quilaoronja

Direktlänk till inlägg 7 oktober 2013

Min fasa!!

Av Susanne - 7 oktober 2013 22:41

                                   

Hade väl först inte tänkt skriva ner det här,

men så ångrade jag mig........

Jag vill att det ska skrivas ner, så att jag kan gå tillbaka, och läsa.....

som en dagbok........Så var tanken med min förra blogg, som sorgligt nog försvann helt,

iom att den blev kapad av någon ond människa   


Det finns så klart många saker som oroar mig, när det gäller hundarna.

Men, en av dom värsta orosmomenten, det är Pyometra = livmoderinflammation.

Både Quila och Ronja fick det i väldigt unga år, och båda två höll på att "stryka med".

Ronja var väldigt, väldigt nära att inte klara sig.


Hur stor är då risken, att även Skorpan ska drabbas av denna förbannade sjukdom???

Näe, den risken kan väl inte vara så stor.......en tredje gång???




För drygt en vecka sedan, fick Skorpan flytningar,

vilket i sig inte borde föranleda så stor oro.

Men nu gäller det ju mig, och min hjärna satte genast igång att tänka.


Förra veckan tog jag kontakt med djursjukhus,

som ville att jag skulle komma in med henne direkt.

Bättre att checka en gång för mycket, liksom.


Nu ska tilläggas, att hon inte hade några andra symptom alls.

Det första jag reagerade på var, att veterinären, betedde sig väldigt märkligt.

Hon kanske såg att jag tittade lite konstigt på henne,

för hon talade först om att hon "faktiskt var veterinär"?

"Jaha, jaa, det hoppas jag verkligen", sa jag.


Skorpan blev undersökt från topp till tå, eller kanske från nos till svansrot,

innan hon äntligen kom till problemet.

Flytningarna!

Så började funderingarna...........och konsultationerna med annan veterinär..........och mera tänk.....


Jag tror vi får avvakta, sa hon sedan!?

Jag blev......smått irriterad......skulle dom inte ta några prover alls???

Efter att jag haft ett samtal med min uppfödare, "krävde" jag att dom gjorde ett ultraljud.


Ok.......visst, det kan vi göra, fick jag till svar.

"Vänta här, så tar jag och fixar det", sa veterinären?!


"Va......inte en chans....jag ska med", sa jag!

"Jaha.....ok då", blev svaret.




Två veterinärer, varav en, var EXPERT i ämnet ultraljud, och så jag!!!


Det första som sägs är; - MEN NEEEJ!!! VAD ÄR DETTA??? LIVMODERN ÄR HEEELT MISSBILDAD!!!

Gissa min reaktion......

Men, va, vad säger du??? Missbildad?

"Njae, det kan vara bajs också.........eller kanske en tarm!!!"

Jag stod som ett STOOORT frågetecken?

Kan man inte som expert, se skillnad på en missbildad livmoder, och skit i tarmen???

Detta besök, slutade med, att jag åkte hem, utan att vara ett dugg klokare,

utan någon behandling, med en hund som hade samma flytningar som innan.




I dag.......då åkte jag till en annan veterinär, många mil hemifrån.

En röntgen bild togs på livmodern..........visade en helt normal sådan!

Dagens veterinär var så, jaa, irriterad, över allt detta, så han gjorde även ett ultraljud,

för att föröka se det som dom första veterinärerna sett.

Samma svar där.....ingenting konstigt!

Allt ser sååå fint ut.

Flytningen, (den har blivit bättre) kan faktiskt bero på att Skorpan själv tillfört bakterier,

genom slickande, som kanske berott på klåda efter ett bett........

Detta kan i sin tur rubbat det normala ph-värdet.....

Och, hon mår ju bra, och har gjort det hela tiden.




Gissa att jag var den lyckligaste hundägaren i Sverige, när jag styrde hemåt igen.

Men nu undrar jag?

Får det vara så här?

Ska man inte kunna lita på en välutbildad veterinär?

HUR, kan man ha så olika uppfattning om diagnos???

En livshotande, och en helt utan fel?


Joo, just det, dom frågade också om det var en avelstik,

för det var väl lika bra att operera bort livmodern så fort som möjligt!!!!

SKRÄMMANDE!!!


En väldigt snopen Skorpunge var det,

som helt plötsligt kände sig vääääldigt trött i dag.

"Ojojoj, jag vet inte vad som hände?"

"Veterinär-gubben" hälsade på  mig, och så blev jag bara så trött?"

"Konstigt va?"




Ronja var så klart med i bilen,

och när Skorpungen fått "sova ruset av sig" så bar det av hemåt igen.

T o m solen behagade titta fram en stund,

och då passade jag förstås på, att stanna till på en skogsväg.


"Jaha, så där då Matte, då är jag här oppe!!"

"Allra högst opp!"



"Men va??"

"Ska jag gå ner igen nu??"



"Ok, ok, jag kommer!"



"Hoppas du bestämt dig nu, Matte?"

"Nu stannar jag här nere!"



Omtänksamma Ronja,

som tvättat Skorpans öron, och "pysslat" om henne i kväll.



Jag hoppas, och tror,

att jag kan släppa min oro nu......för den här gången.



Usch ja, det var inget roligt det här.........



Nu måste jag nog styra in mig i sängen.......klockan ringde så där, hemskt, hemskt tidigt i morse.


Kram

Susanne

 
 
Lotta

Lotta

8 oktober 2013 07:27

Du skriver så himla bra och det är så trevligt att läsa dina inlägg (jag menar ju inte alls att det var kul det som hände snarare förskräckligt)Man tar ju för givet att man ska få ett korrekt besked när man uppsöker en veterinär....
Russan hade också flytningar för 2 veckor sedan och betedde sig lite halvunderligt, men jag tror hon hade en släng av blindvalpning för det stämde med tiden. Ringde iallafall också veterinären ang. flytningarna, men eftersom hon var piggelin och feberfri skulle vi avvakta och nu är hon som vanligt igen, sprallig och superglad!
Ha det gott.
Kram Lotta

http://www.vidvatternsstrand.blogspot.comw

 
marianne

marianne

8 oktober 2013 09:57

Tur att det inte var något med Skorpan, förstår din fasa.Själv har jag en vet.som jag litar på, han vet hur "daltiga"vi är med våra katter pga av allt som vi varit med om.Vi har 2.5 mil till honom ,sen finns det en bara några km härifrån, det enda han får göra är o vacc.mina katter, litar inte på honom.
.Han har en diagnos på alla hanhundar , o det är prostatabesvär oavsett ålder.Min dotter var hos honom akut, med sin hund, då började han o säj:det är nog prostatan, sen kom han på att hunden var kastrerad.Det var en borreliainfektion.

Som vanligt fina bilder på dina vackra hundar.
Ha det gott
kramiz vännen

http://www.mapes.bloggagratis.se

 
Eva H

Eva H

8 oktober 2013 13:23

Det är ju själva tusan att man nästan ska behöva vara veterinär själv för att våga besöka en!
Jag är numer bra hård mot veterinärer som inte tar ägarnas ord på allvar, ägare som haft hund i många år och kanske faktiskt lyckats lära sig något lite lite genom erfarenhet. (Skulle aldrig drömma åt att säga till en vet att jag VET vad det är, bara att jag kan känna igen symtom från tidigare hundar och ana det ena eller andra.)
Den första du träffade här verkar ju inte riktigt "torr bakom öronen". Självklart måste alla ha en första tid och lära sig mer när de väl kommer ut i arbete, men det du skriver om ultraljudet.... Inger inte direkt förtroende.
Underbart du fick en ny undersökning och att Skorpis-tösen mår bra!
Bra att du skriver också, för jag tror det är viktigt för t.ex nya hundägare som kanske känner att de borde stå på sig hos vet men inte vågar riktigt för att vetten ju ska veta.
Kramar till dig och tjejerna!

http://fyrfotingar.blogspot.com

 
Carina

Carina

8 oktober 2013 17:41

Det är ju lite skrämmande vilken dålig kompetens på första stället. Så får det ju inte vara man ska ju kunna vända sig till vilken veterinärklinik som helst och få samma vård!!!! Men tydligen inte.
Va skönt att allt var bra med Skorpan!
Ha det bra

http://carinaduvefjord.blogg.se

 
Susanne P

Susanne P

8 oktober 2013 19:57

Otroligt att det finns såna, förlåt uttrycket, idioter!
Det ska ju inte behövas att man måste besöka två veterinärer för att få rätt hjälp...
Kramar till er! <3

http://www.susannep.blogspot.se

 
Ingen bild

EnSomHarEnBennerSennen:)

8 oktober 2013 21:06

Jätte bra skrivet:D Hemskt det där med Skorpan!
Jätte fina hundar, hur kan du få så fina bilder?:o

 
Sofia

Sofia

9 oktober 2013 12:29

Det är så jobbigt nrä dom är sjuka. Förstår din oro.

http://www.echosierra.se

 
Anna med Wilma, Nitro & en massa höns

Anna med Wilma, Nitro & en massa höns

9 oktober 2013 16:22

Oj , du kanske kan läsa mina tankar. Sedan Valentina gick bort har jag varit skit rädd för att Wilma ska få samma sak, livmoderinflamation ! Och det beror ju inte på att Valentina hade det utan för att jag inte vill förlora Wilma då jag vet att det är en mycket allvarlig sjukdom. Så jag förstår verkligen din oro när dina 2 hjärtan haft det och nu ditt tredje skulle kunna få.

Angående veterinärer så är det ett jävla pack enl mig. För vissa kan inte ett skit och borde inte få jobba där. Kommer du ihåg situationen med nitro när han på Haga veterinärerna ville operera hans knuta på hakan för det var eventuellt en tand som växte fel ?! och när vi åkte till nästa veterinär som sa att det inte var något farligt och att det nog berodde på att Wilma bitit honom in i munnen på något sett. Tänk att om vi inte åkt till en annan veterinär så hade dem opererat honom helt i onödan bara några månader gammal.

http://www.annagunnarson.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards