quilaoronja

Direktlänk till inlägg 11 augusti 2015

Det vill aldrig ta slut :-(

Av Susanne - 11 augusti 2015 21:01

#sjukhund #sjukavoro #veterinärer #ringahelatiden



Samtal pågår med två ganska oförstående individer...


"Nu måste ni förstå allvaret i det här, det går inte an att ni leker så hårt nu!!"

         "Skorpan MÅSTE ta det lugnt!!!"

"Förstår ni???"


    "Eeh....VA?"    

   


  Att ha en magkänsla för saker o ting, att känna på sig att något inte står rätt till, 

det kan ju ha sina fördelar, men nu tycker jag det är för mycket av den känslan hos mig.


Allt började (den här gången) med att Skorpan hade misstänkt kennelhosta,

efter tränigs/draglägret iMoheda.

Så snabbt bryter det tydligen ut...

Man springer in i en rågåker....en halv minut senare kommer man ut, OCH har kennelhosta?!?!

Har svårt att tro på det, men å andra sidan har jag inga som helst erfarenheter av den sjukdomen.

(Jag vet att hon inte ska springa i åkern, men nu gjorde hon det, längst ut i kanten...)



"Såå himla tråkigt, när Skorpungen inte är ok", tycker Ronja

Ronja vet så väl hur det är fatt, och det är också en orsak till att jag VET.

Vet att Skorpan är sjuk.

    Man ser det tydligt på dom båda.



Hade besök av en tjej här i dag,

och som utomstående skulle man aldrig kunna gissa sig till att Skorpan mår dåligt,

näe, hon visar INGET.

Å andra sidan var även en nära kompis här, och hon såg ATT det var något med henne.


Diagnosen var alltså kennelhosta!

Vila, man gör inget....läker ut, hon är ju vaccinerad....blir inte så allvarligt?

Fel Fel Fel



 I helgen blev jag övertygad!  

Övertygad om att det här stod inte rätt till.

Ringde t o m Strömsholm, joo, så dålig tyckte jag hon var,

men efter lite prat, så stannade vi hemma.

Tryggt bara att veta ATT man har någonstans att ta vägen.



  Kollade ALLT med jämna mellanrum, status liksom, den visade NOLL o INGET!

  Vid kennelhosta hostar man....inte ens det har hon gjort.

INGEN annan som vi träffat (och det var många i Moheda) har blivit sjuka.


Skorpan ingår dessutom i ett kennelhosteprojekt, som jag skrivit om.

Ansvarig vet för det projektet har jag också diskutterat om SKorpan med,

och han tror inte heller på det.

Massor av prover är tagna, både blodprover och en mängd olika "svabbtester",

inget har vi fått svar på än?!

I går "krävde" jag att vi skulle få komma igen, sa att jag var övertygad om

att hon har något som sitter fast i svalget.

Frågade om dom hade möjlighet att gå ner och undersöka?

Jaadå, det har vi!!! sa dom.

Inte sjutton fanns det inte.

Men dom tittade i svalget ordentligt, så långt ner det gick.

"Oj, fy sjutton!", sa dom?!

"Hon måste ha jätte jätteont!!"

Epiglottis/struphuvudet är kraftigt infekterat....och orsaken till det???

Om ni frågar mig....ett främmande föremål som kilat in sig där nere.

Men, jag är ju ingen veterinär.....




Hon vill så gärna....har såå mycket spring i sig nu.



Ronja hämtar saker.....mest bollar.



Vad händer nu då?

Joo, vi har bokat en tid för undersökningen, men om TVÅ VECCKOR??? 

Hur sjutton ska jag kunna se på hur hon bara blir sämre o sämre???

Det går ju inte!


Har även pratat med försäkringsbolaget, för att vara säker på att dom ersätter det,

vilket dom gjorde! Tack för det.

Fick faktiskt prata med en veterinär där, som rådde mig till att trycka på ordentligt,

så Skorpan snarast får undersökningen gjord.

Den gröna sörjan i halsen måste finnas där av en anledning.....främmande kropp, 

som kroppen nu jobbar med att få bort till varje pris.



den mest omtänksamma hunden jag känner....Ronja   



Alla kan inte förstå vad jag menar när jag säger att det syns så tydligt på Skorpan.

Men jag VET, jag SER....det syns på hela henne, men framförallt i hennes ögon.

Många minns säkert när Skorpan hade en hel majskolv som satt fast i tunntarmen,

efter att ha legat och skvalpat i magsäcken i 5 veckor.

Ett av tecknen på att något satt fast,

det var att hon sträckte på sig på ett alldeles speciellt sätt.

Det gör hon nu också...

Ni som har barn, ni vet säkert att man känner ganska tydligt att dom är sjuka, bara genom lukten.

Jag vet, kanske låter skitlöjligt, men jag tycker så.

"Det luktar sjuk"

 

Önskar så att jag hade en veterinär jag kunde lita på, en som faktiskt trodde på mig och lyssnade,

trodde på att jag faktiskt känner mina hundar.

Känner av när något är riktigt fel.


En sak är säker...jag ger mig inte!



På mindre än ett år, har Skorpan gjort en stor bukoperation för att plocka ut majskolven som fastnat.

Allt höll på att gå riktigt galet den gången...

Hon blev väldigt nedgången, tappade massor i vikt,

det tog hårt på henne....Straxt efter var det dags igen....livmoderinflammation.

Krångel och problem även efter den operationen.

Fel suturer, med infektion som följd.

Innan 1 år fyllda hade hon ett tandproblem, där ingen ville höra talas om min teori,

om allvaret med att inte oprera bort tanden.

Allt slutade med akut operation den gången också, och massor av tjafs med djursjukhuset.

Det slutade bra den gången, vi kom överrens,

dom stod för hela "kalaset" och erkände att dom gjort fel.


Summa!!

Det har hänt alldeles för mycket i denna tjejs unga liv.

Hon hinner knappt återhämta sig från en sak, så står nästa och väntar runt hörnet.


Den här bilden är tagen i dag....där ser man så tydligt, att vår älskade hund inte alls mår ok, 

(även om hon envisas med att dölja det för oss)

  


Stort tack till alla fina vänner, som är så omtänksamma, som skriver/ringer....det känns så värmande.

För näe, jag mår så klart inte bra ....


Fortsättning följer


Kram

Susanne

 
 
Annaslantligaliv

Annaslantligaliv

12 augusti 2015 02:20

Men herregud Susanne. Jag lider med dig nu när jag är inne och läser. Att skorpan är dålig igen. Har inte läst på länge nu. Stå på dig. Kram

http://www.annaslantligaliv.blogg.se

 
Ingen bild

Liza Hansson

12 augusti 2015 07:27

Stackars Skorpan, vilken otur hon har. Din magkänsla ska du nog fortsätta att lita på och på Ronjas instinkter. Håller alla tummar för snabb behandling och en frisk hund.
Kramar i massor.

 
Sanna

Sanna

12 augusti 2015 08:11

Jag kan varmt rekommendera http://www.djurkliniken.eu/ i Katrineholm. Inte så långt bort från dig heller. Hoppas du får hjälp snarast!

http://cdwoman.blogspot.se

 
Eva H

Eva H

12 augusti 2015 08:51

:( :( :(
Alltså..... Det är en liten oturtös det där! Jag tänker också på vilken skillnad det verkar ha blivit med veterinärer numer. Jag har haft turen slippa anlita på länge men har ju haft en hel del med sådana att göra med ngr av mina. Nu hör ja, inte bara från dig, att antingen verkar de livrädda för att göra ngt alls, eller så vill de göra alltx10 direkt. Jag tänker på mina 2 gamla (nu tyvärr pensionerade) "älsklingar". Båda sa sig leva efter devisen "Ägaren är bästa diagnosinstrumentet!". (Inte alla ägare kanske, men du förstår.)
Ber o håller allt vi har att ni hittar rätt person, för jag tittar på nedre bilden o t.o.m jag som aldrig mött hunden ser ju i de ögonen...
PUSSPUSSPUSSPUSS Skorpe-gumman!

http://fyrfotingar.blogspot.com

 
Ingen bild

Johann

12 augusti 2015 09:00

Åh fy. Lilla skorpungen. En stor värmande kram till Er alla! Måtte hon få hjälp snart det. Det är tur att hon har Dig som matte❤️

 
Marianne

Marianne

12 augusti 2015 10:00

Stackars Skorpan o matte,ska det aldrig ta slut.Hoppas du hittar en vet.som lyssnar på dej o inser att du känner dina hundar bäst.Styrkekram <3

http://mapes.bloggagratis.se

 
Ak o riggo

Ak o riggo

12 augusti 2015 10:01

Nämen skorpis. Nu går du sluta skrämma oss här hemma. Håll dig nu lugn så kommer du få hjälp. Tur att du har världens bästa matte. Nosgos

http://Www.annakarins.egenhundsida.se

 
Lillian

Lillian

13 augusti 2015 11:01

Om hun ble syk etter å løpt ved åker, kan det være noe denne åkeren er sprøytet med som hun reagerer på. Har du sjekket med bonden?

http://www.sognafaret.no

 
Susanne

Susanne

13 augusti 2015 11:29

Ett stort tack för er omtanke om Skorpan. Jag lovar, jag gör allt som står i min makt för att hitta ett svar på vad som hänt.
Jag vet också att man har egna tankar och idéer om orsaker, vilket kanske inte alltid är så lätt när man inte träffat Skorpan.
Hon befinner sig just nu på djursjukhus, och jag träffade en mycket förstående veterinär, som verkligen tog min oro på allvar.
Hoppas av hela mitt hjärta att vi under em har ett svar 😔
Kramar till er alla ❤️

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards