quilaoronja

Direktlänk till inlägg 10 december 2014

Ett jäkla mörker!

Av Susanne - 10 december 2014 20:28


             Man får väl vara tacksam och glad,

           och minnas dom gånger man får se solen.

        Fick försöka minnas hur det känns från gårdagen,

för i dag var det absolut ingen sol i sikte.

Regn regn regn!

Och MÖRKER mitt på ljusan dag!



Vi begav oss in i skogen för att slippa blåsten,

men regnet kom vi inte undan.

Äsch, vem bryr sig om det, egentligen?

Vi hade en mysig och blöt promenad i alla fall,

med mycket godissök.

Alltid lika populärt!



Vilka härliga bilder det blir.....NOT!

Ögonen blir självlysande, gillar't inte!!!


"Men du, matte, om jag gör så här då???"

"Jag blundar på bilderna?"

"Då blir det bättre, va?"

  


Det var mycket som prasslade omkring oss,
och att dömma av Ronja och Skorpans näsor, luktade detta prasslande väldigt gott.



Älskade bollen var också med, och den gömde jag på dom mest konstiga ställen,

men allt  var visst alldeles för lätt i dag.


"Jag tar den, nej, jag tar den!!"




Väl hemkomna och torkade, väntade husse med maten.... 
Mm....Skynda Skynda!!




"Säg att det är till oss, det du gör, husse!"




"Vi är sååå hungriga"



Så hade jag då fått ett recept, som jag var tvungen att prova i dag!

Saltlakritskola!

Är galen i saltlakrits, det bästa jag vet.


Här kommer receptet om någon vill ha   


1 1/2 dl turkisk peppar

3 dl grädde
3 dl muscovadosocker
1 dl ljus sirap

50 gr smör

   

Allt (förutom lakritsen) blandas och kokas till 120-122 grader

Hacka sönder lakritsen till ett pulver

När kolan kokat klart, tag av värmen, och tillsätt 1 dl av lakritsen.

Blanda tills det smälter.
Häll i en form, toppa med resterande lakritspulver, och låt svalna.

Skär sedan i önskade bitar.   

Jaa, det var så gott så man kan döö!!

   


Tidigt i morse var jag tvungen att åka till lasarettet för att få hjälp.....

Och i morgon blir det samma visa igen.

Det gick inte att "fixa" till mig som vi brukar, kanylerna vek sig.

Så vi tog lite i dag, och resten i morrn....Då blir det säkert bättre.



"Nu då?"

"M A T?"


Det var allt denna regniga dag....och kolan då, joo, den är snart slut.....Oohps!


Kram

Susanne


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards