quilaoronja

Alla inlägg under november 2013

Av Susanne - 30 november 2013 19:57

I dag är det verkligen en mycket minnesvärd dag.

Vi hade haft en ganska tuff tid sedan sommaren........Ronja mådde allt annat än bra.

Början till magsår, deprimerad, håglös.........så full av sorg.

Det var så hemskt att se henne.

Allt detta berodde på att vår älskade berner, Quila, lämnat oss mycket för tidigt,

pga cancer, denna fruktansvärda, hemska sjukdom.

Hon var endast 6 år.

                      

Vet inte om det var en slump,

      eller kanske var det förutbestämt..........vad vet jag?

Vi hade tittat på flera olika valpar...........men jag hade ju träffat Skorpan,

som vid vårt första möte bara var 11 dagar.

Hon tog sin plats i mitt hjärta direkt!!!

     "Inget snack", sa hon......jag ska bo hos er.     

   Ni som följt bloggen, minns kanske hur det var.



För ett år sedan flyttade den här otrolig söta lilla varelse in hos oss.

Tjofselinas Z Diezma aka Skorpan.



Vissa saker går bara inte att förklara.

Det bara händer.

En annan sak, som var lite märkligt i sammanhanget,

det var att vi sommaren 2012 var på en utställning och dragtävling med Ronja.

Visst hade vi tittat lite efter valp, men vi visste ingenting alls ännu.

Då upptäcker jag, att jag tagit flera bilder på en speciell hund.........en hane,

som jag tyckte var så fin.

Hade ingen aning om vem han var,

och jag brukar ALDRIG ta bilder på hanhundar, när vi är på utställningar.

Knappast på andras hundar över huvud taget.

Men han tittade på mig så härligt.

Rakt in i kameran........

Gissa vem han var?

Jo, "Zante", som skulle bli Skorpans pappa.

  

 


Vad var det som spelade in här?


Det mest tragiska, och så hemska, det är att denna härliga hund,

dog hastigt, dagen innan Skorpan och hennes syskon föddes.


Men vilka underbara valpar han lämnade efter sig!



Lilla söta Skorpungen..........hon kom just i rätt tid.

Ronja mådde snart mycket bättre.

Och trots att hon inte ville visa att hon gillade Skorpan från första stund,

så vet jag att hon blev jätteglad över att hon kom in i hennes liv.



Älskar denna bild, tagen dag 1, när dom båda försöker bekanta sig lite med varandra.

Skorpan var såå försiktig.......läste nog Ronja direkt.

Flög inte på henne, på valpars vis, utan bara fanns där, straxt intill.



Tänk vad fort det här året har gått.

I dag känns det som att Skorpan alltid funnits med oss.



" I dag har vi även varit "vårdhundar"........"

Att kunna glädja andra, det är bland det bästa som finns.

Jag försöker ta med Ronja o Skorpan så ofta som möjligt, till min mammas boende,

förutom när det är "lervälling" ute.

 Alla dom boende blir så glada när hundarna är med.

Som vi ju vet, så blir man lugn i hjärtat av att klappa en hund.

(Och en berner älskar ju att bli klappad......"Win-Win")




Så tog vi en långpromenad i stan'.



Och fick sitta och vänta lite på husse.........



Skorpungen.


Ronja.



Inget är som väntans tider..........

"Du tittar däråt, så tittar jag häråt......så  ser vi om han kommer"


Vi har även provkört lite flera bilar i dag........

Ju flera man provar, dessto svårare blir det att bestämma sig.

Jättesvårt!


Men en vacker dag inom snar framtid, då har vi bestämt oss.


I morgon blir det stora bak-dagen här hemma.

Då kommer barnbarnen hit för att hjälpa till att kavla....och kavla......

Pepparkakshus kommer också byggas.......med Nonstop på taket....


Kram och fortsatt trevlig första adventshelg

Susanne


Av Susanne - 29 november 2013 21:41

I går!

Vilken dag det blev

Man skulle kunna kalla den, "Jakten på just DEN stenen"!

Starten gick hemifrån tidigt, tidigt.

Vi hade en lång väg framför oss.


Framme vid målet, letade vi oss fram till en turistbyrå, för att ev. få lite goda råd.

Joo då, det fick vi, och begav oss mot okända mål.


Mycket vackert att se på vägen, som gamla fina byggnader, t.ex



Och många roliga gamla namn.



Första ordentliga stopp var här.

En vacker sjö, där isen hade lagt sig, trots att det faktiskt var flera plusgrader.

 



Vatten, "skrek" hundarna....BADA!!!

(Näe, inte Mammut förstås, han blöter inte gärna ner sina tassar han)

  



Lycklig Ronja!

 



"Märkligt, att jag inte blir så blöt?"

   



"Får väl helt enkelt ta hål på isen!"



Det gick nästan att gå på isen.



Och vattnet smakade gott.

  

  



Mammut med matte var med oss på resan.

Vi har liksom samma galna intresse för gamla ting.




Vackert, eller hur?!

 



"Jamen, måste det blåsa så mycket här?"

 




"Riktigt  kul, det här med isflak"


 


Vi hittade inte en endaste liten sten här, men vad gjorde det,

vi åt lite matsäck i solen, vilket inte är fy skam.


 




Vad gjorde då hundarna.....joo, dom lekte och hade skoj.

Här hade dom en vild diskussion om något otroligt viktigt.

 



"Oohps, fick visst lite skäll där, av Ronja"

 



Visst leker alla tre hundarna tillsammans,

men oftast är det Skorpan och Mammut som busar.


 



Vi fortsatte sökandet.......

Det här är en hytta, där man utvann t.ex malm förr i tiden.

Nu gick jag omkring igen, och kände historiens vingslag.

Nästan så jag kunde föreställa mig hur många män arbetat här, för länge, länge sedan.


 



Masugn!

 



Jag är helt "såld" på detta!!!

Men, vi hittade INTE det vi sökte här heller........

 



Vi åkte hit och dit, och fram och tillbaka.....och det började faktiskt bli mörkt........

Vad sjutton, skulle vi bli tvugna att åka hem, utan "skatten"?

Som barn, gick jag här i skogarna, med min farmor och farfar.

Kommer, så klart inte i håg exakt var......

Det jag minns, det var den fantastiska stenen som jag plockade.

En riktig skatt!

Ville så gärna hitta den igen.......

 



Med massor av envishet kommer man långt.

Här!

Här är den!

Bergslagstenen.......

Vi lyckades, med hjälp av ficklampor!

Låter kanske tokigt, men jag blev så himla glad.

Jag var inte ute efter att samla in massor av stenar, inte heller stora stenar,

bara några små fina bergslagsstenar, som rymdes i min hand.

Och nu har jag några stycken, i lite olika färger.

(Men den blå ligger nog varmast om hjärtat)

 



Stenar........jag gillar stenar!

 



Gårdagens äventyr, kommer vi nog minnas länge, länge.

Vi hade så roligt, alla fem.

Efter en sen, ja, väldigt sen middag på vägen hem, landade jag till slut hemma igen.

Gissa att vi var helt slut...... men det var det absolut värt.


Det är också så härligt, när man kan göra saker som den här,

och ha hundarna med sig överallt.

Det är liksom aldrig några som helst problem.


Om ni nu lyckades komma ända hit ner på sidan, utan att få kramp i fingret,

så säger vi godnatt.


Kram

Susanne

Av Susanne - 27 november 2013 19:19

Tidig dag, som startade med ett möte här hemma.

Sedan var det här med bil.

Nödvändigt, men så otroligt trist när man måste byta.

Om man haft en kista att ösa pengar ur, då vore det väl ingen match.

Jag har ialla fall provkört lite i dag, får se hur vi gör.

Wrooooom, vad det gick fort, hehe.

Hann väl bara tänka, att jag skulle gasa, så var vi iväg.

Skoj!


Jaa, så tittade den här lilla gula fram lite på eftermiddagen också.

  


Lek med bilder, kallas det här.

 



"Nu har hon gjort så där igen!"

"Smetat mjukost i ett träd?"

                


Mera lek med bilder.



Svårt att planera morgondagens stora äventyr,

men nu har vi en plan i alla fall.


Ska bli så himla roligt.......

VAD?

Jaa, det får ni se i morrn   Larvigt va?



Fin prydnad på vår gamla mjölkvagn!



Nu bäst att packa iordning ryggsäcken, och göra lite matsäck.

Starten går tidigt.


Inte mycket "matnyttigt" här i dag, med det blir betydligt mera i morgon.


Kram

Susanne

Av Susanne - 26 november 2013 20:05


             Är ni redo, flickor?!             

Joorå, det var dom, så klart.



Träning med drag-gänget stod på dagens schema.

Alltid roligt.




Har bestämt mig för hur jag ska träna,

och har verkligen tänkt att hålla mig till planen.

Ronja!

Slalom........

Första ronden gick si så där............"Gör om, gör rätt"

Sedan gick det bättre.

Inte så orolig, bara att nöta lite till.



Så var det Skorpungens tur.

Kontakten är det i varje fall inget fel på.

Just den här bilden är från Ängelholmstävlingen, tagen av Sören Poulsen.




Jaa, vad ska jag säga.....

Allt Skorpan gör, det går med rasande fart, och det gillar jag ju.....MEN....

Ska man svänga lite snävt med skakelhjul,

och har för hög fart, då flyger liksom skakelhjulen bakom Skorpan.

(Om man skulle råka stå ivägen, då får man  nog knäskålarna bortslagna......SCHWUNG......!



"Oh, gode gud, låt det inte hända en olycka nu bara........!"

"Misstänker vad som kommer provas nu"



Japp, det är så här det får bli!

Vi testade sennenvagnen.

Den är ju bra mycket tyngre, och dessutom ledad,

så det bli lättare att svänga snävt och snabbt.


Gissa att den här "lilla" tjejen var duktig!!!

Slalom!

Rutan!

Stanna! (dom sista gångerna satt stannandet bra)

Jo, jag är så stolt över henne.

Hon är väldigt lyhörd, och vill vara "till lags" hela tiden.

Heja, heja Skorpunge!



En vacker dag, kanske även Skorpungen får äran,

att dra in domarna till båsen i ringarna, i fyrspann.

Precis som Ronja gjort två år i rad  nu.




Tänk, vad hundar är duktiga,

vad dom gör för oss, bara vi har rätt "verktyg"


Ibland  känns som att vägen till målet är roligare än målet.



Två supertrötta hundar ligger vid mina fötter.

Skillnad på trött och trött !


Kram

Susanne

Av Susanne - 25 november 2013 22:30

             

 Märgben!  

Det är grejer det.        



Man kan nästan ligga hur länge som helst

och bara njuta av det.

 



"Att det ska vara så himla krångligt att komma in i mitten då?"

   



 Även i dag, lyckades jag med att få lite gjort här hemma.

Och hundarna såg jag, så klart, inte röken av under tiden.


Hade sedan några saker som skulle uträttas i stan',

så på vägen dit, tog vi en sväng i solen.



"Kolla!"

"Bästa pinnen!"   

"Den lämnar jag aldrig ifrån mig"



Självklart, måste man alltid ha just samma pinne......

Nu blev det springa av!



"Du får den aldrig, Skorpunge"



Envisast i landet..........!



"Haha, passade på att sno pinnen, när Ronja kollade åt annat håll"    



"Bäst att sticka!"



Men, när Ronja inte var intresserad längre,

då var ju liksom inte alls så kul längre.

Alltid roligare att göra något tillsammans.



Alla har nu fått sitt!

Bilen har fått sina vinterdäck.

Hundarna har fått motion och allt annat som dom behöver.

Jag känner mig nöjd med allt jag fått uträttat,

vilket även innefattade ett möte med ansvariga på min mammas boende.


Skorpan är ju drygt ett år nu, och jag tycker det händer så mycket med henne hela tiden.

Hon blir äldre och klokare, men har ändå sitt roliga, busiga, galna,

helt underbara sätt i behåll.

Dessutom ändrar hon sig väldigt mycket och snabbt i sin kropp nu.

Blir bredare, kraftigare.......

Ja, inte tjock alltså.

Tro inte det, för det kommer aldrig hända att våra hundar blir överviktiga.

Det skulle dom definitivt inte må bra av.




Kylan som vi haft nu några dagar (två) den gillas av oss alla.

Hundarna älskar att rulla sig på den frostiga gräsmattan,

men tror dom blir ännu nöjdare när vi får lite snö också.



Det var vår dag i dag.


Kram

Susanne

Av Susanne - 24 november 2013 20:16

Men hallå där,

vilket underbart väder vi fick i dag då!

Jag har INGENTING att "gnälla på".

Vaknade upp och solen lyste in genom fönstren,

vilket uppskattades 

 



Vi  gav oss ut på en långpromenad,

som varade i flera timmar.

  Slog på "Runkeeper" och sträckan visade på drygt 8 km.

Man kan ju undra hur långt tjejerna springer?


Skorpan mitt i ett "tok-spring"! 



"Här ska du få se något roligt", sa Ronja.

"Det här är is, fruset vatten alltså."

"Man trampar lite lätt, så här, då går isen sönder, och under finns vatten."

"Om man är törstig!"

"Smart va?"

  


 



"Hm.........jag vet inte om jag fattde det där helt o hållet?"

"Tycker nog det verkar lite läskigt jag"

  

   



Kyligt, men soligt, vilket betyder,

att spräcker man isen på vattenpölarna, så blir man väldigt lerig.

Men BARA om tassarna.



Trix på stenen........Det är ju så, att Ronja,

hon hoppar upp och gör lite konster, utan att vi säger något. 

  



  



Skorpan hoppar också mer än gärna upp på saker,

men håller sig till dom lägre ställena.

Bra att vara lite försiktig ibland!



"Här, här på stenen är jag!"

"Ser ni mig!"



Väldigt mycket bilder blev tagna i dag......

Bäst att passa på   


Här kommer några till.......






                                


Så där.....det var allt!   

Ännu en helg har passerat.

Har fått mycket gjort inför den stundande julen, denna helg.

Bestämt mig för att vara ute i god tid, med ALLT i år!


Kram

Susanne


           

Av Susanne - 23 november 2013 21:11

Oj oj oj, vad mycket bilder det är,

som jag bara måste sortera på datorn.

Så  sitter man här och "bläddrar",

och helt plötsligt inser man, att man fastnat en lååång stund,

bland dom gamla bilderna.

Roligt, ibland sorgligt, med alla dessa bilder.

(Och, jag erkänner, det ÄR mest bilder på alla hundar som passerat i mitt liv)



     


Vad var det nu då, som var cliffhangern   

Jag har sökt med ljus och lykta, efter ytterligare en segebaden sele.

Dom är jättesvåra att få tag på.

Ville ju så gärna att vi skulle kunna träna på "dubbel-drag" med Ronja och Skorpan.

Och nu kan vi det   

Just den här sortens sele tillverkas inte längre,

och dom människor som ev. har en, säljer den oftast INTE.

(Även om dom aldrig kommer använda dom)

Det har liksom blivit en riktig skatt, att ha en segebaden sele.

Men, titta här!



  

Nu har vi TVÅ!!!

I rätt storlek.

Detta tack vare underbara vänner, som hjälpt mig.


Har även fått löfte om en segebaden-pulka, som vi tänkte prova med båda flickorna i vinter.

Åh, vad skoj det ska bli.


TACK snälla rara vänner, för att ni hjälpt mig med detta   



"Nu då, ska vi leka??"

 



Efter lite lek och träning på tomten,

som bland annat innefattade ingångar och små finjusteringar,

gick vi upp i skogen.



Både Ronja och Skorpan fick genast upp ett spår!

Konstaterade ganska snart, att en älg var alldeles i närheten.

Men, med lite "matte-list", lyckades jag avleda deras uppmärksamhet på älgen,

och istället koncentrera sig på godissök.



Även i dag låg skogen i mörker, inte en skymt av någon sol,

men några bilder provade jag att ta ändå.



Så tyst och stilla i vår skog........tills vi,

eller, det var väl hundarna som först uppmärksammade att det var något som rörde sig i närheten........

Hm, ska jag koppla er kanske???

Äh.......men så plötsligt, kom ljudet närmare.......hundarna brukar alltid skälla till

om det kommer någon, men inte denna gången?

Så drog dom bara iväg. helt tysta?!?!


Haha, det var ju bara husse som smög på oss   



Avslutade med tuff språngmarsch, upp och ner i backe!

 



Med hopp!



Nästan varje kväll, så har Ronja o Skorpan en stunds mys. 

  


 När man hör dom, skulle man  kunna tro att dom bråkar på riktigt.

Men det rör sig bara om hundprat med hög ljudnivå.

När "diskussionerna" är avklarade, så somnar dom sött tillsammans.

 



 Det var allt från oss i dag.


Kram

Susanne

Av Susanne - 22 november 2013 22:09

I går radade jag upp alla nackdelar som "ett väder" kan ha....

Jag glömde D I M M A!

                   Dagens härliga utflykt såg man inte mycket av.                     



Mötte upp en kompis, för vidare färd mot dagens mål.

Så typiskt!

Båda två är vi, så där, lite sjukligt roade av fotografering,

om ni förstår hur jag menar.


Väl framme........startade dom här två damerna med lite uppvärmning.

Dvs. Slalom mellan alla träd.

Här är den övningen precis avslutad.........



 Eller, Skorpungen hade visst lite spring kvar i sina ben.



 "Så där ja, vad ska vi göra nu då?"

"Blir det fika.....elller?"



Ronja och Skorpan på väg ner i vattnet.

(Söta små rumpor)



 Ännu en gång, fick se prov på hur, mycket Skorpan betyder för Ronja.

Skorpan hoppade i vattnet och simmade bredvid oss en stund,

medan vi gick på en stig i skogen.

Rätt som det är, ser vi att hon fått problem!!!

Hon tar sig inte upp ur vattnet.

Mycket grenar ivägen.......



 Som skjuten ur en kanon, kommer Ronja farande, springer till vattnet,

som för att visa Skorpan var hon kan ta sig upp.



 Om ni visste hur "häftigt" det är att se.

Den här gången såg ju även min kompis hur det gick till.

Ronja, hon har koll hon!

      


Mitt i allt, så är det otroligt vackert, även med dimma i bilden!



Dock ganska svårt med bilderna.

Linsen immade t o m igen.



 "Vilken tur, att jag har en Ronja som vakar över mig....ALLTID!"



 "Trots att vi badade flera gånger, så var vi inte i vattnet några längre stunder i taget."

Lite kallt kändes det nog allt.

  

"Men hallå!!!"

"Grabbarna!!!"

"Ska inte ni bada??"



 Här sitter Skorpan, Ronja, Imexx och Gazton i dimman.

Grabbarna som gillar tjejer.......  


 

"Bara ett litet dopp till då, innan vi går mot bilarna......så vi  kan blöta ner riktigt ordentligt"


Skit samma med vädret..........vi hade lika trevligt ändå.

(Men, bilderna hade kunnat bli betydligt bättre utan dimman)


Vi säger tack, för en rolig dag, alihopa.

Det gör vi om.


Ytterligare en väldigt rolig grej hände i dag....men, det får bli en cliffhanger till i morgon   


Kram

Susanne

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards