quilaoronja

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2014

Ronja-Skorpan-Milla-Chilli <3

Av Susanne - 24 oktober 2014 20:54

                       

          Först bara, en liten notis om "majs-magen"

Skorpan mår allt lite illa vid intag av den nya antibiotikan.

Men det fungerar rätt skapligt tillsammans med Probiotika,

och hennes älskade havregrynsgröt, så klart.

  Havregrynsgröt är snällt mot små "Skorpunge-magar" minsann.

hade kontakt med en Norsholms-veterinär i dag, som planerat,

och vi kör nu på med en tablett morgon o kväll.

OM det nu mot förmodan skulle vara så att något tillstöter i helgen,

              så skulle jag genast sätta ut penicillinet.         


Det känns BRA nu!!

Dom orden var länge sedan jag tog i min mun....det känns bra nu!

Skönt att säga det.


Vi drog på utflykt....igen!

Och, vi fick sällskap i dag, av kompisar.

Här saknas en liten vovve...eller så liten är hon väl inte, vår vän Milla.

Hon var lite upptagen med......Ja ja, här är i alla fall Skorpan, Ronja och Chilli.




Riktigt tråkväder för fotografering, mörkt och trist.

Men för oss och hundarna var det perfekt.

Skorpan och Chilli, som inte är så gammal ännu, (tror matten sa 8 månader....eller var det kanske 10???)

dom blev snabbt dom allra bästa vänner.

SÅÅÅ himla kul dom hade!



Chilli var väldigt lyhörd och kunde hundspråket perfekt, och vågade absolut inte ta pinnen från Skorpan.

Låg snällt och väntade på sin tur.

"Hm....undrar om hon blir mycket arg på mig,

om jag lånar en liten bit av andra änden på pinnen??"



Vi satt länge länge och fikade...(ja ja, vi babblade väl lite också)

Ronja smög sig så sakta och försiktigt framåt burken....det kan finnas något lite kvar, kanske.



Dagens skog innehöll massor av väldigt goda pinnar.

Alla fyra hundar gillade dom verkligen.


Men det bjöds även på goda, smarriga ben när vi fikade.

Här jobbar Chilli med sitt ben.




Milla, även hon med godaste pinnen.



 Har ni tänkt på en sak?

Vad mycket olika namn vi kallar våra hundar för.

Man skulle kanske tycka att det vore svårt för dom att veta vad/vem vi menar,

men det tycks som att dom vet exakt vem vi menar.

Trots att det faktiskt är lite väl långsökta smeknamn vi gett dom ibland.   

Ofta rimmar det, i alla fall hos oss.


Dagens fyra hundar kallas bl.a för;

"Ronny-Ponny!

"Skorpy-Lorpy"

"Milla-Lilla"

"Chilli-Villi"

Och jag lovar, det här är bara ett av alla namn dessa hundar har fått   

Har ni många konstiga namn på era hundar?


Ronja håller koll på "små-tjejerna", och om det är nödvändigt,

så är hon snabb med att ingripa, och lugna ner allt lite.

(Eller vara med i leken hon också)



Åh, så "goa" dom blev, Skorpan och Chilli.

Vi stod ofta och log åt dom, när dom hittade på nya lekar,

eller när dom låg bredvid varandra och bara kelade lite.

Riktiga vänner, på samma vilkor.



Det var på vägen tillbaka till bilarna det hände.

Jaa, att Skorpan visst råkade "tappa" något i den här lilla fina "pölen"

Uj uj uj, vad hon letade....och letade.

Ända nere på botten!



Sååå duktigt sååå!

Om hon hittade vad hon sökte?

Mycket tveksamt....

Men glad var hon ändå.




Låter kanske konstigt att säga det, men jag blir glad, riktigt GLAD.

När hundarna är glada, då smittar det av sig.....snabbt!

Det har varit en skitjobbig tid ett tag, och jag kan inte påstå att jag mått toppen.

Men en dag som i dag, då fyller man på dom där förråden med massor av positiv energi,

och mår bara bra, helt enkelt.

Har man dessutom härligt sällskap på vägen, då är det fulländat.

Många glada skratt, både åt hundarna och oss själva.

(Vi hade lite problem med den där lilla detaljen att hitta rätt på kartan)



Trots gyttjebad......



.....och rullning i något oidentifierbart.......




....och ännu mera lerbad, så "rinner" det liksom av en hel del innan vi är hemma.

Ronja behövde inte ens ett bad, utan det räckte med att blåsa bort barr och mossa,

och en kamning på det, så var hon nästan som ny

  




Skorpan var väl lite värre, hon hade liksom gjort ett grundligare jobb helt enkelt.

Dessutom ville jag tvätta lilla magen ordentligt.

Den ser så torr och fin ut nu, och nu är det helt "tätt".

Måtte det fortsätta så nu!   


Inte mycket kvar av lervällingen här inte, och ännu vitare blev det efter tvätten.

  



Trötta, nöjda hundar, och en lika nöjd matte.

I morgon ville Lilla Leon träffa hundarna,

så det är väl bra om man ser lite "välkammad" ut då.

Att Ronja är den mest försiktiga med små bebisar, det har vi sett många gånger,

men hur det är med Skorpan, det har vi ingen ening om.

Men ärligt talat, så är jag ganska övertygad om att även hon kommer göra precis som Ronja.

Ronja ÄR en stor förebild för henne.

Hoppas jag kan få till några bilder på mötet   



Kramar till er alla

Susanne


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards