quilaoronja

Direktlänk till inlägg 24 april 2015

Ett svar!

Av Susanne - 24 april 2015 22:11


  


Äntligen!

I morse stack vi i väg för att få Ronja undersökt och behandlad.

Det jag var mest nyfiken på, och önskade, det var att jag skulle få veta vad som hänt med Ronja.

"En ofullständig skada", som dom kallade det, 

det kan i princip vara vad som helst i mina öron. 

                   



Jag har varit tveksam till att något var fel med hennes ben, eftersom hon inte visat några symptom,

inte haltat alls, bara under dom första två dagarna.

Jag har inte velat ge henne smärtlindring,

för varför skulle jag det egentligen, när hon inte har ont?

Dessutom tror jag man kan bli lurad.

Om hunden inte känner smärta,

kan den i värsta fall göra rörelser som annars skulle göra ont....




Den här tjejen som vi besökte i dag, jag är övertygad om att hon kan sin sak.

 Hon började med att känna igenom hela Ronja, grundligt.

Allt hon kände under sina fingrar, det var en vältränad, välmusklad tjej,

som absolut inte hade någon skada i något ledband/korsband.


Jag VET att hon har fömågan och vanan/erfarenheten att uttala sig om detta.

Jag litar på henne, helt enkelt.



Som sagt, ingen smärta eller påverkan på benen,

det enda Ronja reagerade på, det var en liten punkt mitt på ryggen,

och jag vet att hon blivitr ansträngd där någon gång tidigare.

Det förvånar inte alls, med tanke på vilken "hoppeliskutt-hund" hon är.

Lite värme och lätt massage, så kommer det vara bra igen, det är jag övertygad om.


Skorpan!


Så min tanke om vad som hände den där dagen....

Hon lekte och busade med kompisar, och sträckte sig helt enkelt!

Som vi alla vet, så kan en sträckning/smärta i ryggen, ge symptom i benen, som vid ischias.


Gissa att jag känner mig lättad.

Så klart kommer jag ändå vara lite orolig, den där första dagen som tjejerna får busa helt fritt,

men på dagens behandling fick jag höra gång på gång, att det ÄR INGEN FARA!!!


Åkte ut i skogen efteråt, satt oss i en backe,

hundarna fick sin mat....och så njöt vi lite till av livet.



Så himla härligt!!


Mindre härligt var det när vi kom hem,

och den splirrans nya bergvärmepannan hade bestämt sig för att läcka vatten!!!!!

En lite "sjö" på golvet helt enkelt.

INTE GLAD!


KAstade mig på telefon, rörmokaren kom på stört......man tror knappt det är sant, men panna hade ett konstuktionsfel från fabriken.

Ett rör satt felgängat, därav läckaget.

Nu är det fixat...IGEN, och vi hoppas inte behöva torka mera vatten.


Och vet ni vad?

Jag skrattade åt eländet i dag.

Vad annat kan man göra, det hjälper ju ändå inte.


Det viktigaste av allt, det är ju ändå att dom här två hundarna är friska och glada,

och nu är vi på god väg, tror jag.

    


Ronja och Skorpan skickar även stora bernerpussar till Eva och Assar,

som skickat smarriga gristrynen som kom på posten i dag.

(Joo, det var faktiskt adresserat till dom båda)

Jättestort tack till er för att ni tänker på oss!

  


Kram kram

Susanne

 
 
Eva H

Eva H

24 april 2015 23:42

VISSTE väl att det skulle göra susen med några trynen :D
Underbar läsning!

http://fyrfotingar.blogspot.se

 
Sofia

Sofia

25 april 2015 08:52

Alf fick också en sträckning efter lek. Han stod som ett U å vägrade röra sig. Fick smärtlindring i några dagar å koppelpromenader så gick det över. Krya på dig!

http://www.echosierra.se

 
Susanne

Susanne

25 april 2015 09:33

Haha, Eva, jaa, trynet är toppen!! Visst är det skönt att få detta svar.

Vad bra att Alf blev hjälpt så snabbt, Sofia!

Ha det gott
Susanne

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

 
Lillian

Lillian

25 april 2015 12:26

Så bra det ikke var noe alvorlig og langvarig!

http://www.sognafaret.no

 
Susanne

Susanne

25 april 2015 16:53

Jaa, visst är det härligt, Lillian! Jag är så glad 👏👍
Ha en fortsatt bra helg
Susanne

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

 
Tassportalen

Tassportalen

25 april 2015 21:10

Va skönt att det inte var något allvarligt!
Trist med vattenläckan :P

http://tassportalen.se

Susanne

27 april 2015 00:40

Riktigt skönt!!

 
Anna

Anna

26 april 2015 13:22

Så härligt att få svar att det inte är något allvarligt ♡

http://annaslantligaliv.blogg.se

Susanne

27 april 2015 00:41

Jaa, men visst blir man lite undrande? Hur svårt ska det va, liksom??

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards