quilaoronja

Direktlänk till inlägg 26 juni 2015

#Läkemedelsverket

Av Susanne - 26 juni 2015 23:00

#bravecto 

#biverkningar

#läkemedelsverket



          Bravecto!    

Nu kommer det några ord om det igen, för jag tycker det är såå viktigt.


Förr i tiden, när jag fick min allra första hund,

(för si så där 45-50 år sedan) då var fästingar väldigt sällsynta.

Jag vet att vi fick ta bort någon enstaka någon gång bara.

Sedan dess kan man lugnt säga att dom ökat lavinartat!!!

HEMSKT!



   Så kom då det där toppenbra halsbandet, Scalibor.

Jättebra på den första hunden som provade, inte en endaste fästing!

         Så fick vi hem Quila....hon fick givetvis också ett fästinghalsband.

Men då hände det något!!!

Hennes bakben ville inte hänga med längre.....började vingla,

till slut släpade hon bakbenen efter sig, drog sig fram med frambenen liksom.

Det såg hemskt otäckt ut, tyckte jag.



Självklart sökte vi veterinär....massor av gånger!

Prover togs, hon röntgades, man hittade INGENTING.

Många diagnoser ställdes, och hon behandlades även för många olika saker,

exempelvis, alla fästingburna sjukdomar, diskbråck, + mycket mera.

Till slut var det så illa att hon remiterades till Strömsholm för magnetröntgen av hela ryggen.

Och gissa vad....man hittade INGENTING!!

Tillbaka hem igen alltså, med en Quila som fortfarande inte kunde gå.



För att korta ner historien en smula, hamnade vi till sist hos en duktig fysioterapeut,

som genast noterade att Quila bar fästinghalsband.

Det hade INGEN av alla dom veterinärer vi träffat, brytt sig det minsta om? (märkligt kan jag tycka nu efteråt)

Halsbandet plockades av direkt, hon badades ordentligt,

och efter bara en vecka började vi se en stor förbättring.

Det tog lång tid att bygga upp alla dom muskler hon tappat från ländryggen och bakåt,

men det gick...

Just nervskador som orsakas av fästingmedel pratas det inte så högt om, tycker jag.



Där och då sa jag, att jag ALDRIG skulle använda mig av ett fästingmedel igen, nej aldrig.


Så kom då Bravecto.

Som jag läst och "forskat", letat efter fakta om detta medel.

Vad är det som gör att fästingarna dör???

Känner mig ganska "kunnig" i ämnet.....Men så ändrade jag mig.

Fästingarna är många där vi bor.

En dag på tomten genererar i mängder av fästingar som måste plockas bort på hundarna.

Kunde plocka MINST 10-15 FÄSTINGAR/HUND/DAG!!!

Inte ok alls!

Missade ju en hel del så klart...jag nästan väntade på att någon skulle drabbas av sjukdom.



Ja, så gav jag då Ronja och Skorpan varsin Bravectotablett!

Tänkte att jag skriver upp om jag märker av någonting avvikande, som dålig mage t.ex

Det fick dom båda, men bara för någon dag eller så.

Så tyckte jag kanske att dom var lite trötta....men bara några dagar.

Men....Ronja fick lite klåda....överallt....syntes inte minsta lilla prick,

inte något tecken på en orsak till hennes kliande. 

Försvann också efter några dagar.



Nu var det dags för ny dos förra veckan!

Exakt samma symptom såg vi.

Magproblem, trötthet, och KLÅDA!!

Klådan var absolut värre den här gången.



Inte roligt alls, och tankarna var igång igen.

Vad är det jag stoppar i mina hundar egentligen???

Och varför är det så svårt att få svar på mina frågor?

Vem skulle kunna svara mig?   




Läkemedelsverket så klart!

Dom borde veta mera......



Ringde läkemedelsverkets växel, förklarade mitt ärende,

kunde det möjligtvis finnas någon lämplig aspirant till mina frågor?



Trevliga människor det finns, som är på helt rätt arbetsplats.

"Jag kopplar dig till vår veterinär direkt", fick jag till svar?!

Så himla bra!



Alla frågor ställdes, han gjorde ett bra jobb med att svara, och försöka förklara för mig.

Det jag nu måste göra, det är att anmäla dessa biverkningar,

för biverkningar är det alldeles säkert, trodde veterinären.

Även receptskrivande veterinär måste anmäla.



Vad kan man då göra, med klåda orsakad av en tablett?

Det hjälper ju inte att bada direkt.

Nu klingar det av efter några dagar,  

men jag "hjälpte" henne med ett klådstillande schampo.



Återigen....valet står mellan pest eller kolera.

Fruktansvärt svårt val, för vem vet vad detta medel gjort om säg, tio år??

Har det skadat något som är för sent att bota/åtgärda?

Vem vet?

INGEN!



En mycket givande pratstund med veterinären på läkemedelsverket,

som väl inte gav så många glasklara svar kanske, för dom svaren har ingen. 

Allt är upp till den enskilda hundägaren.


Men om vi då säger så här.

Härom dagen när vi var på utflykt, hade vi så otroligt mycket fästingar på oss,

framför allt hundarna så klart.

Vi plockade och plockade, dom ville aldrig ta slut.

Plockade minst 20 st på bara en hund, på en och samma gång!

I dag plockade jag fortfarande fästingar på dom båda, som bitit sig fast.

På några ställen såg det riktigt geggigt ut, var tvungen att använda sprit för att tvätta såren..

Hur vet vi då att inte dessa äckel inte ger mina hundar en sjukdom?????



Diskussionerna i det här ämnet tar nog aldrig slut, inte förrän fästingarna utrotats helt,

vilket jag tvivlar på kommer hända.

Men jag slutar inte hoppas! Aldrig.....



Mina funderingar fortsätter.....


Bilderna får tala för sig själva i dag, tokiga tjejerna, som ger mig så mycket glädje.

Att dom springer, jaa det ser nog alla, hehe


Kram

Susanne


 
 
Eva H

Eva H

27 juni 2015 22:31

Oerhört intressant!
Jag har, peppar peppar osv, inte sett en enda på A än! TROTS att han inte har ngt medel alls o verkar dra till sig rätt bra med t.ex mygg. (Det är ju lika olika med hundar som med människor, om de "lockar" el ej. Syntes mkt tydlig skillnad mellan J och A med mygg t.ex.)
Jag läste för ett antal år sedan om en samojed (tror jag det var) som råkat väldigt illa ut, i en artikel i Hundsport. Den hade haft halsband eller fått droppar (DET minns jag inte!) under många år o mått helt ok. Men så när den var 8-10 blev den riktigt ordentligt supersjuk, låg på sjukhus mkt länge.
Nu har jag haft tjärsalva o se'n, om jag hört det är mycket fästing här, ändå använt droppar.
Som du skriver, pest eller kolera.....
(Saknar gamla schampoot som jag inte minns namnet på. Det var ju i huvudsak till för att få bort löss t.ex men skyddade en del mot fästing också. Visst var det giftigt, men det kändes ändå ngt bättre att bada i det o skölja.)
TACK för att du tar dig tid, och din kunskap, att forska lite!
Kram!

http://fyrfotingar.blogspot.se

 
Ingen bild

Håkan

8 september 2015 18:25

Min gråhundtik blev i somras väldigt sjuk med misstänkt hjärnblödning. Hon hade ingen kontroll på kroppen och viste inte var marken började och slutade. Tre dygn på Ultuna med hjärnröntgen och ryggmärgsprov gav ingenting förutom 20000 mindre på kontot. Zilla hade fått Bravecto någon vecka innan första symptomen och jag kommer aldrig våga ge henne det igen. Visst kan det ha varit något annat men jag vågar inte chansa.

Susanne

10 september 2015 01:29

Hej Håkan
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, det betyder massor. Blir lite misstänksam när ALLA verkar tycka att denna tablett gör under underverk.
Vår tidigare berner, Quila, hon hade exakt dom symtom som du beskriver, hon låg på Strömsholm. Hittade inget där heller, trots magnetröntgen n.n, m.m Hon hade Scalibor, fästinghalsband.
Så till Bravecto igen. Visst är det "fantastiskt" att fästingarna nu dör inom två dygn. MEN???? Vad händer med våra hundar? Vad är det för rävgift vi stoppar i dom, hur ser det ut om några år, när man har mera erfarenhet av dom?
Har du anmält biverkningarna till Läkemedelsverket? Jag har faktiskt gjort det, och även veterinären som skrev ut dom. Det finns en ganska allvarlig biverkning till som jag vet, men jag tösr inte skriva den här. Tror många blundar för den, eller så tittar inte alla på sina hundar.
Är mycket tveksam till att upprepa behandlingen med Bravecto nästa år? Man får helt enkelt ägna några timmar/dag åt att plocka dom små kräken.
/Susanne

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards