quilaoronja

Direktlänk till inlägg 9 juni 2015

Hon klarade det, hon klarade det!!!

Av Susanne - 9 juni 2015 22:47

#viltspår

#älgklöv

#såglad

          Jaaa, hurraaaa, för duktiga Skorpan!!          

Man skulle kanske lätt kunna tro att vår Skorpunge är en tjej som bara är busig.

En tjej som tror att livet helt enkelt består av enbart lek...men ack så man bedrar sig.

Hon är en riktigt klipsk tös, med alla besticken i rätt låda, hehe.


I dag var det dags för henne att avlägga ett prov i viltspår, öppet spår.

Som vanligt kom dom där förbaskade tävlingsnerverna farande på matten, SKIT!!

Men jag lyckades övertala mig själv att Skorpan, hon kan!


Det är nu ganska många år sedan vi började med viltspår, det var Quila som var först ut.

Då hade inte ens Ronja åldern riktigt inne.

Att se hundarna älska detta med spårning, det är total lycka.


Som vanligt trodde Ronja att hon skulle få leta efter den där klöven i dag,

och att se hennes min, när hon insåg att det var Skorpans dag i dag....nja, den sa allt!


"VA? Hur menar du nu, matte...ska inte jag spåra??"



Hörde vår "kursledares" röst i mitt huvud innan staren.....LITA PÅ DIN HUND!!!

Hm...hur svårt ska det va?

Där och då bestämde jag mig....Klart jag litar på Skorpan.

Så bar det av....in i skogen....



Efter ett stycke, hörde vi ljud/prassel.....Älg? Råjur?

Nej då, en hund kom springandes mot oss.....hon hade lyckats med konststycket att "bryta sig" ut ur bilen!

Jag satte ner Skorpan, som inte tog notis alls över hunden,

så väntade vi tills "problemet" var tillbaka i sin bil.

Under tiden gnällde Skorpan, jaa, hon ville verkligen hitta sin klöv nu, inte sitta här och vänta!


Hon var såå himla duktig...och när domaren bad mig sätta ner henne för skottprov,

så trodde jag knappt mina öron?

Hon hade fixat det.....för efter skottet får hon alltid en himla fart,

vet att det är nära spårslut, och där väntar klöv och beröm.....och lite godis.


(Glömde fota henne på plats så bilden fick vi ta när vi kom hem.

Skulle haft en älgklöv i munnen, men mina var slut, därav rådjur)



Om jag är stolt?

Ja, ganska......väldigt mycket!

Men så har vi tränat en hel del i vår skog, för vi tycker det är så himla roligt.

Dagens fina protokoll

  


Vilken dag!

Firade efteråt med "go-fika", och njöt av.....jaa, skogen.

Tog sedan hundarna på promenad, och plockade härliga liljekonvaljer till min lilla mamma, 

vilket blev mycket uppskattat i kväll.

Det minsta jag kan göra för henne nu....usch ja, det är lite tungt....hon vill inte vara med längre...

luften går liksom ur mig.   

Vi tar en dag i taget nu, och tar ingenting för givet längre.



"Jag blev skittrött faktiskt!!!"

"Matte säger att min hjärna fick jobba som tusan i dag, men roligt hade vi!"

 


Underbara hundar   

  

Lite roligt var det också, att Skorpans fina, härliga mamma Jolanta, fyllde år just i dag!

Hon fanns säkert med på ett litet hörn där i skogen. 

 

Grattis säger vi till Jolanta

  


Kram

Susanne

 
 
Ingen bild

Liza Hansson

10 juni 2015 05:46

Stort Grattis! Visst är det kul när allt arbete man lagt ner resulterar i något positivt. Nu är det bara att fortsätta. Kram.

 
Sytanten

Sytanten

10 juni 2015 06:52

Så härligt för Skorpan!! Grattis till er båda för att ni är så duktiga. Kram Sytanten

http://sytanten-bettan.blogspot.se

 
Susanne

Susanne

10 juni 2015 10:10

Vad ni är gulliga....stort tack och kram till er, Liza och Bettan ❤️
/Susanne

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards