quilaoronja

Direktlänk till inlägg 5 augusti 2014

Bröder och majs!

Av Susanne - 5 augusti 2014 22:01


                       Nej nej, ni ser inte dubbelt.......!                     

Två berner, två "grandisar", som är ute på promenad.



I bakgrunden ligger sjön så fin.....men det har vi inte tid att vänta på!

Vi bara måste traska rakt genom vattenpölen....



Men snart fick Skorpan syn på vattnet,

och rusade dit i en rasande fart.

Simma simma simma....



"Bröderna Brothers" jaa, dom håller sig helst på torra land dom, hihihi.

Så söta när dom trampar runt, och väntar på dom två badande tjejerna.

Det är alltså Mammut brorsa som hälsar på.

Hans namn är BOSS!!!



För badar, det gör dom mest hela tiden...mina "fiskar"



Vilken underbar dag det blev i dag.

Trots lite sommarregn som föll, och en väldigt behaglig temperatur.



Vänner!

Mammut och Ronja, väntar på fotografering.



Uppställning (uppsittning)



"Jaa, men kasta den där pinnen nån' gång då!!!"



Hahaha, när Ronja o Skorpan först träffade Boss,

trodde dom nog att det var Mammut....tills dom luktat av honom.


"Hupp hupp, lilla gossen, nu tar vi det väldigt lugnt här!!"

"Ge dig inte på mig!"

Ronja talar om för Boss  vart skåpet ska stå!



"Eller, förresten, vi kanske ska hälsa ordentligt på varandra.....Du verkar ju vara en helt ok kille du också".

"Precis som din bror."



För en kort kort stund, låg tjejerna i vindskyddet.....(Dom trodde väl det vankades fika)



Det var straxt efter, som det hände!!!

Skorpan går sina egna små vägar, i sitt sökande efter något att äta på.

Helt plötsligt ser jag henne stå och tugga i skogskanten....."LOSS"

Joorå, hon släpper det hon har i munnen direkt....MAJSKOLV!!!

Jäklahungrigahundskrälle!! (sa jag då)

Jag har ingen aning om hur mycket hon redan hade fått i sig,

men biten hon INTE fick i sig, den var väl i storlek som en tredjedels kolv.

Det låg dessutom ganska mycket smådelar på marken, tillsamman med massor av majs.

Kolven som jag stod med i min hand, den var väldigt mjuk och skör, tyckte jag

Den liksom ramlade sönder när jag försökte mosa den.

Hoppas hoppas att hon inte fått i sig så mycket   

Och att det hon har i magen inte ställer till med något.



Ringde faktiskt Strömsholm i natt, bara för att lugna mig lite.

(Joo, visst hade jag gjort det där som man absolut INTE ska....GOOGLAT i ämnet majskolv!!!)


Nu blev jag rätt lugnad....det finns ändå inte något jag kan göra åt saken.

Hålla koll på henne så klart, om hon verkar må dåligt eller ha ont.


Det är väldigt vanligt att hundar får i sig just majskolvar, och oftast går allt så bra, så bra.

Men visst blir man förbannad över att människor lämnar sitt skräp kvar i skogen.


Fortsättning följer.......


Här är dom igen, "Bröderna Brothers", spanandes efter tjejerna i sjön!



En riktigt "Må-Bra-Dag" har vi haft, (förutom majsen då)

Blöta, trötta hundar, som väntar på blåsningen.



Skorpan mår bra.....just nu bara lite vriden!



Kram på er

Susanne

 
 
Eva H

Eva H

6 augusti 2014 09:41

FÖRST måste jag bara säga att jag är rätt orolig för ditt blodtryck.... Har publicerat din kommentar o känner liksom igen reaktionen ;)

Så...
Den där sista bilden visar ju också en variant av magomvridning.... Jösses tösen! :D
Gossarna är ju så söta! Funderar de aldrig på eget bad? Pluttpojkar, vill man liksom säga trots GD :D
Bra att du ringde sakkunskapen o inte bara googlade! Eget letande är väl ofta bra, men man kan ju också få SÅ olika besked som antingen skrämmer slag på en eller lugnar FÖR mycket.
PUSSA till båda, men särskilt Skorpans mage!

http://fyrfotingar.blogspot.com

 
Sofia

Sofia

6 augusti 2014 15:08

Ja lätt att tro att man ser dubbelt :)

Aj då, vi har också en hungrig hund här hemma som stoppar i sig d mesta...
Hoppas allt går bra. Har hört att d bara är själva majskolven (det hårda) som är farligt om det fastnar och skadar tarmen. Själva majsen är inte farlig.

http://www.echosierra.se

 
Anna

Anna

6 augusti 2014 22:23

Usch ja man blir ju orolig. Vilken tur att det inte verkar vara någon skada skedd mer än att hon ätit det hon inte ska Skorpungen :) Läste på fb om incidenten. Jag har lixom blivit lite lat och slutat läsa bloggen , skärpning på mig. Men det har blivit så efter att vi blev vänner på både fb och instagram. Då har jag nöjt mig med uppdateringen där , men bloggen ... den är ack så mycket roligare att läsa och följa. Kram Anna

http://www.annaslantligaliv.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards