quilaoronja

Direktlänk till inlägg 27 augusti 2015

Mycket att lära, mycket att träna.....

Av Susanne - 27 augusti 2015 21:23


              Tryckande värme i dag,      

                  då passar det väl bra med lite "trix-träning" tyckte vi.           


"Nu jäklar SKA jag se hur det fungerar i den här apparaten!"

 


Dom är allt bra roliga att se på...

Först springer dom och trycker på "knappen", hämtar godiset, om o om igen.

Jättekul tycker både Ronja o Skorpan.

Men, så helt plötsligt bestämmer dom sig för att ta reda på HUR det fungerar.


"VAR kommer godiset från??"

"Nu ska jag står här och kolla hela tiden,

kommer inte släppa blicken från den här mojängen"

 


"Näe, jag lämnar inte min plats....Kommer det godis igen,

då är jag först på plats och ser VAR det ramlar ut någonstans!"



I dag ökade vi på svårighetsgraden lite, 

Flyttade knappen längre och längre bort, och man ser att dom har full koll på hur dom ska göra.

En liten petig detalj dock....Ronja är så "hårdtassad".

Hon tjongar tassen på knappen så den flyger och far.....

Har försökt förklara att här är det inte styrka som gäller.

Enbart precission!

  

Skorpan är något försiktigare med sin tass.

"Ja jag är ju såå ordentlig såå!"

  


Då har vi då börjat med balansträning också.

Så här är tanken att det ska se ut när vi är klara,

men en sak i taget (eller 1 boll i taget kanske)


Bollarnas är tillverkade av ett speciellt kraftigt PVC material

med en stark yta som kan stå emot skador orsakade av hundens klor.

Inuti bollarna finns luft som gör att bollarna ger efter något när hunden står på dem.

Om man vill kan man göra det svårare genom att vända på bollarna med den platta sidan uppåt.

FitPaws är ett amerikanskt företag från Colorado som tillverkar rehabiliteringstillbehör för hundar.

Men det är inte enbart hundar som varit sjuka som behöver träna upp leder,

muskler styrka och kroppskontroll.

Det är även viktigt inom många hundsporter som agility, dogparkour, flyball,

freestyle, rallylydnad, dogheel.

Men även för vardagshunden, trickträning, hundutställning mm


http://www.csigora.com/produkter/hundtraning/149732__fitpaws_paw_pods_-_balansbollar_4_st/   

   

    

"Menar du så här??"

"Ska jag verkligen ställa den här tassen här på bollen??"

 



Just precis...DUKTIGA SKORPAN!



Även Ronja fick till det efter lite träning.....

Det mest roliga är att dom båda ÄLSKAR när vi "jobbar"

  


Det här har vi hållt på med ett tag...."STÅ-PÅ" kallar vi det.

Dom går in mellan mina ben, och kliver upp på mina fötter.

En ganska onödig grej att kunna, kanske många tycker, men vi tycker det är kul!

Jättekul!

  

För att gå vidare är tanken att dom ska stå kvar på mina fötter medan jag rör på mig....Överkurs   




Efter den här typen av träning blir man också rätt trött...i huvudet.

Puh

  


Har haft samtal med veterinär i dag.....många diskussioner fram o tillbaka.

Tycker ändå det känns ganska ok, för dom bryr sig verkligen om "oss",

dom vill alla, liksom vi, hitta en orsak.

Vi avvaktar med allt över helgen, och fortsätter utredningen nästa vecka.


Hur som helst, så mår inte Skorpan sämre, tack o lov.

  


Kram

Susanne

#träning

#balansbollar

#memorytrainer

#ronjaoskorpan

#csigoras

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards