quilaoronja

Alla inlägg under augusti 2014

Av Susanne - 14 augusti 2014 20:03


  Laddade med "fika-ryggsäcken", vägbeskrivning, och kamera,

     gav vi oss iväg på "äventyr".

         Alltid lika spännande att se var egentligen hamnar till slut.

         Joo, jag kände mig rätt trygg med att det skulle gå bra i dag.

        Det är ljust ute hyfsat länge, så vi hade gott om tid på oss.

  

Efter några slingriga grusvägar, med en del backande,

(eftersom det inte fanns någonstans att vända när jag kom liiiite fel)

och pratande med människor som kände till platsen dit jag skulle,

var vi så äntligen framme vid början.


"Men kom nu då, matte!!!"



Efter att ha hittat rätt "led", så startade vi vår "historiska vandring".

Här har torpare och "backstugesittare" vandrat under många generationer.

Här finns t o m ridstigar från 1300-talet!

Man slutar aldrig förvånas över hur dom kunde överleva.

Skogen har nu tagit tillbaka dom små åkrar, som odlats med mycket möda.


Vandringsstigarna går runt en sjö, och naturligtvis var vi tvugna att ta oss fram till vattnet.

Vad sjutton, vika av en liten bit från stigen, det är ju ingen fara, tänkte jag!?


Uppskattat med svalka!!!

Solen värmde ganska rejält, så det var nära att även jag "hoppade" i vattnet...



"Kom i, vettja!"



Näe, jag stannade kvar på land, och kastade pinnar till hundarna i stället.

Någon ska ju göra det också!





Alltid alltid måste man ha tag i samma pinne!



Avsvalkade och redo för att fortsätta.....

"Vänta på mig....jag kommmer"


Ja, som sagt......var kom vi ifrån nu då???

Blir så irriterad på mig själv....Hur svårt ska det va, att komma ihåg från vart jag kom, liksom?

Skitsvårt i min värld!

Gick lite hit, och så lite dit.....inte smart alls, för jag var helt "lost" efter en stund.


"Hoppa upp här, matte...här på toppen kanske vi kan se var vi är!"



Tror vi sätter oss en stund, och fikar lite här, tjejer.

"Är det verkligen sant?"

"Vet du verkligen inte var vi är?"



"Jag spanar lite här!"



"Och jag kollar här!"



Det var i alla fall gott med den medhavda matäcken, där uppe på berget.

Nähe, nu skärper vi till oss, och ser till att hitta rätt väg att gå!




Haha....efter en stunds irrande, fick jag se den!!!

Den "blå pluppen" på trädet....

Hurraaa!

"Du kunde ju sagt det från början, att det var "pluppen" vi letade efter"



Nu blev allting mycket lättare.

En helt tyst och mossbeklädd skog.

Gammelskog, som är så fint.



Undrar hur den här stenen hamnat här?



Slutet gott, allting gott!

Jag vet inte om jag någonsin kommer bli bättre på att hitta rätt?

Men vi hade i alla fall en härlig dag, och tur med vädret.




Vi klarade oss helt från regnet, men på vägen hem hade det regnat ordentligt.

Och då tittade regnbågen fram.

Självklart var jag tvungen att stanna bilen, och hoppa ur o fota den.

För att få med  hela, använde jag mig av "Panorama" på mobilen.

Kul att det blev så här!


Kram

Susanne

Av Susanne - 13 augusti 2014 20:32

Joo, så här!


 Vill man trycka eller sprida en bild, så måste man kontakta fotografen

Det är STRAFFBART och du kan hamna i brottsregistret om du gör det.

 Vill man sprida/använda en bild, så måste man kontakta fotografen och fråga om lov.

                  Allt material - texter, bilder och teckningar - som publiceras på en webbplats

är också skyddat av lagen om upphovsrätt.

Det innebär att man inte får kopiera, eller överföra materialet

utan att ha tillåtelse från personen som har tagit bilderna.

Om man bryter mot lagen kan man få ett strängt straff som böter eller fängelse i upp till två år!!!
Många tror att det är okej att "låna" bilder och lägga upp på sin egen webbplats.

                           Men det får man inte!                         

Den som tagit mina bilder, borde nog vetat det.

Har man en webbplats, så är det väl bland det första man lär sig.



"Wooohoo.....tappade visst balansen!!"



"Haha, nu är jag på benen igen!"

"Se upp, nu tar jag dig, Ronja"



"Hon har blivit galen....bäst att flyyy!"



Vilket steg va?   



Pga omständigheterna med min rygg,

lade jag mig på gräsmattan med flickorna i dag.

Myste...eller, nu ljuger jag....att mysa med två galningar springandes och hoppandes

på och över mig, det är förenat med fara!



Jag blir glad, G L A D av att studera dom.

Tycker jag lär mig en del om deras språk med varandra.



Ibland låter det väldigt MYCKET om dom, så dom skulle kunna skrämma någon.

Men dom känner ju varandra så väl, och vet precis.....




Tror dom knöt ihopp sig lite här?



"Bästa trasiga repbollen....HAHA, jag fick den!"



"Eller...nähää......Ronja fick den/tog den visst?"



"Luktar gott om dig i dag, Skorpan!"

"Vad har du smaskat på för någe' ??"


"HALLÅÅÅ!!!"

"Kan du öppna, eller?"



Tränat lite, under tiden som jag var liggandes på gräset.....

Stanna....ligg.....och så lite roliga små saker som rulla och kryp.

Jag skrattade och hade så roligt med och åt dom.

Dom vill så mycket, alltihop på en gång.

Skönt att skratta, och att kunna göra det med hundarna!



Om jag nu ska berätta om fortsättningen

om dom "lånade" bilderna, så kommer här en förkortad version.

JAamailade den som tagit bilderna, fick ett svar, som var allt annat än trevligt.

Hon blev förbannad, helt enkelt!!!

Jag hade nu gjort henne mycket illa!

Hon hade haft bilderna i flera år, och jag hade inte sagt något tidigare, varför nu?

EH....jag såg det inte förrän i går!

På min fråga, var hon fått bilderna ifrån, sa hon först att hon fått dom av uppfödaren till Ronja.

Detta ändrade hon sedan, och sa att hon fått dom av en man, som jag känner väl, och pratar med ofta.

Jag ringde så klart mannen, och han blev INTE glad över detta.

Han hade absolut INTE skickat några bilder till henne, aldrig någonsin.

Man kunde se med blotta ögat, att bilderna var kopierade, för dom blir väldigt suddiga då.

Mailade igen, och jag var hela tiden väldigt vänlig, sa t o m att hon gärna fick använda mina bilder,

men att jag ville att hon skulle fråga först. 

Hur svårt kan det va?

Fick inget svar, och nu har alla bilder tagits bort.

Vad är det för fel på folk?




Usch, ganska obehagligt det här, när man får ett sådant svar.

Elakt, rent av!

Men nu tar jag och lägger detta bakom mig....ödslar inte mera energi på dumma människor.

Tack för ert stöd i ämnet, det känns så skönt att inte stå ensam.


Nu ska jag bara dra ut en karta, till mitt och hundarnas äventyr i morgon.

Med karta och ett gott humör, så klarar man sig långt.....




Kram på er mina vänner

Susanne

Av Susanne - 12 augusti 2014 22:17


       Det är helt omöjligt!

    Hade allting klart.....bara att stänga av....

Jaa, då inträffar något, som jag bara MÅSTE ta itu med. DIREKT!

Vad babblar hon om nu då? undrar kanske någon?


Återkommer till det...



DRAGTRÄNING!!

Alla tillsammans var det tänkt i dag. 

Tyvärr lyckades vi inte fullt ut, utan saknade en i vårt lilla draggäng.


Skorpungen blir mer och mer van att ha vagn bakom sig.

Eller, rättare sagt, det stör henne inte alls längre, så nu, nu börjar allvaret.

Eftersom vi ALLTID tycks ha svårast med slalomen, så har vi startat med den.

Framåt, höger, det går riktigt bra...mycket svårare med vänster.

Undrar varför det är så?

Det har varit samma sak med Quila o Ronja också.

Höger mycket lättare än vänster att lära sig?




Vill så mycket, vill göra rätt...Men alla vi barn i början.



Att känna sig trygg med skaklar, sele och vagn,

att inte bry sig om att man sitter fast, det är viktigt, tycker jag.

Ett bra sätt att träna det, är att "ligg".

Det kan kännas lite läskigt i början.

I dag fixade Skorpan det där snabba läggandet,

som hon är så duktig på, när vi tränar lydnad.

Duktig tjej!



Ronja!!

"När är det min tur egentligen???"



Hon har fått syn på en av sina kompisar en bit bort,

därav denna fantastiska uppmärksamhet, haha!

Men väldans söt är hon.......dom där ögonen!!!



"Var vill du att jag ska gå egentligen, matte???"

Inte lätt, när matten inte håller reda på höger/vänster!

Där står jag och säger höööger....höööger......fast det är vänster jag menar.

Ronja gick vänster, och gav mig den där blicken...Jaa, ni vet..."är du helt konstig, eller?"



Så till "efter-träningen-skoj"!

        Äääntligen!

Linus och Ronja hälsar "artigt" på varandra, innan springet startar.           



Och här då!!!

Vad tycks om dom här två "nallarna"?

Ludde och Chili.



Chili är ju lite äldre än Ludde, och helt plötsligt blev hon mycket större,

i jämförelse med Ludde.


På upptäcksfärd....hela tiden.

Mycket att utforska här i stora vida världen.

"Hallååå, vem är härinne måntro???"



Tuffa små     



"Men aje......kan du kliva bort från mig nu?"



Ujujuj, vad dom är farliga!!!



Träningsvädret var väl inte det vi önskat oss direkt.

Blött blött, regn regn!

Och vi upptäckte då också, att det inte är någon sommarvärme längre.

Alla kläder blöta, (inte mycket kläder)

När det sedan slutade regna, och blåsten vidtog, då frös vi!

Det var inte i går man frös, så det var en annorlunda känsla.

BURR!!!


Just det....orsaken till att jag inte kom härifrån i dag heller.

Letade efter en sida på "nätet", och hamnade på en hemsida om berner.

Gissa att jag höll på att ramla av stolen, när jag upptäckte att hemsidan var full av MINA foton!!!

Jag vet inte vem den här människan bakom hemsidan är.

Bara att sidan inte är Svensk.

Blev riktigt riktigt ledsen, det är så respektlöst, inte bara olagligt.

Har nu mailat vederbörande, och vill ha en förklaring! Hur tänkte hon?

Så himla fult gjort!


Hoppas jag får svar.....



Nu sängen!!

Kram

Susanne 

Av Susanne - 11 augusti 2014 23:26


  Äntligen!

I dag var det dags för kurs-start!  

Jo, jag gillar att gå på kurs (som har med hund att göra)


Näe, tyvärr Ronja.....inte du den här gången...   




  Skorpan!!

Tror det här kommer passa henne perfekt, för hon gillar att arbeta.

Jag har såå mycket att lära, men det känns som en utmaning, och det gillar jag ju!

Vet inte om det finns någon mera frågvis elev än jag?

Men frågar man inte, då får man inget veta!!




Regnet stod som spön i backen på förmiddagen,

så kursen blev förlagd inomhus i en lada.

Perfekt......men precis när vi började, då vände vädret, och solen tittade fram.

Äsch, tänkte jag, som hade Ronja i bilen....men bakluckan var öppen , liksom fönstren,

så det var ingen fara med värmen.




På eftermiddagen, när vi var på hemväg, stannade vi till i Söderköping för att,

dels gå en promenad, men kanske främst för att köpa glass!!!

Söderköping är ju känt för sin glass på Smultronstället!!!

Det är så mysigt att sätta sig vid Göta Kanal, och titta på båtar o människor.

Att se på slussningen av alla båtar, det kan ju dessutom bjuda på lite (mycket) cirkus.


Inte en endaste liten bild togs där!

Kameran låg hemma, och mobilen dog!!




Blev nästan för varmt för 1 timmas promenad, 

så när vi kom hem begav vi oss direkt upp i skogen.

Där var skönt!

Det hade regnat under natten,

så de var så där lagom fuktigt i gräset.....

 



 ...och svalt på stenarna   



En liten uppdatering om Skorpan ätande kanske?

Kan berätta att hon inte ätit något olämpligt alls i dag!!!

Ja, ni förstår hur konstigt det känns, va?

INGENTING ALLS!!!

Hon ser nästan lite snopen ut!   



 Att Ronja inte går kurs, det beror egentligen på att kostnaden blir för hög.

Självklart tränar jag med henne också,

och nu kommer vi köra samma övningar som Skorpan.

När jag ser hur glada dom blir, när dom båda inser att vi ska träna,

då blir jag också så glad!

Återigen en "WIN-WIN" - situation   




Nu sover vi!!!

Fullmåne, men det har jag inga problem med.

Vet att många har svårt att sova då, undrar vad det beror på?



 Förhoppningsvis, blir morgondagen inte för varm och inte för regnig,

för då ska vi träffa hundkompisar.

(Och jobba)


Kram

Susanne


Av Susanne - 10 augusti 2014 20:45


    Men först lite bus!           

Värmen som vi haft, har gjort att hundarna gått på "sparlåga".

Inte mycket av deras speciella lek, inte mycket av deras jakt av varandra.....

Men i dag, då jäklar var det full rulle igen.

Jag älskar att bara titta  på dom, och försöka förstå deras språk.

Ronja är väldigt klar med sitt språk, och Skorpan vet exakt vad allt betyder.

Så Ronjas "arga-leken-miner" det är inget Skorpan tar på allvar.




Nu du Skorpan, nu blir det springa av!!!



"Men vad håller du på med, Ronja?" tycks Skorpan fråga!



Hon är en riktig "hoppe-tossa" den här Ronja!



Jaa, vad ska man säga

Man måste nog se hela hennes kroppsspråk,

för att förstå att detta bara är i glädje som hon ser ut så här.



"Du blev väl inte rädd, va? Skorpan???"



Så klart INTE!!



Skorpan hon retas hon.....

"Ta den då, om du kan!!"          



Konstaterar att dom har väldigt roligt tillsammans.

Inte bara i leken, utan så mycket annat.

Skorpan lär sig så mycket av Ronja, får så mycket trygghet....

Dom passar ihop, helt enkelt.


Uppfödaren till Skorpan har berättat massor av roliga

händelser i Skorpans första del av livet.

Som att hon var "ledaren" i kullen (dom var 9 valpar)

Hon visade sina syskon hur man tog sig fram till ALLA rum, trots kompostgaller i vägen.

Medan dom andra valparna stod och tittade på Skorpan, tog hon sats,

och sprang helt enkelt ner gallren.

PANG i golvet!!!

Inte blev hon rädd inte, sprang bara över det och in i det förbjudna rummet.

Under tiden stod syskonen i en klunga,

och tittade beundrande på sin syster, som var så himla tuff!

Skorpan vände sig till dom alla 8, och liksom gav tecken,

"Kom igen nu då, stå inte där o fega er.....jag har ju öppnat nu!!!"

(OBS!! Det här ser jag så klart framför mig, i min lilla hjärna....tror det

såg ut så här i alla fall. Har dock inga säkra bevis)



Kamma kamma och kamma,

det är det bästa sättet att få fällningen att ta slut lite fortare (tror jag)

Och fin blir hon ju....



Nu ska ni få höra.......det har hänt IGEN!!!

Skorpans liv, det går ut på att finna föda!

Hon letar ALLTID efter något ätbart...eller inte ätbart också, för den delen.

Majskolvsdieten, den vet jag inte så mycket om, mer än att mycket mängder av majs kommit ut.

Även delar av mittstocken på majskolven.

Kan bara hoppas allt är ute nu.

Men så i dag, jäkla hund, då smyger hon omkring i garaget, låtsas som ingenting, när man tittar på henne....

Jag fattar inte hur, men hon lyckades få upp knuten, på plastpåsen, vars innehåll var plåt.

Plåt som skulle till returpunkten! (ingen annanstans inte)

Vi hittar henne alltså stående,

med hela huvudet i påsen.....ätandes/slickandes på FOLIEFORMAR!!!

Formarnas innehåll, det hade varit kladdkaka!

Choklad, folie....inget av det speciellt bra för små hundmagar.

Hon skämdes så, när vi undrade vad hon höll på med.....

Hon kunde väl inte ha ätit folie, tänkte jag???

Joorå...klart hon hade det!!!

I kväll blänkte och glimmade hennes avföring så fint, så fint.


Men Skorpungen då?!

"Det var jättegott ju"



Tror all folie kom ut, utan att skada något på vägen.

SKORPAAAAAN!!!


"Nu är jag så trött, så trött....."



Skorpan "kväver" en gäsp...."Man kan ju inte gäspa på bild heller!!!"

Så söt!


Nej, nu hög tid att förbereda sig inför morgondagens......roliga grej!


Kram kram

Susanne

Av Susanne - 9 augusti 2014 22:17


En lördag passerade i ett nafs......

Vad hände?

Joo, barnbarnen, Mille o Meya "tittade förbi", och då rusade visst tiden mera än vanligt.

För så är det ju......tiden går fort när man har roligt, eller hur?

Vi har grillat och fikat, och fikat och fikat, och så blev det visst en och annan glass också.

Är man hos mormor och morfar, då kan det bli så här, hehe!!!



Trötta hundar......Det finns olika sorters trötthet märker man.

Trötthet, som fås vid fysisk ansträngning, då är man trött precis efteråt,

pustar ut en liten strund, och är snabbt tillbaka och vill springa mera.

Så har vi den psykiska ansträngningen, som pågår hela tiden!

Då är hundarna med varje sekund.

Kollar maten på bordet, kollar om något kanske ramlar ner från bordet???

Framförallt där Meya sitter...

  

När huset blev tomt från barn i kväll, då sa det "PANG",

så slog hundarna ihop som små korthus!

Och sover fortfarande...


I dag blev det en salig blandning av alla bilder.

Den enda gemensamma nämnaren, det är väl just HUNDAR!

Eller, jaa, Ronja och Skorpan då, förstås.


Som ni vet, så älskar jag det här med att fota.

Går inte många meter utan min kamera.

Vet inte hur många bilder det blir varje dag, och dom flesta åker i "soptunnan" 

(äsch, det vet jag visst det!!! Men ni skulle få slaget om jag sa det)

Men ibland, då lyckas jag bli super-duper-nöjd med bilden.

(Nu vet jag vad ni tänker....!!!)

Med nöjd nöjd, då menar jag alla dom där små detaljerna.

Dom som nästan inte syns......(guud vad jag ska förklara hela tiden..)

I alla fall....den här bilden, den tycker jag jättemycket om!




Klart att det också handlar mycket om hur, i mitt fall, hundarna ser ut i fotoögonblicket.

Blundar, tittar hit, tittar dit......(Jag säger då det, petig är jag!!)


Vackraste Ronja   

  


      

Och så lite mera bilder....bilder bilder bilder.......






Behövs väl inte skrivas vem som är vem längre?


    Sötaste Skorpungen, i en av sina favoritpositioner    


   

Ronja kan hon....hon kan vara en riktig clown också,

och det ser ut som om hon vet när man skrattar åt henne.....

för då gör hon ännu mera tokigheter   



Jaa, har jag sagt det här med att jag tycker såå mycket om våra hundar någon gång?

Ifall någon missat det, så upprepar jag det ännu en gång.

Å, så himla mycket jag tycker om Ronja o Skorpan!

Dom gör mitt liv lite härligare, jag vet inte hur det sett ut,

om jag inte hade haft dom omkring mig  varje dag.

Förmodligen hade livsgnistan falnat efter allt elände....

Men, tack o lov, så finns dom här, och jag hoppas det blir länge länge till.



   


Kramar till er, mina vänner

Susanne


Av Susanne - 8 augusti 2014 19:16



                  Nu så...tillbaka, som ny, hahaha!                  


Gårdagen först!

Dragträning....det börjar bli nära nu...den kryper liksom inpå....

Jag pratar om nästa tävling i drag, och det gäller Ronja igen.

Arbetsprov III...IGEN!

Det vore väl själva den, om vi inte skulle kunna få till det i år.

Vi har tre chanser på oss.


Man får inte ligga på latsidan inte!



Kan knappt tro det, men inom en snar framtid, är det ju även dags för Skorpans första dragtävling.

För hennes del, Arbetsprov I, som bl.a innebär att föraren,

dvs. JAG, måste befinna mig BAKOM vagnen, hela tiden!

Svårt?

JAPP!!!



"Ronnie-Ponnie heter jag,

O jag är så go o gla'

Vill ni ha en liten grej,

stoppa fem kronor i mig!"


Vi skojade alltid med den här ramsan, när Ronja var liten....

...den passade in på hennes sprudlande, glada, tokiga sätt.

Då sa vi;

-"Det här, det går över! Om inte annat när hon blir vuxen"

Nu undrar jag..."NÄR blir hon vuxen???"

(Hoppas aldrig)   

Ronja blir 6 år i oktober!!!



  



Slalom, det svåraste av allt, i vår värld!

Första och andra "åket", det gick så himla  bra!!!

(Och där skulle jag stannat!!)

Men jag ville köra en gång till, och då blev Ronja skittrött på mig!

Hon tittade på mig med en blick som sa:

- "Men för sjutton, matte, hur många gånger ska jag behöva bevisa för dig att jag fixar det här??"



Nästa vecka ska vi försöka få till en gemensam träning, med HELA vårt "lilla draggäng".

Så sällan det går.....men kanske!



Skorpan då...jaa, hon har ju inga problem med något...ännu!

Det var första gången som vi tränande ordentligt med vagnen.

Tränade moment, som blir i "ettan".

Slalom där också, men en enklare variant.


Joorå, helt ok, tycker jag.

Dessutom ska hon dra tung last!

100 kg, inkl. vagnen ska dras 200 meter.

Vi testade lite i går, med mig som last och endast ca 50 meter.

Imponerande att se hennes muskler spännas, och hur hon tar i för att få vagnen i rullning.

Underbart!!!




Mera jobb!!!

Som "terapihundar"

Det är ett "jobb" som vi ääälskar!

Personalen på min mammas boende stormar fram när vi kommer

och vill hälsa på "flickorna", men se dom är ICKE så intressertade just då.

"Vi har inte tid just nu....måste till vår "mormor".....och så springer dom båda iväg, utan koppel!

Och alltid alltid, stannar dom vid rätt dörr......"fort fort, öppna då!!"


GLÄDJE, KÄRLEK, LYCKA!

Vad annars?

Man känner värme....  



OCH NU....akta fingret nu.....

  




            

     "Så ja, Skorpan, nu tar jag hand om dig, vet du"     

Ronja vårdar sin bästa vän ömt.



  



"Uhp uhp uhp, det här är MIN soffa!!"

"Bara min!"



Sötaste i stan.....!



Likaså den här tjejen   






Vem är ägare till den här söta lilla tungan då???



Om ni nu kom ner hit, så hoppas jag att ni inte fått värk i fingret.

Ibland blir allt så totalt okontrollerbart, det här med bilderna.

Bara den också....och den....och den med....

Sån' är jag, älskar bilder!   



Nu så, nu är det slut i alla fall!


Kram på Er

Susanne

Av Susanne - 7 augusti 2014 21:15


ÅTERKOMMER INOM KORT....SÅ KLART!   

(Anledningen är den, att jag    äh, struntar i att skriva anledningen, ingen mår bättre.......)





KRAMAR TILL ER FRÅN MIG   

SUSANNE


TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards