quilaoronja

Direktlänk till inlägg 29 juli 2015

Diagnos ställd....

Av Susanne - 29 juli 2015 20:09

  

Nog blir jag lite ledsen....

   Har haft hund hela mitt liv,

men aldrig tidigare råkat ut för att någon drabbats av kennelhosta.   



Jag vet att det är som en förkylning för oss, och i dom flesta fall ingen större fara.

Smittar enbart via direktkontakt.

Jag vet också att smittan ofta sprids på ställen där många hundar vistas samtidigt, 

ex.vis utställningar, tävlingar, läger, dagis.



Det kan ta upp till 21 dagar från smittotillfället innan det bryter ut,

och då kan jag bara konstatera att vi med stor sannolikhet fick med oss viruset/bakterien från Moheda,

när vi var på dragläger.

Varken Ronja eller Skorpan har träffat på någon annan hund inom den tiden.

Kan bara säga, att om jag skulle med mina hundar på en plats med många andra hundar,

och det fanns minsta misstanke om att dom hade någon sjukdom,

då skulle jag självklart stanna hemma.

Aldrig att jag skulle utsätta någon annan levande varelse för risken att få en sjukdom....(joo, en fästing kanske)

Klart att jag inte sitter här och anklagar någon, det skulle jag heller aldrig göra,

men av alla hundar som var med där,

vore det konstigt om inte någon mera har haft/har sjukdomen.



Skorpan blev undersökt i dag, och det var inte svårt att fastställa hennes diagnos.

I den bästa av världar blir det inte heller så besvärligt,

kanske var det den värsta dagen i går och i natt.

Det är inte heller säkert att Ronja blir smittad, trots att dom lever så tätt inpå varandra.

               


Så klart att det viktigaste är att hundarna blir friska utan problem.

Men OM det skulle vara så att någon tar med sin hund bland andra,

trots att man vet om att den bär på en mycket smittsam sjukdom,

jaa, då tycker jag det är fruktansvärt dåligt och ffa oansvarigt.



Precis som med barn, får man aktivera hjärnan lite när man ska ta det lite lugnt.

Meningen var att Ronja skulle "sitta fint" här, men sängen var för mjuk,

och jag hann inte fram med kameran.....så det fick bli en "high five" i stället.

  


"Skorpan-status" för dagen är alltså;

Kennelhosta....men vi hoppas på en snar friskskrivning, och att Ronja klara sig helt.



Ser ni vem som är vem??

  



Hoppas nu vi kan vara med på det vi tänkt i höst.

Ängelholm - Drag, Stockholm - Drag, Idre - Fjällvandring,

Side - Lata dagar (och hundarna ska så klart INTE med),

Ängelholm igen - Sista dragtävlingen för i år.

Tror kanske det kommer gå....



Kram

Susanne

 
 
Sofia

Sofia

30 juli 2015 05:32

Alf har haft kennelhosta, gick över odramatiskt men höll i sig länge.

http://Www.echosierra.se

 
Ingen bild

Helena

30 juli 2015 08:45

Åh vad tråkigt. Går det att vaccinera mot det, för framtiden tänker jag?

 
Eva H

Eva H

30 juli 2015 10:01

:(
Och ännu mer :( eftersom de kan få det trots att de är vaccinerade.
Så undrar jag ju bara.... Varför, varför, VARFÖR är det Skorpan som ska drabbas av "allt"???
Inte för att jag önskar Ronja det allra minstaste, de borde slippa båda, men denna lilla otursfröken alltså....
(Kan berätta jag fick "en lätare släng", vettens ord, av parvo på 3 vaccinerade..... Det var icke det allra minsta skojsigt :/ )
Vart i Stockholm? Det där får du nog berätta om i PM el så :D

http://fyrfotingar.blogspot.com

 
Susanne

Susanne

30 juli 2015 13:08

Det är skönt att höra att det oftast inte blir så dramatiskt, Sofia. Nu hoppas jag att det inte blir så långdraget bara.

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

 
Susanne

Susanne

30 juli 2015 13:09

Helena.
Hundarna är vaccinerade, det görs varje år, men tyvärr finns en mängd olika virusstammar, och vaccinet täcker inte in alla.
/Susanne

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

 
Susanne

Susanne

30 juli 2015 13:14

Ja du, Eva....så himla trist att vaccinet inte tar alla olika stammar. Och att Skorpan drabbas av så mycket, det kan man ju spekulera i.....hon har nog bara en väldig otur, kanske 😕 Det här ska väl snart vara över, hoppas jag.
Så klart kommer jag berätta var tävlingen kommer vara när jag vet. Skulle jag gissa, så kanske det kommer bli i råheten av Nynäshamn....kanske. Men jag kanske är ute o cyklar nu, så jag återkommer i den frågan 😄💕

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards