quilaoronja

Direktlänk till inlägg 5 augusti 2015

Här är historien.....hoppas det leder till något bra!

Av Susanne - 5 augusti 2015 22:08

 #stadgar #kennelhosta #fakta #

Så här var det.....


Hade anmält Ronja och Skorpan till Arbetsprov i Ängelholm, 

så nu var det träning och träning som gällde.

Har ju fått en så fin bro att träna med här hemma, och den ska ha markeringar målade,

så jag skulle helt enkelt kolla måtten på sennendragets hemsida.

Så blev jag sittandes där och kollade lite av varje, och rätt som det var, swischade något förbi....

"Vid sjukdom, så som t.ex kennelhosta, får inte hund deltaga tidigare än 1 månad efter utbrott av sjukdom.

Inte heller hund som bor i samma hushåll får deltaga tidigare än 1 månad efter.

                   Men vad i.....???

Jag hade verkligen inte en aning om det, och jag som anmält i tron om att då är säkert allt lugnt.

          

Vi var lääänge i skogen i dag...här var det svalt och skönt,

hundarna låg i skuggan och hade stenkoll på mig,

medan jag tömde den delen av skogen på kantareller.



Jag blev arg och ledsen och allt möjligt....

Det var då mitt ringande startade.

Vad jag undrade över, det var hur det kan komma sig att veterinärer klart och tydligt säger,

att efter 10 dagar smittar inte hunden längre.

Så jag ringde först veterinär och projektansvarig för forskningen på kennelhosta,

han finns på  SLU och SVA.

    Han blev lika snopen som jag,

och hävdar bestämt att den absolut längsta inkubationstiden är 10 dagar!!

Han borde ju veta, kan jag tycka.



Ring SKK's tävlingssektion, det var nästa tips jag fått.

Fick genast kontakt med en trevlig personal,

som lyssnade på min något nedkortade historia.

(Joo, jag var allt lite upprörd)


"Det är precis det här som är problemet", sa hon.

Hundägare är tyvärr allt för ofta så ivriga i sitt tävlande till varje pris,

så dom "mörkar" om hunden är sjuk, eller har en smittsam sjukdom.

I stället för att göra som du, och ta reda på fakta, och faktiskt vara ärlig.

När jag berättade hur många hundar som var på träningslägret i Moheda,

och att INGEN mer än just Skorpan visat symptom på kennelhosta,

så sa, hon att det finns inte en chans, det är omöjligt att bara en enda hund skulle fått det.

Många drack vatten ur samma vattenskål, många var nära varandra när vi tränade.

    



Jag menar absolut inte att anklaga någon för något, det enda jag vill, det är att få veta.

 Det finns heller ingen chans att hon fått det någon annanstans än där.


I alla fall....SKK's tips till mig, det var, TÄVLA, om du nu inte anser att hunden är sjuk och dålig förstås.

Men....sa jag!

(som av erfarenhet vet att det finns dom som får väldigt ont i magen av saker som den här.)

Hon fortsatte.....Om nu SKorpan enbart har visat symptom en enda dag, eller kväll,

då är det rätt otroligt att det var kennelhosta hon haft!

Dessutom skulle med all säkerhet någon mera hund ha det.


    

Enligt mitt sätt att räkna, skulle det slå på två dagar,

från att uppnå den där månaden vi pratar om.

Jag tycker rätt ska vara rätt, finns det lagar och paragrafer, då är dom till för att följas.


Nu hör det till saken att både Skorpan och Ronja är så klart vaccinerade,

det gjordes i början av juni senast, och då skulle det kunna vara andra regler som gäller, sa SKK.



Vad kan jag göra då, undrade jag?

Vad kan hända?

Jag kan få en anmälan på mig,

och självklart vill jag inte det....då känns det som det är ganska oviktigt att tävla nu.

 Å andra sidan, vi har så få tävlingstillfällen under ett år,

och jag missar många redan nu, bl.a för att avstånden är för långa att åka.

Vi har ingen möjlighet att åka över 100 mil enkel resa för att dra.


Som sagt, SKK skulle nu se över deras regelverk, framförallt stadgarna som handlar om karens.

Jättebra, tycker jag, även om det inte hjälper mig just nu.

Det MÅSTE bli tydligare, det MÅSTE bli mera upplyst, så att alla förstår.

Som det är nu skyller alla bara på okunskap, "Näe, det visste jag inte" osv osv

Det är vår skyldighet som hundägare att ta reda på saker som vi inte vet något om.


     


Nu har vi också en liten förmån!

Iom att Skorpan deltar i forskningsprojektet om kennelhosta,

så har nu en mängd prover tagits, så vi kommer snart få veta på riktigt....TRODDE JAG JA!!!


På det svarar veterinär och projektansvarig;

Det finns inget man kan säga säkert, inte ens med ett provsvar i handen. ???

Om en hund är vaccinerad, så har den antikroppar i blodet,

så ett blodprov som visar positivt svar, kan även bero på just det.

Om det nu inte skulle vara så att man hittar en helt ny "virus-filur" förstås.


Mycket jag fått lära mig dom senaste dagarna!   



Nästa samtal det gick till den veterinär vi varit hos nu,

och även hon som tagit alla prover på SVA's begäran.


Återigen berättade min historia för henne, och hon sa att hon förstod precis.

Hon var också mycket tveksam till att det var kennelhosta Skorpan haft.

En halv dags harklande, som att hon fått något i halsen,

sedan inga flera symptom över huvudtaget.

Tveksamt!


Och att inte Ronja visat några som helst tecken, det är jag superglad över,

men det är också lite märkligt, eftersom dom lever så pass nära varandra.

Men det har iofs hänt förr, vad jag förstår.


OBS!!

Allt detta var INNAN jag kollat upp datumen ordentligt!!!

Räknade och räknade.....ja men.....det var ju den 28 juli hon hade sitt harklande!!

Och tävlingen är den 30 augusti!!

DÅ SÅ!! Då är det ju en månad!!

  

Men jag tycker inte jag gjort allt detta ringande i onödan,

nej då, för det här måste ses över, tycker jag.

Allt har gått framåt, inte bakåt.

Vi har bättre vaccin i dag, fler o fler vaccinerar mot kennelhostan.

Jag har haft kontakt med så många trevliga människor, som verkligen sitter på rätt plats, 

alla har varit så hjälpsamma.


Men....så fort provsvaren kommer, så kommer jag få reda på det,

så får vi se om jag blir lite klokare då.

(högst otroligt, kanske, hihi)


Det blev en mindre roman det här, men för mig känns det rätt bra att ha allt nerskrivet.

Man vet aldrig när man behöver det, och jag är ju dessutom en av Sveriges mest glömska personer 

  


Nu så, nog om det för nu!


Vi vistades i skuggan av skogen i dag, där var så svalt och skönt.

Nya svampmarker hittades, tack för det.


Fyra små tassar! (låter som namn på en butik eller så)

Söta är dom   


Och så kom husse hem....jösses vilka "tokstollor" dom förvandlas till då.

              


"HUSSE ÄR HEMMA!!"

"HUSSE ÄR HEMMA!!"



"Lägg av då, jag ska hälsa först!!"



Men så till slut lugnade allt ner sig, och  det blev stilla....



"Eh, ursäkta mig, men nu ska jag sova, matte!!"

"SLUTA FOTA!!!"

    


Zznaaark   



Kram

Susanne

 
 
Ingen bild

Liza Hansson

6 augusti 2015 08:07

Vad du är duktig som samlar så mycket fakta. Vi andra som inte är lika duktiga tackar för hjälpen. Allt som rör vår "små" är viktigt och kanske kan ge andra hundar hjälp så småningom. Skönt att höra att du kan vara med på draget. Kram

 
Sofia

Sofia

6 augusti 2015 08:47

Ja du har helt rätt i att hundägare måste SJÄLVA börja ta ansvar och ta reda på fakta och se om hunden ev kan smitta andra. Tycker d är oansvarigt att komma med en potentiellt sjuk hund till tävling/utställning och smitta ner andra. Hoppas ni kan tävla, låter ju konstigt att hon skulle ha kennelhosta om det bara var en dag och hon den enda smittade.

http://www.echosierra.se

 
Eva H

Eva H

6 augusti 2015 09:57

Först....
Näst sista bilden, Ronja med huvudet mellan tassarna. Jag får faktiskt en känsla av päls i både armar o bröstkorg, som om hon fick en stoooor kram. Du får dela ut den!
Jättebra att du orkat ringa runt! (Jag skulle nog ha gjort ungefär likadant ;) ) Det är helt klart både att regelverk nog måste ses över OCH att hundägare måste ta mer ansvar. Faktiskt även för andras hundar, vilka de riskerar smitta om de chansar el "mörkar" med sin egen.

http://fyrfotingar.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards