quilaoronja

Alla inlägg under februari 2014

Av Susanne - 12 februari 2014 20:40

Den här leksaken, den var ett bra köp!!

(Och jag fick ju nästan betalt för att ta med den hem)

Ronja och Skorpan älskar den.

Varje dag sedan den kom med hem har dom lekt med den,

och deras behandling är inte specielt varsam.

Ändå syns inte en skråma!

Topp!

          


Det här med att "studera" hundarna, i olika situationer, det tycker jag är rätt kul.

(Eftersom jag fotar dom, så blir det ganska naturligt att jag tittar på dom)   

Leken med den här "grunkan" ser ALLTID likadan ut. (Jaja, nästan då)

Ronja tar den alltid först...Skorpan törs nog inte riktigt.

Ronja bjuder sedan upp till lek, och Skorpan är inte sen med att hänga på.

      


"Jag tänker inte släppa den ännu på en stund"



"Kom och ta den om du kan!"



"Ojojoj, vad roligt jag har nu då!!"



Medan Ronja har någon slags dans för sig, "Dans med plast-pinne",

så står Skorpan och tittar på, beundrande.......


"Kolla kolla kolla....jag kan kasta med den också!"

(En liknelse dök upp i mitt huvud!)

(Hon ser ut som en TAMBURMAJOR!!!)    



    Efter lite uppvisning, så följer den stora dragkampen.

Jösses, vad dom kämpar.....båda två. Hur dom låter skulle man spela in någon gång,

för icke hundägare, skulle nog tro dom hade ihjäl varandra!



"Jippiiiii.....jag tog den, jag tog den!!"


           

"Ha, enbart för att jag kände vad klockan var.....och att det var dags att börja vänta

på att husse skulle komma hem."

(Ganska fascinerande, att hundar har sådan koll på "tider"!)

Tänker på Lassie-filmerna, hur man som barn tyckte det var så fantastiskt,

och hur väldigt gärna man ville ha en alldeles egen "Lassie".

Nu har vi ju det   



Skorpan då....jaa, inte är det skoj att leka helt ensam inte.....

"Va, kommer husse, sa du?"



  



"Vad jag gör?"

"Jag koncentrerar mig, så klart!"

"Lyssnar efter den rätta bilen"



Senaste nytt, vad gäller Skorpans löp då!

I natt har hon sovit ute!

Inte lika gnällig i dag, vilket glädjer oss alla mycket.



"Man blir helt slut", säger Ronja, som får ta mycket uppvaktning av Skorpan.

Men jäklar vad hon säger ifrån....HEJA RONJA!!

Ingen idé att Skorpan ens försöker komma och sätta upp baken på henne   

Bra, tycker jag!


  



I kväll blev det en hel del träning, och det var så roligt.

Jag blir ju helt överlycklig när jag lyckas träna in någon ny uppgift   

Och blir jag glad, då blir hundarna också glada!


Vad varnade jag för då......?

Att det var sååå mycket bilder idag   

Duktigt av er som lyckades, eller kanske orkade, att ta sig ända hit ner       


Kram

Susanne

Av Susanne - 11 februari 2014 21:30


Det finns vissa människor, som gör mig så otroligt glad!

Dom orden har jag sagt vid ett flertal tillfällen.

Men jag menar det verkligen.

 Det är människor som gör STOR skillnad i mitt liv.

Jag blir varm i hjärtat och helt enkelt såå glad, att jag fått träffa och lärt känna dessa,

för mig, fantastiskt fina vännerna.

TACK, säger jag till er, ni vet säkert vilka ni är.


Nu till dagen i dag!

Den här tjejen.....ni känner henne ganska

väl vid det här laget....hon var till salu i natt runt 3-snåret.

Då visste hon inte vilken "tass" hon skulle stå på......JÖSSES!!! säger jag bara.

    

     


Skorpan, Skorpan, Skorpan!!!

Vad ska vi göra med dig?

Motion och träning av lilla hjärnan, det hjälpte "NADA", som jag hade hoppats på.

Samtidigt så tycker man så himla synd om henne,

när hon sitter bredvid mig och "gråter",

och förstår noll och inget av vad som händer med hennes kropp.

Då, i natt, då släppte vi i alla fall ut henne, och då blev det lugnt.

Hon sov som en liten stock, hela restarande natten.

Inte oss emot, om hon vill ligga utomhus.

Vi har inhägnad tomt, hon ligger på altanen, kan välja mellan direkt på golvet, eller på dyna.


Jaja, vi får se vad hon väljer i natt.....inne eller ute?


Nu till något roligare......

"Tjejerna" hade träff med "grabbarna" i dag.

Jaa, grabbarna var Gazton o Imexx, som är "goa' " vänner.

Alltid lika kul att träffas!

Matten och jag hade en mysig stund på ett litet café, där vi smällde i oss en varsin semla.

(Det var min första för i år!!)

Mycket babbel på oss, vilket alltid är kul.

Det är ju på något sätt mitt sociala liv, eftersom jag inte har arbetskamrater.

Det är otroligt viktigt med det där sociala livet, eller hur?


När vi skulle skiljas åt, säger "matten" att hon hade en "liten" sak i bilen till mig?!?!?!

VAA???




Jag har under lång lång tid, sökt efter en Segebaden pulka.

När jag väl hittat någon på nätet, har dom antingen varit alldeles för dyra,

eller också har om redan sålts.

Så får jag då en SEGEBADEN PULKA av min vän, Lotta........

Jag protesterade, men till ingen nytta alls.

Jag är nog världens lyckligaste "segebanden-pulka-ägare" just nu!!!

Vet inte hur många gånger jag tackat, men ändå känns det inte tillräckligt många gånger.

TACK i massor igen, Lotta, för din fina gåva till mig och hundarna.

Jag ska vårda den ömt.


Titta vad fin.....med kapell och allt.

Skaklar har jag redan, både enkla och dubbla.

Nu skulle jag bara vilja prova lite, i alla fall med Ronja......så lite mera snö nu tack!!



Ronja tvättar Skorpans öron....och Skorpan....jaa, hon njuter!!




Sötaste Skorpungen som finns.......Och, NEJ, hon är INTE till salu........




...........inte alls!

Inte ens för allt smör i Småland.




Trots att vi nog alla här hemma, är rätt utmattade..........

Om inte Skorpan sover, då sover ingen annan heller.


  

"Passar på att vila lite i soffan, när Skorpan är ute."



"Men, oj oj oj, nu ramlar visst ögonen ihop på  mig........."

"Bäst att säga godnatt!"



Inget bra väder i dag, för en som gillar att fota.    

Bara inomhus-bilder, vilket inte alls är lätt.....


Så därför lekte jag lite med bilderna också...


Skorpan bakom regndroppar!



Ronja bakom ÖSREGN!



Vilken dag, va?


Godnatt och kram

Susanne


(Tänka sig, jag har fått en SEGEBADEN-PULKA!!!)

Av Susanne - 10 februari 2014 18:17


       Här går det undan, minsann!!!

Bara precis häromdagen, då gick det inte att gå här, pga all snö som låg i drivor.    

I dag gick det hur bra som helst....om man hade sjöstövlarna på sig, hahaha!


Det här är skitjobbigt.......tycker hundarna.

ALLA ska vara på samma plats, alltid.

"Hallåååå, du där, jaa, du med kameran....ska inte du komma???"



Man skulle kunna säga att vi tränade "Budföring"   



"Undrar när jag ska sticka iväg då?"



Åh, kolla, lite snö kvar här!

Men den lär ju inte ligga kvar länge...

"Bäst att passa på att springa i den, vet aldrig när den kommer tillbaka igen"


Som jag nog skrev i går, så är Skorpan "ap-jobbig"     just nu.

(Ta nu inte mitt ordval så fruktansvärt allvarligt......Men mycket gnäll/prat är det)

Vid aktivering märks det väl inte så mycket, mera än att hon är lite trött.

Å andra sidan är hon som en virvelvind i vanliga fall,

så nu är hon nog mera "normal" i mångas ögon.


Leka gör vi i alla fall!!

       




Den som har mest spring i benen nu, det är Ronja.

Hon är som valp på nytt......jagar allt hon ser.....hoppar och studsar med hela kroppen.

Underbart att se henne.



          Genomblöta hundar i dag igen!

  Ska inte gnälla alls över det, men visst föredrar jag uppehåll.



Meningen var att vi skulle ta oss till den plats,

där vi tidigare sett dom två lösa kossorna.

Av någon anledning, känns det som/har jag fått för mig, att bonden skjöt dom....sist när jag ringde  

Men.....hur kan han göra det?

Gick tyvärr inte att ta sig fram där i dag heller........men snart så.




Som ni ser, så ÄR det fart på Skorpan nu också!

Men det brukar vara MYCKET MYCKET mera fart på henne......hela tiden.



Sötnosen, med "snurr i lilla knoppen"



Härligt skogsröj, med härligt sällskap.

Härliga gamla byggnader, att "glutta in i" lite lite........och bra bakgrund till bilder   

Det SKA gå......

Jag bara måste ändra på mina tider.

Någon gång bara MÅSTE jag sova lite.


Ska ta tag i det där....kanske redan i  kväll   


Tack snälla ni för era kommentarer!

Jag blir så himla glad varje gång jag läser några ord från er.

I dag, då blev jag extra glad..........   

Och glad, det gillar jag att vara!


Kram

Susanne

Av Susanne - 9 februari 2014 20:34

Skogen!

Det fanns liksom inget annat alternativ i dag.

Blött.....alla vägar leriga.......REGN!!

I skogen blir man trots allt inte så väldans skitig, enbart blöt.

Och vad gör väl lite vatten   


Ronja är full av bus, och far runt som en valp numera?    



Medan den här tjejen......

Hon "snackar sönder" oss alla just nu.

Har ju mest haft hanhundar i mitt liv, och ännu ej någon tik med normala löp,

så jag har läst en hel del om dom olika "perioderna" i löpet nu.

Så här står det bl.a om förlöpet;

Tiken förändras ofta i humöret, blir rastlös och okonsentrerad.

Humöret är det inget fel på, men rastlösheten......jösses!

Kan ju bara föreställa mig,

hur alla dessa hormoner spelar ett spratt i en Skorpunges lilla huvud   

Skorpan är det ju full fart på i vanliga fall, men nu är hon nog mest förvirrad   

"Vad är det som händer med mig egentligen???"

Mycket motion, så hon blir trött, det är väl det som hjälper bäst för henne.

Då blir hon trött en stund i alla fall.

(Joo, vi tycker nog liiite synd om henne också.....och inte kan vi förklara)   

Som tur är varar det inte för evigt.......



Som sagt, Ronja är det däremot full fart på........

"Lite trång för gumpen (baken) är det allt"



"Det här är min allra bästaste stubbe..."



Skorpungen är mera en "iaktagare" nu.

Sätter sig och tittar på vad Ronja gör, vilket, så klart, inte alls är likt henne.




När jag ser bilderna så här på skärmen,

då upptäcker jag att hundarnas öron ser otroligt vildvuxna ut!

DET ska vi ta tag i.......snart   

(men jag personligen tycker egentligen att dom är väldigt gulliga med sina nuvarande öron)



Många ansar och klipper sina bernrar både här och där, jaa, dom kan t o m se korthåriga ut.

Nu har ju vi valt en långhårig ras, just för att vi vill ha en långhårig ras.

Men lite´"ansning" behövs mellan varven.

Ronja, som är kastrerad, har ju en päls som är helt enorm.

Tycker inte alls det är ett problem, som många sagt att det är,

men visst, hennes päls kräver dubbelt så mycket "vård" som Skorpans.

Det är dock mitt val   



Liten paus i skogen!

(Undrar vad hon väntar på?)



"Bla, bla, bla, det är det som hörs från Skorpan mest hela tiden......"

"Har verkligen försökt få tyst på henne, genom att låta henne låna min bästa gosehund, 

men inte hjälpte det, inte!"

"Jag drar snart härifrån, om hon inte tystnar"

"I skogen är tystnaden total, ska jag säga er"    



Ännu en helg som passerat i rasande fart?

Nu kör vi....en vecka till!!


Kram

Susanne

Av Susanne - 8 februari 2014 21:54



                    " Hej"   

              "Här står jag, bakom planket!"

                    "Har just gjort en riktigt smart grej............ hahaha"            



Mm.....jag vet inte om det var så där hemskt smart, precis.......

Ronja har börjat med något nytt!

När dom får varsitt ben, så kastar sig Skorpan över sitt, och tugg tugg tugg, så är det slut.

Ronja däremot, hon lägger sig nära Skorpan,

med benet mellan tassarna, och bara tittar på Skorpan.

Jaha, så är då Skorpan klar med sitt ben........då börjar Ronja slicka lite på sitt ben.....

"Mmm.......vad gott det är", säger hon (tror jag)

"Den som spar, han har!!"  liksom   


Det nya, det är att Ronja då gräver ner sitt  ben....mycket omsorgsfullt.

(Allt medan Skorpan står tyst och tittar på)

Gräver och gräver......täcker över från alla håll och kanter.

Hon är verkligen jätteduktig!


Så går hon därifrån, nöjd över sitt snygga jobb........och vad händer då, tror ni???

"Exakt........jag snor det, förstås!!"   



Visst är dom roliga att studera, våra fyrbenta vänner!


"Nyheten" är fortfarande skitrolig, OCH den ser fortfarande oanvänd ut!!



Så var det dags för oss  att åka på uppdrag.

Denna gång utan Skorpungen.....(Hemska tanke, tyckte hon)

"VAA!!! Får inte jag följa med???"

Skorpan fick istället umgås ensam med husse,

och få en alldeles egen skogspromenad.

Inte så illa!


För Ronjas del var det "vårdhundsarbete" som gällde.

Hon är så underbar.......

Från bilen och upp till min mamma, fick hon (så klart)  lite träning.

(Så enkelt när hon är ensam)

Utan koppel, in i hissen, (där man måste sitta ner, längst in)

Flera "hissåkare" med, utan att hon bryr sig.....(Stolt matte)

Så in på avdelningen/våningen......"Sök efter mormor"!!!

Första bara säga HEJ-HEJ, till dom vi mötte, sedan fram till rätt dörr..........

Däääär, där var hon ju!!!

Glädjen hos dom båda, den tar man inte miste på.   

Så händer då detta!!!

Ronja kliver upp och sätter sig på stolen, och "tar min mammas hand"

Där sitter hon.....länge.....och bara "pratar", eller kanske lyssnar, vad vet jag?


 

"Jag är vakthund jag!!!"

"Knackar det på dörren, jaa, då måste jag ju säga till om det, eller hur?"

(Det visade sig vara en liten tant som gått vilse,

som när hon nu ändå träffade mig och Ronja, ville passa på att sälja tidningar till oss, hehe.

Eller, sa hon, du kan få dom helt gratis, om du hellre vill))




Det var mest Ronja och min mamma som pratade i dag......

....samtidigt som dom höll varandra i tassen/handen 

Ganska underbart att se detta.   




Hem igen, fix inför kvällens restaurangbesök med bästa vänner.


"Bäst vi håller ordentlig koll här, Skorpan, så vi kommer med i bilen!!"



God mat, toppenställe, skrattfylld kväll. (Som vanligt)

Det finns inget att klaga på, som ni märker.




Äh, jag skriver inget här.....ni vet ju ändå vem det är, vid det här laget   



1 vecka har gått, och Skorpans löp fortskrider som det ska.

Hon är duktig på att "ta hand om det själv".....för några små "trosor" det vill man helst inte ha.

Men det funkar det också, när man måste.



Kram

Susanne

Av Susanne - 7 februari 2014 18:08


Joo, jag tycker dom blir som små barn,

när man införskaffat en ny leksak.

Hundarna alltså   

             
Den här "grejen" hittade jag för halva, halva priset,

så man skulle kunna säga att jag nästan fick betalt för att köpa den.

Både Ronja o Skorpan älskar att leta pinnar, för att sedan ha dragkamp.

Tyvärr, så är dom lite för starka för dom pinnar som dom hittar.

Då skulle väl den här vara idealisk  (dessutom då, nästan gratis)


"Wow, vad fin!!"

Den undersöktes först riktigt ordentligt.....



"Är den verkligen bara till mig??"

"Min min min"



 

"Bäst att vara lite försiktig,

och låta Ronja kolla upp den ordentligt först"

(Skorpan vet precis vad som gäller......utan att Ronja behöver säga ett endaste litet pip/morr)




Så blev den nya "grejen" godkänd, och leken kunde börja!




Skorpan älskar att få jaga Ronja..........




...och Ronja, jaa, hon älskar att bli jagad av Skorpan!


 

Skulle den hålla för deras våldsamma tester?


 

Ingen ger sig!



Himla skoj, mycket bättre än en pinne,

som förmodligen varit i flera delar vid det här laget.




Inte ett endaste litet märke, blev det.

Dessutom var den så där lagom tung, så den var lätt att kasta iväg.

Roligt att ge bort saker som uppskattas av mottagarna!



              

Hade planerat för ett projekt i dag.

Projekt - Bada hund!

Dom var så otroligt smutsiga, och det gillar jag inte.

Ronja var dock värst, så tanken var väl att bara bada henne.

Skorpan kunde jag ta en annan dag.

Men, när man ändå håller på, har allt framme......Äh, jag badade båda två.


Ronja i badet!

Blöt och schamponerad, då är det inte mycket kvar av henne.



"Hallå....här innanför är jag!"



Skorpan, Skorpan!

Du kommer inte undan den här gången heller.


"Skit också......anar att det är min tur snart!?!"




Skorpan traskar upp själv på rampen, utan några större protester

(lite sakta går det väl kanske.)

Men vi vande henne från första stund, så det är inga problem.

(Förutom att hon "snackar sönder mig")

Vad hon kan prata, den här bruden!!!



Rena, nybadade hundar.....det är inte dumt det.

Dom får "ligga på tork" här en stund, värmeslingorna skyndar på processen lite.   

Så var det bara sista blåsningen kvar.


Nu så, nu är ALLT klart, och dom blev såå fina.

Återstår en del kamning, men det finns visst en dag i morgon också   




Nu ska vi se om det går att lägga in det här....."Strulat" lite i kväll här.


Kram på er

Susanne

Av Susanne - 6 februari 2014 18:13


  Tanken för dagen, det var att bada hundar, efter gårdagens stadsvistelse.

Det är stor skillnad på skit och skit!

Om dom rullar i lera, eller liknande, då räcker det med att spola av pälsen.

Men att gå i stan.....då räcker absolut inte vatten.

Det betyder, med andra ord, att lantsmuts är att föredra, jämfört med stadssmuts.




Det blev inget bad i dag!?

Hade ärenden i stan, och då kunde jag ju lika gärna passa på att träna hundar, 

OCH gå i stan', även i dag.

Dom var ju ändå så smutsiga.   

Korta, intensiva pass, varje dag, det ger verkligen resultat.

Kul som sjutton, tycker jag!


Tyvärr blev ju den där kursen vi skulle gå inställd,

men nu tänker jag, att vi kanske struntar i det ändå, för tillfället?

Alltid kul med kurs, men samtidigt kostar det mycket pengar.

Och jag vill ju gärna gå med båda hundarna.

Snart börjar däremot viltspårstiden igen, och det ska vi så klart fortsätta med.


   "Spånade" även på ett annat allternativ........man kan ta hjälp med träningen privat.

         För att få mera träningsideer, kanske.

Jaja, vi får se hur det blir.  


           



Promenad, och självklart lite spring.

Skorpan på väg IN i kameran........skulle man kunna tro   



Skorpan fick "spelet"!

Ni vet, springer som en tok...runt, runt......


"Men vad i....?"

"Nu får hon väl lägga av!!"



Ordningssamma Ronja, på väg att ordna upp allt   




"Hehe, så där då, matte.......vad vill du att jag ska göra med henne??"



"Stöddig?"

"JAG?"

"Inte då"   




"Tror jag kör några varv till"



"Kolla, kolla.....inga tassar i marken!"

"Jag kan flyga juuuu......Jag visste det hela tiden!!!"



  




"PUH....."    




En lyckad dag, om man ser till träning.....

En mindre lyckad dag, om man ser till badandet av hundar

Riktigt så illa är det väl inte, och det är en dag i morgon också   



Har också haft ett mycket intressant möte i dag.

Givande.

Men, jag vet faktiskt inte om jag ska skriva om det här.......Vi får se?


Just det, hade en fråga också!

Är det någon där ute, som är bra på det här med datorer?

Eller, kanske inte datorer, men, jag skulle behöva byta min mailadress.

Känns som det skulle betyda massor av krångel?

Tänk, så många som måste ha min mailadress,

och så mycket som mailen är kopplad till i den här världen.

OM, det nu skulle vara så att någon känner sig manad att hjälpa mig,

eller har några ideer om hur jag ska göra, hör gärna av er.

(Joo, jag vet hur jag skaffar en ny mail, det är allt runtomkring, som jag undrar över)


Ha det gott

Kram

Susanne

Av Susanne - 5 februari 2014 21:16


Ja jäklar, så knäpp jag är då!!!


Men innan ni får skratta åt mig, kommer lite status om dagen.


Träning, det lägger vi ganska mycket krut på för tillfället.

Har även fått min vän, med Mammut, intresserad av det, vilket är såå kul.

Styrde kosan mot city, och en stor parkeringsplats, för att få lite extra störning.


Vi hälsade inte ens på varandra när vi kom dit, utan ägnade oss enbart åt hundarna.   

Framförallt tränades kontakt och stadga.

Ska inte gå in i detalj på vad vi gjorde, men ujujuj, så duktiga dom var!!!

ALLA tre!!!




Efter den lyckade träningen tog vi en långpromenad, där vi fortfarande "krävde"  lyhörda hundar.

Inget "Hopp o Lek", utan nu gällde det att gå ordentligt, bredvid varandra,

utan att bry sig om andra hundar som vi mötte, eller människor som såg trevliga ut.

BRAAA?....Duktiga vovvar    

 

Hundarna har varit ganska rena o fina under den här snö-tiden, men det ändrades i dag!

Det var länge sedan jag såg dom så skitiga!!

Högen dom sitter på, ser mera ut som en sandhög, än en snöhög........


Om vi tar en promenad i skogen i morgon,

så hoppas jag skiten släpper liiiite IOM lek i snön.



Sötnosen........Skorpan.



Tjejen som hjälper en matte att lita på henne.

Vår underbara.....



Ronja var i sitt "esse" i dag när vi kom hem.

Så full av liv och lek och bus.

Ska vi leka???


 

"Nej då....Inte är jag galen, inte!

Bara lite, kanske  




Häng med nu Skorpan!!!



Så skojigt att leka med Ronja, tycker jag   



Nu ska ni få höra!

I kväll bestämde vi oss för att gå på BIO?....

"Hundraåringen som försvann"


Nu ska jag först och främst tala om att det var säkert 20 år sedan jag var på bio.

Anledningen till detta, ska jag inte gå in på här och nu.


I alla fall, satt och skulle boka biljetter på nätet, (smidigt, hehe, det gick inte för 20 år sedan)


Toppen, platserna allra längst upp i hörnet, det blir bra, 

eftersom jag måste ställa mig upp med jämna mellanrum.

Vill inte känna att jag stör någon som sitter bakom.


Klickade lite hit och lite dit, och vips så var det klart!


Tog en bit mat innan filmen, och så var det då dags.

Maken frågar då vilka platser vi har?

Joo, eh....nr 1 och 2......

Va? Det börjar väl ALLTID räknas nerifrån, säger han då!?!?


Fattar nI!!!

Jag hade bokat platserna allra längst ner i hörnet, närmast bio-duken......

Ohps!

Gissa att maken fick sig ett gott skratt.....för att inte tala om "killen" som rev biljetterna,

när jag frågade honom var dom började räkna ifrån!

Skyllde allt på att det var 20 år sedan.........han log, men skrattade säkert gott inombords.


Som tur var, var inte salongen fullsatt, och vi kunde flytta oss till bättre platser.......


Hur sjutton kunde jag göra så himla fel???
 



Jaja, slutet gott, allting gott.


Och hur var då filmen?

Joo, den var bra!


Nu mot kudden.......alla trötta i knopp o kropp efter dagens bravader.


Kram på er

Susanne

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards