quilaoronja

Alla inlägg under februari 2014

Av Susanne - 4 februari 2014 19:05

        

Kom på att det kanske var dags att vända blad i dag!

Surprise!!!

Skorpan och Ronja även denna månad.....




Måste säga, att det här med löp, det ställer till det lite i mitt huvud.

Har ju inte direkt några bra erfarenheter av löp alls.

Quila krånglade i löpen redan från början, och fick till slut pyometra,

som i sin tur ledde till hysterektomi.

I samband med operationen, tillstötte komplikationer,

och hon fick även bukhinneinflammation.

Allting ordnade sig till slut, men, som ni vet, fick hon sedan så många andra sjukdomar,

i allt för tidig ålder........(Usch, så fort jag skriver om henne, så rinner tårarna över....)




Så var det Ronjas tur!

Hennes löp krånglade också från första början.

Pyometra som behandlades.......x flera.

Till slut fanns ingen annan utväg, än att göra en hysterektomi på henne också,

om hon över huvud taget skulle överleva.

Och, även för Ronjas del tillstötte komplikationer.

Besvärliga kompikationer!!


Ronja var ytterst nära att "stryka med".

Ingenting hjälpte.

Hennes blodvärden var verkligen i botten.

Veterinärerna stod helt maktlösa, dom kunde inte göra mera nu.......

Det var just veterinärerna som rekommenderade mig att söka allternativ medicin.


Döm om min förvåning, när Ronja efter bara några dagars allternativ behandling,

"återvände till ett friskt liv".

Lilla gumman, så sjuk hon var........Men nu, efter den "pärsen",

har hon varit förhållandevis frisk.

(Vågar väl knappt skriva dom orden)



    


Alltid lika glad och full av liv....Det är Ronja det!




Skorpan är om möjligt ännu mera full av glädje.

Hennes löp verkar fungera bra..........Men visst finns min oro där.



Jag håller i alla fall alla tummar för att Skorpan inte får några problem med sina löp.


Mixtrat lite med några bilder i dag.......skitväder = skitbilder!




Promenad i stadens promenader i dag,

med hundmöten och massor av annan störning.

La in en hel del övningar på vägen.

Var ordentligt förberedd på "trams", för det var inte igår vi tränade.

Men döm om min förvåning, när jag bara kände,

att det här, det kommer gå jättebra i dag!


Än en gång, såg jag att min egen inställning,

spelar väldigt stor roll i sammanhanget.



Dagens betyg av hundarna!


Stort A till dom båda.........

Kan väl säga att dom två hanhundar som vi mötte,

säkert INTE fick stort A av sina hussar.

"WOW, vad det luktar gott om den där bruden!!"

Skorpan hon bara gick där med svansen i vädret,

och var.....jaa, så himla snygg, tyckte hon.

  


Kram på er

Susanne

Av Susanne - 3 februari 2014 21:09

Det är visst "stört omöjligt".....

Vet inte om jag berätta det......om Skorpan.....

Hon kan skratta!!

Jo, skratta på riktigt alltså!


När vi träffas på mornarna, då är det det första hon gör, skrattar.

(Och, näe, jag sover inte med kameran framför ansiktet, hehe)

               När hon blir riktigt, riktgit glad, då skrattar hon.                  

Det kan vara om vi gör något som hon gillar,

eller träffar någon som hon håller riktigt mycket av.


Har aldrig riktigt lyckats få det på bild (och jag har verkligen försökt)

Men i dag, då var det ordentligt nära......

Hade jag tagit en bild till, då hade man nog sett hur hennes läppar är helt uppdragna,

och hur hon gapskrattar.

Jag SKA fixa det en dag!!

Nu ser man bara att det börjar "korva sig" lite

"En skrattande Skorpa"



Att alla var glada i dag, ja det var ju inte så konstigt.

Vi hämtade upp sonen ("lill-husse") så han kunde följa med oss ut.

Det var länge sedan nu, eftersom han varit i Thailand och haft det skönt.

"Oavsett alla som leker med oss, så är han helt klart nr 1!!"




"Jag gillar visst att hoppa upp på brunnar jag också!!"

"Så det så!"



Tung "snussnö" att springa i!




"Haren skuttar fram så fort, knackar på dess.........♪♪♪♫♫♪"



Jag skrattade så jag tjöööt!!

Det var det här med handskar......

Ronja bara äääälskar handskar!!! Men inte vilka handskar som helst.

Förr kunde det kvitta, från vem dom kom,

men nu är det framförallt "hussarnas" handskar som gäller.

Hon är så himla smart.....står och lurpassar, väntar på rätt tillfälle......

Så slår hon till....PANG!

Har man inte stenkoll på sin handske, jaa, då blir  man av med den!

Nä nä nä nä näänää, du kan inte ta den!!!



Det går till en viss gräns......Den är när hon sätter ner tassen hårt i backen, med handsken under....

Då är det nära.....nära till den totala förstörelsen.

"Döda handske"!!!

Hon drar till en gång, så är handsken delad i två delar.

Adjöss med den!


Då kör vi träning.....LOSS!!


"Bläpp", (eller, hur det nu kan låta) så släpper hon direkt.

Hon är en duktig tjej också....



Kom nu, hundarna.....!



Vore bra om du sprang med öppna ögon, Ronja........

Att få en Ronja på benen, det är mindre roligt.




Roligt hade vi i snön, med en vacker sol som var med oss!!




Konstig känsla.......att inte ha kameran i min hand?




    



Slut för i dag!


Kram

Susanne

Av Susanne - 2 februari 2014 19:51


                                            

 Ja jäklar, vilken skön dag!

Nej nej, ingen sol.....inga minusgrader........blaskigt och grått!

Men vad gör det, när man har roligt?


"VA?"

"Vem kommer nu??" 




"Skynda skynda.....!"




 En superstor besökare?!




Äldsta och yngsta favorit tjejerna! (Jo, jag har några favoriter till)    




Så himla bra, att mormor skaffat sig en spark!!!



För att få den där rätta känslan av vinterutflykt, men ändå vara hemma,

skippade vi altanen, men bekväma möbler och bord.

Tog istället och "byggde" bord av en grind, ut med pallar och annat att sitta på,

på garageuppfarten........




 Använde oss av den lilla lilla grillen, jaa, utflyktsgrillen!!

Gillades skarp av dessa två....Mille och Meya!

Mycket roligare så här, än att göra precis som "vanligt"   




"Det här var ju mindre kul, förstås!!!"

"Att inte komma så nära dom två barnen........vilket är väldigt givande annars!"




"Ha, bara för att dom trodde vi skulle vifta ner allting som stod på den där grinden?"

  




Tänk att en grillad korv, eller två, kan smaka så mycket godare utomhus på en garageuppfart,

än inomhus vid ett bord?




"Och jomenvisst, vi fick också korv....så det var nog inte så farligt att stanna innanför grindarna"



"Finns det ingen mera korv nu??"

"Kan jag få komma ut och kolla lite bara?"




Att klä sig för det här vädret, det är nog det svåraste.

Blött, men för kallt att vara utan vantar.

Så när alla var mätta och belåtna,

korven slut, snögubben glad, då var det dags för värmning av händer,

och bryggning av kaffe. Inomhus!


Nu ska ni få se.......


Meya, hon är inte rädd för hundar, men just Skorpan,

hon är så väldigt GLAD hela tiden, viftar på sin svans,  hela tiden,

vill alla så väl, hela tiden, hon är mycket hund, hela tiden!

Är man då en liten människa, så hamnar man liksom i fel höjd för en Skorpunge.

Meya har alltså tyckt att Skorpan varit lite jobbig, och hållt sig på avstånd.


Men så i dag, när vi sitter och fikar,

då ser jag Meya sakta närma sig Skorpan, som ligger på sin dyna.

(Jag undrar jag, om inte Skorpan kännt på sig vad Meya tyckt, för i dag, då låg hon helt stilla,

for inte upp som hon brukar, i hopp om att någon vill hitta på något kul)


Meya klappade henne först lite försiktigt på baken........ingen reaktion......

Då flyttade hon sig fram till ansiktet.......Skorpan lyfte på huvudet, och gav Meya en puss...

Så lugnt och försiktigt!



 Att titta på det här, det är en härlig känsla.

Samspel, barn - hund.


Då smög sig även Ronja fram till Meya, dom har alltid haft något speciellt.

Ronja är ju alltid så lugn och försiktig. (med barn, är väl bäst att tillägga)   




 Men det här, gosandet mellan Skorpan och Meya, det fortsatte....länge, länge.

Bara att njuta......

 


        






Lika viktigt som jag anser det vara, att mina hundar kan umgås med barn,

lika viktigt är det att barn lär sig umgås med, i det här fallet, hundar!


Godnatt, godnatt, Skorpan, sa Meya, och täckte ögat med örat   



Hoppas ni haft en skön helg....och i morgon är det måndag.......igen?!


Kram

Susanne

Av Susanne - 1 februari 2014 20:45


Från minusgrader x flera, till plusgrader?!?

Från mjuk pudersnö, till tung, blöt snö.

     (Fick ett nytt ord på det i dag = Snussnö)      

             Tänk vad mycket man får lära sig här        


Vad skulle vi hitta på i dag då?

Hussen borta på jobb.......så vi fick vackert komma på något själva.

Förmiddagens utomhusvistelse, bestod av träning, träning, och mera tränig.

Korta, små pass, med bara två moment/hund.


"Jag kollar så Skorpan inte reser sig för tidigt, matte!!"   



Belöning efter avslutat "pass" är L E K med matte!


"Det som göms i snö, kommer upp i tö" ♫♪♪

Skorpan är fenomenal på att hitta saker.....(undrar vad det ska bli av henne?)

Den här, rep med STOR BOLL, var helt frusen,

och har väl aldrig varit någon favorit leksak tidigare.

Men i dag, då var den det absolut bästa man kunde tänka sig.




Tung och otymplig.....såå roligt!!



 "Vad nu??"

"Vad har den där lilla Skorpungen nu hittat?




"Måste genast kolla!!!"




"Wow, sa Ronja.....den där.....som är såå kul!!"

"Nej, nej, lägg av då, sa Skorpan........det var ju jag som hittade den!!"




Och så var matchen i full gång!

Rond 1!




"Jag ger mig ICKE!" sa Skorpan   



"Aldrig aldrig aldrig, att du får den, Ronja"



Som ni förstår, så lade Ronja beslag på den efter en stund,

och så var den leken slut   


Närbild på Ronja........eller?

"Hallå hallå hallååååå.....kommer jag med i bild nu......syns jag???"   




Eftermiddag.....fortfarande massor av plusgrader!

Begav oss rakt ut på gärdena!

DET var en utmaning.

Såå mycket snö, så mycket snussnö (som jag just lärt mig)......

Hela hundarna försvann (eller kanske var det bara halva)   


Hur som hellst, så fick man ta i för kung o fosterland,

för att över huvud taget ta sig framåt.

När vi väl kommit ut en bit på gärdet, blev det lita mera lagom mängd snö,

och leken med bästa bollen vidtog.



Den här bollen, den har vi haft i säkert över ett år.

Hundarna sliter och drar i den, den har legat ute i sol och regn,

och det syns inte en endaste liten skråma på den.

Kan varmt rekomenderas, för stora hundar,

som kräver lite mera hållbara leksaker!




Det kallar jag bra kvalitet!!




Liten Skorpunge, som jag ibland ser så stora förändringar på.

Så där helt plötsligt bara.

Inte bara att hon blivit stor, utan hon utvecklas hela tiden.

Breddar sig, växer i sin kropp, eller hur jag nu ska säga.......är säker på att ni förstår hur jag menar.




Ingen liten "tunnis" längre   




Trots att Ronja ser och verkar betydligt större,

skiljer det bara några futtiga kilon.......



.........och man lurar nog ögat en hel del pga pälsen.

Skorpan har i princip tappat all sin underull, men  börjar sätta ny päls nu.

Ska bli spännande att se henne "fullpälsad".



Flickorna har i kväll blivit ordentligt genomkammade och blåsta.

Då upptäckte jag att ingen av dom fäller så värst mycket för tillfället.....SKÖNT!


Hm....ser nu att det blev så där hiskligt mycket bilder igen......


Men nu är det slut för i dag.


Önskar er en skön söndag.

Kram

Susanne



TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards