quilaoronja

Direktlänk till inlägg 25 juli 2015

Hundfoder?? Stor/viktig fråga!

Av Susanne - 25 juli 2015 22:26

#foder #hundmat #hurskamanveta


         Har vid flera tillfällen tagit upp ämnet HUNDFODER.

Nu gör jag det igen.

Sedan sist har det kommit en uppsjö av nya foder, nya märken, alla med samma "slogan"

"Det bästa för din hund"

Vad är det allra bästa för min hund? 



Skorpan och Ronja, på en fin gammal körväg i skogen



När jag tänker efter (och det gör jag ju ibland) så säger det sig nästan självt,

att alla hundar kan inte äta samma foder.

Alla hundar, liksom alla individer, är ju olika...tål olika foder olika bra.



Dessutom har ju foderallergier ökat markant,

med symptom både från mage och kanske framförallt hud.

Läser man om det här, så märker man att många förknippar inte känslig hud,

ex. klåda, mjäll, m.m, med just fodret.

Jag har verkligen PLÖJT genom artiklar i ämnet, pratat med olika foderleverantörer,

och jag tror boven när det gäller hudproblem ganska ofta är spannmålet i fodret.

TROR alltså!



          Så då är frågan....jag har länge använt ett svenskt foder,

              (det är väl en grej jag fått för mig, att jag vill ha just svenskt foder)        

efter att ha provat mig fram.

Både Ronja o Skorpan har varit lite känsliga i magen,

då blir man glad när man hittar något som magarna mår bra av.



"VA??"

"Menar du att JAG båda ska hämta och komma med frisbeen??"

 



"Ok....jag kommer väl då!"



"Mig behöver du inte ens be om att jag ska komma....jag kommer direkt, matte!"

"Visst är jag världsduktig va?"



Är egentligen inte så villig att hålla på att byta foder,

men OM man nu kan hitta något som passar just Ronja o Skorpan ännu bättre,

jaa, då är det ju bara bra.


"Oss spelar det inte så stor roll VAD vi äter...huvudsaken ATT vi får mat!!"


SKorpan och Lilla goa Leon   



Mat....ett stort ämne som man kan prata länge om.

Hur resonerar ni i matfrågan?

Vad är viktigast?


För mig spelar det inte så stor roll vad fodret heter,

det är innehållet jag vill vara lite säker på.

Kan man vara det?



En dag med riktigt "hundväder"....kallt, ösregn hela dagen,

som nu bytts ut mot en konstig värme och tät dimma.

Skulle kunna tänka mig att det kommer åska inom snar framtid.


(Dagens bilder...jaa, dom är så klart INTE tagna i dag, utan i går, då kameran inte gillar regn)



Kram

Susanne


 
 
Ann-Margret, Vinja & Bozza

Ann-Margret, Vinja & Bozza

26 juli 2015 01:45

Nej inte är det lätt hitta "rätt" i foder djungeln. Men som du så anser ja att ett "bra" foder inte ska innehålla mest/mycke spannmål. Helt spannmåls fritt vet jag inte om det behöver vara. Men det ska finnas någon form av kött i fodret. Mina får ju ett mål med färskfoder och dom andra 2 med torrfoder.
Sen om fodret är bra eller dåligt kan ju vara svårt säga, för det som mina funkar kanon på kanske en annan hund inte funkar alls på.

Kram

http://www.heratorpetsvinja.bloggplatsen.se

 
Sofia

Sofia

26 juli 2015 09:03

Ja du. Svår fråga. Jag vill ge så naturligt som möjligt, helst färskfoder. Tyvärr gick mina upp väldigt mycket i vikt efter kastrering så nu har vi acana Light and fit som funkar bra

Ibland måste man prova sig fram.

http://Www.echosierra.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards