quilaoronja

Direktlänk till inlägg 8 september 2015

Det här är så sjukt, så ofattbart!

Av Susanne - 8 september 2015 20:45


       Den här historien kunde ha slutat för länge sedan,

       men tyvärr känns det som den bara börjat.

        

Nu verkar det blivit någon slags "kamp" mellan veterinärerna....

VEM VINNER?

VEM KOMMER SLUTLIGEN STÅ SOM SEGRARE I KAMPEN OM ATT HJÄLPA SKORPAN???


"Jag vet inte om jag vill vara med längre...."

 

           

  NÄR ska det här få ett slut??

Jag vet, jag tjatar om det var och varannan dag, men det är mitt sätt att orka.

Och kanske också att ha det nerskrivet, när man ser tillbaka på den här tiden.

Tror dock inte jag kommer se tillbaka med ett leende...



Som en kär vän sa i dag, angående Skorpans lite uppstudsiga min här.......

"Med den här attityden kommer man långt!!"

Hon fixar det!



En av alla veterinärer som träffat Skorpan under dessa två månader ringde i dag.

Han hade fått information om att jag ringt,

att jag hade vissa synpunkter på hanterandet av det här "ärendet"

Bra där!

Gissa att det var ett rätt fjäskigt telefonsamtal, tyvärr.

(Det bästa vore väl helt enkelt att om man nu känner att man nog inte reder ut ett problem,

att "erkänna " det, och försöka hjälpa mig vidare, till någon med bredare kunskap?)


Så säger han:

(Det här är ordagrant hans ord)

"Vi bokar in Skorpan på en operationstid....Du lämnar in henne kl 7.00 och hämtar på kvällen."

"Vi får se när vi kan ta henne, och i så fall vad vi ska göra"

VA????

Är du dum på riktigt???

Finns inte på min världskarta att jag lämnar henne hos er...IGEN!!

Ni har ju haft henne en hel dag, varför gjordes inte allt då???

Såå himla arg jag blev.

  

Han ringde upp igen efter en stund....

"Vi gör ett undantag, Susanne...Du får vara med hela tiden, du behöver inte lämna henne..."


Jag litar inte ett dugg på dom längre....jag skulle inte ha en aning om vad dom gjorde med Skorpan, 

nu har det liksom blivit prestige i det här.

Vem kommer på lösningen?


Så säger han....- "För du vill väl veta vad som orsakar det här, va?"

"Hon kan ju ha en tumör i halsen!"

IDIOT!!!

  


"Socker-Skorpan"

  


TUMÖR???

Kan man få en tumör av att springa i högt gräs i 30 sekunder?

  



Många diagnoser har vi fått nu, alldeles för många!


Kennelhosta!

Främmande kropp i halsen, lufttrupen, lungorna.

Magkatarr!

Böld.

Och nu, Tumör!!!


Ingen brist på ideer i alla fall.....Mycket skrämmande, tycker jag.


Ronja passar bra ihop med blå himmel.

  


I morgon väntar nya samtal, kanske nya diagnoser, vad vet jag.

Men en sak är säker, jag låter ingen göra något med Skorpan utan att jag är med,

eller att jag litar fullt ut på veterinären, vilket jag har svårt att göra just nu.


På solig, frisk, skön promenad i Linköping i dag,

tillsammans med mina underbara vänner.

Är man i en stad, och befinner sig utanför ett IKEA varuhus....jaa, då bara måste man ju gå ett varv därinne.

Kanske hittar man något som man inte visste man behövde?

Det gjorde jag!

Kaffemuggar för 4 kronor t.ex

Det måste man ha!



En sak till....

Det finns en veterinär som jag har fullt förtroende för. 

Det kände jag första gången vi träffades, vilket var i samband med att Quila blev sjuk.

Men, typiskt nog valde han att flytta på sig,

till en annan del av landet......då menar jag verkligen, ANNAN DEL!

BODEN!

Det går ju inte med den bästa viljan i världen att åka dit.



Säger till mig själv...

"Sluta tänk på det här nu, du kan ändå inte göra mera, ge det lite tid.....Oroa dig inte!!"

Inte sjutton hjälper det.

  


Vi försöker att ta vara på varje dag, vi bara njuter av att ha dessa flickor i vår närhet.

(Men liiite arg blir jag allt....)



"Och jag, jag blir allt liiite trött på dig matte.....!"

"Ibland är det så himla mycket inställningar som ska göras på kameran, det tar sån' tiiid!!!"

  


Kram

Susanne


 
 
Ingen bild

Joy Cowles

9 september 2015 06:32

I so feel your frustration. Trudy(Wintrye Steadfast and True) was ill for several weeks...veterinarians put her on all sorts of different stuff. I asked for a simple chest xray because it was affecting her breathing. Yes, cancer..did a spleenectomy...should have worked...but they didn't do blood clotting treatments...that killed her. Belle (Bashful Belle-Aire) she stopped eating...oncologist didn't know anything about Berners and cancer...had to get a veterinarian of our local Berner club to intercede. On the good side...one of my cocker spaniels (Ch Hawkwood Easter Light CD TD) she had a mass on her throat...they thought it was cancer...turned out to be a cold abcess...because they had been treating her for a skin condition with antibiotics...a very simple surgery and she lived a long time after. Best wishes to finally find the answers and someone you can trust...maybe find a veterinarian within the Bernese Mountain Dog groups that can intercede for you and the crust?

Susanne

10 september 2015 01:43

Thank you for sharing this, Joy.
Unfortunately, we have no veterinarian within the Bernese Mountain Dog groups at all. I think you have much better resources and greater cooperation, than we have in Sweden.
One thing that's very hard to understand, is WHY it's so very difficult to say: "I can't help you with this, but I will refer you to someone who has a better knowledge" Now it's become more lika a battle of who's the best. Who will solve the problem. It's also a question of money! If I should travel around, looking for the best vet in the country, it would cost big money, which no insurance would cover. It's been two mounth since it all started.....way too long time....

Thank you so very much for thinking of us
Susanne & Skorpan (Crust)

 
Eva H

Eva H

9 september 2015 08:40

Kommer ngn sorts mysko skratt-gråt här....
Den är baske mig inte sanna! Misstänker man tumör i halsen så inte 17 bokar man tid för op - man bokar tid för att ta en titt med kamera ner i halsen innan man skär! Kan man inte det själv på sin klinik så hänvisar man til ngn som har möjligheterna! SE'N, EVENTUELLT, om det behövs, bokar man tid för operation!
Jag blir lika matt som Ronja ser ut :/
Kramar!

http://fyrfotingar.blogspot.se

Susanne

10 september 2015 01:33

TACK Eva...och tack för att du ringde

 
Familjenblogg

Familjenblogg

9 september 2015 12:21

Kämpa på kära du! Ger dig inte! Har själv 6 hundar!

http://familjenblogg.bloggplatsen.se

 
Familjenblogg

Familjenblogg

9 september 2015 12:23

Du har jättefina bilder på dina hundar tycker jag. Bruka läsa din blogg!

http://familjenblogg.bloggplatsen.se

Susanne

9 september 2015 19:19

Vad kul, och tusen tack! Såg att du nyligen startat din blogg....berätta gärna vad du har för hundar ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards