quilaoronja

Alla inlägg under november 2013

Av Susanne - 11 november 2013 22:43

   Skorpan, som vanligt full av skratt!!!   



Perfekt, när det finns gott källvatten i skogen!

Ifall man skulle bli törstig         



 Det är ju inte så, att hundarna självmant går in o lägger sig i ett vindskydd precis.

Bara för att det är skönt.

Nej, det är endast pga att jag ska fotografera.

Men, dom gör det.....för mattes skull   



Ljuset i skogen var inte alls det bästa i dag.

(om man nu skulle vilja fota, vilket jag så klart ville)

Men närbilder blev helt ok, tycker jag, i övrigt sudd, sudd!


Skorpan lite nyrullad i diverse "go´saker"!



 Ronja höll sig från dom värsta skithögarna idag!!!

Fantastiskt   



 När vi var på väg att åka på dagens utflykt,

ringde jag en kompis,

(Mammuts matte, som också är min speciella GPS)

för lite vägbeskrivning!

Helt otroligt, men hon var också på väg ut, till samma plats!!!

Vad kul, så vi gjorde så klart sällskap   



 Tänk, vad det är härligt i skogen.......och inte minst, vackert!



 Lustigt att det blev så många bilder i dag?

Dels var inte hundarna stilla så väldigt långa stunder,

och dels, var det skitdåligt ljus för fotografering.



 "Wow, vad det luktar "mumma" om dig då Skorpunge!!!"



 Blött, blött, blött....tur det finns spångar att gå på!



Ronja var även i dag riktigt i farten.

Bjöd upp till lek stup i kvarten med Mammut   



"Herre på täppan!"



 Det här är spännande!

"Pigans plågsten".

Den är gigantiskt stor.

Inte ens Ronja lyckades ta sig upp, eller, jag stoppade henne.......

Mammut gjorde tappra försök, när hans matte klättrade uppför stegen.



Jaa, här skulle man ju inte vilja bli sittandes en natt,

med vargar som försökte ta sig upp.

  



 Skorpan i ett skrattanfall!

Eller, vid närmare eftertanke,

var det  nog här hon rullade sig i, i hennes nos, underbar parfym.

Mammut tittar undrande på henne......."Men vad gör du, Skorpan?"



Sista biten på vår vandring, kom mörkret i en rasande fart.

Som tur var, gick vi då på en grusväg, så vi hittade till slut tillbaka till bilarna.


Och hemma igen, jaa, då kan ni säkert gissa vad jag gjorde?!

        



Piffade till hundarna!

Blev inget bad, utan bara bort med det värsta,

lite självtork, och sedan avslut med blåsen.

Hepp   



Dagens sträcka var över 1 mil, så det tog sin tid.

Om vi går drygt en mil, så kan man undra hur lång sträcka hundarna går/springer?



Nu ska vi inte göra något annat än att sova   



Ronja har hämtat sin bästa "sov-kompis, Hundvalpen",

som numera liknar en helt tom liten hundvalp, efter många års användning.


Förstår inte att det blir så himla mycket bilder?

Det var ju inte ens idealväder för det.

Har väl fått någon slags sjukdom.......kan inte låta bli helt enkelt   


Nu så, hopp i säng för min del.


Kram

Susanne

Av Susanne - 10 november 2013 21:20

  

Jaha, då har barnbarnen, Milton och Meya, lämnat oss för den här gången.

Vi har haft en härlig helg tillsammans.

Vi vaknade i morse av att barnen ropade i kör, "Heeeej, Skorpan!!!"

Skorpan är helt otrolig när det gäller att vifta på sin svans.

Hårt hårt in i väggen......DONK, DONK, DONK!!!

INGEN kan sova då!

Och INGEN kan heller bli speciellt arg,

när man har en överlycklig Skorpunge bredvid sig


Efter frukost gick vi in i skogen.


                     

Mot "godisträdet!!"         



"Godisträdet?"

"Jag kommer inte ihåg, godisträdet, vad var det nu igen???"



Nej, nej, Ronja......du vet väl ändå var det är?

Javisst ja, Ronja bara måste inspektera ALLA stubbar först!

Just den stubben har väl kanske sett sina bästa dagar, Ronja!



"Är det det här som är godisträdet, Ronja???"

(Ännu en stubbe!)



Hahaha, Ronja, Ronja, du är väl bara för tokig!!!

Hon vägrar hoppa ner från stubbarna, innan hon hört "klicket" från kameran   



Nu då?

Nu tror jag vi närmar oss det rätta trädet!

"Mitt, mitt, mitt godisträd"

"Måste kramas lite"   



"Så sitter vi här och väntar.....och vips, så ligger det godis på trädet!"


Jag tänker så här!

Om man jämför en dag som i dag,

när det inte blir några riktigt, riktigt långa hundpromenader,

med en vanlig dag, när vi går väldigt mycket och långt..................

Då tror man ju kanske att det skulle ta mera på krafterna när vi går hela dagar.

Men icke!



Hundarna blir helt slut.....förmodligen då mest i huvudet   

Mycket som ska hållas reda på.

Är så glad över att dom gillar barn!

Dom söker sig till dom hela tiden.

Vill vara nära och kela.

  



I kväll, då packade jag bilen för lite dragträning i stan.

Det var ett tag sedan nu, och jag måste säga, att det är så himla roligt.

Ronja kom ihåg "SLALOMEN"!!!   

Och Skorpan fick köra slalom på hennes nivå, samt rutan!!

Den som vi missade på, i Ängelholm (pga mattes knasighet)

Nu satt den igen!

Om jag bara håller mig till det som vi tränat in, då är det inga som hellst konstigheter.

TAck Ing-Marie för träningssällskap, alltid lika roligt!

  



Tog mig även i kragen, och gjorde iordning alla "trattisar" som jag plockat hittills.

Av fyra fulla bajspåsar, blev det bara en lite "skvätt" kvar.

Attans att det krymper ihop så mycket.

Ut igen bara, och plocka mera, så jag kan börja sylta den!



Ny vecka igen.......och nya äventyr.

Nu håller jag på  med planering av en längre tur, som vi ska göra.

Hundarna och jag, tillsammans med hundkompis med matte.

DET kommer bli så spännande............snart så!


Kram

Susanne

Av Susanne - 9 november 2013 22:56

                       

"En del skulle kanske säga att jag var skitig?!"

"Men jag, jag tycker jag är ganska snygg.....och luktar gott, det gör jag också!"


"Hur lätt är det då, att hålla sig ren?"

"Det är ju så himla kul, att springa och skutta och rulla runt i leran!"

"Och vet ni vad?"

"Jag tror matte tycker det är ganska mysigt att piffa till oss"

Och det är ju så sant.

Man känner ett slags lugn, när man pysslar med djur.

Pulsen går ner, och hjärtat slår med lugna slag.



Och ska man sedan mysa med två gullungar,

då gäller det att vara torr och rentvättad, borstad och kammad.


På förmiddagen tog vi en sväng på stan, med leksaksaffär och lite annat smått o gott.

Avslutade med fika.......förstås!



Meya förklarar för Skorpan, att choklad, det är INTE bra för hundar förstår du.

"Du kan bli jättefuuk......." och det förstår ju Skorpungen.



NOT!

"Jag kan väl få smaka???"

Men Meya, hon har lärt sig från första början,

vad man får och inte får ge hundar.

Hon är mycket bestämd.



"Jag har inget kvar!!!"

"Inte ens en liten smula"



Milton, som blivit stora killen, han är så duktig med Ronja o Skorpan.

En "mini-tränare".

Han följde med mormor till skogen i kväll,

utrustad med ficklampa OCH pannlampa.

"Du ska väl inte gå ensam, mormor, det är ju mörkt!"


Alla fixade inför kvällen!



Gruppbild, tänkte jag........då började dom här två "tramsa".



"Kom igen nu, försök skärpa till er!"



Se där ja!!!

Alla berner fick så klart vara med på bild.



Härligt med hundar som känner sig trygga med barn,

och barn som känner sig trygga med hundar.


        

Kul att höra barnens samtal om hundarna.

Dom har varsin hund........varsin favorit.

Quila, hon var alltid nr 1 för Milton,

men nu har Skorpan blivit den som han pysslar mest med.

Och Meya, hon säger att Ronja, det är hennes.

Tror det beror mycket på att Ronja är mycket, mycket lugnare, på alla sätt.

Ronja får ofta stora kramar av Meya, och jag tror dom njuter lika mycket båda två.

Skorpan har ju liiiite svårt att sitta stilla när det ska kramas.

Hon vill gärna springa iväg och hämta någon leksak,

så man kan leka något lattjo i stället.


Trygga Ronja!

♫♪Tryggare kan ingen vara.......♪♫♫


Alla sover nu sött, utom jag då, som vanligt.

Ska försöka hitta sängen nu,

för jag vet att det inte blir någon sovmorgon i morgon direkt.


Kram

Susanne

   

Av Susanne - 8 november 2013 22:55

  Så hade ytterligare en vecka passerat.

Och jag HAR verkligen fått stryka en hel del,

på min "att göra lista"

Känns bra!

I dag var det bara lite små-pyssel kvar, OCH, självklart, titta till min mamma.


Men först.........Hundarna skulle ha sin promenad + lite träning.

 



Sötast av alla Skorpor är den här "lilla Skorpungen"



 


Hon är inte bara söt och gullig......

Hon är också en liten "filur"

Så här ligger hon ofta och smyger som en katt.

För att..........rätt som det är......



......hoppa fram från sitt gömställe, och........

 



.....kasta sig över Ronjas SVANS!!!

"Ska det verkligen vara så här?" undrar Ronja!

"Du är för snäll, Ronja!!!"



Men för det mesta, så har dom det nog bara roligt tillsammans.

Just för att dom är tillsammans.



Dags för hopp över kullfallet träd!

"Men flickor, flickor, ni behöver ju inte hoppa framför varandra!"

  

      

Oj, så konstigt det blev nu då......vem tränger undan vem?   



Här fick Ronja syn på perfekta brunnar!

  


Inspektion!

             


Ingenting här......



Tränade bakbensmuskler......



Gäller att hitta balansen......



HEPP!!!

 



Jag älskar't...brunnarna alltså     

Något som kännetecknar just Ronja.


Det var allt.


En till bara.......  


Över helgen kommer två "små trollungar" och bor hos oss.

Åh, vad kul vi ska ha!


Kram på er

Susanne 

Av Susanne - 7 november 2013 19:57

Historiens vingslag flög omkring oss i dag, när vi besökte en gammal bruksort,

där bergsbruk är känt sedan 700 år tillbaka i tiden.

Att vandra i dessa skogar, där så många människor levt och arbetat,  

känns väldigt mäktigt.         


Startade vår vandring, innan dimman lättat helt,

vilket gjorde skogen än mer trollsk.



En av många vattenfyllda gruvor,

där man bröt järnmalm.

Vi lånade en magnet, och kunde själva prova och se om det fortfarande fanns malm.

Oj, vad "häftigt", magneten fastnade på många olika stenar.



Mycket vatten överallt!!!



Med på vandringen var Mammut, och hans matte!



Han och Skorpan, jaa, även Ronja, lekte och hade så skoj.



Ronja har utsett sig själv till "övervakare".

Hon har koll på allt som händer, och rycker in om det behövs   



Det fanns massor att läsa, på skyltar som satts opp utefter stigarna, 

och flera olika redskap som bevarats.

Som den här, t ex.

Tänk vilket tungt jobb!!!




Här hoppade hundarna ner, och allt började gunga.....

Det var som en gigantisk vattensäng.

Mysigt, tyckte Skorpan.



Solen tittade fram för en stund, när vi stannade och åt vår matsäck.

Hur härligt är inte det?


Det fanns så mycket spår från förr.

Masugnar, husgrunder, och alla dessa gruvor.




Denna märkliga sten kallades för "Märrmanken",

för att den är formad som en hästrygg.

Stenen var för många hundra år sedan välkänd i byggden.

Den användes också som gränsmarkering.



"Väldigt smal hästrygg", tyckte Ronja,

som nästan fick sätta alla tassarna brevdvid varandra.



Vi tre!



1/4 mil.



Gruvstugan.

Det enda kvarvarande huset  "i byn", från 1600-talet.



Ännu en husgrund.



Mycket intressant att lära....

Tänk om det gick att "vrida tillbaka" tiden för en stund, och kika in i "förr i tiden".

Bara för en liten stund!


En innehållsrik dag, tillsammans med "likasinnade"

(Alltså, Mammut och hans matte)


Nu ska vi vila våra kroppar lite, i morgon är en annan dag   


Kram på er

Susanne

Av Susanne - 6 november 2013 23:46

"Är det ok att öva platsläggning mitt på spåret???"

 


Ingen fara........tågen har slutat gå här för länge, länge sedan.


Återigen, tog vi ett "snack", hundarna och jag,

innan vi startade vår stadspromenad i dag!

Inte bokstavligt, men jag tror ni förstår hur jag menar.


Det är mycket trafik och folk i rörelse, när klockan är runt fyra,

så jag är mer än stolt över Ronja o Skorpan i dag.




När vi kom hem, hade vi lite inomhusträning.

Då blir det små korta övningar, som jag tycker ger väldigt mycket.

Apportering för Ronja (som hon älskar)



 Och för den här lilla sötnosen, som alltid är så träningsvillig,

blev det ingångar och position.

Jaa, men hur glad blir man inte, när hon bara slänger in baken,

(så där som jag bara sett andra göra, och drömt om att klara av)

och sätter sig helt rätt!!!

WOW, säger jag!

Tappar nästan fattningen.

Så otroligt kul det är att träna med hund.


 



Nu är alla kurser slut.....men jag är så sugen på att fortsätta "kursa"

Helst med båda hundarna.

Men.....nu har jag ju ingen skattkista att ösa pengar ur, tyvärr.......

       Vi får göra vad vi kan, och prova oss fram här hemma.......

(Men det är ju så otroligt roligt, att gå kurs.

Det ger mig/oss massor)     


Träningssimmet, det ska jag i alla fall ta tag i igen, nu under höst/vinter/vår.

Dels älskar dom ju båda att simma,

och dels så ger det enormt bra träning. 


Misstolka nu inte den här bilden!!!

Det är bara på skoj ;-)


"Ska jag bita dig va, husse???"



"Gäsp, gäsp, vad trött man blir på kvällarna"

(Ronja på favoritplatsen, i favoritställningen)



Skön plats för huvudet, det måste man ha.



Ser nästan ut som Skorpan skrattar även här, när hon sover........

Det kanske hon gör, för hon skrattar nästan alltid.

Skulle vara kul om jag kunde vara lite "rapp" med kameran när hon gör det.



Jag hade tröttnat på, att alltid bli helt svart om händerna, vid regnigt väder.

Trots att jag verkligen inte köpt billiga koppel,

och frågat speciellt, så dom INTE skulle färga av sig.

"Neeeej då, inte gör dom det inte!"

Dessutom har jag vid ett flertal tillfällen, haft kraftiga koppel (i skinn)

som gått rakt av?!


Men nu så, i dag fick jag dom här på posten.

Rejäla, sydda.........och en "ny" färg   

Fina tycker jag, och kommer passa bra till dom nya halsbanden som.......

 


Ujuj, nu måste jag skynda mig.......

I morgon kommer vi att vara väldigt historiska, och kulturella   

  


Kram

Susanne

Av Susanne - 5 november 2013 23:14

                       

   Det knyter sig liksom.

Tårarna rinner nerför mina kinder, jaa, det går inte att stoppa.

Jag tänker nog på Quila varje dag, oftast med ett leende.

Det är ju inte nyligen som hon rycktes bort från oss, men det var alldeles för tidigt.

Allt gick så fort, hoppet om att hon snart skulle bli bra, fanns kvar ända till sista dagen.



Den här bilden kom opp i dag, och jag tycker den är så fin.

Den visar kärlek.

Ronja visste säkert hur det var med Quila,

långt innan vi andra förstod hur illa det var.


Lilla, lilla gumman, som kämpade så.

Jag kan fortfarande höra hennes skrik.....åh, så hon skrek om nätterna.

Jag blir så ARG, på denna fruktansvärda sjukdom, vid namn CANCER!

Önskar så, att vi aldrig, aldrig mera, ska behöva uppleva detta.

(Inte någon annan heller.....INGEN)

    



I dag, då lämnade jag över hundar och kamera till sonen!

Hade lite ärenden att uträtta.

(Iofs är alltid hundarna med mig, vad jag än ska göra,

och det hade inte varit några problem i dag heller.)

Men av någon anledning, är det många som mer än gärna "tar hand om" Ronja o Skorpan)   

Dom tre drog till skogs!



Intervallträning i backe.

"Tjohooo, se opp i backen, fyra hål i nacken!!!"



"Ojoj bäst att sakta in, så jag inte springer in i kameran"



Laddar....................



Åå........HOPP!!!

(Eller kanske FLYYYYG!)



"Fick du några bilder på mig?"



"Jaa ja.....vad ska man säga........spring spring spring, det är Skorpan i ett nötskal det!"



För all del, Ronja hon kan hon också!

Mycket spring i benen har det alltid varit på henne.



"Stå stilla, stilla.....tyckte du tappade en godisbit här någonstans?"



"Var det nån' som sa godis?"

"Då kommer jag på stört!"


    

"Jag kan faktiskt ligga stilla också.....ibland"  



Avslutade en bra dag med, kanske något mindre nyttigt, till kaffet!

Mums var det   



Kram

Susanne

Av Susanne - 4 november 2013 23:25

         Det började så toppenbra!

Med vädret alltså.

Solen visade sig, och det var inte igår precis.

Härligt.

                      


 Bara att njuta, och bege sig ut i skogen.....kanske kunde hitta lite flera kantareller?


Står Ronja på bänken.....då står Skorpan på bänken, som ett litet plåster.   



 Hade en liten träningstund, innan skogsrundan.

Eller, jaa, träning och träning........Ni ser ju själva.......  







 Ja ja, nu så, kom vi iväg.

Som tur är, behöver vi inte ta bilen för att hamna bland granar och tallar.


Bra balansövning.





"Det här fattar inte jag riktigt!!!"

"VARFÖR, ska du kleta skinkost både här och där på tallen, matte???"



 "Du vänjer dig, Skorpunge....ganska kul faktiskt, med alla tokigheter"



 "Mm.....gott smakar det i alla fall!"



Här någonstans, startade regnandet igen    

Blött. blött, blött! 



Just som vi nästan var hemma igen,

hade äntligen mina "trattkantarellögon" börjat jobba lite.

Joo, det är faktiskt så, att jag måste vänja ögonen vid att se dom små godingarna.

Man(jag) kan stå länge, länge och stirra på samma ställe.......och rätt som det är,

så träder dom fram.

Och då, då finns det i regel massor   

Fyllde snabbt två bajspåsar till bredden



 Hundarna klarade sig från badande i dag. 

Tack för det  

I skogen bland mossan, blir man mest bara våt.


Efter många timmar i skogen, och pälsen torr igen,

då är det skönt med en mystund tillsammans med bästa vännen

(Vännerna kanske, en tredje berner fick också vara med)


   

Den här unga damen, hon är inte bara full av energi.......

Hon kan bli väldigt låååång också!

Skulle kanske behöva lägga ihop två dynor   


Det var allt från oss för i dag


Kram

Susanne

Ovido - Quiz & Flashcards