quilaoronja

Direktlänk till inlägg 5 april 2014

"Stenkul" o "stentuff"

Av Susanne - 5 april 2014 21:39

Jag är helt tokig i sten!

Joo, det är faktiskt sant.

Runda, fina sjösten, det är dom allra finaste och bästa.


Om man ser sig omkring på vår tomt, då ser man massor av sten.

Sten som jag samlat under årens lopp.

Har tiggt från bönder, som med glädje låtit mig plocka sten på åkrarna.

Vid ett tillfälle, körde jag sönder min bil,

i min iver att få hem så mycket som möjligt på en och samma gång.

Packade alldeles för mycket i bagagen och i baksätet.....

PANG, sa det, när stötdämparna vek sig...oohps!


Dagen har ägnats åt "mina stenar", som fått flytta på sig, lite hit och lite dit.

Noga är det, med placeringen.

Dom finaste får ligga överst och längst fram   

           (Bilden från google)            



Men, man kan ju bara inte jobba hela dagen,

så vi åkte in till barnbarnen, Millton och Meya, en sväng,

för att titta på deras nya "familjemedlemmar".

Det här är Kajsa och Stella, två marsvins-systrar.

Endast 9 veckor gamla, och väldigt söta.

För tro det eller ej, men marsvin gillar jag.

När våra barn var små, då höll vi på att få en hel marsvinsfarm.

En hona och en hane = massor av ungar!!!

Marsvinsungar är helt färdiga när dom föds, med päls och allt, och otroligt gulliga.

Anser att det är viktigt att barn får växa upp tillsammans med djur.

Man lär sig många fina egenskaper av att ha djur.



Marsvinen är en födelsedagspresent till Mille,

men Meya får så klart också vara med och pyssla med dom.


Meya ja!!

Här har ni henne......hon älskar kläder,

och i dag skulle hon visa mig lite nyheter som hon hade i garderoben.

Mössa o keps, som var lika bra att prova på en gång, för att på så sätt spara tid   

Snygga solbrillor,  med massor av glitter!!

Och JACKAN!!!

Den har jag sett ca 83 ggr......men hon älskar den.

"Vill du se min "FINN-JACKA" mormor?"

Klart jag vill se den!

När hon säger FINN-JACKA, så ramlar man ihop av skratt   

Goaste tjejen (som har lite problem med fingrarna) 

  



Inte jätte-tama ännu, Stella och Kajsa, men det blir dom säkert snart.



När vi ändå var i stan´, tog vi en promenad i city med Ronja o Skorpan.

Södra Promenaden var som ett hav av Scilla.

Vackert!



Men snälla Skorpan! Kan du inte titta upp en liten liten stund bara?

"NÄPP!!!"



Till slut så gick det, med lite övertalning, när jag sa att husse kommer nu!

"Jaa, var tog han vägen, förresten?"

 


"Husse bara försvann!!"

"Mm....vad det luktar gott här då"

"Kom matte, vi går in!"



"På spaning efter en försvunnen husse?"

Folk som skulle passera genom här, frågade om det var ok att gå när hundarna stod där.

Självklart.......knalla på ni bara.

(Det fanns ingenting i världen, som kunde få dessa flickor att bry sig om något annat

än om och när husse skulle komma.)




"Näe, det går bara inte att sätta sig ner just här matte....det sticker så i rumpan!!!"



"Nu, nu kommer visst husse där borta....och han har några kartonger med sig.....säkert till oss"

  




Fantastiskt att dessa blommor får stå relativt orörda i stan!




Det svåratse med att sitta stilla i stan.......det är alla människor som vill komma fram och hälsa.

Då är det inte lätt att sitta stilla inte.



"Jag funderar lite....tänk, tänk, tänk.......vi fick inte alls mycket,

av det där som låg i kartongerna från stan?"

"Bara några småbitar"

  

           


Det var allt från oss i dag.......


Kram

Susanne

 
 
Eva H

Eva H

6 april 2014 11:37

Åh vilka söta små nya kompisar :D
Och marsvin som är så trevliga! Vi har aldrig haft själva men var "semesterhem" åt de som bodde på brorsans lekis. Snart blir det en massa mysigt kuttrande där hos dem.

http://fyrfotingar.blogspot.com

Susanne

7 april 2014 00:35

Efter knappt en vecka, har "kuttrandet" startat, och dom där gulliga skutten, när dom är ute på golvet. Som av glädje :-) (tror jag i alla fall)

 
Sofia

Sofia

6 april 2014 20:54

Oj du måste ha haft bilen full i sten! :) Naturens konstverk är vackrast tycker jag.

http://www.echosierra.se

Susanne

7 april 2014 00:33

Många stenar var det allt!! ;-)
Och nu, när dom är omplacerade, så behövs det flera......
Du har så rätt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards