quilaoronja

Alla inlägg under augusti 2014

Av Susanne - 23 augusti 2014 21:15


Det kan man lugnt kalla det här....att bli "bild-bombad"

Vilken tur att man får välja helt själv...scrolla ner och titta, eller strunta i det.

JAg har plockat bort massor av bilder, men ändå blir det många många kvar.

Joo, jag gillar att fota!


Gårdagen ja....det var en sak jag var tvungen att ordna, innan vi kunde ge oss iväg.

Och den saken, jaa, den är så lång o tråkig, så jag skriver inte ner den.....

Allt ordnade sig till slut, efter flera timmar med teleoperatörerer.


Så något försenade, var vi till slut på plats.

Vi skulle gå en för oss helt ny led.

Dålig info, kartor,  men vem är rädd för att gå bort sig, liksom   


Lika bra att börja med en simtur, tyckte Ronja.....Joorå, Skorpan simmade hon också,

men fastnade inte på någon bild   

 



  Alltid lika glada miner när vännerna ses....här tror jag Ronja och Mammut

hade någon liten diskussion...om vad, jaa, det kan jag bara gissa.





     "Jaha hörni....vart ska vi nu? Vet ni??"  



En som ALLTID väntar på oss tvåbenta, det är Ronja det.

"Kommer ni?"

I uppförsbackarna, dom där sega, ni vet...där tar vi det väldigt lugnt!

        

        

Många leder har vi utforskat genom åren, och många skogar har vi sett,

men jag tror nog att den här var i särklass en av dom vackraste.


           

     Vädret var ömsom sol, ömsom mulet, men bara några få stänk med regn.

Behagligt!

      



Långa sträckor med spångar att gå på.



Första stoppet för fika, det blev här.

Nästan så att man förväntade sig att små troll skulle krypa fram bakom någon av alla vackra stenar.

Alla klädda med mossa.



"Har ru nått´o äta, kanske?"



Ronja blev helnöjd när hon fick se alla stenar som hon kunde hoppa upp på!



"Men du!!!"

"Du sitter ju och äter på något, det ser jag faktiskt!"



"Jag är hungrig, hungrig, hungrig!!! Ge mig, vad som helst bara!"



Du är väldig söt i alla fall, Skorpan!!!   



Mammut i solen!

(ser lite smått snopen ut, där han står o gapar) 



Solen lyste under hela vår paus....ibland ska man ha tur !



Vi fortsatte att gå, och jag vet inte hur många gånger vi sa;  "Så fint det var här"

Efter ytterligare några km, såg vi på kartan att det skulle finnas ett vindskydd,

mitt ute i ingenstans.

Satte igång att leta, och se, där var det ju.

Högt upp på ett berg.....där sover man säkert riktigt gott!



 Efter 5 timmar, och 10 km, närmade vi oss åter bilarna.

Då hade det t o m börjat skymma lite.



Som sagt....kändes som vi gick i Trollskogen......

Jag vet inte om det är någon mera som ser det jag ser här?



 ♫♪♫  När Trollmor har lagt sina elva små troll, och bundit fast dom i svaaansen....

Då sjunger hon sakta för elva små troll  osv........♪♫♫



Kram till er alla som lyckade ta er hit ner.....

Susanne

Av Susanne - 21 augusti 2014 21:41


           Uteslöt en hel del bilder här........

Joo, det var allt lite läskigt (läs mycket)

Preciiis när Ronja o Skorpan var mitt i hoppet, (på bilden)

då upptäcker jag något på market, under deras tassar!

Som tur var, hoppade dom......för där låg han.....

O R M E N!!!


       

                                            

Jag har tränat och tränat, och vet hur jag ska göra när jag ser en orm.

Men inte är det lätt inte.....när den ligger där och slingrar sig lite.

Tidigare, då flög jag liksom i luften, och SKREK!

Jag är stolt över mig själv, att jag behöll lugnet i dag, och t o m fotade den.

En snok, förvisso, men det spelar mindre roll vilken sort det är.

Det är slingrandet som är otäckt.

Med andra ord, ingen bild på ormen!



Alltså....Ronja?!?!?!

Hon ÄR en clown, hon skulle trivas i manegen....att få göra konster,

och få folk att skratta och vara glada, det är Ronja världsmästare på!!!


"Jaha...tungan rätt i munnen, och ihop med alla tassarna!!"



"Kom igen nu då med fotandet, matte....kan inte stå här hela dan'!"



Smidigt, men kanske inte så där väldigt skönt?



Lilla söta.....  



Lite mindre fart i den här tjejen, det är det allt.....men om man jämför

med hennes förra löp och skendräktighet, ja, då är det inget alls.

Skönt!



Tre i rad!








I går skulle hundarna badas, efter den skitiga utflykten....

Orkade helt enkelt inte, så det blev enbart borstning och blåsning.....för att badas i dag!

Hm....inte sjutton hann jag med det inte, och inte sjutton mår dom dåligt av det heller.

Det är nog mest jag, för jag gillar rentvättade hundar, som luktar gott.

Och i morgon är det nya äventyr, och jag tror, nääe, jag VET,

att dom båda flickorna kommer att grisa ner sig även då.

Så på sätt o vis, så var det enbart genialt att INTE bada dom i går.


Efter dagens skogspromenad,

där jag konstaterade att delar av vår skog var puts-väck, (skogsvård = fult)

och en stor påse kantareller var med hem, försökte jag få ordning på min dator.....

Tidsödande, och tråkigt, och....äh, jag kan inte, helt enkelt,

konstaterade jag att det nog blir till att lämna in den för genomgång.




HEMÅÅÅÅÅT!!



Massor av trevligt "babbel" och fika med en vän, det bestod kvällen av.

Alltid lika trevligt!!   


Nu sova......Innan morgondagens hundäventyr, blir det ett helt annat äventyr....

Hoppas det löser sig, för om "dom" bråkar med mig,

då tänker jag gå till pressen, vilket jag sa till dom i dag.

Och vad detta handlar om, det ska jag berätta i morgon........Jag blir så arg, så arg!


Kram

Susanne



Av Susanne - 20 augusti 2014 21:09


                Att hitta nya "leder" att vandra med hundarma,

          det kan vara väldigt spännande, om man som jag, har otroligt svårt med lokalsinnet.         

             Så här första gången, kändes det skönt att en vän ville följa med oss.

        Nu var det väldigt tydliga blåa "pluppar" på träden tack o lov.


En fin gammelskog, med fina stigar, och, så klart, en badsjö!

Ronja har precis tagit sig en simtur, och då MÅSTE hon bara rulla sig bland barren.

Kicken står och tittar på, och ser rätt undrande ut?

"Men, vad gör du egentligen, bruden??"



Så här såg dagens blöta gäng ut!

Skorpan, Ronja, Kicken och längst fram sitter Chicko.



Sjö, rastplats, grill......perfekt!

Intog den medhavda matsäcken här, och joodå, hundarna fick ben!



Kicken funderar på om han ska göra Ronja sällskap.....hm....?



Ronja hon bara ääälskar att hämta näckrosblad!?

Ja, fråga inte mig varför?   



Vackert, otroligt vackert!


Annorlunda frisyr, det får man efter rullning bland ljungen...  



Finaste Skorpungen.

Tror hon är inne i sin skendräktighet igen, men jösses vilken skillnad mot förra gången.

Då hade hon det så jobbigt i tre månader.

Nu märks det knappast på henne.

Joo, kanske att hon är något lugnare än vanligt.

Gör inte så mycket egna utflykter, vilket bara är bra, tycker jag.

I övrigt är hon precis som vanligt.




Som jag redan sagt....VACKER SKOG!



Dags för mellanmål....tyckte hundarna   



En gullig liten kille....Chicko!



Dom har verkligen haft roligt, dom här fyra.

Ronja och Kicken, golden-pojken, dom lekte som galningar.

Kul att se Ronja så tokig, med en annan hund än Skorpan, för en gångs skull.

Och så gick Chicko, cockern, och Skorpan tillsammans och "filurade".




Näe, det här vattnet var väl inte det renaste man sett......



Men vattnet/dyn, som Kicken hittade, det var betydligt skitigare!!!!!

Kolla Ronjas min....som hon verkligen tänker...."OJOJOJ, det här kommer inte att bli bra!!"




"Eller vad säger du matte???"

"Vad ska vi göra med honom nu???"



Och Ronja, ordningsam som hon är, hon lockade med sig Kicken till ett renare vattenhål...

"Gå i här nu "lill-killen", så försvinner det mesta av leran!"

Hon är klok som en bok, den tjejen    

(och jag skojar en del)



Tillbaka igen, efter dryga 5 km.


Fuskade när vi kom hem!

Hundarna var i stort behov av bad, men jag orkade inte, helt enkelt.

Men in fick dom INTE gå, inte som dom såg ut....

Istället togs blåsen fram, och skiten blåstes bort!

Trötta hundar, som det inte rasar massor av skräp från,

ligger nu upp o ner, bak o fram, huller om buller...

Bad får det bli i morgon, på dagtid.

Gillar rena hundar...


Även Skorpungen har börjat älska det här med pälsvård.

Så fort bordet åker fram, då ligger dom BÅDA där direkt!

    "Mig först, mig först!!"   




Kram kram   

Susanne

Av Susanne - 19 augusti 2014 22:42


Alltså, bilder på valpar finns kvar......Jag sa ju att det var MÅNGA!   




           Hulda.....hon gillade den här grenen hon!



Eller, näe, den var nog inte så jättegod, kanske   



Promenerar i gräset.....


Bernervalpar i klump   


Svårt att se sig mätt på dom små "trollungarna", men jag behåller ändå förståndet,

och inser att, NÄÄE....Två hundar är det som passar oss bäst.

Det är så mycket jag vill göra, vilket kräver träning, som i sin tur verkligen kräver TID!

Så hur gärna jag än skulle ta emot en lite nallebjörn, med vidöppna armar,

så fungerar vårt liv så bra med två.


Och dom här två flickorna, dom får mig att må så bra.

Varje dag!

Spelar ingen roll hur jävligt det än är, så står dom alltid där vid min sida.

(Jaa, kanske inte står då hela tiden)   



"Hjälp, hon har sönder hela mig!!!"     



"AJ AJ AJ!!"



"OK...jag ger mig, jag ger mig!!"


         

Lek o bus, det tar aldrig slut för dom, vilket jag är så glad över.

Att ha en hund som för det mesta bara sover, trots att åldern är låg, det vore inget för oss.

Näe, jag vill ha fart o fläkt....och det har vi fått!




Vilken tjej!!   


Nu har jag gjort en plan!

En träningsplan för drag OCH lydnad.

Jag blev så glatt överraskad över min reaktion på lydnadskursen, det var såå kul.

Vad gäller drag och lydnad, så finner jag det enbart positivt att köra både och.

Några har tyckt att det blir ju aaaldeles för mycket för hundarna.

Men, jag håller inte med, och känner hundarna bättre än någon annan (förhoppningsvis)

Ronja och Skorpan, dom orkar!


"Vilken tjej" här också     



"Puss på dig, min allra bästaste vän"

"Du och jag"



Nämen, ojoj, dags att fixa till inför morgondagen.....

Ska använda mig av dagens investering!

Nu jäklar ska jag klara mig i dom stora skogarna....så det så   

En bok som innehåller...jaa, ALLT som jag behöver! 



Kram

Susanne


Av Susanne - 18 augusti 2014 20:12


   Måndag!  = Kurs!      

 Så kul med kurs!

I dag skulle jag då erkänna att vi inte tränat alls så mycket som jag hade tänkt.

Men, lite hade vi i alla fall gjort.


Dagens uppgift!

RUTAN!

Nu har vi lite mera "kött på benen", så vi kanske kan få till det riktigt ok i veckan.

Alltså Skorpan! Rutan var det!


Som jag tidigare säkert sagt, så det här med lydnad, det har jag inte tyckt varit min grej, liksom.

Men jösses vad man kan ändra sig!

Men vet ni vad...jag tror att det har mycket att göra med kursledaren.

Att man har samma "tänk"

Jaa, för har man inte riktigt samma syn på det här med träning av hundar,

då blir det liksom fel från början.

Det är inget kul att starta en kurs med att ifrågasätta varför man gör si eller så.

      Med andra ord, jag gillar den här kursen.....

Och, vem vet, en vacker dag kanske vi står där på en tävlingsplan....




Efter kursen, styrde vi bilen mot en Brukshundsklubb, för mera träning!

Nu var det Ronjas tur.

Drag för hela slanten......och allra mest SLALOM!

Men först, då hade vi bara roligt.

Lekte och busade, med vagnen bakom.

Jag har nog aldrig sett Ronja så tokig och glad, med vagnen på!




Ett litet klipp på hur mycket spring vi hade....




Och slalomen då...Joorå, ganska ok faktiskt....och då är jag helt ärlig   


Varvade med hundarna....


Skorpan HOPP!


"Jajamensann, jag är redo!!"


  

"Ååååh, HOPP!"



"Snyggt va?"



Byte igen......av hund alltså!




           Stilstudie av "Tok-Ronja" in action, när hon har ihjäl repbollen!



Grrr....



"Nu ska du få.....jäkla boll!"



"Så där ja...nu tror jag bollen lugnat ner sig!"



Lite hopp även för Ronja......eller....hallååå....du ska ju hoppa, Ronja!!!



"Jaja, det vet jag väl!"




"Skojade lite bara!"



I dag blev det träning hela dagen, och en riktigt bra träning.

Jag är så nöjd över hundarna, båda två på sitt sätt.



Kram

Susanne

Av Susanne - 17 augusti 2014 20:30


Tråkväder......

Gör mig ingenting alls, för jag lyckades få en hel del gjort, vilket var allt för länge sedan.     

Det innebär dock att bilderna inte blir som jag vill,

så du leker jag lite med dom i stället.

  Ronja o Skorpan efter kvällens långpromenad, i REGN.

Var ska man då hålla till med blåsen......Äh, att jag inte tänkt på det tidigare då?

Garaget så klart!!!

Med påföljd att även garaget fick sig en blåsning......hahaha, undrar vad grannen tänker,

när det kommer massor av päls flygande genom luften?

  



               Inte några mängder med bilder på Ronja o Skorpan i dag alltså,

       .....men....vilken tur att jag har lite (läs, ganska många) bilder från gårdagens valpmys.   

       

Jag bara njuter...... 

Mjölkbaren kom o gick förbi!

Smaskens!



"Men jösses, människa, vad du håller du på med egentligen??"

"Kom o hjälp mig med det här trädet i stället!"



"JA, nu har jag den....lyckades få tag i kameran"



Söt liten tjej   



Ännu en bild på killen som fångade mitt hjärta.....  



Samma här......(Men vad är det med mig?)






Vad funderar du på?



Nu så, nu blir det inte mera "valpar"....i dag....

Kan inte se mig mätt på dom.

Många har frågat om det inte är svårt att bara titta på dom,

och inte ångra sig, och känna att man vill nog ha en till....


Faktiskt är det inte så besvärligt?

Dels, för att Skorpan inte är så gammal ännu, så jag har hennes valptid i färskt minne.

OCH....jag erkänner, hur söta dom än är, dom här små nallebjörnarna,

så är det också mycket mera jobb.

Tycker det är rätt skönt, när jag kan gå lååånga promenader,

och man börjar "få ordning" på dom.

Man har lärt känna dom, helt enkelt.


Men jag älskar dom små valparna förstås, dom luktar så otroligt gott,

precis som små bebisar ska lukta, vare sig dom har två eller fyra ben.

  

   

    

Så bara några bilder till.....(skoj-bilder) 



RONJA!   




SKORPAN!   




"Snääääla, kan vi inte få smaka....liiiite bara?"



Kram

Susanne

Av Susanne - 16 augusti 2014 21:54


             Här stannar vi ALLTID när vi är ute o åker.

För här finns en kola, som är så där försvinnande god...bara måste ha.

         Frukosten intogs även här, sol, fin utsikt,  

Braehus!         



Minns det här stället från barnsben,

att det var såå spännande att springa runt bland ruinerna.

Men idag hade vi ett mål som väntade.......  



Vet ni vad?

Jag tror helt enkelt att bilderna får tala för sig självt....

Att dessa små underverk är bedårande söta, det ser man, utan förklaring.





















        

På upptäcksfärd!          



Är helt övertygad om att just den här godingen ville följa med oss hem....?



Valpar i hög!



Jag sa ju det...han ville ju följa med oss hem.....försöker t o m bita sig ut!!!   



Ronja o Skorpan fick så klart inte vara med,

men väntade som vanligt snällt på oss, medan vi kelade med småttingarna.

Letade upp en liten väg på kartan, så vi kunde gå en rejäl runda med flickorna,

innan vi fortsatte hemåt igen.

Glädjen var stor, men.....?




"Vad är det som luktar såå om er???"



"Puh, tur att det inte smög sig in någon liten miniberner i bilen!"



"Vi har det bra, bara vi två.....Skorpungen och jag"


En dag på golvet, och på gräsmattan, det är vad vi sysslat med i dag.

Lukten som dessa små beibsar har, den är väldigt speciell.

Samma sak som med människobebisar, dom luktar så gott.


Nu trötta hundar, och husse/matte......


Kram

Susanne


Av Susanne - 15 augusti 2014 21:48


            Jag vet en som kommer bli superglad.....         



....eller, kanske två!

Skorpan har ju faktiskt varit med  förra året.....



VAR?

Fjällen!

Det är såå underbart attkomma upp dit.

En vecka om året, som vi längtar så otroligt efter

Här får man verkligen batyterierna påfyllda till max.

Den här bilden är från Grövelsjön, när vi vandrade där en hel dag.

För er som hängt med ett tag, så är det alltså Quila som står med baken vänd häråt,

och Ronja som kommer "skuttande" upp för sluttningen.



Förra  året var Skorpan med, och jag tror hon gillade det här med dom stora öppna vidderna,

lika mycket som vi andra.


Ett ord som beskriver hela denna vecka...

LIVSKVALITET!!

I dag har jag varit i kontakt med ägaren av huset, som vi ska hyra 1 vecka.

Så trevliga.

Tidigare har vi bott ganska nära Idre, men i år åker vi till Grövelsjön direkt, och bor där.

Har tänkt att utforska detta område, som även sträcker sig in i Norge,

lite mera ordentligt denna gång.

Åh, vad jag längtar dit!


Skogspromenad med några besökare i dag, och därefter den "sedvanliga" träningen.

Men först....lite ben till fikastunden.



I kväll tog vi oss in till detta!!

Augustifesten i Norrköping.

OBS!

Bilden lånad av NT!

Vad folk!

Det går nästan inte att ta sig framåt...

Förr om åren, då var det mera fest över det hela,. Det var karneval, med allt vad det innebär.

Nu ska det sparas pengar, och i stort sett är det marknad.

Joorå, visst blev det lite onödiga och nödvändiga saker inhandlade...

Hundarna var naturligtvis inte med oss, dom fick vänta i den älskade bilen.

Såg en del hundar bland alla fötterna,

och många blev trampade...AJ...dom allra minsta hundarna kan man ju plocka upp under armen.

Men njae, Ronja o Skorpan plockar man ju inte upp under någon arm, precis.

Och jag erkänner....får lite smått panik, när det står heeelt stilla,

ingenting rör sig, och man har hamnat i mitten av allt.

En god bit mat fick vi i oss i alla fall, på en trevlig uteservering,

med översikt på alla människor som passerade.


 



Var snart tillbaka hos flickorna, som hade det svalt och skönt i bilen.

Liten kvällspromenad med dom, så vi kunde komma i säng lite skapligt....

(För min del är det visst helt omöjligt)




Smyger emellan med en äcklig liten otäcking...som inte hann sätta sig fast på Skorpan!

Haha, jag vann........tills jag såg mitt eget ben....där satt 2 stycken,

och skulle försöka hänga med mig ett tag!

Glöm det!!! Hur sjutton kan dom "gräva" sig in i huden, utan att det känns ett dugg?

Joo, dom sprutar in lite bedövning/gift, men något borde man väl känna?

Nu är dom borta i alla fall.



Våra knashundar.....



Nu står bilen packad inför morgondagen!

Nej, vi ska inte på utställningen som äger rum i Norrköping...

NIX, bättre upp!!




En hel dag.....med bara HUNDAR!

Hundar i varierande ålder....alltså även valpar.

Berner valpar!

  

Om det nu råkar slinka in någon liten nallebjörn i bilen, jaa,

vad gör man....då får den väl följa med hem då   




Natti natti och sov gott....det ska jag försöka mig på....NU!

Kram

Susanne

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards