vi inte direkt gått någon kurs i det.


Apportbocken hade jag så klart inte med, men vi körde med bollen.

Skoj!


Så var det Ronjas tur.

Ronja som jag inte alls tränat lydnad med.

Joo, lite så där till husbehov bara, och det var länge länge sedan.

Jag ville ändå prova och se hur mycket hon kunde,

eller hur mycket som satt kvar i lilla huvudet 

  

              



"Världsmästare" på att hämta saker som kastas.....det är Ronja det!




Hon var så taggad, efter att ha suttit i bilen  och studerat Skorpan,

så det gick lite väl snabbt i svängarna ibland...........

"Wohooo!! Jag glider förbiiii....."



"Nu så, nu har jag stannat.......snabbt upp igen......"



"Och fort fort tillbaka................!!"



Det där var kul att se.....att även Ronja kan.

Det har ju blivit mest dragträning för henne, under dom senaste åren.

Även kul att se hennes ingångar.

När Ronja var liten, och vi gick vår allra första kurs med henne,

då gick ingången bakom föraren.

Så gör Ronja i dag också.....riktigt bra på det var hon.

Och vad jag förstår, så spelar det ingen som helst roll, vid en ev. tävling.


Jag känner mig nöjd med dagen, trots att det inte blev "riktig träning" på kursen.

Men träning blev det, och det är väl inte fy skam.   


Att vara "vårdhundar" hann vi också med   


Svårt att hålla reda på frisyren när det blåser halv storm   

"Bad hair day" skulle man kunna säga!

  



Ronja överraskade!



Nu så, nu har jag "tjatat" färdigt för i dag.

Hoppas ni har det lite lugnare utomhus än vad vi har.

Det blåser fortfarande galet mycket.

Att vara  utomhus är hemskt "oskönt".


Kram på er

Susanne


Av Susanne - 27 januari 2014 21:31

 Jäklar, vad de blåser!!!

Jag erkänner direkt, det här är det värsta jag vet!

Man hör ingenting, man ser ingenting, snön driver igen mina fotsteg på nolltid.

USCH   


Men, då är det ju som så, att har man hund, så går man ut, i ALLA väder.

Och när man sedan återvänder hem igen, svettig och full av snö,

då känns det faktiskt väldigt bra, trots allt.  



Mitt mål var att vi skulle "leka vårdhund" och hälsa på min mamma i dag,

men där satte vädret stopp.

Att ge sig ut på våra helt igenblåsta vägar, det gör man inte, om man inte absolut måste.

(Och då ska man räkna med, att man kanske måste ta hjälp av någon snäll bonde med traktor.)


Framåt kvällen, när vi skulle fira dotterns födelsedag, då mojnade vinden för ett par timmar,

så vi kunde ta oss in till stan, ganska obehindrat.

Men nu har den återvänt, med full kraft igen.

Man tror nästan att hustaket ska flyga av.



Hundarna ligger mer än gärna ute, och ligger dom helt stilla ör bara några minuter,

då hittar man dom inte, haha.

"Hallåååå, var är niiii!!!"


Och sitter man stilla och väntar på att en liten skogsmus ska våga sig fram under snön,

då hinner man bli vädigt snöig.

                             

    

"Där!!"

  "Jag är säker på att jag hörde den är!"          

(Jakten slutade med 1 - 0, till skogsmusen!) 



Pulsade in i skogen, där är inte vindstyrkan så förskräcklig.

(så hoppas man att det inte faller en tall i huvudet) 

 



 I morse hade jag ett samtal med veterinären, som vi var hos med Skorpan,

när hon förra veckan gjort sig illa i tassen.

Jag ifråga satte om det verkligen var nödvändigt att hon forsatte med smärtstillande?

Har kännt o klämt igenom hela hennes ben/tassar,

utan någon som helst reaktion, som skulle tyda på smärta.

Och man vill ju inte stoppa i henne läkemedel om det inte behövs,

Vi diskutterade fram och tillbaka, och kom gemensamt fram till att vi slutar med medicinen,

och släpper henne lös en stund i dag.

Så ser vi, helt enkelt.

Skulle det vara så, att hon verkar ha ont i morgon igen, ja, då får vi börja om igen.


Gissa att "någon" blev glad   



"JAG ÄR FRIIII!!!"


Mjuk härlig pudersnö, och en hel-galen Skorpunge! 

Det är underbart att se.


 Och jag tror även att Ronja tyckte det var skoj,

att den lilla "skitungen" släpptes lös igen. 


 

 "Åh, vad jobbigt, att sitta stilla några sekunder!"



Skorpan undersöker allt!

Alla spår hon kan få tag i.

Doppar ner nosen i varenda litet rådjursspår, för att sedan lokalisera var dom håller hus.

För dom är alldeles i närheten. 



WROOOOM!

 



 Snön piskade ordentligt i ansiktet,

vilket inte bekommer hundarna nämnvärt.




 "Brummeli-Brum vem lufsar där.... ♪ ♪♫"




"Det var skönt det där", tyckte Skorpan, att få rasa av sig en stund!

Att vara stilla är inte hennes grej riktigt.   





Och Ronja, hon var nöjd med att få leka lite med sin kompis.

 



 Du och jag, vi två!

    

 



 Näe....hemskt ledsen,

men jag orkar nog inte hålla ögonen öppna längre.....




 Nu håller jag tummarna för att, dels inga bakslag hos Skorpan,

och dels för att detta oväder lugnar ner sig till i morgon, för då startar vår nya kurs.

LYNADSKURS!

Ja, jag är inte mera än männisa, och kan väl ändra mig   

Har ALLTID sagt, att lydnad, det är inte "min grej"......

Och i morrn börjar alltså den kursen, hahaha

Ska bli så skoj!


Kram

Susanne

Av Susanne - 26 januari 2014 21:37

1981!

Då föddes vårt första barn!!

I morgon är det 33 år sedan?

VA?   Hur är det möjligt?

          Minns det så väl, men sådana saker etsar sig väl fast ordentligt, och det är jag glad för.

Just nu känner jag mig så glad.

Oftast är det väl någon liten detalj i livet,

som man skulle önska var annorlunda, men, näe, jag är GLAD helt enkelt!         

(Jo, jag ljuger väl lite då....men det handlar om saker som ingen någonsin kan ändra på,

så det får jag acceptera)


En riktigt, riktigt skön känsla.

Jag har tagit tag i saker som varit jobbiga, försökt hitta lösningar,

och även om inte precis allt har löst sig ännu, så har jag tagit tag i det, och jag tror på en "Happy Ending"


"Jaha, då blev det posering vid ett gammalt hus i dag!"



Vi for in till stan' på fm, saker som skulle ordnas inför morgondagen.

Tog därefter en promenad med hundarna, och den innefattade även träning.

Att änderna runt "strömmen" är tama, jaa, det vet man ju,

men att dom skulle ligga kvar på sina platser,

när en "liten berner" traskar förbi, det trodde jag inte?

Å andra sidan, är det väl det här som kallas ömsesidig respekt.

Vi stör inte dig, om du inte stör oss   



"Jag vet, jag vet, jag ska inte jaga dom, husse"

"Bara titta lite"

"OK?"



Skorpan blev nog lite konfunderad i dag,

då hon upptäckte att det inte alltid hjälper att bara vara söt.

Man bara måste höra vad man blir tillsagd, och i dag var inte matte att leka med.

(Joo, vi lekte också, förstås, men först var det lite allvar)




Vet man vad man vill ha, då måste man ta tag i det, vilket inte alltid känns enkelt.

Men jag tror att jag fick ny kraft och energi, efter helgens hundkurs.

En stor spark i baken, det gjorde susen.

OCH, det känns skitroligt!!!




En bild på en av våra två underbara hundar,

Ronja

  



Och den andra........Skorpan,

som jag insåg hade blivit stora damen i dag?

  



En mycket rolig, lyckad, givande helg har vi haft,

och jag hoppas ni haft detsamma.


"Barnkalas" blir det alltså i morgon, hahaha

(För hon är ju för alltid vårt barn, även om hon nu blir 33)


Kram till er alla

Susanne

Av Susanne - 25 januari 2014 19:22

"Vad säger din hund?"

Jaa, det har man ju undrat många, många gånger.

Att få möjlighet att gå en kurs,

med en "ledare" som har massor av intresse och kunskap i ämnet, det är underbart.

Att hon dessutom delar med sig till oss vetgiriga, är ännu roligare.

Så mycket som man inte vet, trots att man trodde det.


Min tanke var nog att Skorpan skulle vara med på kursen, men eftersom hon skadade sig,

så fick hon bara titta på, och Ronja fick i stället vara med.

                                



Det här med hundars språk, joo, jag skrev det i går, och gör det igen....

Det är så oerhört kul!!

Ju mera man lär sig, dessto mera vill man lära sig i ämnet.

Där blir man nog aldrig riktigt fullärd.

Alla är ju olika individer.




Jag har haft hundar sedan 1970, och det är ju ganska många år,

men känner mig väldigt "novis" i ämnet.

En otäck händelse, i mitten av 90-talet, har satt enormt stora spår i mitt huvud.

Mitt mellan-namn är "ORO", efter den insidenten.

Har jobbat mycket med mig själv i jobbiga situationer, och visst är det betydligt bättre.

Men ibland slår oron till, med full kraft, vilket jag då för över på hundarna, förstås.


Den här kursen, "Vad säger din hund" handlar just om att lära sig, hur min

och andras hundar gör/reagerar i olika situationer.




Vi satt i gruppen, och pratade om våra hundar, om hur vi trodde dom var.

Min tanke om Ronja, det är först o främst att hon är väldigt snäll.

Det skulle jag kunna förstöra med mig själv.

Genom att överföra min känsla till henne. Det går inte att ha det så!!!




Hon har också en "olat" eller vad jag ska kalla det.

När vi träffar hundar som hon känner, då ska hon alltid "läxa upp" dom, innan leken vidtar.

Det gör hon genom att låta väldigt mycket, och helt enkelt säga till alla andra,

att här är jag, och jag bestämmer!

Jag gillar inte alls det här,

och kommer efter idag inte heller låta henne göra det.



Två hundar i taget utförde "möten",

medan vi andra stod och iaktog deras beteende.

Mycket givande!

Jag tror alla fick en slags "AHA-upplevelse", och en väldigt nyttig sådan.




Det är ju inte bara ämnet i sig som gör det här så givande,

utan även den som håller i kursen.

Att känna en ledares kunskaper,

det skapar trygghet och gör också att man verkligen lyssnar,

och tar till sig det som sägs.

Viktigt!




Ni har säkert listat ut att jag har haft en toppen dag!!!


Skorpan fick strosa runt på tomten i dag.

När jag kände igenom hennes ben och tassar,

visade hon ingen som helst smärta.

Gissa att jag blev glad!

Och, jag lovar, jag kommer ICKE låta henne göra något förhastat,

som skulle kunna orsaka att skadan "slogs upp" igen.




"Snö är gott när man blir törstig!"

"Munnen full....och svälj"




Här är två påsar, som inhandlades i dag.....

Ronja och Skorpan tycker dom har ett mycket intressant innehåll.

Oxlever och oxlunga!

Det är grejer det!




OJ!

Helt plötsligt ser jag att skillnaden i storlek krympt....

Var tog den lilla valpen vägen?



Nu så, nu ska det tränas på läxan vi fått i dag.

Skulle vilja ha någon att träna med dock.

Att träna möten med Skorpan och Ronja ger ju inte rätt effekt, precis   


Ha det gott därute.

Kram

Susanne

Av Susanne - 24 januari 2014 15:34

Joorååå!!

Mycket, mycket bättre!

Det är hon i dag, den lilla Skorpungen.

Och gissa att jag är otroligt lättad över det.

Men hon måste ju ha slagit i riktigt ordentligt,

för att få så himla ont som hon hade.

              Dessutom, som veterinären sa, så var hon säkerligen "skitskraj"               

 Hon hade ingen aning om vad smärta var innan.


"She is back"!!


  

I går, när jag skulle betala i kassan, efter att ha varit och handlat,

hände en ganska "läskig" sak.

När man betalar med femhundralappar,

lyser dom ju alltid sedeln, så även i går.

Då säger kassörskan, - "Nej, den här sedeln är föfalskad, så den får du inte handla med!!"

?????

VA?

Nähe....vad gör jag då, sa jag?

Du måste gå till banken!!

Sagt och gjort, i dag stod jag i kö på banken....läääänge.

ALLA var där i dag?

Det blev, så klart, dagens happening!

Alla skulle kontrollera min "falska" femhundralapp.

Gissa vad!?

Den var inte falsk!!

Så allt detta besvär, pga en okunnig personal.

Dessutom, om butiken misstänker falska sedlar,

ska dom ta kontakt med polis, vilket dom inte gjorde.

Hade faktiskt mycket viktigare saker för mig i dag,

än att stå i kö på den enda banken i stan, som handhar pengar!!!

  




Ingen sol i dag, men det stoppade mig inte från att ta några bilder,

och dom kommer här   









 Snö är gott!



I kväll blev vi bjudna på mat hos kära "gamla" vänner.

Det kändes som hundra år sedan vi sågs,

men så träffas man, och allt tar vid där det slutade senast.

Det känns så skönt och enkelt med sådana vänner.

Dom sparar vi på lääänge   


Tjejerna var med, och det är också enkelt.

Hej-hej, säger dom, och går sedan o lägger sig,

tills vi åker hem igen.

(Joo, dom fick gå ut, så klart)




 Nu måste vi hoppa i säng, det blir en lång dag i morgon.


Vi ska på kurs!

"Vad säger hunden"

Det är något som jag tycker är väldigt intressant,

att lära sig mer om att "läsa" hundar.

Känns riktigt spännande och roligt.

  


Inte mycket tid alls har ägnats åt datorn,

och jag har inte heller lämnat så mycket spår (kommentarer) efter mig,

när jag läst mina vänners inlägg/bloggar.

Jag hoppas ni har överseende med det, tiden har liksom inte räckt till.   

Kram

Susanne

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards