quilaoronja

Direktlänk till inlägg 15 oktober 2013

#stolt #glad #duktigahundarna

Av Susanne - 15 oktober 2013 20:45

  

Då var det dags!!!

Skorpan skulle introduceras i sennendraget.

Även Ronja skulle träna, i dag tillsammans med "drag-kompisar"


Börjar med Skorpungen!

Vilken liten tjej (näe, så liten är hon nog inte längre)

Vi har tränat lite kommandon, som man har nytta av i draget.

Framåt, höger, vänster,  och stanna.

Hon har aldrig haft skakelhjul på sig,

och jag undrade om hon ev. skulle tycka det var lite läskigt?



"Njae", sa Skorpan,

lite konstigt var det väl först,

med den där konstiga grejen bakom, som inte ville sluta följa  efter."

Men, efter bara en kort stund,

och mycket heja-rop från matte, så brydde hon sig inte.


Det svåraste momentet i Arbetsprovet, det är helt klart "rutan"!


 

Den går till så här.


Stanna inom en zon (markerad med 4 koner).

Zonen är 6 meter lång och 1,5 meter bred.

2 meter före zonen finns en markering,

där föraren skall placera sig vid sidan om hunden/skakelhjulen och stå kvar.

Från denna plats dirigeras hunden sedan in i zonen (via kortsidan).

Momentet är slut när hunden har stannat.


I alla övriga moment, får föraren befinna sig bredvid hunden.




Även slalom, körde vi några ggr,

och jag måste säga att jag är mycket imponerad av Skorpungen.

Hon gillar att träna........


 


Slalom består av 5 koner i rad med ett inbördes avstånd av 6 meter.

6 meter före konerna finns en markering.

Vid denna markering skall föraren placera sig vid sidan om hunden/skakelhjulen

och från denna position genomföra momentet.

Det vill säga föraren går rakt fram på ena sidan om konerna medan hunden går slalom.

Momentet är slut när ekipaget passerat den 5:e konen.



Så, då var även Skorpan igång med drag då   

                   


Och nu, över till dagens Ronja-träning!!!!



Allt skulle köras igenom......

Trottoar, planka, tunnel, bro, t-korsning, ligg, backa..............och S L A L O M!!!


"Äsch, jag kan allt det där!!!"


Ännu en gång, en skiss över slalombanan!







Jag kan knappt fatta, att hon gjorde det?

Joo, det är faktiskt helt sant!!!

Ronja klarade slalomen.........kanske inte någon tio-poängare, men hon klarade det.

Dessutom, nästan helt UTAN mina kommandon.

Hon bara gick iväg..........och jag försäkte bara att vara stöttande.

    


Många av våra vänner, som sett oss träna, har sagt just det.....

Ronja vet precis vad hon ska göra,

men blir lite osäker på om det är rätt, när matte börjar låta så där konstigt

Tur med vänner som ser det inte jag ser!



Säng, säng, säng....sovasovasova   



Vad jag säger om dagen?

"Vilken toppen-bra dag!"

Såå himla roligt, när det "lossnar" och poletten trillar ner lite.

Och det gäller på båda våra underbara nallebjörnar.


Någon sa, att Skorpan ser faktiskt lite stolt ut.......Och så var det nog.

Stolt/a  hund/ar, OCH stolt matte

  



Lyckad dag!


Kram

Susanne

 
 
Eva H

Eva H

15 oktober 2013 22:02

Vilken rolig läsning!
Otroligt roligt att se hur glad Skorpan verkar, att hon verkligen har kul:)
Och visst är det toppen ha någon som ser "från sidan" ibland.

http://fyrfotingar.blogspot.com

 
Lisl

Lisl

16 oktober 2013 22:59

Vilka otroligt fina hundar du har! :)

http://qutathegermanshepherd.blogspot.se

 
Anna med Wilma, Nitro & en massa höns

Anna med Wilma, Nitro & en massa höns

16 oktober 2013 23:03

Åh , nu måste jag skryta lite , gå in och bläddra i denna länken så hittar du ett repotage om mig och hönsen , allt som står i texten är inte rätt och riktigt, men det mesta stämmer iallafall :) http://www.e-pages.dk/skddiverse/670831390/

Ja massor av kycklingar har kläckts och ja det går att få dem mycket tama :D Några av mina höns kan till och med flyga upp i min famn :D

http://www.annagunnarson.blogg.se

 
Eva H

Eva H

16 oktober 2013 23:19

SV
Nej, provsticka innebär att jag så att säga kollar att hennes beskrivning är begripligt skriven! (Tror inte hon har gjort för att sälja beskrivning tidigare. Är bara 21-22. Superduktig!!)
Men så var det ju den jag trasslade med som jag skrev på FB.... Bara mitt fel dock!
Clara ska få se stickning på festivalen ;)
Förresten - så kul att läsa om hönsen! Får återkomma efter sömn och kolla länkar tror jag!

http://fyrfotingar.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards